سرویس: استان ایلام
کد خبر: 30174
|
09:26 - 1396/09/14
نسخه چاپی

یک مدرس دانشگاه:

بودجه باید شفاف و برمبنای واقعیت تنظیم شود

بودجه باید شفاف و برمبنای واقعیت تنظیم شود
مدرس دانشگاه در خصوص تدوین لایحه بودجه 97 گفت: بودجه باید شفاف ،روشن وبرمبنای واقعیت تنظیم شود.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازجویزر، "عباس آزادی"، دکترای اقتصاد و مدرس دانشگاه در خصوص فاصله بودجه دولت با بودجه واقعی و عملیاتی گفت: بودجه به عنوان شاهرگ حیاتی کشور دارای نقش اساسی در توسعه متوازن مناطق و کشور را بر عهده دارد که در تهیه ان بیشترین زمان از دولت و مجلس گرفته می شود و انتظار بر ان است که بصورت کارشناسانه و بر اساس امایش های سرزمینی تهیه شود که این سند گویا بتواند حداکثر کارایی و راندمان را در جهت امر محوله توسعه اجتماعی اقتصادی را به سر انجام برساند و نه انکه صرفا بعنوان یک امر روتین  سندی تهیه تنظیم و تصویب شود که عاری از هر گونه توفیقات مبتنی بر اصول کارشناسی باشد.

آزادی گفت :باتوجه به اینکه بودجه مصوب سال 96 کمتر از 50درصد در صد تحقق یافته است، باید در تدوین لایحه بودجه، اهداف بودجه و مبالغی که در نظر گرفته می شود واقعی تر و عملیاتی تر باشد.

وی افزود:باید خاطر نشان کرد که قانون بودجه به عنوان یکی از برنامه های  کوتاه مدت یکساله دولت ها در کنار برنامه های 5 ساله و 20 ساله کشور در جهت تحقق اهداف میان مدت و بلند مدت برای توسعه اجتماعی اقتصادی مناطق تدوین می شود که در صورت عدم تحقق اهداف ان در کوتاه مدت خود به خود برنامه های میان مدت و  بلند مدت محکوم به شکست خواهند بود

این مدرس دانشگاه ادامه داد:بصورت کلی می توان در مورد سند بودجه اظهار داشت، که مرحله تهیه آن تا حدودی از ظرافت و دقت بیشتری برخوردار است که در مرحله تنظیم و تصویب سعی بر ان است ظرافت و دقت آن کاسته شود که متاسفانه در مرحله اجرا نیز نتایجی که حاصل می شود نتوانسته 50 درصد اهداف و چشم انداز این سند کوتاه مدت را محقق کند.

آزادی گفت: بودجه ای که در نظر گرفته می شود باید تخصیص اعتبارش کاملا مشخص باشد و به طور واقعی نیز تخصیص داده شود، اینکه لایحه بودجه را دولت دهد و مجلس تصویب کند ولی حدود40،الی  50یا 60درصد آن محقق شود، نشان می دهد که بودجه کارشناسی شده نبوده است. لذا قول هایی که مسئولین برای پروژه ها اجرایی می دهند عملیاتی نمی شود و هم شاهد هستیم که نمایندگان مجلس زمان خود را برای تصویب بودجه ای صرف می کنند که درنهایت تحقق پیدا نمی کند.

وی افزود: برای اینکه در سال97 یک بودجه واقعی داشته باشیم، باید یک آسیب شناسی  و کار کارشناسی انجام دهیم  و بودجه های سنواتی4 و 5 سال گذشته را بررسی کنیم و ببینیم چه میزان تحقق یافته است و هم چنین در چه حوزه هایی بیشتر تحقق پیدا کرده است.

وی در ادامه بیان کرد:چندین سال است که رهبر معظم انقلاب بر ضرورت اجرای اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و باید درتدوین بودجه این امر لحاظ شود و به اشتغال جوانان نیزتوجه ویژه ای شود. که لازم است مسئولین امر با دقت بیشتری در جهت توسعه ایران اسلامی ضمن صرف هزینه های ملی که دارند ، خروجی های برنامه های آنها تجلی گر تمامی شعارهای سنوات گذشته که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است، باشد.

 

انتها یپام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد