سرویس: استان ایلام
کد خبر: 30159
|
10:39 - 1396/09/13
نسخه چاپی

ایلام بیدار از باخت اصلاح طلبان و حامیان دولت گزارش می دهد؛

ناامیدی در فراکسیون امیدمجلس؛ از نقش بی تأثیر در معادلات تا سلفی حقارت

ناامیدی در فراکسیون امیدمجلس؛ از نقش بی تأثیر در معادلات تا سلفی حقارت
پایه های تشکیل فراکسیون امید از همان روزهای اول محکم نبوده و هر لحظه ممکن است با یک پس لرزه سیاسی منحل شود.

گروه سیاسی ایلام بیدار::فراکسیون امید برآمده ازلیست امید فراکسیونی وابسته به اصلاح طلبان و یکی از فراکسیونهای دهمین دوره مجلس است که در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، همراه با قرائت پیش نویس اعلام موجودیت کرد؛ اعضاء اولیهٔ این فراکسیون که میثاق نامه آن را امضاء نموده‌اند، ۱۵۸ نفر هستند.

در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ و در دومین جلسه فراکسیون امید اعضای این فراکسیون هیئت رئیسه موقت آن را انتخاب نموده و محمدرضا عارف را به ریاست فراکسیون برگزیدند.

مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح طلب و عضو و دبیر فراکسیون امید که یک سال پیش از شروع کار مجلس دهم خط و نشان پررنگی برای اصولگراها کشید و گفته بود:« باید در مجلس یک خانه‌تکانی انجام شود و اصولگرایان بعد از 12 سال مجلس را ترک کنند و جای خود را به اصلاح‌طلبان بدهند. »، این روزها با گفتن این جمله که« اصلاح‌طلبان در مجلس اکثریت نیستند.» ، نشان داد که رسیدن به جایگاه«اکثریت» و ماندن در این جایگاه، برای اصلاح طلبان مجلس آرزوی بزرگی است که دستشان تا به امروز از آن کوتاه مانده است.

در واقع هراس از پایبند نبودن تمام نمایندگانی لیست امید، واقعیتی بود که از ابتدا «دلشوره» به جان اصلاح طلبان انداخته بود؛ گویی گذر زمان در حال نشان دادن این واقعیت است که اصلاح طلبان قبل از شروع بازی لابی ها در مجلس و تنها روی کاغذ، برنده انتخابات مجلس دهم بودند، اما زمانی که نوبت عرض اندام در معادلات سیاسی دورن مجلس رسیده با جدایی و عهدشکنی یارانشان روبرو  شده و طعم شکست را چشیدند؛ اصلاح طلبان به اشتباه روی برخی دیوارها یادگاری نوشته بودند.

عملکرد ضعیف فراکسیون امید مجلس تا جایی پیش رفت که "بهرام پارسایی"، سخنگوی فراکسیون امید مجلس به صراحت گفته بود:اکثریت مطلق  نیستیم؛ فراکسیون امید اکثریت مطلق مجلس نیست که بتواند تصمیمش را به تنهایی به کرسی بنشاند.

در واقع شکست های پی در پی اصلاح طلبان مجلس به دلایل مختلفی همچون جدایی مستقل ها، قدرت بالای لابی فراکسیون ولایی موجب شده است، تا اصلاح طلبان ساکن مجلس، آهسته آهسته، چند قدم از موضع خود در سال اول به عقب برگشته و با صدای رسا بگویند ما اکثریت نیستیم!

سلفی تلخ اعضای فراکسیون امید مجلس با موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که با واکنش گسترده کاربران فضای مجازی تحت عنوان سلفی حقارت همراه شد نیز از چالش های به وجود آمده توسط اعضای این فراکسیون بود که حتی سر و صداها و اعتراض ها به این رویکرد نمایندگان تا مورد تحلیل رسانه های خارجی هم قرار گرفت.

در این میان اما نقش عارف بعنوان رئیس این فراکسیون نقشی ضعیف و خنثی بوده به طوری که وقتی در یک تشکیلات حرفه‌ای وقتی بیش از نیمی از اعضای یک مجموعه به تصمیمی رأی می‌دهند، افراد دیگر هم باید تمکین کرده و آن خواست را انجام دهند. اما فراکسیون امید نه در مدیریت و نه در بدنه چنین رویکردی را اتخاذ نکرد و شبیه به چنین موضوعاتی باعث شده تا انسجام درونی در این فراکسیون وجود نداشته باشد
دار و دسته عارف در مجلس به همراه فراکسیون امید که روزگاری سودای ریاست مجلس را در سر پرورانده بودند اما امروزه چشمان خود را بر روی بسیاری از واقعیت ها می بندند.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس نیز همزمان تاکید کرده درصورتی که مجمع عمومی این فراکسیون به تصمیم  برسد، احتمالاً برای کرسی ریاست مجلس نیز کاندیدا اعلام خواهد کرد، تصریح کرد: بالغ بر ۱۶۰نفر از نمایندگان با لیست امید و با پذیرش تعهدات این لیست وارد مجلس شدند اما برخی از آن‌ها به هر دلیلی بعد از ورود به مجلس در فراکسیون امید حضور پیدا نکردند.

این سخنان صریح نشان از این می دهد که پایه های تشکیل این فراکسیون از همان روزهای اول محکم نبوده و هر لحظه ممکن است با یک پس لرزه سیاسی منحل شود.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب