سرویس: بین الملل
کد خبر: 30331
|
18:05 - 1396/09/22
نسخه چاپی

بیانیه پایانی نشست اضطراری سران «سازمان همکاری اسلامی» درباره قدس

نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی با اعلام قدس شرقی به پایتختی فلسطین، به کار خود پایان داد.

به گزارشايلام بيدار،نشست اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول با صدور بیانیه‌ای درباره قدس به پایان رسید.

48 کشور عضو این سازمان در بیانیه پایانی نشست تاکید کردند که جامعه‌جهانی باید قدس شرقی را به عنوان پایتخت اشغالی دولت فلسطین به رسمیت بشناسد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» در این بیانیه از آمریکا خواسته شده است که تصمیمش درباره قدس را لغو کند زیرا این تصمیم به معنی عقب‌نشینی از نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات صلح خاورمیانه است.

سازمان همکاری اسلامی با بیان اینکه دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی را به رسمیت می‌شناسد، تاکید کردد: « تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره قدس پوچ و بی‌اعتبار است، آن را نمی‌پذیریم و به شدت محکوم می‌کنیم.»

بیانیه پایانی نشست همچنین از شورای امنیت خواست تا وضعیت قانونی و بی‌طرف شهر قدس را مجددا اعلام کند و جامعه جهانی باید برای پایان اشغالگری و حفاظت از حقوق فلسطینیان تلاش کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «در صورتیکه شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال تصمیم آمریکا در مورد قدس اقدامی نکند این پرونده را به مجمع عمومی خواهیم برد.»

سازمان همکاری اسلامی با تاکید مجدد بر حمایت‌ها از آرمان و مردم فلسطین، اعلام کرد که دولت آمریکا را به خاطر تمام عواقب این تصمیم غیرقانونی مسئول می‌داند.

 

نمایندگانی از 48 کشور از جمله 16 «سر» شامل رئیس‌جمهور، شاه و شاهزاده در نشست سران سازمان همکاری اسلامی حضور داشتند. نکته قابل توجه، عدم حضور «ملک سلمان» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد او در این نشست بود.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ساعات پایانی روز چهارشنبه ضمن به رسمیت شناختن قدس به پایتختی اسرائیل، دستور انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس را امضا کرد.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» روز پنجشنبه ضمن دعوت به تظاهرات در سراسر فلسطین اشغالی، جمعه را آغاز انتفاضه چهارم و روز خشم اعلام کرد.

همچنین در اقدامی کم‌سابقه چهارده عضو شورای امنیت سازمان ملل از جمله انگلیس، فرانسه و روسیه، در جلسه که ساعات پایانی روز جمعه برگزار شد، ضمن انتقاد شدید از اعلام شدن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی توسط آمریکا، گفتند سفارتخانه‌هایشان را از تل‌آویو منتقل نمی‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد