سرویس: استان ایلام
کد خبر: 30051
|
08:24 - 1396/09/07
نسخه چاپی

گزارشِِ؛

اما واگرها درباره واردات برنج/ دولت بار دیگر برنجکاران را به فراموشی سپرد

اما واگرها درباره واردات برنج/ دولت بار دیگر برنجکاران را به فراموشی سپرد
در کشور استعداد بسیار خوبی برای برداشت برنج وجود دارد ولی متاسفانه نادیده گرفتن آن و واردات بی رویه مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده است.

به گزارشايلام بيداربه نقل ازدیار زاگرس، برنج یکی از محصولات کشاورزی است که از اهمیت بلایی برخورداراست وجزء غذاهایی محسوب می شود که بسیار در سفره های مردم دیده می شود که ازاین رو به نحوی در زندگی مردم تاثیر زیادی دارد.

برنج جزء محصولاتی محسوب می شود که استعداد تراریختگی دارد یعنی می شود به صورت ژنتیکی دانه های آن دستکاری کرد وبه دلخواه تغییراتی  در آن داد که می تواند از عقیم کردن انسان  تا سایر دستکاری های ژنتیکی را در افراد اعمال کرد.بنابراین این محصول کشاورزی با توجه به موقعیت ایران در منطقه می تواند به نوعی مورد استفاده دشمنان کشور قرار گیرد.

در کشور استعداد بسیار خوبی برای برداشت برنج وجود دارد ولی متاسفانه نادیده گرفتن آن و واردات بی رویه  مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده است.

به گفته مسئولین جهاد کشاورزی شهرستان چرداول کاشت برنج در حدود 900 هکتار از اراضی شهرستان و حدود 3هزار تن برنج برداشت شد که علاوه برتامین نیاز شهرستان استعداد  تامین نیاز استان وحتی صادرات را هم دارد.

کشاورزان چرداولی در گفتگو هایی همیشه خواستار توجه مسئولین به مسائل ومشکلات آن ها بودند  و یکی از آن ها بازار یابی است که مسئولین می توانند سرمایه گذران را به محصولات کشاورزی مرغوب شهرستان برسانند ودر سفره های مردم شاهد غذاهایی سالم وبهداشتی بودیم.

۷۷ میلیون تُن در 1500 روزِنخستِ روحانی محصولات کشاورزی وارد کشور شد

بر اساس آمار بانک مرکزی، در ۴ ساله دولت یازدهم (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵) مجموعا ۷۷ میلیون و ۳۴۷ هزار تن محصولات کشاورزی به کشور وارد شده است.

این در حالی است که دولت دهم در ۴ سال عمر خود حدود ۹ میلیون تن محصولات کشاورزی کمتری وارد کشور کرد. در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ مجموعا ۶۸ میلیون و ۵۳۲ هزار تن محصولات کشاورزی به کشور وارد شده بود. بر این اساس، واردات محصولات کشاورزی در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم ۱۳ درصد بیشتر شده است.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد دولت یازدهم نسبت به دولت نهم، نیز ۵۳ درصد محصولات کشاورزی بیشتری وارد کشور کرده است. در ۴ سال دولت نهم ۵۰ میلیون و ۵۶۵ هزار تن محصولات کشاورزی به کشور وارد شده بود.

بدین ترتیب دولت‌های نهم و دهم به طور میانگین ۵۹ میلیون و ۵۴۸ هزار تن محصولات کشاورزی به کشور وارد کردند که این رقم در دولت یازدهم با رشد ۳۰ درصدی به ۷۷ میلیون و ۳۴۷ هزار تن رسید.

آمارهای فصلی بانک مرکزی هم مؤید رشد چشمگیر واردات محصولات کشاورزی به کشور در دولت یازدهم است. به طوری که در فصل‌های اول و دوم سال ۱۳۹۲  که دولت دهم سر کار بود و هنوز دولت یازدهم شکل نگرفته بود، به ترتیب ۳۷۴۰ و ۳۴۷۱ هزار تن محصولات کشاورزی به کشور وارد شد اما در فصل سوم که دولت یازدهم مدیریت را به دست گرفت واردات محصولات کشاورزی به ۴۹۰۳ هزار تن افزایش پیدا کرد و در فصل چهارم همان سال هم به ۶۳۰۰ هزار تن رسید.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس: آزاد کردن واردات برنج کمر کشاورزان را شکست

علی محمد شاعری در خصوص واردات برنج گفت:آزاد کردن واردات برنج در شرایط فعلی که برنج‌های کشاورزان روی دست‌شان باقی مانده است کمر کشاورزان را شکست.

وی تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی باید جلوی این مسأله می‌ایستاد و از کشاورزان حمایت می‌کرد اما چنین اتفاقی نیفتاد و واردات برنج آزاد شد که از این موضوع گلایه داریم.

در نیمه اول امسال بیشتر از حد نیاز برنج وارد شده ولی بازهم می‌خواهند وارد کنند

علی اکبریان، نایب‌رئیس انجمن برنج ایران دراین خصوص گفت:در 6 ماه نخست امسال بیشتر از حد نیاز برنج وارد کشور شده و باز هم می‌خواهند وارد کنند، کسی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد. از من و امثال من هم کاری ساخته نیست

وی اضافه کرد:آزاد شدن رسمی واردات برنج خارجی اجحاف به کشاورز و نابودی برنجکار ایرانی است. به جای حمایت از برنجکار ایرانی واردات را علنی می‌کنند. این اتفاق در هیچ کجای دنیا رخ نمی‌دهد.

نايب رئيس كميسيون بهداشت مجلس:سیستم منظم و منطقی و کاربردی برای واردات برنج نداریم

دکتر محمدحسین قربانی دربرنامه « صبح و گفت وگو» رادیو با اظهار به اینکه سیستم منظم و منطقی و کاربردی برای واردات برنج نداریم، گفت: برنج مانند سیگار نیست که کوله بر روی دوش خود بگذارد و از مرزها به صورت قاچاق وارد کند بلکه از مرزهای رسمی وارد کشور می شود. طبق آماری که بنده دارم یک روز از یک معبر حدود ۷۰۰ تن برنج وارد شد .

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس متذکر شد: اصلا مشخص نیست این چه نوع برنجی است و هیچ گونه نظارت بهداشتی از سوی سازمان غذا و دارو بر آنها نیست. از طرفی معلوم نیست از کدام کشور وارد می شود، هیچ گونه تعرفه ای به نفع دولت نمی پردازد. اگر ما نتوانیم اینها را کنترل کنیم ، اقتصاد مقاومتی و تولید مورد توجه قرار نمی گیرد، مهاجرت از روستاها به شهرها خواهیم داشت، وقتی همه اینها را در نظر بگیریم می بینیم که مبارزه با قاچاق برای ما ارزان تر تمام می شود.

قربانی با تاکید بر اینکه باید برای تنظیم بازار استراتژی داشته باشیم، اظهار داشت: مجلس نهم قانونی را تنظیم کرد که همه امورات مربوط به صاردات، واردات، تعرفه گذاری و تولید محصولات کشاورزی به جهاد کشاورزی می سپرد و الان تمام مسئولیت با وزارت جهاد کشاورزی است و باید پاسخگو باشد.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب