سرویس: استان ایلام
کد خبر: 29880
|
08:43 - 1396/08/23
نسخه چاپی

گزارش؛

معضل بیکاری و مهاجرت جوانان در سیروان

معضل بیکاری و مهاجرت جوانان در سیروان
بیکاری معضلی است که امروزه در سیروان بسیار مشاهده می شود و بعلت نبود کار، جوانان روانه‌ی‌ شهرهای بزرگ می‌شوند.

به گزارشايلام بيداربه نقل ازسیروان نوین؛ مسئله اشتغال و بیکاری به عنوان یکی از فراگیرترین و البته عمیق‌ترین مسائل کنونی اقتصاد کشور مطرح است. از آنجا که بیشتر ساکنان روستا به فعالیت در بخش کشاورزی اشتغال دارند، به خطر افتادن اشتغال در این حوزه موجب شکل‌گیری مهاجرت روستاییان به شهر شده که پیامدهای متعددی را با خود به همراه داشته است.

بیکاری یک معضل است، معضلی که امروزه در کشور بسیار مشاهده می شود و بعلت نبود کار مهاجران پیر و جوان، زن و مرد خطرهای ناشی‌ از آوارگی و غربت را به جان می‌خرند و روانه‌ی‌ شهرهای بزرگ می‌شوند.

شهرستان سیروان نیز از این قاعده مستثنا نیست. چرا که بیکاری و نبود شغل در سایه کم توجهی مسئولان به معضلی حاد در شهرستان کمتر توسعه بافته سیروان تبدیل شده به طوری که این مسئله در سایه محرومیت عمیق شهرستان باعث شده تا تعداد زیادی از مردم خصوصا جوانان از این منطقه مهاجرت کنند.

هرچه زمان می گذرد زوایای پنهان محرومیت سیروان و مهاجرت مردم این منطقه بیشتر به چشم می خورد،امروز اشتغال در این شهرستان سرابی بیش نیست و جوانان این منطقه محروم دیگر دل خسته از همه راه هایی که رفته اند، از پیدا کردن شغل ناامید شده اند.

بیکاری در شهرستان سیروان در حالی بی داد کرده و به یک سرطان بدخیم تبدیل شده، که این شهرستان یکی از شهرستان های توانمند استان درهمه بخش‌های اقتصادی به ویژه بخش کشاورزی است.

 شهرستان سیروان با جمعیت بیش از 17 هزار نفر که حدود نیمی از جمعیت آن را جوانان تشکیل می دهند، متاسفانه مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته و آن طور که شایسته است حق شهرستان سیروان ادا نشده و همچنین عدم اشتغال پایدار و نبود کارخانجات و کارگاه‌های کوچک  باعث روند افزایش مهاجرت از این شهرستان به شهرهای بزرگ شده است.

سیروان به عنوان یکی از شهرستان های ایلام متاسفانه تاکنون نتوانسته چهره شهری به خود بگیرد و از امکانات و اعتبارات اختصاصی به شکل ممکن استفاده کند و همین موضوع باعث شد مردم رغبتی برای ماندن در این شهرستان نداشته باشند.

بیکاری و کمبود امکانات در شهرستان سیروان به حدی است که اهالی این شهرستان به اجبار اقدام به مهاجرت خانوادگی به سایر شهرهای بزرگ کشور می کنند.

ریشه مشکلات اشتغال در مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ، بیکاری و کم کاری در مناطق روستایی و توزیع نامناسب درآمد، نبود امکانات مناسب جهت ایجاد اشتغال در مناطق روستایی است. در نتیجه به منظور کاهش بیکاری در مناطق روستایی، اعمال سیاست هایی که توسعه موزون شهر و روستا، توزیع عادلانه امکانات تولید، آموزش های فنی- حرفه ای در جهت ارتقای مهارت همسو با نیاز مناطق روستایی و بهبود زیر ساخت ها در مناطق روستایی را به همراه داشته باشد ضروری است.

جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی توسط مسئولان و خیرین، راه اندازی کارگاه های کوچک، تامین آب جهت رونق کشاورزی، ایجاد راه های ارتباطی مناسب، ایجاد جاذبه‌ها و امکانات شهری و ... از دیگر عوامل مهم در جلوگیری و کاهش مهاجرت مردم از سیروان می باشد  که در صورت توجه مسئولان به این موارد می توان معضل بیکاری را در سیروان از بین برد.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب