سرویس: سیاسی
کد خبر: 30156
|
10:09 - 1396/09/13
نسخه چاپی

حمله موشکی یمن به امارات + جزییات

یمنی ها چرا به نیروگاه های اتمی امارات حمله موشکی کردند؟

یمنی ها چرا به نیروگاه های اتمی امارات حمله موشکی کردند؟
این اقدام نظامی ارتش یمن در شرایطی انجام شد که روز گذشته درگیری‌هایی بین نیروهای جنبش انصارالله و رئیس جمهوری مخلوع یمن، علی عبدالله صالح، رخ داد، درگیری‌هایی که در پی اقدامات تحریک‌آمیز صالح علیه جنبش انصارالله که به بی‌ثباتی اوضاع انجامید، شکل گرفت.

به گزارشايلام بيدار،نیروی موشکی ارتش یمن اعلام کرد که یک موشک کروز را به‌سوی نیروگاه‌های هسته‌ای «براکه» ابوظبی شلیک کرده است.

به گزارش جهان نيوز به نقل از شبکهالمسیره، نیروی موشکی ارتش یمن اعلام کرد که یک موشک کروز را به‌سوی نیروگاه‌های هسته‌ای «براکه» ابوظبی شلیک کرده است.

در همین راستا، «عزیر راشد» معاون سخنگوی نیروهای مسلح یمن در گفتگو با شبکه المیادین اعلام کرد که «شلیک موشک به‌سوی نیروگاه‌های ابوظبی حاوی پیامی سیاسی و نظامی است»، وی همچنین تصریح کرد که «موشک به هدف خود»‌ اصابت کرده است.

وی افزود، «موشک (کروز) تولید یمن است و ما توانایی تولید چنین موشک‌هایی را داریم»، وی همچنین اعلام کرد که برد این موشک 1600 کیلومتر است.

معاون سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد که اقدامات (نظامی)‌ آن‌ها «مشروع و قانونی است زیرا در چارچوب دفاع از خود در برابر یورش مستمر علیه وطن‌مان است».

این اقدام نظامی ارتش یمن در شرایطی انجام شد که روز گذشته درگیری‌هایی بین نیروهای جنبش انصارالله و رئیس جمهوری مخلوع یمن، علی عبدالله صالح، رخ داد، درگیری‌هایی که در پی اقدامات تحریک‌آمیز صالح علیه جنبش انصارالله که به بی‌ثباتی اوضاع انجامید، شکل گرفت.

جنبش انصارالله یمن پیشتر نسبت به گسترش دامنه جنگ و فشار علیه ملت یمن و دخالت‌های امارات در این جنگ شدیداً هشدار داده بود.(1)
 


*یمنی ها چرا به نیروگاه های اتمی امارات حمله موشکی کردند؟

عضو شورای عالی سیاسی یمن موشک شلیک شده به ابوظبی را پاسخ ارتش این کشور به تلاش‌های امارات برای از بین بردن جبهه داخلی یمن دانست.

«ضیف الله الشامی» عضو شورای عالی سیاسی و همچنین عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که موشکی که امروز به تاسیسات اتمی ابوظبی شلیک شده است، پاسخ به تلاش امارات برای ایجاد فتنه و هدف قرار دادن جبهه داخلی یمن است.

الشامی در گفت‎و‎گو با شبکه العالم گفت: ما اعلام کرده بودیم که نیروهای یمنی موشک‎هایی در اختیار دارند که با آنها می توانند همه پایتخت‎های کشورهای متخاصم را هدف قرار دادند.

وی گفت: موشکی که به سمت ابوظبی شلیک شده است، نشان می دهد که تهدیدات و فشارهای دشمن علیه ملت یمن بی فایده است.

عضو شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد که شلیک موشک بالدار کروز به این معناست که ما می‎دانیم چه کسانی در صنعاء توطئه کرده‏‌اند. گفتنی است، نیروهای یمنی برای اولین بار از موشک بالدار از نوع کروز که ۱۲۰۰ کیلومتر طی کرده است، استفاده کردند.(2)
 


 

یک منبع مطلع از اتفاقات یمن فاش کرد که «طی دو هفته گذشته تماس‌های فشرده‌ای میان علی عبدالله صالح و ائتلاف عربی به رهبری عربستان بوده تا طرحی جدید برای به قدرت رسیدن فرزند علی‌عبدالله صالح در یمن تکمیل و آماده شود».

همچنین روزنامه فرامنطقه‌ای « رای الیم» به نقل از این منبع که نامش را فاش نکرد نوشت: علت کودتای صالح علیه حوثی‌ها و دم زدن علنی او از عربستان، برنامه‌ای است که پشت پرده در ابوظبی در جریان است و هدفش بازگرداندن خانواده صالح به صحنه یمن است زیرا که عربستان با این مسئله موافقت کرده چون در عرصه نظامی یمن ناکام مانده و در عرصه سیاسی در پی تمام کردن نبرد است.

رأی الیوم نوشت: منابع ما می‌گوید صحنه یمن در ساعت‌های گذشته بشدت به این مسئله واکنش نشان داده و عربستان نیز اقدامات امنیتی فشرده‌ای در جبهه‌های مختلف با یمن در منطقه عسیر در دستور کار قرار داده و یک چشمش به مصالحه‌ای است که امارات با حزب المؤتمر به ریاست صالح در دستور کار قرار داده است.

رأی الیوم نوشت: گزارش‌های غربی که ما از آن اطلاع پیدا کردیم، این راهی را که عربستان و امارات برای یکسره کردن کار در یمن انتخاب کرده‌اند، دشوار و پیچیده خوانده و گفته که مملوء از خطر است چرا که ایران نمی‌تواند اجازه شکست حوثی‌ها در یمن را بدهد و صالح هم نمی‌تواند وضعیت نظامی را بسرعت و قاطعانه به سود خود خاتمه دهد؛ البته اگر درگیری فراگیری حاصل شود.

رأی الیوم نوشت: وضعیت در جنوب عربستان در یک ماه گذشته بخصوص با وجود تهدیدهای امنیتی مستقیم و ترس از شلیک موشک‌های بیشتر [از یمن] به عربستان، [برای ریاض] بسیار سخت بوده است. 

در همین خصوص به نظر می‌رسد علی عبدالله صالح پیام‌های مثبتی برای ائتلاف سعودی فرستاده تا برخی نقاطی را که تحت کنترل دارد به سود نیروهای ائتلاف خالی کند تا بدین صورت «فتح‌های جدیدی» [به عنوان موفقیت‌هایی میدانی] برای ائتلاف محسوب شود. 

همزمان با این اتفاقات، مقامات جنبش انصارالله و دولت در صنعاء اعلام کرده‌اند که وضعیت تحت کنترل است. وزارت کشور نیز صبح یکشنبه از محاصره «بقایای شبه‌نظامیان خائنان در نقاطی در صنعاء» خبر داد. (3)

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد