سرویس: اقتصادی
کد خبر: 29981
|
11:35 - 1396/08/30
نسخه چاپی

بودجه سال ۹۷، نفتی خواهد بود یا مقاومتی؟ /برنامه‌ای که تراز امنیت اقتصاد را افزایش می‌دهد

بودجه سال ۹۷، نفتی خواهد بود یا مقاومتی؟ /برنامه‌ای که تراز امنیت اقتصاد را افزایش می‌دهد
بودجه ۹۷، بزودی راهی بهارستان می‌شود تا به عنوان یکی از پیچیده‌ترین دستورکار‌های مجلس مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

به گزارشايلام بيدار، به نقل از باشگاه خبرنگاران، چندی پیش، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت، از آماده شدن بودجه برای ارائه مجلس شورای اسلامی، در چند ماه آینده خبر داد.

اکثر قریب به اتفاق کارشناسان، توجه به دو عنصر نیاز سنجی دقیق و برآورد صحیح از توانمندی تامین بودجه و میزان وابستگی آن به نفت را از ضروری‌ترین پیش نیاز‌ها و الزام‌های بودجه‌ای تلقی می‌کنند.

در صورت عدم برآورد صحیح از نیاز کشور و بضاعت موجود برای تامین بودجه مورد نیاز، دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد و این امر متاسفانه در ادوار گذشته به دفعات نمایان بوده است.

مولفه بعدی نیز به فاصله گرفتن هر چه بیشتر از نفت بر می‌گردد، امری که متاسفانه در بودجه  امسال، آنچنان که باید لحاظ نشد و امید به آن می‌رود در بودجه ۹۷، با اتخاذ تدابیر مقتضی برای حصول این امر، تلاش بیشتری شود که قطعا با تحقق آن، گام‌های مثبت و سازنده‌ای در جهت مقاوم سازی اقتصاد و ثبات هر چه بیشتر در این حوزه برداشته خواهد شد.

تاکید مقام معظم رهبری، بر امن ساختن اقتصاد نیز ناظر بر همین موضوع است و بطور قطع، با کاهش وابستگی نفت، اقتصاد کشور در برابر تکانه‌های اقتصادی منسجم‌تر و پویاتر خواهد بود.

آنچنان که معظم له اشاره فرمودند، وابستگی اقتصاد به نفت، یک مشکل تاریخی و به جا مانده از دوران قبل از انقلاب است و همین موضوع موجب شده در دوره‌های مختلف در زمینه فروش نفت و درآمد حاصل از آن دغدغه داشته باشیم.

ایشان با تاکید بر اینکه تا زمانی که اقتصاد کشور از نفت فاصله نگیرد، بنیان صحیح و امنی در این عرصه بوجود نخواهد آمد چرا که به طور قطع، با حصول آن، شاهد گشایش‌های اقتصادی و تاثیرگذار در کشور خواهیم بود.

به نظر می‌رسد، برای تحقق این امر، ابتدا باید میزان قیمت نفت در بودجه با ضریب حداقلی لحاظ شود، زیرا در صورت محاسبه بالای قیمت نفت، کاهش احتمالی آن می‌تواند اقتصاد کشور را دچار ضرر و خسران نماید.

محمد شیرازی، کارشناس حوزه اقتصادی با اشاره به دشمنی‌ها و کینه توزی‌های عربستان سعودی و دسیسه چینی ایالات متحده علیه ایران، اظهار کرد:با عنایت به تحولات سیاسی اخیر و موضع گیری خصمانه آل سعود علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به احتمال بسیار زیاد در آینده، شاهد کاهش قیمت نفت خواهیم بود.

وی افزود:البته تحقق چنین موضوعی، مستلزم مهیا شدن شرایط و اقتضائات خاص به خود است، اما بنا بر سوابق گذشته، بروز مجدد چنین موضوعی دور از ذهن نخواهد بود.

شیرازی تصریح کرد: در شرایطی که آل سعود بر ادامه تحریم‌ها علیه ایران تاکید می‌کند و ترامپ نیز موضعی خصمانه علیه ایران را در دستور کار قرار داده، که البته رویکرد جدید و نوظهوری محسوب نمی‌شود و تلاش برای تنزل قیمت نفت در راستای پیاده سازی جنگ اقتصادی با ایران، همنَوا و هم راستای تحریم‌های اعمال شده، مُحتَمِل خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی گفت: اتخاذ تدابیر سازنده برای عدم غافلگیری و در درست داشتن ابتکار، امری ضروری است که توجهِ به آن در شرایط کنونی منطقه اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

در این میان، نمایندگان مجلس به عنوان قوه بررسی و تصویب کننده بودجه، نقطه نظرات متفاوتی در خصوص قیمت نفت در بودجه ۹۷، دارند.

کوروش کرم پور حقیقی، عضو هیات رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این خصوص معتقد است، لحاظ کردن نرخ ۴۰ دلاری قیمت فعلی نفت در بودجه معقولانه به نظر می‌رسد.

محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با رسانه‌ها ضمن تاکید بر ضرورت کاهش وابستگی به نفت می‌گوید:اگر دولت، برنامه ریزی دقیق و مُدَوَنی را در این خصوص طراحی کند، به مراتب، اقتصاد کشور پویاتر از گذشته خواهد شد.

وی معتقد است:مصروف ساختن پول نفت در هزینه‌های جاری، معقولانه نیست و باید پول حاصل از فروش نفت به سمت پروژه‌های عمرانی و زیرساختی هدایت شود که در این صورت، مسیر اقتصادی کشور مثبت و سازنده خواهد بود.

مفتح، در ارتباط با قیمت نفت در بودجه سال ۹۷  افزود: هم اکنون، نمی‌توان به قیمت دقیق و مشخصی اشاره کرد، اما رویکرد کاهش وابستگی بودجه به نفت، ضرورت و حائز اهمیت است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

۹۰ درصد از درآمد‌های نفتی در بودجه جاری هزینه می‌شود

سید علی ادیانی راد، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز معتقداست، لحاظ کردن نرخ ۵۰ دلاری برای قیمت نفت، منطقی به نظر می‌رسد.

ادیانی راد می‌افزاید: هم اکنون، قریب به ۹۰ درصد از درآمد نفتی، مصروف هزینه‌های جاری دولت می‌شود که استمرار این رویه باعث بدهکار‌تر شدن و مقروض شدن ایران خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآورشد:برای کشوری همچون ایران که در رتبه نخست نفت و گاز جهان قرار دارند واردات ۱۴ میلیون لیتر بنزین در روز، نامناسب است.

ادیانی راد می‌افزاید:باید ضریب سرمایه گذاری‌ها در اقتصاد کشور تقویت شود و در راستای استفاده از در آمد‌های مالیاتی و جایگزین کردن آن با نفت، تلاش هر چه بیشتری صورت پذیرد و در این شرایط، توسعه اقتصادی در مسیر صحیح خود حرکت خواهد کرد.

امید آن می‌رود، دولت با در نظر گرفتن رهنمود‌های مقام معظم رهبری و توجه هر چه بیشتر به تجارب کسب شده در حوزه اقتصادی و اعتباراتی کشور، کاهش وابستگی به نفت را در اولویت جدی خود قرار دهد و به تبع با دقت نظر و هوشمندی مجلس شورای اسلامی، تامین چنین ضرورتی تسهیل و مُیَسَر خواهد شد.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد