سرویس: سیاسی
کد خبر: 30589
|
08:23 - 1396/10/10
نسخه چاپی

راه حل نارضایتی‌های اجتماعی در شرایط کنونی چیست؟

گزارش جامع از اغتشاشات دیروز و دیشب در تهران / ماجرای دختران و پسران نقاب‌پوش اغتشاشگر/ فاز کشته سازی از تجمع کنندگان/ چه کسانی مردم را به تظاهرات سراسری دعوت می‌کنند؟/ چرا رئيس جمهور سخن نمي‌گويد؟ + تصاویر

گزارش جامع از اغتشاشات دیروز و دیشب در تهران / ماجرای دختران و پسران نقاب‌پوش اغتشاشگر/ فاز کشته سازی از تجمع کنندگان/ چه کسانی مردم را به تظاهرات سراسری دعوت می‌کنند؟/ چرا رئيس جمهور سخن نمي‌گويد؟ + تصاویر
در برخی شهرهای دیگر نیز، فیلم‌ها و تصاویر منتشره در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که عده‌ای از بین مردم بیرون آمده و به مراکز دولتی و بانک‌ها حمله می‌کنند، این دقیقاً شبیه همان چیزی است که در سال 88 نیز ضدانقلاب و نیروهای میدانی منافقین طراحی و اجرا کرده بودند.

به گزارشايلام بيدار،عصر روز گذشته  و دیشب افرادی به بهانه تجمع اعتراضی روزهای گذشته در برخی از شهرهای کشور، دست به اغتشاش در نقاطی از شهر تهران و به خصوص در خیابان های انقلاب و میدان فردوسی زدند که با تخریب اموال عمومی همراه بود.

براساس آنچه رسانه ها و خبرنگاران حضور یافته در صحنه اغتششات گزارش کرده اند، در تهران، در میدان فردوسی یک گروه حدودا 50 نفره به تخریب ایستگاه اتوبوس‌های تندرو و شکستن میله‌های خطوط بی آر تی حمله کرده و سپس سطل‌های زباله را آتش زده و خیابان‌های اصلی در تقاطح پل کالج، میدان فردوسی و چهار راه ولیعصر (عج) را مسدود کرده و جلوی ماشین‌های عبوری را گرفته و به آنها آسیب رساندند.

این در حالیست که علاوه بر آن از میان تجمع‌کنندگان گروه‌های کوچکی از افراد اقدام به حمله به مراکز دولتی، بانک‌ها و تخریب اماکن عمومی کردند.
 

 
همچنین، خبرنگار تسنیم که در چهار راه ولیعصر حضور داشته، گزارش داده است که بعد از اینکه تجمع کنندگان حمله عده‌ای چند ده نفره به بانک‌ها و خطوط بی آر تی را دیدند، از منطقه دور شدند ولی ناگهان این افراد ناشناس در اقدامی سازماندهی شده و از پیش برنامه ریزی شده، کوکتل مولوتف به سوی تجمع کنندگان و نیروی انتظامی پرتاب کردند.

با شدت گیری اقدامات این گروه‌های خرابکار، نیروهای انتظامی به مقابله با اخلال‌گران و اغتشاش‌گران پرداختند که این اقدام منجر به فرار این افراد از صحنه شد.

در برخی شهرهای دیگر نیز، فیلم‌ها و تصاویر منتشره در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تجمع کنندگان در حال بیان اعتراضات صنفی خود با موضوع گرانی و اصلاح اقتصادی بودند اما عده‌ای از بین مردم بیرون آمده و به مراکز دولتی و بانک‌ها حمله می‌کنند، این دقیقاً شبیه همان چیزی است که در سال 88 نیز ضدانقلاب و نیروهای میدانی منافقین طراحی و اجرا کرده بودند.


 
اقدامات رادیکالی افراد ناشناس، تا جایی پیش رفته است که، یکی از تجمع کنندگان در اقدامی که تعجب مردم و تجمع کنندگان را هم برانگیخته بود، پرچم کشورمان را جلوی دید همگان به آتش کشید.

در سوی دیگر ماجرا، در برخی شهرها از جمله آمل، امامان جمعه به میدان آمده و ضمن همراهی با مردم در زمینه لزوم اصلاح اقتصادی و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، برای مردم سخنرانی مبسوطی کرده‌اند. این جریان در برخی شهرها از جمله آمل به جایی رسید که مردم با شعارهای "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر ضدولایت فقیه" در مقابل اغتشاشگران و اقدامات تخریب گرایانه آنها ایستادند.

 
همزمان با این اقدامات، بی بی سی فارسی که در سال 88 و اغتشاشات آن سال نقش داشت، بار دیگر پا به میدان گذاشت و به پوشش و جهت‌دهی اغتشاشات در تهران و برخی شهرها پرداخت.

*ابراز نگرانی یک منبع امنیتی از مرحله بعدی اغتشاش/ رسانه‌های معاند وارد فاز کشته‌سازی در تجمعات آتی خواهند شد
یک کارشناس مسایل امنیتی درخصوص تجمعات اخیر در برخی شهرها گفت: طبق تجربیات ما از حوادث مشابه در سالهای گذشته، رسانه‌های ضدانقلاب برای جلوگیری از سرد شدن اعتراضات در فاز بعدی وارد پروژه افزایش شدید خشونت‌های خیابانی و درنتیجه پروژه کشته‌سازی خواهند شد.

یک کارشناس امور امنیتی در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه بررسی عملکرد اغتشاشگران در سال 1388 و سایر کشورها این واقعیت را آشکار می کند که با توجه به تعداد کم اغتشاشگران در خیابان‌ها آنها برای کشاندن جمعیت به صحنه احتیاج به کلیدزدن پروژه کشته‌سازی و نمایش قربانی دارند، گفت: تحرکات، برنامه‌های آموزشی در رسانه‌های ضدانقلاب و روش‌های تکرار شده در کشورهای هدف این اقدامات؛ این واقعیت را در اذهان متبادر می‌کند که اغتشاشگران برای تکمیل پازل خود و وارد کردن کشور به فاز بعدی ناامنی بدنبال کشته‌سازی هستند.

این کارشناس با بیان اینکه در جریان اغتشاشات سال ٨٨ نیز شاهد موارد مشابهی چون ماجرای ندا آقاسلطان بودیم، تصریح کرد: از آغاز فاز بعدی رسانه‌های ضدانقلاب با موضوع کشته‌سازی در جریان این حوادث نگرانیم.
 

 
وی با اشاره به عملکرد این رسانه‌ها و کانال‌های معاند مبنی بر آموزش ساخت تسلیحات و ادوات نظیر بمب دست‌ساز و اسپری فلفل و نیز تحریک مردم برای بکارگیری از این تجهیزات و سوق دادن تجمعات به سمت خشونت‌های فیزیکی بیشتر، اظهار داشت: اقداماتی که این رسانه‌ها تاکنون در دستور کار داشتند، فاز اول عملیاتی آنهاست و در فاز بعدی برای کشاندن جمعیت بیشتر و جلوگیری از سرد شدن اغتشاشات به سمت افزایش شدید خشونت‌های خیابانی و افزایش خسارات و تلفات جانی و موج سواری بر آن خواهند رفت.

این مقام آگاه با بیان اینکه این رسانه ها به دنبال تهییج مردم برای کشاندن آنها به تجمعات از طریق اخبار تنش‌زا و هیجانی هستند، یادآور شد: مردم باید هوشیاری خود را حفظ نموده و در دام هراس‌افکنی ضد انقلاب نیفتند.
 

 
*دختران و پسران نقاب‌پوش اغتشاش تهران هم «مالباخته» بودند؟!
مشرق نیز نوشت: روز شنبه گذشته تجمعی محدود توسط برخی افراد در حوالی دانشگاه تهران و میدان انقلاب تهران رخ داد که تا شب ادامه داشت.

تجمع‌کنندگان که شعارهای تندی سر می‌دادند همچنین در ادامه این تجمع با نیروهای پلیس نیز درگیر شدند و دست به تخریب اموال عمومی نیز زدند.

عمده این افراد نیز دختران و پسرانی بودند که صورت‌های خود را با ماسک پوشانده بودند.
نکته قابل تأملی که درباره این متجمعین وجود داشت اما اینست که نسبت این افراد با خواسته‌ها و مطالبات اقتصادی مردم از دولت آقای روحانی چیست؟!

*آنچه که درباره تجمعات اخیر گفته می‌شود اینست که این تجمعات در مشهد و تهران و چند شهر دیگر به دلیل اعتراضات مردم به عملکرد ضعیف اقتصادی دولت بوده است!

اگرچه ضد انقلاب از همین تجمعات نیز سوء استفاده کرد اما سؤال اینجاست که دختران و پسران جوانی که روز شنبه گذشته در دانشگاه تهران و میدان انقلاب به صحنه آمدند، شعارهای ساختارشکنانه سر دادند و اموال عمومی را تخریب کردند چه نسبتی با مطالبات اقتصادی مردم دارند؟!

آیا این افراد نیز مالباختگان کاسپین هستند یا به نان شب محتاج‌اند؟!
پاسخ این پرسش ساده است...

این افراد که در حالت خوشبینانه کسانی هستند که در پازل اغتشاش طراحی شده از سوی دشمن بازی کرده‌اند؛ نه مطالبه اقتصادی بحرانی‌ای دارند و نه ربطی به ضعفایی دارند که شاید کسانی از آنها به نان شب محتاج باشند.
کسی که با سنگ و کلوخ به دنبال اجرای اوامر و نواهی سعید حجاریان مبنی بر ضرورت حضور خیابانی است؛ نمی‌تواند مدعی باشد که از فقر اقتصادی به ستوه آمده و اینک صرفاً برای اعاده حق خود از دولتی که خودش به آن رأی داده پا به خیابان گذاشته است.
 
* راه حل پرویز امینی برای حل نارضایتی‌های اجتماعی
پرویز امینی جامعه شناس سیاسی در توییتی در صفحه شخصی خود به چرایی نارضایتی‌های اجتماعی و اعتراضات اقتصادی در برخی نقاط کشور پرداخت.
وی در توییتی نوشت: راه حل ج.ا.ا نه فانتزی #دولت_سایه و نه #مواجهه_امنیتی است. نداشتن قوه مجریه مفروض شود و همه ظرفیت‌های دیگر به صحنه حل مسائل بیاید.
#از_ماست_که_بر_ماست
 

 
* اظهارات عارف علیه اغتشاش‌گران 
محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس در توییتی نسبت به اغتشاشات امروز در برخی نقاط کشور واکنش نشان داد.
وی نوشته است: رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم عزیزمان وظیفه مسئولین، بخصوص دولت و مجلس است و پیگیری اینگونه مطالبات از سوی مردم با سازوکارهای قانونی حق طبیعی آنهاست ولی متوجه باشیم کاری نکنیم که فضای کشور متشنج شود چون این فضا خواست بدخواهان ملت و کسانی است که به دنبال از بین بردن امید مردم هستند.
 
*چه کسانی مردم را به #تظاهرات_سراسری دعوت می‌کنند؟
هشتگ تظاهرات سراسری یکی از پرتوئیت‌ترین هشتگ‌هایی است که در روزهای اخیر با آن مردم را برای حضورهای ساختارشکنانه در تظاهرات دعوت می کنند. توئیت‌های این هشتگ از کدام کشورهای منتشر می‌شود؟
تسنیم نیز نوشت: از بعد از ظهر امروز پیرو برپایی چند تجمع در انتقاد به مسائل اقتصادی در شهرهایی مانند مشهد، تهران و برخی مراکز استان‌ها از میان تجمع‌کنندگان گروه‌های کوچکی از افراد اقدام به حمله به مراکز دولتی، بانک‌ها و تخریب اماکن عمومی کردند.

در این میان اما، یکی از مهمترین ابزارها برای دعوت از مردم به تظاهرات و ایجاد اغتشاش در شهرهای مختلف، شبکه اجتماعی پرطرفداری به نام توییتر بوده است. هم‌اکنون تعداد دقیقی از کاربران توییتر مشخص نیست اما بسیاری، این شبکه اجتماعی را پرجمعیت‌ترین و پرطرفدارترین شبکه اجتماعی جهان می‌دانند.

همزمان با تجمعات اقتصادی در ایران، توئیتر نیز همچون برخی شبکه‌های اجتماعی دیگر عرصه بسیار مناسبی برای دعوت مردم به آشوب و تظاهرات بود، چیزی که نتیجه آن شنبه شب مشخص شد و عده‌ای ناشناس، از حضور مردم در تجمعات در چند شهر، سوءاستفاده کرده و اقدام به تخریب اموال عمومی و آسیب‌رساندن به مراکز دولتی کردند.

برای اینکه بدانیم، چگونه یکی از مشهورترین هشتگ‌هایی که این روزها کاربران بسیاری، مردم ایران را توسط آن هشتگ به حضور در تجمعات تشویق می‌کند، از کجا مدیریت می‌شود، سری به سایت trendsmap زدیم و هشتگ #تظاهرات_سراسری بود.

در واقع، شبکه اجتماعی توئیتر امکانی با این سایت در اختیار کاربرانش قرار داده که کاربران به راحتی می‌توانند میزان توئیت با هشتگ‌های مختلف را مشاهده کنند، این امکان در سایت ترند مَپ  قابل دسترس همه‌ی کاربران توئیتر است.
 

 
در این صفحه، هشتگ #تظاهرات_سراسری را سرچ که می‌کنیم، آماری بسیار جالبی به دست می‌آید. 27 درصد کسانی که با این هشتگ توییت کرده‌اند، از مکانی در عربستان سعودی این توییت‌ها را در توییتر منتشر کرده‌اند.
کاربران داخل ایران با 26 درصد، کاربران کشور انگلیس با 7 درصد، کاربران کشور فرانسه با 5 درصد، کاربران کشور آلمان با 5 درصد، کاربران کشور امارات با  4درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. مابقی را هم کشورهای مختلفی از جمله، کانادا، رژیم صهیونیستی، لهستان، استرالیا، سوئیس، هلند، سوئد و . . . توئیت کرده‌اند.
 

این آمار که توئیتر در اختیار همه‌ی کاربران قرار داده است، نشان می‌دهد که از مجموع توئیت‌ها با هشتگ تظاهرات سراسری، "فقط 26 درصد" از داخل ایران توئیت منتشر شده و "74 درصد" توئیت‌ها با این هشتگ، از خارج از ایران توئیت شده است.

فقط در یک روز گذشته، 72 هزار 200 توئیت فقط با هشتگ تظاهرات سراسری در توییتر منتشر شده که ریاض و مکه با جمعا 14 درصد از توییت‌ها، جزو شهرهایی هستند که بیشتر توئیت از آنجا با هشتگ تظاهرات سراسری منتشر شده است
 
جالب‌تر اینکه 35 درصد توییت‌ها با این هشتگ، به زبان عربی منتشر شده است، این نشان می‌دهد که کاربرانی عرب‌زبان در خارج از ایران که غالبا از داخل کشور عربستان سعودی توئیت کرده‌اند، بدون اینکه زبان فارسی هم بلد باشند، با توییت کردن با هشتگ #تظاهرات_سراسری، سعی داشته‌اند که این هشتگ را جزو ترندهای توییتر کنند، که این خود جای تامل دارد.

*چه باید کرد؟
روزنامه جوان طی گزارشی نوشت:اما براي مواجهه صحيح و تدبيرگرانه با اين واقعيت اجتماعي چند نكته را بايد در نظر داشت: نخست آنكه بايد فهم صحيحي از خاستگاه اين نارضايتي‌ها و ماهيت آن داشت و نشاني‌هاي غلط را نبايد پذيرفت؛ دوم آنكه بايد براي جدا كردن صف اكثريت با مطالبات معيشتي از اقليت سياسي يا ماجراجو چاره انديشيد و در اين ميان خود مردم بايد بيش از همه هوشيار باشند؛ سوم براي حل معضلات اقتصادي و پاسخ معتبر به خواسته‌هاي مردم مسئولين و به‌ويژه مديران دولتي به ميان مردم رفته گله‌مندي‌هاي آنان را استماع كنند و تدابير داراي بازده كوتاه‌مدت را ارائه و اجرا نمايند. جلسات كم‌فايده و تشريفاتي كه خروجي آن تكرار حرف‌هاي گذشته يا حواله دادن به آينده دور است، ديگر كافي است و با لبخنددرماني و حرف‌درماني نمي‌توان مردم رنجور را راضي كرد. اكنون بيش از هميشه اجراي سريع و جهادي راهبرد اقتصاد مقاومتي بايد در دستور كار قرار گيرد و مردم اثرات آن‌را در سفره معيشت خود مشاهده نمايند. 
 

 
*چرا رئيس جمهور سخن نمي‌گويد؟
در همين حال نكته مهم اينجاست كه در گير و دار اعتراض‌هاي مردم به مشكلات معيشتي‌شان كه حالا با شعارهاي ساختار شكنانه همراه شده و به نظر مي‌رسد از مسير اصولي خود خارج شده، شخص رئيس جمهور به عنوان فردي كه مي‌تواند در شرايط اقتصادي و معيشتي مردم تاثير مستقيم بگذارد و سخنانش باعث آرامش مردم شود، سكوتي عجيب اختيار كرده است. سكوتي كه قطعاً مي‌تواند در تشديد اوضاع نقش داشته باشد. اين در حالي است كه حسن روحاني كه معتقد بود «دوران منبرهاي يك‌طرفه به سر آمده» طي 9 ماه گذشته تنها متكلم وحده بوده و به صورت يك طرفه سخنان خود را بيان كرده است. بر اساس آمار موجود روحاني از 21 فروردين ماه امسال تا به امروز هيچ نشست خبري برگزار نكرده و خود را در معرض پرسش خبرنگاران به عنوان نماينده افكار عمومي قرار نداده است. اگرچه تيم اطلاع رساني دولت نيز در هنگام برگزاري نشست‌هاي خبري، با مديريت جلسه، بيشترين فرصت طرح سوال را در اختيار رسانه‌هاي همسو با دولت قرار مي‌دهد و نمايندگان رسانه‌هاي منتقد، بيشتر به عنوان زينت المجالس در اين نشست‌هاي خبري حضور پيدا مي‌كنند. 
اميد است كه رئيس جمهور به عنوان سكاندار قوه مجريه در نخستين فرصت، با حضور در برابر نمايندگان رسانه‌ها، ضمن دعوت مردم به آرامش، پاسخگوي سوالات و انتقادات رسانه‌ها به عنوان نمايندگان افكار عمومي باشد. 
 
 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد