سرویس: استان ایلام
کد خبر: 30125
|
08:06 - 1396/09/12
نسخه چاپی

گزارش؛

مهاجرت تلخ در روستاهای سیروان/ مردم ورمیان چشم انتظار همت مسئولان + تصاویر

مهاجرت تلخ در روستاهای سیروان/ مردم ورمیان چشم انتظار همت مسئولان + تصاویر
اهالی روستای «ورمیان» شهرستان سیروان از بی‌اعتنایی مسئولین به وضعیت نامناسب این روستا گلایه‌مند هستند.

به گزارشايلام بيدار به نقل از سیروان نوین، زندگی روستایی آرام و آهسته پیش می‌رود. زندگی روستا هنوز هم خالی از سر و صداست و فرسوده‌شدن از سختی‌ها و هیاهوی زندگی شهرنشینی غایب همیشگی آن. در روستاست که شادی‌ها و غم‌ها تقسیم می‌شوند. آدم‌های روستا به هم نزدیک‌ترند و آنجاست که همسایه از حال همسایه خبر دارد.

آدم‌هایی که همیشه در جستجوی زندگی آرام و به دور از ازدحام شهرها هستند، تصویری شاعرانه از روستا در ذهن خود دارند و برای همین است که خیلی وقت‌ها می‌گویند خوشا به حالت ای روستایی. روستایی خبر از بوق‌های پی درپی ماشین‌ها و هیاهوی شهرنشینی ندارد.

زندگی شهری اما نقطه مقابل روستاست و گذران زمان در شهر خود قصه‌ای متفاوت از روستا دارد. زندگی شهری مهارت و فوت و فن خاص خود را طلب می‌کند. در شهرها انگار پایانی برای سر و صدا و هیاهو نیست. صدای خیابان‌ها، ماشین‌ها و آدم‌ها آنقدر آزاردهنده است که گاهی به سرت می‌زند همه چیز را رها کنی و به کنجی دنج پناه ببری، البته اگر بتوان در شهرها جایی این چنین یافت. زندگی شهری، زندگی آرام و بی‌دغدغه‌ای نیست.

بر عکس روستاها، آدم‌ها در شهرها هر روز بی‌تفاوت از کنار یکدیگر می‌گذرند. ارتباط‌ها در شهرها جزیی‌اند و زود گذر. آدم‌ها نسبت به هم بی‌تفاوتند و غرق‌شدن در شلوغی و هیاهوی شهرها مرگ صمیمیت‌ها و عاطفه‌هاست. شهر انگار که دنیای بیگانه‌هاست.

در حال حاضر، ايجاد فرصت هاي شغلي جديد در مناطق روستايي کشور از اهميت دو چنداني برخوردار است؛ زيرا علاوه بر آمار بالاي بيکاري در روستاها، کشور با معضل مهاجرت روستاييان به شهرها مواجه است که اين امر خود پيامدهاي منفي زيادي در زمينه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، زيست محيطي و امنيتي دارد.

همچنين جوان‌گزين و نخبه‌گزين بودن مهاجرت‌هاي روستايي از جمله عواملي است که فرايند توسعه درون‌زا و روند بهبود شرايط زندگي در روستاها را مختل مي سازد.‏

اما این شرایط در برخی روستاهای استان ایلام به گونه ای است که نه تنها خبری از این موضوعات برای پیشرفت و آبادانی در این روستاها که بعنوان رمز توسعه محسوب می شوند نیست، بلکه حتی از ابتدایی ترین امکانات اولیه نیز محروم هستند و هنوز هستند روستا‌هایی در این استان، که زندگی را به سختی می گذرانند، و زندگی روستایی با تمام زیبایی‌هایش برای آنها سخت و طاقت فرسات و به فکر مهاجرت و کوچ به شهر ها هستند.

 

مردمان روستای ورمیان از دهستان زنگوان شهرستان سیروان این روزها حال روز خوشی را سپری نمی کند، اکثر منازل این روستا تخریب شده اند و مردم دیگر برای ادامه زندگی مجبور به ترک مکان فعلی خود هستند.

دوستی یکی از اهالی روستا در گفتگو با خبرنگار سیروان نوین گفت: روستای ورمیان یکی از روستاهای محروم و نیازمند به توجه بیشتر در شهرستان سیروان است و باید مسئولان به فکر راه چاره ای برای مشکلات آن باشند.

وی افزود: این روستا نزدیک به 50خانوار دارد و شغل اصلی خانوارهای ساکن در این آبادی کشاورزی و دامداری بوده و به شکل سنتی زندگی را می گذرانند.

این جوان روستایی ادامه داد: مردمان روستای ورمیان، مردمانی خونگرم، مهربان و نجیب هستند که با مشکلات بسیاری نیز دست و پنجه نرم می کنند، از نبود امکانات گرفته تا تخریب خانه ها و منازل، که آنها را مجبور می کند در آینده ای نزدیک از این روستا هجرت نمایند.

مامنه ای یکی دیگر از اهالی روستا به مشکل جاده اشاره کرد و گفت: جاده روستای ورمیان که مسیر اصلی جاده شهرستان سیروان است، بسیار خطرناک بوده و تاکنون چندین حادثه مرگبار را به خود دیده است.
 وی افزود: این جاده به دلیل عرض کم، استاندارد نبودن، باریک بودن و گذر از داخل روستا، به قدری خطرناک می شود که رانندگان ماهر نیز جرات و توان هدایت اتومبیل خود را در آن ندارند و هم برای خود آنها و هم برای اهالی مشکلات فراوانی به وجود آورده است.

این جوان اهل روستای ورمیان گفت: ما در این روستا از داشتن امکانات اولیه روستایی هم محروم هستیم و به نظر می رسد فقط نام روستایی را یدک می کشد زیرا فقدان شبکه تلویزیونی صدا و سیما از دیگر مشکلات هم سن وسالان ماست و ما در روستایی زندگی می کنیم اما دکلهای مخابراتی روستا توان پخش تنها چند شبکه تلویزیونی را دارند.

مامنه ای ادامه داد: تلفن همراه من، خانواده و دیگر روستاییان به سختی و تنها در اماکنی خاص در دسترس است و در مواقع ضروری و بروز مشکل که دسترسی به تلفن ثابت امکان پذیر نیست با معضل روبرو می شویم.

وی اضافه کرد: بی توجهی ها به این روستا تا آنجا است که یکی از ضعیف ترین اینترنت های موجود در استان ایلام را داراست.
کریمی دیگر ساکن اهل روستای ورمیان می گوید: این روستا از برق شبانه معابر نیز برخوردار نیست، و معابر آن در شب ها بسیار تاریک و خوفناک است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این عدم اجرای طرح هادی نیز خود بر مشکلات این روستا افزوده و باعث آن شده تا حتی وضعیت ظاهری این روستا شبیه به روستا نباشد!

کریمی می گوید: وضعیت مسکونی این روستاها نیز به گونه ای است که حتی با کوچکترین بارش ها سطح زیادی از سقف منازل مردم تخریب می شود و همین گلایه ها از مسئولان را بیشتر کرده است.

این جوان ورمیانی ادامه داد: برخی اهالی این روستا که منازل آنها در حریم اصلی راه قرار دارد به آنها تأکید شده که نسبت به خالی کردن منازل خود اقدام کنند، این در حالی است که هنوز هیچ مکان دیگری برای آنان در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: مسئولین هر روز از مسیر این روستا می گذرند و جالب تر اینکه این روستا در مسیر اصلی تردد ایلام به شهرستان سیروان قرار دارد و معلوم نیست که بی توجهی به این روستا چه جای توجیهی دارد؟

کریمی تاکید کرد: شرایط برای نابودی این روستا و مهاجرت نزدیک به 50 خانوار هشداری برای مسئولان است تا نسبت به عدم نابودی این روستا اقدامات لازم و جدی ار بعمل آورند.

 

عجیب است که راهکار نگهداشت جمعیت در روستاها برای مسئولان سیروان به دغدغه‌ای بزرگ تبدیل‌شده و این در حالی است که از اجرای عدالت در بین ریز و بزرگ زندگی شهری و روستایی غافل هستند.

توجه به مشکلات روستایی یکی از مهم‌ترین اموراتی است که باید مد نظر قرار گیرد. شاید مسئولان ذی‌ربط هم بر این عقیده‌اند که هزینه کرد در روستاهای کم جمعیت تنها اتلاف اعتبار است.

بی‌شک توجه به امورات، امکانات و حرف دل روستاییان می‌تواند راهکاری مناسب برای کاهش مهاجرت آن‌ها به حاشیه شهرها شود.

 
انتهای پیام/الف

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد