سرویس: استان ایلام
کد خبر: 30124
|
00:20 - 1396/09/12
نسخه چاپی

گزارش؛

حکایت این روزهای ویزیت فله‌ای در ایوان و دردسر بیماران

حکایت این روزهای ویزیت فله‌ای در ایوان و دردسر بیماران
این‌که بیمار بخواهد فقط رنج و بیماری‌اش را با پزشک در میان بگذارد و اسرار پزشکی‌اش محفوظ بماند، از جمله بدیهی‌ترین حقوق بیماران است که از سوی برخی پزشکان، زیر پا گذاشته می‌شود.

به گزارشايلام بيدار به نقل از جویزر، سوگند پزشکی مشروط بر یک سری ضوابط اخلاقی برای پزشکان و یک اعلامیه حقوقی برای بیماران بوده است که به محض فارق التحصیل شدن از دانشکده پزشکی، پزشکان جدید، بر پایداری به این عهدنامه دیرینه و تاریخی، قسم یاد می کنند، اماویزیت همزمان چند بیمارو حضور دیگر بیماران در اتاق ویزیت که با اصطلاح ویزیت گروهی یا ویزیت فله ای شناخته می شود و به صراحت نقض اخلاق پزشکی و منشور حقوق بیمار است.

ویزیت گروهی در واقع منجر به نقض حریم خصوصی، بی توجهی به اصل رازداری و هتک حرمت بیمار در جریان ویزیت می شود،این موضوع باعث می شود که بیمار بسیاری از سوالات مهم خود را از پزشک نپرسد و از بسیاری از حرف های خود صرف نظر کند این اجتناب از پرسیدن سوالات مهم و بیان نکردن توضیحات کافی در رابطه با بیماری منجر به رفتار اجتنابی بیمار می شود که نتیجه ی آن عدم تلاش برای ایجاد رابطه ای مشارکتی و مراقبت محور با پزشک است.

بسیاری از بیماران اظهار می کنند که این شرایط و حضور دیگر بیماران در هنگام ویزیت آنها در اتاق پزشک باعث می شود که آنها از روی شرم و خجالت برخی مسائل مهم مربوط به مشکل خود را مطرح نکنند و احساس ناراحتی و استرس می کنند، وقتی بیمار وارد اتاق پزشک می شود و با شلوغی و حضور دیگر بیماران مواجه می شود بر استرس و بار روانی ای که به دلیل بیماری با خود به مطب آورده افزوده می شود و این در حالی است که بیماران انتظار دارند وقتی وارد اتاق پزشک می شوند با همدلی و توجه پزشک مواجه شوند و از استرس و فشار روانی ناشی از بیماریشان کاسته شود.

در موارد ویزیت گروهی، درست است که بیمار به طور انفرادی عمل می کند، اما در عین حال، متوجه است که دیگران در حال تماشای او هستند،در واقع، وقتی بیمار وارد اتاق پزشک می شود و می بیند که در آن تعدادی افراد غریبه نیز حضور دارند، با ناراحتی احساس می کند که چشم های زیادی روی او متمرکز شده اند، به ویژه زمانی که نوبت ویزیت وی می رسد، بیمار مجبور است با در نظر گرفتن حضور دیگر بیماران و تحمل بار نگاه آنان، با پزشک وارد تعامل و گفتگو شود.

در چنین شرایطی رابطه ای میان دو طرف شکل می گیرد که نه تنها با شیوه ی ارتباطی ایده آل فاصله ی بسیاری دارد بلکه حتی در سطحی پایین تر از الگوی ارتباطی پدرمآبانه که بین متخصصان دیگر و بیمارانشان بسیار معمول است، قرار دارد.

یکی از مواردی که خبرنگار گروه سلامت پایگاه خبری چویزربنا به ضرورت به آن پرداخته است اقدام به ویزیت همزمان چند نفر توسط برخی از پزشکان شهر ایوان است که این عمل با قوانین مربوط به حقوق بیماران در تناقض است.

اسماعیلی  یکی از شهروندان ایوانی است که در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: همانطور که میدانید رابطه ای که بین بیمار و پزشک باید صورت گیرد و یک رابطه محرمانه است چرا که وقتی بیمار به یک پزشک مراجعه می کند باید این زمینه فراهم شود که به راحتی مشکلات جسمی  خودرامطرح  نماید.

این شهروند ایوانی با انتقاد از اینکه شاهد حضور چند نفر به طور همزمان در اتاق برخی از پزشکان هستیم گفت :  این کار باعث می شود که بیمار نتواند  اطلاعات دقیقی را به پزشک انتقال دهد چرا که نگاه دیگران و توجه دیگران به صحبتهای بیمار زمینه  سنگین شدن فضا را پدید می آورد.

اسماعیلی ادامه داد: مدت زمانی که پزشک برای ویزیت در نظر دارد زمان طلایی است که پزشک از وضعیت بیمار خود آگاهی  می یابد  و بیمار باید در این فرصت اطلاعات لازم را به پزشک منقل نماید اما حضور چند  بیمارمانع از این انجام  این  عمل می شود و ممکن تشخیص پزشک را با اشتباه مواجه سازد..

حال در پایان نگارنده این موضوع را متذکر می شود که پزشکان بنا بر سوگندی که یاد کرده اند لازم و ضروری است که تمام ضوابط مربوط به حریم خصوصی بیماران را رعایت کنند تا شاهد نارضایتی بیماران از عملکرد آنان نباشیم.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب