سرویس: استان ایلام
کد خبر: 30273
|
08:04 - 1396/09/21
نسخه چاپی

گزارشی از وضعیت روستاهای حوزه سد سیمره؛

عرب رودبار در سایه غفلت مسئولان/ جایی که صدای مردم شنیده نمی شود

عرب رودبار در سایه غفلت مسئولان/ جایی که صدای مردم شنیده نمی شود
مردم روستاهای عرب رودبار سیروان که بخاطر قرار گرفتن در حوزه سد سیمره هیچ خدماتی به آنها ارائه نمی شود، از بی توجهی مسئولان گله مندند.

به گزارشايلام بيدار به نقل از سیروان نوین، منطقه عرب رودبار در 25 کیلومتری شهر لومار مرکز شهرستان سیروان  و در حدود 90 کیلومتری شهر ایلام واقع شده و این منطقه به دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه سیمره دارای زمین های حاصلخیز کشاورزی و باغداری است.

در روستاهای عرب رودبـار (داربلوط، چم روته و چم شیر) که حدود 1500 نفر جمعیت دارند زن و مـرد از قدیم الایام پـا به پـای هم به تولید محصولات کشاورزی و باغداری مشغول بوده اند و علاقه و پشتکار مردم این روستاها به فعالیت و کارکشاورزی زمینه توسعه زمین های کشاورزی را در این منطقه دو چندان کرده است، بطوریکه رونق کشاورزی در عرب رودبار مانع از مهاجرت روستائیان و بویژه جوانان به سایر مناطق کشور شده است.

روستاهای عرب رودبار از جمله محدود روستاهای استان ایلام هستند که به دلیل وجود زمین های کشاورزی و باغات فراوان، بیکاری در آنها کمتره دیده می شود ولی به علت قرار گرفتن این روستاها در حوزه دریاچه  سد سیمره؛ با آبگیری سد به زیر آب خواهند رفت و مردمان این روستاها به جمعیت بیکار استان اضافه می شوند.

مردم این روستاها که چندین سال است بخاطر قرار گرفتن در حوزه سد هیچ خدماتی به آنها ارائه نمی شود ولی این امر بازباعث نشد که آنها از فعالیت های کشاورزی و باغی دست بردارند بطوریکه این منطقه به قطب تولید انار استان تبدیل شده است.

با توجه به شروع آبگیری سد سیمره در سال 94بایستی منازل مسکونی، اراضی و باغات این روستاها تملک و منطقه را تخلیه می کردند، ولی متاسفانه به علت بی توجهی و بی تدبیری مسئولان و عدم تملک اراضی، باغات و ... آنها، هنوز مردم در منطقه ساکن هستند.

این بی توجهی ها تا جای پیش رفته بود که  شمارش معکوس حتی برای غرق شدن روستاهای عرب رودبار در ابتدای امسال سال95 شده بود و در حال زیر آب رفتن به علت بالا آمدن آب سد سیمره شدند.

مردم این منطقه که زمستان سال 94 و بهار 95 را با ترس از غرق شدن سپری کردند ولی در  تابستان امسال نیز آسوده زندگی نکردند چرا که با پایین رفتن سطح آب سیمره به علت فروکش کردن طغیان سیمره و باز کردن دریچه های سد سیمره باز به سختی سپری کردند.

اهالی عرب رودبار که برای مشروب کردن باغات و اراضی خود از موتور تلمبه ای ها استفاده می کنند هر روز یا چند روز یکبار بایستی موتورهای آب خود را بخاطر پایین رفتن سطح آب رودخانه جابه جا می کردند و این باعث افزایش مشقت آنها شده بود.

مشکلات این چینی مردم منطقه باعث شده است که مردم برای احقاق حق خود به وزارت خانه ها در تهران رفته و تجمعاتی را در کنار سد داشته باشند، اما علیرغم اینها مسئولین هر دفعه برای آرام کردن آنها یک وعده به آنها می دهند و در عمل اقدامی انجام نداده اند که این امر باعث گلایه مندی آنها شده است.

 

کریم انصاری، از اهالی منطقه عرب رودبار در گفتگو با خبرنگار سیروان نوین گفت: بیش از 15 سال است که مردم این منطقه به علت قرار گرفتن در حوزه سد سیمره در بلاتکلیفی به سر می برند و در طول این مدت به بهانه تخلیه منطقه، هیچ خدماتی از سوی دولت به این منطقه ارائه نشده است.

وی درباره مشکلات اهالی روستاهای حوزه سد سیمره اظهار کرد: همه درختان انار و اراضی کشاورزیم  با طغیان سیمره زیر آب رفت و الان هیچ منبع درآمدی ندارم و از طرفی از سوی سد هیچ بهای بخاطر اراضی و باغات پرداخت نشده است.

انصاری با بیان اینکه کسی جوابگو مشکلات مردم عرب رودبار نیست، تاکید کرد: با این وجود از چه طریقی زندگی خود و فرزندانم را بچرخانم؟ همه خانواده من بر روی  این اراضی کشاورزی و باغات مشغول بوده اند ولی با این کار الان همه بیکارند.

فیلی یکی دیگر از اهلی عرب رودبار با بیان اینکه ما تا به امروز مشغول کشاورزی بوده ایم و با دست خالی نیز نمی توانیم کاری انجام دهیم، تاکید کرد: بهتر است مسئولان بر ما چاره ای بیاندیشند و تکلیف مردم منطقه را روشن کنند.

وی بر ضرورت تملک و پرداخت بهای اراضی، باغات و منازل مسکونی اهالی منطقه تاکید کرد.

این ساکن عرب رودبار گفت: تا چند ماه پیش مسئولان می گفتند که مردم منطقه باید جابه جا شوند ولی حال می گویند فعلا باید روستای چم شیر جابه جا شوند و بقیه روستاها نیازی نیست که جا به جا شوند.

وی ادامه داد: اگر تنها مردم چم شیر جابه جا می شوند پس چرا هیچ خدماتی به سایر روستای های عرب رودبار ارائه نمی کنند.

فیلی عنوان کرد: مردم عرب روبار در بلاتکلیف کامل به سر می برند و بهتر است مسئولان هر چه سریعتر تکلیف مردم را روشن کنند.

جاری یکی از باغدار عرب رودبار که به شدت از وضعیت آینده خود و مردم منطقه ناامید به نظر می‌رسید، اظهار کرد: مسئولین جواب درست و حسابی به ما بدهند تا بدانیم دسترنج ما چه خواهد شد و چه آینده‌ای در انتظار اهالی است و سرگذشت املاک و باغات و زمین‌های کشاورزی و رنج پدران و نیاکان ما چه خواهد شد و آیا درختان را نگهداری کنیم یا اینکه اقدامی انجام ندهیم.

این ساکن عرب رودبار از مسئولان خواست تکلیف آن‌ها را روشن کنند و اگر قرار است جابه جا شوند هر چه زودتر در خصوص غرامت‌های مربوط و پرداخت آن‌ها برای پیش‌بینی وضعیت آینده مردم روستاهای عرب رودباراقدام کنند و اگر قرار نیست جابه جا شوند پس به مردم این منطقه خدمات ارائه نمایند.

وی ادامه داد: چندین سال است بخاطر قرار گرفتن در حوزه سد سیمره از ارائه بسیاری از خدمات دولت محروم هستیم و دولت به بهانه سد سیمره ما را از بیشتر این خدمات محروم کرده است.

جاری اضافه کرد: عدم گازرسانی، وضعیت نامناسب جاده ها، ضعیف بودن آنتن دهی تلفن، عدم آنتن دهی شبکه های دیجیتال و ... از جمله مشکلات این منطقه است.

این شهروند سیروانی ادامه داد: متاسفانه مسئولان دولت اصلا صدای مردم را نمی شنوند چرا که با وجود این همه مشکل مردم در این منطقه، برای رفع آنها چاره ای نمی اندیشند.

 

 

با این وجود باید منتظر ماند که آیا مسئولان مربوطه برای مردم منطقه عرب رودبار چاره می اندیشند و نسبت به رفع مشکلات و جابه جایی آنها اقدام عملی انجام می دهند؟!

 
 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب