سرویس: سیاسی
کد خبر: 29827
|
08:05 - 1396/08/20
نسخه چاپی

واکنش‌ها به توقیف کیهان؛

زیر سؤال بردن توان موشکی مغایر امنیت ملی بود نه تیتر «کیهان»/ شورای عالی امنیت ناقضان امنیت را بهتر شناسایی کند

زیر سؤال بردن توان موشکی مغایر امنیت ملی بود نه تیتر «کیهان»/ شورای عالی امنیت ناقضان امنیت را بهتر شناسایی کند
عضو فراکسیون روحانیت مجلس گفت: شورای عالی امنیت ملی باید جریان‌ها، افراد و اشخاصی که امنیت ملی را به خطر می‌اندازند بهتر شناسایی کند و روزنامه کیهان هیچگاه امنیت ملی ما را به مخاطره نینداخته و نمی‌اندازد.

به گزارشايلام بيدار، اعلام خبر توقیف 2 روزه روزنامه کیهان به علت تیتری که در خصوص مقاومت مردم یمن منتشر کرده بود، واکنش سیاستمداران را به همراه داشت که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

پورمختار: توقیف، ظلم به کیهان است/ تیتر کیهان مغایرتی با امنیت ملی ما ندارد

محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توقیف روزنامه کیهان گفت: تیتر روزنامه کیهان، تیتر به‌جا و درستی بود و توقیف آن را درست نمی‌دانم.

وی افزود: ائتلاف سعودی در جنایاتی که علیه ملت مظلوم یمن اتفاق می‌افتد سهیم و شریک و همه آنها جنایتکار جنگی هستند و این حق یمنی‌ها است که از خودشان دفاع کنند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: اینکه رژیم آل سعود مدعی شده که فعالیت‌های موشکی یمن با کمک ایران بوده یک گزافه‌گویی است و حال که کیهان با تیتر مناسب و به‌جای خود انتقام‌گیری مردم مظلوم یمن را از کشورهای جنایتکار نشان می‌دهد به هیچ‌کس در داخل کشور نباید بربخورد؛ چه دولت باشد و چه قوه قضاییه.

پورمختار خاطرنشان کرد: تیتر کیهان نه بر خلاف امنیت ملی است و نه این برداشت باید بشود این رفتار در تأیید ادعاهای رژیم سفاک و خونریز عربستان است.

وی افزود: اینکه کیهان بگوید شایسته است که پایتخت‌های ائتلاف عربی آماج حملات یمنی‌ها در دفاع از خودشان قرار بگیرد حرف نابه‌جایی نیست و به هیچ‌وجه برخلاف امنیت ملی ما هم نیست و نشاندهنده نقشه ایران هم نیست.

 عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: توقیف ظلم به کیهان است و نباید ما اجازه دهیم که به جای اینکه از اقدام تدافعی و متقابل یمن حمایت شود بعضاً از روزنامه‌هایی که یا ترس در وجود آنها حاکم است و یا کاری به مظلومیت کشورهای مسلمان ندارند ساکت و یا حمایت‌گر باشند.

پورمختار در پایان خاطرنشان کرد: ما که حامی ملت‌های مظلوم یمن، عراق، سوریه، فلسطین و... هستیم که تحت ستم رژیم جنایتکار آمریکا له می‌شوند، باید از مواضع انقلابی روزنامه کیهان حمایت کنیم.

رنجبرزاده: دولتی که شعار آزادی بیان سر می‌دهد آستانه تحملش را بالا ببرد

اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ روزنامه کیهان به عنوان یکی از پایگاه‌های قوی و مؤثر و مطمئن در روند اطلاع‌رسانی در سطح کشور بوده و همواره در مسیر انقلاب حرکت کرده است.

وی ادامه داد: زیبنده دولت و هیچ نهاد یا شخص دیگری نیست که بخواهد روزنامه کیهان را توقیف کند و به اعتقاد من این اقدام یک نوع عقب‌گرد است که بخواهیم برای ابراز یکسری مسائل و موارد برخورد اینچنینی داشته باشیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: توقیف روزنامه کیهان نه به مصلحت دولت است و نه در راستای اهداف انقلاب اسلامی و دوستداران نظام و علاقه‌مندان به کشور همگی درخواست‌شان این است که روزنامه پشتیبان نظام جمهوری اسلامی ایران همواره آزادانه بتواند مطالبش را مطرح کند.

رنجبرزاده خاطرنشان کرد: امیدواریم هرچه زودتر توقیف رفع شود و روزنامه کیهان بتواند خدماتش را به مخاطبین ارائه کند.

وی افزود: ما تضعیف و تخریب جایگاه های موثر در رشد و تعالی کشور را به صلاح نمی‌دانیم و این اقدام نوعی تضعیف مسیر انقلاب تلقی می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس در پایان گفت: دولتی که شعارش آزادی بیان است باید تحمل بیشتری را از خودش در ارتباط با نقدها و رسانه‌‌ها نشان دهد و مقابله راه صحیحی نیست.

نوروزی: به عنوان یک حقوقدان توقیف کیهان برایم قابل هضم نبود

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده گفت:‌ با توجه به مواضع ضد استکباری روزنامه کیهان و اینکه این روزنامه همواره در جهت تقابل با منافع آمریکا و دشمنان نظام حرکت کرده و دیگر اینکه نماینده ولی فقیه نیز در این روزنامه حاضر است توقیف آن صحیح نیست.

وی افزود: آنچه روزنامه کیهان تیتر کرده حرفی است که چند ماه قبل نیز توسط انصارالله یمن عنوان شده بود و روزنامه کیهان آنچه را رهبر انصارالله یمن گفته را تکرار کرده است.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: از سوی دیگر توقیف روزنامه کیهان برخلاف آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها است و با این مقولات همخوانی ندارد و ما باید از سخن منتقد خوب حمایت کنیم.

نوروزی خاطرنشان کرد: روزنامه کیهان از منتقدان مشوق است و چه در دوران سازندگی و اصلاحات و در چه دولت‌های بعد بدون حزب‌گرایی و جناح‌گرایی به مسیر خود ادامه داد.

وی در پایان گفت: من به عنوان یک قاضی و حقوقدان نتوانستم هضم کنم که روزنامه کیهان توقیف شده است و انتظار می‌رود تا با رسانه‌ها با دید بازتری برخورد شود و اینگونه رسانه‌ها در تنگنا قرار نگیرد.

قاضی‌زاده هاشمی: توقیف روزنامه به فرض تخلف هم در مرحله اول صحیح نیست

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ اگر تخلف مطبوعاتی هم صورت گرفته باشد این تخلف می‌تواند در قالب تذکر و اخطار همراه باشد و در صورت تکرار و عدم توجه به تذکر و اخطار در مرحله بعدی توقیف صورت بگیرد.

وی افزود: ما امیدوار بودیم که این مراحل رسیدگی در هیأت نظارت بر مطبوعات شکل بگیرد و شخص بنده موافق با توقیف یا لغو امتیاز هیچ نشریه یا روزنامه‌ای نیستم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: اگر روزنامه کیهان به تذکرها و اخطارها بی‌توجهی می‌کرد در مرحله بعدی شایسته توقیف بود.

قاضی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم توقیف روزنامه کیهان نیز زودتر به اتمام برسد و ما بتوانیم شاهد ادامه حرکت این روزنامه نیز باشیم.

آزادیخواه: توقیف کیهان به خاطر انتشار خبری با منبع مشخص کار عجولانه‌ای بود

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس گفت: توقیف روزنامه کیهان به خاطر انتشار خبری که منبع خبر آن هم مشخص است کار عجولانه‌ای بود.

وی افزود: اگر موضوع امنیت ملی برای ما مهم است در کشور افرادی هستند که امنیت ملی را به مخاطره انداخته‌اند و امروز کمترین جریمه و برخوردی در موردشان صورت نمی‌گیرد.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس اظهارداشت: ما سران فتنه را در این کشور داریم که بلوا درست کرده‌اند، امنیت ملی را به خطر انداخته‌اند و امروز تیتر روزنامه‌های برخی از جریان‌های سیاسی محدود کردن حصر سران فتنه است و حال کیهان یک مطلبی را به نقل از یک منبع مشخص اعلام کرده آن را توقیف می‌کنند.

آزادیخواه بیان داشت: شورای عالی امنیت ملی باید جریان‌ها، افراد و اشخاصی که امنیت ملی را به خطر می‌اندازند بهتر شناسایی کند و روزنامه کیهان هیچگاه امنیت ملی ما را به مخاطره نیانداخته و نمی‌اندازد.

وی افزود: شعار رئیس جمهور شعار آزادی بیان بوده و توقیف یک نشریه مثل کیهان به دلیل انتشار یک مطلب به نقل از یک منبع معلوم مغایر با آزادی بیان است و با شعار اعتدال هماهنگ نیست و اینکه تا به این حد جانب‌دارانه به نشریه‌ها نگاه شود و قضاوت‌های عجولانه در موردشان صورت گیرد نگاه ناقص به نشریه و رسانه است.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس در پایان گفت: توقیف روزنامه کیهان به صلاح دولت نیست و مردم به خاطر این رفتار از دولت گلایه‌مند هستند.

حسن‌بیگی: باید به جای برخورد با کیهان، با کسانی که علیه امنیت ملی کشور اقدام می‌کنند برخورد شود

ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توقیف روزنامه کیهان باعث ناراحتی من شد، گفت: روزنامه کیهان به نقل از انصارالله مطلبی را منتشر کرد، انصاراللهی که امروز در جبهه مقاومت است.

وی افزود: مردم یمن امروز در بدترین شرایط هستند و در محاصره شدید ائتلاف سعودی قرار دارند و ائتلاف سعودی میلیاردها دلار پول خرج می‌کنند تا بمب بر سر مردم یمن بریزند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارداشت: اگر بنا باشد در کشور صدای مظلومیت و محرومیت نابودی فرزندان کوچک یمنی هم به گوش جهانیان رسانده نشود پس چه کسی باید این کار را کند؟!

حسن‌بیگی خاطرنشان کرد: اقدام قوه قضائیه در توقیف روزنامه کیهان کار درستی نبود و قوه قضاییه نیز به این مسئله که مطلبی که روزنامه کیهان نوشته توسط رسانه قانونی حوثی‌ها نوشته شده اعتراف داشت.

وی افزود: اگر بنا باشد که اعلام مظلومیت مردم یمن را به گوش جهانیان برساند قطعاً این راهی خواهد شد برای اینکه فردا رژیم صهیونیستی هر ظلمی که به مردم فلسطین و لبنان روا دارد دیگر هیچ رسانه‌ای جرأت نکند که صدای مظلومیت این ملت‌ها را به گوش جهانیان برساند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارداشت: من وقتی شنیدم که کیهان توقیف شده به شدت ناراحت شدم، انتظار نداشتم که این اتفاق رخ دهد.

حسن‌بیگی خاطرنشان کرد: من توقیف روزنامه کیهان را اقدام مثبتی نمی‌دانم، امیدوارم که هرچه سریعتر رفع توقیف شود و مسئولان امر اجازه دهند که رسانه‌ها مطالب را بیان کنند.

وی در پایان گفت: امروز بعضی از رسانه‌ها علیه امنیت ملی ما اقدام می‌کنند و در مقابل روزنامه کیهان همواره در راستای حفظ امنیت و اقتدار نظام حرکت کرده که نباید تنبیه می‌شد و تحقیقاً باید در این راستا کسانی که اقداماتی را علیه امنیت ملی کشور صورت می‌دهند با آنها برخورد شود.

علیرضا قربانی: کیهان تقاص چه چیزی را پس می‌دهد؟

علیرضا قربانی در یادداشتی نوشت: «چند ماه پیش که یک محموله از سوی ایران راهی یمن بود، خیلی زود با همتای خود [ظریف] تماس گرفتم و گفتم که این امر می‌تواند باعث یک رویارویی جدی شود و ما آن را تحمل نمی‌کنیم. وی نیز در مدت‌زمانی بسیار کوتاه با من تماس گرفت و گفت قرار نیست این محموله به زمین برسد یا از آب‌های بین‌المللی خارج شود و بعد راهی کشور خودشان شد».

این بخشی از اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در دولت اوباما است که درباره کشتی امدادرسانی ایران سخن گفته است که در نیمه دوم اردیبهشت 94 راهی یمن شد، اما همچنان که جان کری گفته است، آن کشتی که با تبلیغات مناسبی در حال تبدیل‌شدن به «کشتی نجات» واقعی بود، به‌صورت تحقیرآمیزی در بندر جیبوتی پهلو گرفت و فعالان مدنی و رسانه‌ای حاضر در آن کشتی به‌سختی دچار سرخوردگی شدند و ظاهراً هم اموال اهدایی برای مردم یمن هرگز به آن‌ها نرسید و بین قبایلی در آفریقا تقسیم شد.

اشتباه بودن وادادگی آن روز به «امید» تغییر سیاست‌های ضد ایرانی کاخ سفید، حالا بیشتر از هر زمان دیگری آشکار است.

اینکه امروز روزنامه‌ای در داخل کشور به خاطر «تیتر خبری» مربوط به تهدید رزمندگان یمنی علیه ائتلاف سعودی ـ صهیونیستی و «اطلاع‌رسانی» از برنامه‌های آینده مقابله‌به‌مثل رزمندگان یمنی توقیف می‌شود، نشان‌دهنده آن است که هنوز آن دیدگاه اصلاح‌نشده است.

دیدگاهی که «امضای کری تضمین است» را خلاف منافع و مصالح ملی نمی‌دانست، همان دیدگاهی است که تیتر خبری کیهان یعنی، «یک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی» آن‌هم با روتیتر توضیحی «گزارش کیهان از عملیاتی شدن تهدیدهای یمن» را «خلاف مصالح ملی ایران» شناخته و کار به توقیف روزنامه کشیده می‌شود!

روزنامه کیهان همان‌طور که در متن مطلب مربوط به تیتر اول 15 آبان اشاره‌ شده است، به نقل از سخنگوی انصارالله یمن مبنی بر اینکه «پایتخت‌های دشمنان در تیررس موشک‌های بالستیک ما قرار دارند»، درباره رخدادی خارجی و جنگ میان دو کشور عربستان و یمن اطلاع‌رسانی کرده است؛ کجای این مطلب به مصالح ملی ایران مربوط است؟ مگر اینکه کسی بخواهد با «بی‌تدبیری» و متهم ساختن رسانه‌ای داخلی، ادعای سعودی ـ آمریکایی را درباره منشأ ایرانی موشک یمنی‌ها تقویت کند!

در «بی‌تدبیری» غرب‌باوران همین بس که شاهکار شکایت از روزنامه حامی جبهه مقاومت در روزهایی صورت می‌گیرد که وزیر خارجه بی‌خرد سعودی به خاطر پاسخ رزمندگان سلحشور یمنی به جنایت‌های بی‌حساب آن‌ها، آشکارا جمهوری اسلامی ایران را تهدید نظامی می‌کند.

دشمنی بعضی طرف‌ها در داخل کشور با حامیان محور مقاومت چندان عجیب نیست، آنچه عجیب است، حکم شدید و غلیظ دستگاه قضایی علیه روزنامه کیهان است که ظاهراً تحت‌فشارهای آشکار و پنهان صادرشده، آن‌هم در آستانه اربعین حسینی و عصر روز تعطیلی که فرصتی برای رایزنی و پیگیری و دفاع وجود ندارد و فرصتی برای جشن «کیهان کشون» کسانی فراهم‌شده است که در ماجرای فتنه بساط «کیهان‌سوزی» راه انداختند.

همان‌طور که گذشت، از حیث حرفه روزنامه‌نگاری، تیتر کیهان به‌خصوص با روتیتر توضیحی آن نه خلاف قواعد حرفه‌ای است و از آنجا که مربوط به پدیده‌ای خارجی و دعوای میان کشورهای دیگر است، نه خدشه‌ای به مصالح ملی وارد می‌کند؛ با این حساب باید گفت که روزنامه کیهان احتمالاً دارد تقاص چیز دیگری را پس می‌دهد؛ تقاص نقد دیدگاهی که اگر از دستشان برمی‌آمد، در فروختن شیعیان مظلوم یمن به دوستان سعودی خود کوتاهی نمی‌کردند و چه‌بسا تقاص پیش‌بینی‌های دقیق درباره بدعهدی‌های آمریکا در برجام بدفرجام و نقد سیاست‌های دولتی که رئیسش از بستن دهان منتقدان به خدا پناه برده بود. چنین نیست؟

سلیمی: زیر سؤال بردن صنایع موشکی کشور یا خزانه را خالی اعلام کردن مغایر امنیت ملی نبود؟

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی، گفت: به نظر می‌رسد در صدور حکم توقیف دقت لازم صورت نگرفته است، چرا که خبر از سوی منبع دیگری اعلام شده است و کیهان صرفاً‌ نقل قول کرده است.

وی با اشاره به اینکه حساسیت بر روی مقوله امنیت ملی مورد تأکید نمایندگان مجلس هم است، اظهار داشت: البته خوب است که در سایر موارد هم چنین حساسیتی وجود داشته باشد؛ از جمله درباره کسانی که در انتخابات، سخنان و مواضع خلاف امنیت ملی درباره صنایع موشکی ما مطرح کردند.

سلیمی با اشاره به سخره گرفتن احکام قضایی اسلام از سوی برخی چهره‌ها و رسانه‌های کشور گفت: جای سؤال است که چرا این موضوع مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد. 

وی ادامه داد: در دیگر موارد مغایر با امنیت ملی که مورد رسیدگی قضایی قرار نگرفته است تضمین برشمردن امضای جان‌کری وزیر خارجه سابقه آمریکا پای برجام است؛ و امروز نتیجه این اعتماد را در نقض عهدهای آمریکا مشاهده می‌کنید؛ آیا این مخالف امنیت ملی نبود؟

این نماینده مجلس گفت: خواسته افکار عمومی از دادستان رسیدگی به همه موارد مغایر با امنیت ملی است.

وی اظهار داشت: آیا مقامی که در تریبون اصلی اعلام کرد که آمریکا با یک موشک می‌تواند ما را نابود کند سخنش خلاف امنیت ملی نبود؟

سلیمی خاطرنشان کرد: آیا سخن آن‌‌ها که هنگام مذاکرات برجام اظهار می‌داشتند که خزانه کشور خالی است، مطابق با امنیت ملی است؟

وی تأکید کرد: ما انتظار داریم که دادستان قاطعیت خود را در همه موارد نشان دهد، نه اینکه در یک جا ورود کند ولی در بسیاری از موارد حساسیت نشان ندهد.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: یا به عنوان مثال درباره تخلفات گسترده در انتخابات اخیر ریاست جمهوری که شورای نگهبان رسماً‌ آن را اعلام کرد چرا توضیحی از سوی مقامات قضایی داده نمی‌شود که چه اقدامی در این باره کرده‌اند؟

وی یادآور شد: رسماً اعلام شد که بسیاری از فرمانداران و استانداران مرتکب تخلفات در انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند، اما چرا نام آنها اعلام نمی‌شود؛ البته بسیاری هم امروز در مسند نیستند و جابه‌جا شده‌اند.

سلیمی در ادامه گفت: ما به عنوان اعضای هیأت نظارت بر انتخابات شوراها در استان مرکزی نسبت به تخلفات رخ داده شکایت کردیم، ولی هنوز هیچ پاسخی دریافت نشده است.

وی با اشاره به عدم هرگونه کنترل بر روی محتواهای منتشر شده در فضای مجازی عنوان داشت: در این فضا همه چیز به سخره گرفته شده از شاه مخلوع تمجید می‌شود و زمینه‌های مانور ضد انقلاب فراهم می‌شود؛ آیا اینها هیچکدام مخالف امنیت ملی نیست؟

نماینده مردم محلات در مجلس گفت: چرا درباره متخلفان گردن کلفت اقتصادی مماشات صورت می‌گیرد؛ البته یک مقام قضایی اعلام کرد که قوه قضاییه جهت عدم رسیدگی به پرونده‌های اینها تحت فشار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اختلاس‌های چند هزار میلیاردی که در این چند سال صورت گرفته است مغایر با امنیت ملی نیست؟ چرا برخی از آنان مشمول مرور زمان می‌شود؟

سلیمی گفت: پرونده ظلمی که به دانشجویان بورسیه در دولت یازدهم صورت گرفت چرا با وجود تأکید رهبر معظم انقلاب به آن رسیدگی نمی‌شود؟

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اگر بخواهیم فهرستی از تخلفات در انتخابات مغایر با امنیت ملی بعضی مسئولان و مدیران ارائه کنیم لیست بلندبالایی می‌شود، اما به هر حال افکار عمومی منتظر پاسخ‌های شفاف قوه قضاییه درباره همه اقدامات مغایر با امنیت ملی است.

نقوی‌حسینی: توقیف روزنامه کیهان مغایر با شعار آزادی بیان آقای رئیس جمهور است

سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس با عجیب دانستن توقیف روزنامه کیهان گفت: همه مردم ایران با خط و مشی روزنامه کیهان آشنا هستند و همه مردم می‌دانند که این روزنامه  طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در خط مقدم نهضت روشنگری و افشاگری چهره‌های نفاق و فتنه و افشای چهره‌های دشمنان قسم خورده ملت ایران بوده است.

وی افزود: تیترهای روزنامه کیهان به طور معمول تیترهای اثرگذاری است و همه این تیترها در چارچوب منافع ملی کشور و حفظ موازین جمهوری اسلامی و باورها و اعتقادات بوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: همین هفته گذشته که نمایشگاه مطبوعات برپا بود هم آقای رئیس جمهور و هم معاون اول و سایر دولتمردانی که در این روزها سخنرانی داشتند حداقل بر این جمله تأکید داشتند که نباید دست و پای رسانه‌ها در انتشار خبر بلرزد و یک هفته بعد از نمایشگاه مطبوعات و این سخنرانی‌ها، نشریه‌ای مثل کیهان که چارچوب کارش را می‌شناسیم توقیف شود بسیار عجیب است.

نقوی در پایان خاطرنشان کرد: توقیف روزنامه کیهان با شعارها و ادعاهای آقای رئیس جمهور و مسئولان دولتی در حمایت از آزادی نشریات و مطبوعات مغایرت دارد.

فلاحتکار: امنیت کشور را خوش‌رقصی عده‌ای برای دشمن به خطر می‌اندازد نه تیتر «کیهان»

علی فلاحتکار دبیر سابق شورای رسانه سازمان بسیج دانشجویی گفت: گویا کیهان این روزها منافی امنیت ملی تلقی شده و دو سه روزی توقیف می‌شود ولی من معتقدم امروز کیهان منافی امنیت ملی نیست بلکه نافی امنیت میز و قدرت بسیاری از اعضای شورای عالی امنیت ملی است. 

وی افزود: حال که شورای عالی امنیت ملی یاد دفاع از امنیت ملی افتاده بهتر است سری به روزنامه‌هایی بزند که هم‌صدا با دشمنان امنیت این ملت، تسخیر لانه جاسوسی را به سخره می‌گیرند، به روزنامه هایی که از ممنوع التصویران و فتنه گران قدیس می‌سازند و مصوبات شورا را لگدمال می‌کنند.

فلاحتکار تصریح کرد: شورای عالی امنیت ملی بهتر است سری بزند به روزنامه‌هایی که جاسوس را قهرمان می‌کنند و قهرمان را بی‌سواد و خائن! به آنهایی که وسط دعوای زرگری دو دشمن، یعنی کلینتون و ترامپ، رسما از کاندیدای دموکرات حمایت می‌کند و مواضع کشور را به سخره می‌گیرند.

وی گفت: اعضای شورای عالی امنیت ملی باید بدانند آن‌چیزی که امنیت کشور را به خطر می‌اندازد دفاع از مردم مظلوم یمن نیست، خوش رقصی عده‌ای برای دشمن و مماشات این شورا با آنهاست.

شریعتمداری: توقیف کنندگان کیهان بگویند اگر امام حسین (ع) حضور داشت از آل سعود حمایت می‌کرد یا مردم مظلوم یمن؟

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت:  کیهان را فقط به این جرم توقیف کرده اند که خبر تهدید انصارالله علیه آل سعود و امارات را پوشش داده است و سئوال ما این است که این اقدام مشترک وزارت ارشاد، شورای عالی امنیت ملی و دادستانی تهران، غیر از ارسال پیام حمایت برای  رژیم های جنایتکار  آل سعود و امارات چه مفهوم دیگری می تواند داشته باشد ؟! 

شریعتمداری گفت: بنده از دادستان تهران و دبیر شورای عالی امنیت و وزیر ارشاد دعوت می کنم که اگر اقدام خود را قانونی و به نفع مصالح ملی کشور می دانند در یک مناظره تلویزیونی شرکت کنند و از اقدامی که انجام داده اند دفاع کنند . این یک درخواست منطقی است و نباید از پذیرش آن شانه خالی کنند . کیهان برای اثبات قانونی بودن حرکت خود اسناد و دلایل مستحکم و غیر قابل انکاری دارد که به وضوح نشان می دهد اقدام ما دقیقا در جهت مصالح و امنیت ملی بوده است و توقیف کیهان در نقطه مقابل آن است.

مدیرمسئول روزنامه کیهان تصریح کرد: آقایان از شیفتگان امام حسین علیه السلام  هستند بنابراین انتظار می رود لااقل به این سئوال پاسخ بدهند که اگر امام حسین علیه السلام حضور داشتند از آل سعود و امارات حمایت می کردند یا از مسلمانان مظلوم یمن ؟! پاسخ این سئوال به وضوح نشان خواهد داد که حق با کیهان است یا کسانی که کیهان را توقیف کرده اند!

شریعتمداری گفت: آقایان می توانند به نظر صریح حضرت امام که یک فرمول منطقی نیز هست مراجعه کنند و اقدام خود را به ارزیابی بنشینند، امام راحل رضوان الله تعالی علیه بارها می فرمودند: اگر دشمنان اسلام و انقلاب از اقدامی که انجام دادهاید حمایت کردند، در حرکت خود شک کنید. آقایان نیم نگاهی به رسانه های دشمنان تابلودار و قسم خورده جمهوری اسلامی بیندازند و ببینند با چه ذوق زدگی از توقیف کیهان حمایت کرده و برای توقیف کنندگان هورا می کشند و با چه  کینه عمیقی از کیهان و تیتر ها و نوشته های آن یاد می کنند.

کربلایی: توقیف کیهان به تسویه حساب سیاسی شبیه است/ دولت پاسخگوی رفتارهای ضد روشنگرانه باشد

حسن کربلایی نائب‌رئیس انجمن روزنامه نگاران مسلمان با تأسف از توقیف روزنامه وزین کیهان که همواره با روشنگری‌ و هدایت‌های دقیق سیاسی و اجتماعی به عنوان خار چشم دشمنان انقلاب اسلامی معرفی می‌شود، اظهار داشت: مطلب منتشر شده از سوی روزنامه کیهان در دفاع از مردم مظلوم و ستمدیده یمن موجب برخی حواشی و برداشت‌های نامناسب گردید که زمینه توقیف این روزنامه مردمی را فراهم کرد؛ این در حالی است که بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی و روزنامه‌نگاران برجسته بر درستی تیتر کیهان صحه گذاشته‌اند.

وی به ابلاغ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر توقیف روزنامه کیهان اشاره کرد و افزود: دولت روحانی اجازه توقیف نشریات آزاد و رسانه‌های مردمی را نداشته و نمی‌تواند برای آزادی بیان رسانه‌ها با خط‌کش اندازه‌گیری خود حد و مرزی تعریف کند.

این کارشناس مسائل رسانه به نقش مهم روزنامه کیهان به عنوان یک رسانه مستقل و پیشگام در روشنگری وقایع فتنه سال 88 اشاره کرد و توضیح داد: از سالیان گذشته روزنامه کیهان با بیان نقدهای انقلابی مانع از عملیاتی شدن توطئه‌های دشمنان در عرصه‌های مختلف شده و بذر ناامیدی را در دل دشمنان کاشته است.

کربلایی آگاهی‌ جامعه بدون برخورداری از رسانه‌های آزاد و مستقل را غیرقابل تصور دانست و افزود: تحت هیچ شرایطی نباید در مقابل رسانه‌ها تسویه حساب سیاسی انجام داد و توقیف روزنامه کیهان در دفاع از مسلمانان ستمدیده که فاقد فریادرس هستند در حالی انجام پذیرفته که حمایت از مظلومان از آرمان‌های اصلی انقلاب بوده و تیتر اخیر این روزنامه نیز در امتداد مسیر تظلم خواهی انقلاب اسلامی قرار دارد.

وی پویایی جامعه را بدون بهره‌مندی از رسانه‌های آزاد و مستقل غیرممکن دانست و یادآور شد: با دوختن لب‌های نقادان و گویندگان سخنان حق نمی‌توان پیشرفتی را برای جامعه متصور شد و دولت نباید مانع از تداوم فضای نقد و آزادی بیان در جامعه شود.

این مدرس دانشگاه، مدیر مسؤول روزنامه کیهان را فردی انقلابی و متعهد معرفی کرد و ادامه داد: برادر گرانقدر، ارزشی و ولایتمدارمان "حاج حسین شریعتمداری" با برخورداری از شخصیت انقلابی و فرهیخته، پیشقراول عرصه روشنگری در عرصه  جنگ نرم با دشمنان بوده و با تحلیل‌های شفاف و صریح خود در تلاش برای دور نگهداشتن اذهان عمومی از هجمه‌های فرهنگی و تخریبی استکبار و ایادی آن‌هاست و با حذف فرهیختگان فرهنگی اضمحلال هویت سیاسی و انقلابی جامعه نزدیک‌تر خواهد شد.

کربلایی به تناسب جرم و مجازات اشاره کرد و ادامه داد: بر فرض محال اگر روزنامه‌ کیهان تخلف یا اشتباهی انجام داده باشد، طبق رویه معمول، اولین اقدام قانونی تذکر و یا درج اصلاحیه است و در صورت تکرار تخلف، گام بعدی تعطیلی خواهد بود که انجام توقیف بدون این مقدمه جای تأمل دارد.

وی نقد و نقد‌پذیری را لازمه حیات انقلاب دانست و تصریح کرد: اقدام اخیر دولت در توقیف روزنامه کیهان شائبه اتخاذ تصمیمات نادرست با غرض‌ورزی‌های سیاسی را در بین مردم افزایش می‌دهد و دولت باید پاسخگوی رفتارهای ضد روشنگرانه خود در مقابل مردم باشد.

نائب‌رئیس انجمن روزنامه نگاران مسلمان، توقیف روزنامه کیهان را غیرقابل قبول دانست و یادآور شد: مخالف شدید تعطیلی روزنامه‌ها به ویژه روزنامه‌های انقلابی مثل کیهان هستیم و دولت باید رسما پاسخگوی چنین اقدامات ضد فرهنگی که منافی آزادی بیان است، باشد.

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد