سرویس: استان ایلام
کد خبر: 30232
|
08:45 - 1396/09/19
نسخه چاپی

گزارش؛

بیکاری و خطر خالی شدن روستاها از سکنه در آبدانان

بیکاری و خطر خالی شدن روستاها از سکنه در آبدانان
بیکاری در روستاها یکی از جدی ترین بحث های امروزه محافل اجتماعی است که دولت دوازدهم با پیشنهاد اعطای تسهیلات به روستائیان در صدد رفع این معضل است.

به گزارشايلام بيدار به نقل از  آبدانان خبر در سالهای اخیر موج مهاجرت از روستاهای به شهرهای بزرگ گسترش یافته و بسیاری از روستاییان محل سکونت خود را ترک کرده و و به شهر ها مهاجرت کرده اند.

در شرایط حاضر دولت ناگزیر است برای جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی در کلان‌شهرها و مهاجرت بی رویه روستاییان که به اقتصاد کشور لطمه زده و مشکلات بسیاری برای شهرهای بزرگ ایجاد کرده است، طرح‌هایی را در روستاها به اجرا درآورد که اشتغال پایدار و مستمر داشته باشد تا سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهد در دراز مدت به بهره‌وری در زمینه تولید و اشتغال بیانجامد.

یکی از جوانان روستای ژیور در گفتگو با خبرنگار آبدانان خبر اظهار داشت: کار در روستا نیست و جوانان به شهرهای بزرگ از جمله تهران می روند که آنجا هم بیشتر از خرج خورد و خوراک خود نمی توانند در بیاورند و دست از پا دراز تر به روستا بر می گردندبعضی از آنها هنگام برگشت در هزینه ذهاب با مشکل مواجه می شوند.

وی گفت: زندگی در روستا به علت نبود درآمد خیلی سخت شده است امیدواریم که مسئولین به روستاها توجه کنند تا شاهد مهاجرت روستاییان به شهر نشویم.

یکی از جوانان روستای گل گل هم به بیکاری و مهاجرت هم سن و سالانش اشاره کرد و گفت: اغلب جوانان روستا تحصیل کرده هستند و دیگر رغبتی برای ماندن در روستا ندارند و ترجیح می دهند که به شهرهای دیگر مهاجرت کنند.

وی با بیان اینکه چرا مسئولین از جذب اعتبارات برای روستاییان صحبتی نمی کنند گفت: جوانان روستایی با چه امیدی در روستا بمانند در حالی که به این جوانان کمترین توجهی نمی شودو روستا ها از حداقل امکانات زندگی برخوردار نیستند.

یکی از اهالی روستای چمکبود با بیان اینکه ما چند خواهر و برادر و مادر پیرمان زندگیمان به سختی می گذرد، گفت:در حال حاضر مادرمان مریض است و پدرم به خاطر مشکل قلبی و عدم پول برای درمان جانش را از دست داد که باعث عذاب وجدان خودم و خانواده ام شده است
وی با اشاره به اینکه همه خواهران و برادرانم تحصیلات دانشگاهی دارند ،افزود :متاسفانه به خاطر نداشتن شغل مناسب زندگیمان به سختی می گذرد.   
وی افزود: امیدواریم مسئولان توجه بیشتری به ما روستانشینان داشته باشند تا بتوانیم حداقل بدون عذاب وجدان در تامین حداقل امکانات زندگی کنیم

 تسهیلات اشتغالزایی به روستائیان

"روشن امری "مدیر کار تعاون و امور روستایی شهرستان آبدانان در گفتگو با خبرنگار آبدانان خبر اظهار داشت: امسال به لحاظ تزریق اعتبارات مشاغل خانگی، سال بی سابقه ای است و حمایت دولت از پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و یارانه دار به مناطق محروم روستایی و عشایری ارزنده بوده است.
وی درباره زمان آغاز اجرای طرح پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و شرایط متقاضیان دریافت این تسیهلات گفت: همه متقاضیان دارای طرح‌های اشتغالزا در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی، شرکت‌های خصوصی و تعاونی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. افزود: یک و نیم میلیارد دلار معادل 6 هزار میلیارد تومان منابع این صندوق به اشتغال روستاها اختصاص یافته و به همین میزان منابع بانکی و در مجموع 12 هزار میلیارد تومان برای توسعه روستاهای کشور تزریق می شود.
مدیر کار تعاون و امور روستایی شهرستان تصریح کرد: سهم استان نیز از این تسهیلات311 میلیارد تومان است. که این منابع با نرخ 6 درصد به طرح های روستایی و عشایر پراخت می شود.
 
امری با اشاره به اینکه سهم طرح های کشاورزی از این اعتبارات 45 درصد، صنایع دستی 10 درصد، معادن کوچک 10 درصد، فعالیت خدماتی و فناوری اطلاعات 15 درصد و گردشگری 10 درصد است گفت: از جوانان و متخصصان و کارآفرینان آبدانان می خواهم برای ارائه طرحهای تولیدی و تشکیل و ثبت شرکتهای تعاونی اهتمام و جدّیت ویژه ای صرف نمایند و گام به گام در این مسیر در کنارشان خواهیم بود.
 
وی بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسسه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را از موسسات عامل پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اعلام کرد و درباره نحوه مراجعه متقاضیان گفت: افرادی که طرح‌های اشتغالزای دارای توجیه اقتصادی دارند می‌توانند در اولین گام با مراجعه به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان نسبت به ارائه طرح خود اقدام کنند.
مدیر کار تعاون و امور روستایی شهرستان افزود: بعد از اینکه متقاضی طرح و ایده خود را برای ایجاد اشتغال در مناطق مورد هدف به یکی از دو مرجع  مذکور ارائه داد، طرح از نظر توجیه فنی، مالی و اقتصادی در کارگروه اشتغال استان مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه تایید یا عدم تایید طرح به متقاضی اعلام می‌شود.

، با توجه به اهمیت مقوله اشتغال و کارآفرینی در نقاط روستایی و عشایری، دولت درصدد برآمد تا احیای روستاها و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری را در قالب لایحه برداشت از منابع صندوق توسعه ملی دنبال کند و بر همین اساس مجلس با بررسی لایحه حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را در دستور کار قرار داد و با تصویب برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی، موافقت خود را با اعطای تسهیلات به مناطق روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر اعلام کرد.

بر اساس لایحه مذکور، منابع صندوق توسعه ملی در قالب تسهیلات اشتغالزا به طرح‌های غیر دولتی در حوزه کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی، فرش دستباف، فناوری اطلاعات و صنایع کوچک اختصاص یافته و در جهت تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در مناطق صنعتی روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر به کار گرفته خواهد شد.


حال حرف تا عمل فاصله بسیار زیادی دارد اجرایی شدن درست اعطای تسهیلات به روستاییان مستلزم توجه دقیق مسئولین به ظرفیت و پتانسیل های یک روستا و دادن وام به افرادی که می توانند به رفع بیکاری در روستا ها کمک کنند حائز اهمیت است.

 نکته مهمی که مسئولین باید بدانند این است که وامی که به شخصی می دهند توان استفاده کردن و بازپرداخت آن را داشته باشد، قاعدتا یک جوان بیکار در جامعه بهتر است از یک فرد بیکار قرض دار.
 
انتهای پیام/الف

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب