سرویس: اقتصادی
کد خبر: 29791
|
08:36 - 1396/08/16
نسخه چاپی

رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد

هشدار درباره شیوع فراگیر فساد و رانت

هشدار درباره شیوع فراگیر فساد و رانت
رئیس اتاق بازرگانی ایران با هشدار نسبت به شیوع فراگیر فساد و رانت تاکید کرد: فساد اداری رشد سرانه تولید ناخاص داخلی یک کشور را می تواند از یک تا 8 درصد کاهش دهد و در جاهایی که فساد اقتصادی وجود دارد رانت خواری نسبت به تولید سود آور می شود.

به گزارشايلام بيدار، غلامحسین شافعی امروز در نشست صبحانه کاری که با حضور سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور و در جمع فعالین بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران در حال برگزاری است گفت: یکی از مشکلاتی که فعالان بخش خصوصی با آن مواجه هستند فساد و رانت است و شیوع فراگیر فساد و رانت در کشور این موضوع را متوجه همه مسئولین کرده که مبارزه با فساد و رانت باید در اولویت کار سازمان های مربوطه باشد.

رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: فساد پیامدهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی گسترده ای دارد و می تواند مسیر رشد اقتصادی را منحرف کند.
وی افزود : براساس مطالعات فساد اداری رشد سرانه تولید ناخاص داخلی یک کشور را می تواند از یک تا 8 درصد کاهش دهد و در جاهایی که فساد اقتصادی وجود دارد رانت خواری نسبت به تولید سود آور می شود.

وی با بیان اینکه براساس اصل 174 قانون اساسی سازمان بازرسی وظیفه نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه های اداری را دارد افزود: فعالین اقتصادی احساس میکنند انچه میگذرد در شرایط مطلوب نیست در حالی که اگر رابطه بین سازمان بازرسی و فعالان بخش خصوصی نزدیکتر باشد کارها میتواند بسیار پرنتیجه باشد .
وی افزود : خارج از مسایل مالی آنچه امروز فعالان اقتصادی را گرفتار کرده است فضای نامناسب کسب و کار در کشور است که براساس گزارش بانک جهانی امسال چند پله هم ایران سقوط داشته است.
شافعی اظهار داشت: افزایش فعالیت های زیرزمینی موجب بی ثباتی در کشور، اختلال در سرمایه گذاری بلند مدت، انحراف استعدادها، صدمه جدی به اعتماد عمومی و شدیدا روحیه فعالان اقتصادی درستکار را تضعیف می کند و لطمه جبران ناپذیری به اقتصاد ایران می زند.
وی با اشاره به وضعیت فضای کسب و کار کشور گفت: به دلیل در هم پیچیدگی قوانین و مقررات هرگونه حرکت سازنده و مثبت را از فعالان اقتصادی گرفته و مدیران پر تلاش در بنگاه های خود حدور 80 درصد دقت آنها صرف حل مشکلات به دلیلی این در هم پیچیدگی ها می شود.

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد