سرویس: استان ایلام
کد خبر: 30318
|
09:24 - 1396/09/22
نسخه چاپی

گزارشی از دغدغه اين روزهاي راننده گان سیروانی/

تعدد سرعت گیرهای جاده های سیروان معضلی برای رانندگان

تعدد سرعت گیرهای جاده های سیروان معضلی برای رانندگان
سرعت گیرهای متعدد، غیر استاندارد و بدون علامت در جاده ها و خیابان های شهرستان سیروان چنان افزایش یافته که رانندگان را کلافه کرده و دردی به آلام مردم افزوده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل از سیروان نوین،سرعت گیر، سرعت کاه یا دست انداز تعابیر مختلفی است که به کرات شنیده می شود و به دلیل کاهش تلفات جاده ای به طور گسترده در سطح جاده های کشور مورد استفاده قرار می گیرند، اما در نصب بسیاری از آنها استانداردهای لازم رعایت نشده و همین امر باعث شده این ابزار به جای فایده داشتن، ناکارآمد به حساب بیاید.

شاید وضعیت خیابان ها در شهرها خیلی بد نباشد اما اگر به سیروان سفر کنید یا ساکن آن باشید تصدیق می کنید که کیفیت آسفالت جاده ها و خیابان های سطح شهر در بعضی مواقع غیر قابل تحمل میشود، علاوه بر آن وجود سرعت گیرهایی با حجم زیاد و در فاصله کم بر مشلات جاده ای افزوده و می توان گفت ضرورت رسیدگی از طرف نهادهای مسئولی که احساس مسئولیت کنند برای رفع این مشکلات به شدت احساس می شود.

اگر چه شاید تنها جلوبندی سازان از این بحران جاده ها و خیابان های سیروان سود می برند، اما باید توجه داشت که مردمی که با هزار مشکل و امید و آرزو و بعضا با وام و قرض یک خودروی چند میلیونی میخرند سزاوار رسیدگی بیشتری درباره این مشکل و بحران هستند.

بسیاری از مردم و رانندگان از وجود سرعت گیرهای غیرکارشناسی و غیرعلمی در جاده های درون شهری و برون شهری سیروان انتقاد کرده و از این وضعیت گله مندند.

 

دوستی یکی از رانندگان سیروانی در گفتگو با خبرنگار سیروان نوین اظهار داشت: وضعیت جاده های سیروان مناسب نیست و از آن بدتر هم وجود سرعت گیرهای بسیار زیاد در سطح جاده اصلی است که داد رانندگان خودروها را درآورده است.

وی افزود: در سطح شهرستان سیروان در یک فاصله 20کیلومتری بالغ بر60 سرعت گیر در جاده وجود دارد که یک مسیر نیم ساعته را به یک ساعت افزایش داده است!!

این راننده سیروانی گفت: وقتی یک راننده بعد از مشاهده سرعت گیر های خارج از استاندارد یا چاله با هرسرعتی که در مسیر باشد، سریعا پای خود را روی ترمز می گذارد تا از سرعت آن کاسته شود با این اوصاف از سابیدگی لنت گرفته تا آلایندگی ناشی از سوختگی و سابیدگی لاستیک خودرو ها، شکستگی فنر، برخورد اگزوز به دست انداز جاده که مع الوصف خسارت آن از جیب راننده کاسته و موجب افزایش بی رویه حق الزحمه تعمیرکاران می شود.

وی ادامه داد: بعضی اوقات راننده بعد از مشاهده چاله ها و سرعت گیر های زیاد و غیر استاندارد سعی می کند برای بر طرف کردن آن انحراف از مسیر پیدا کند، بنابراین آنچه را که نباید رخ دهد عملی گشته و موجب خسارت اشخاص ثالث و یا حتی منجر به مرگ شده و مشاهده شده که برخی خودروها و موتورسیکلت ها از مسیر خارج شده و واژگون شده اند.

دوستی با بیان اینکه مسئولان بایستی به فکر مردم باشند، خاطر نشان کرد: مسئولان محترم که خود روزانه از این مسیر، آنهم با خودروهای دولتی تردد می کنند حتما می دانند که همین دست اندازها موجب لطمه به بیت المال می شود و بایستی به فکر این اموال هم باشند و آیا باید سر مسئولان استانی که به سیروان می آیند به سقف خودرو بر خورد کند تا به شما ابلاغ شود که سرعت گیر های زیاد و نامناسب شهرستان حل شود؟

وی به سرعت گیرها و دست اندازهای سطح شهر لومار اشاره کرد و گفت: وجود سرعت‌گیر در برخی معابر لازم است اما بسیاری از این موانع، غیراستاندارد و نامناسب اجرا شده که عبور از روی آن‌ها به خودروها آسیب جدی می‌زند و دست اندازهایی در سطح شهر هستند که بدون هیچ علائمی در جاهایی که هیچ دیدی نسبت به آنها نیست ایجاد شده و بارها پیش آمده که رانندگان در برخورد با آنها دچار مشکلات شده و با سرعت از روی آنها گذاشته اند که موجب خسارت به خودروی آنها شده است.

یکی دیگر از رانندگان می گوید: جاده اصلی شهرستان جاده پر ترددی است و این جاده اصلی شهرستان است و یک جاده فرعی و روستایی نیست که اینهمه سرعت گیر در آن کار گذاشته اند و به نظر بنده این نادیده انگاشتن حقوق رانندگان است.

وی به مشکلات رانندگان خودروها در مواجهه با این سرعت گیرها اشاره کرد و افزود: کم کردن سرعت قبل از رسیدن به سرعت گیر و شتاب مجدد وسایل نقلیه ضمن بالا رفتن مصرف سوخت، افزایش آلودگی هوا را به دنبال دارد و علاوه بر آن می توان به تأثیر منفی در سرویس دهی وسایل نقلی اورژانسی به دلیل کاهش سرعت، آسیب دیدن جلوبندی، سیستم ترمز و کلاچ خودرو، ایجاد آب گرفتی پشت سرعت گیرها و سرعت کاه ها هنگام بارندگی و ازبین رفتن روسازی و افزایش تصادفات جلو به عقب بر اثر ترمز ناگهانی اشاره کرد.

این راننده با بیان اینکه سرعت گیرها و جاده نامناسب شهرستان موجب ایجاد سر و صدای آزار دهنده در خودرو هایمان شده است، اظهار کرد: در اولین برخورد مسافران به سیروان، اولین نکته ای که توجه آنها را به خود جلب می نماید، تعدد سرعت گیر در این مسیر است کوتاه است و بوده اند مسافرانی که از اینهمه سرعت گیر انگشت به دهان مانده و متعجب شده اند.

وی اضافه کرد: در راه های برون شهری که سرعت گیر نباید نصب شود و هشدارهای لازم بایستی با علائم افقی، خط کشی ها، چراغهای چشمک زن و... داده شود اما متأسفانه به جای این موارد از سرعت گیر استفاده می شود.

محمدی یکی دیگر از شهروندان سیروانی با اشاره به اینکه سرعت گیرها و جاده نامناسب لومار موجب خسارت به خودرو شخصی اش شده است، گفت: تعدد سرعت گیر در این جاده کوتاه به نوعی توهین به رانندگان است و هر چه سریعتر باید آنرا حل کنند.

وی افزود: مسئولین بجای اینکه جاده ها را تعریض و اصلاح کنند، صورت مسئله را پاک کرده و اینهمه سرعت گیر در آن نصب کرده اند تا کارهای نکرده خود را توجیه نمایند.

این شهروند سیروانی اظهار کرد: مسئله ای که همیشه مرا آزار می دهد بی توجهی یا حداقل کم توجهی بعضی از مسئولین برای مسائل بظاهر بسیار کم اهمیت و جزئی است در حالیکه با کمی دقت در می یابیم که چقدر هزینه برای کشور و مردم دارد. و آثار منفی این چاله چوله ها، سرعت گیر یا دست انداز در جاده، کوچه یا خیابان در اقتصاد خرد و کلان فوق العاده زیاد است در حالیکه هزینه برطرف کردن آن بسیار کم می باشد.

وی افزود: اگر وقت تلف شده راننده را از زمانی که پای خود را روی ترمز می گذارد تا زمانیکه سرعت ماشین مجدداً به سرعت عادی قبلی بر می گردد تبدیل به ریال کنیم چقدر خواهد بود؟ و حالا وقت تلف شده سرنشینان را با احتساب میزان ارزش وقت آنان محاسبه نمائیم، خود فاکتور بزرگی در اقتصاد فردی و جمعی ما خواهد بود.

محمدی گفت: بسیار مشاهده شده است که راننده با دیدن دست انداز یا سرعت گیر و یا چاله در جاده، کوچه و خیابان بلافاصله ترمز گرفته و ماشین پشت سر متعاقباً با این ماشین برخورد نموده و درگیری های خاصی را فراهم نموده است.

وی با اعلام اینکه اینهمه سرعت گیررانندگان را کلافه کرده و  راننده ای که چرخ خودرو اش در چاله چوله ها و دست انداز خیابان ها می افتد نمی تواند اعصاب آرامی داشته باشد، گفت: تأثیر یک ترمز غیر منتظره در بهم ریختن اعصاب رانندگان و ایجاد مشکلات روحی و روانی در افراد جامعه فوق العاده موثر بوده و می تواند بهره وری جامعه را هم کاهش دهد و می تواند فاکتور موثری برای سلب اعتماد مردم از مسئولین باشد که خود آثار اجتماعی و تبعات سیاسی جبران ناپذیری دارد.

این شهروند اهل سیروان خاطر نشان کرد: برخی از مسئولان فکر می کنند اگر سرعت کاه نصب کنند مشکلات و تصادفات جاده ها حل می شود، در حالی که صورت مساله پاک شده است و مسئولین بایستی در تصمیماتشان تجدید نظر کرده و حق و حقوق مردم را محترم بشمارند.

 

سرعت‌گیر یا سرعت‌کاه که در ترافیک ها و کنترل سرعت مؤثر هستند به غیر از نقطه‌یابی مناسب، بایستی به صورتی کاملاً مهندسی و استاندارد طراحی و اجرا شوند چرا که در صورت عدم اجرای مناسب و استاندارد، نه تنها این سرعت گیرها مؤثر نخواهند بود، بلکه خود می‌توانند به معضلی برای شهروندان تبدیل شوند.

طبیعتا وجود دست انداز های زیاد در سطح جاده های شهرستان سیروان به یک معضل و چالش تبدیل شده و به جز ناراحت نمودن راننده از خرابی خودرو و صدای ناهنجاری که برای سر نشینان ایجاد می کند عاملی مهم و تاثیرگذار در تصادفات نیز می باشد، بنابراین مسئولین بایستی جهت احقاق حق رانندگان اقدامات مناسب را در این زمینه انجام دهند.

 
 
 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب