سرویس: حسینیه ایلام بیدار
کد خبر: 29586
|
15:05 - 1396/07/30
نسخه چاپی

استاندار ایلام:

تردد زائران اربعین از مرز مهران تسهیل می یابد

تردد زائران اربعین از مرز مهران تسهیل می یابد
استاندار ایلام گفت: باید از تعاملات دو استان واسط ایران و عراق نهایت استفاده لازم را در جهت تردد زائران اربعین برد.

به گزارشايلام بيدار،" قاسم سلیمانی دشتکی"، استاندار ایلام در نشست مشترک استانداران ایلام و واسط با موضوع اربعین حسینی اظهار کرد: کنگره بزرگ شیعیان در نجف و کربلا بزرگ ترین جمعیت سیاسی، مذهبی دنیا را به نمایش می گذارد.

وی افزود: اهمیت حضور کاروان های بزرگ زائران ایرانی و شیعیان دیگر کشورهای عدالت خواه جهان در آئین های اربعین حسینی از بعد سیاسی و مذهبی در دنیا مورد توجه است و شرایط حساس سیاسی و نظامی حاکم در منطقه ایجاب می کند که این خیل عظیم جمعیت و اجتماع بزرگ در اربعین حضور داشته باشند.
سلیمانی دشتکی یادآور شد: زائران از سراسر دنیا از جمله ایران اسلامی داوطلبانه و عاشقانه به پابوس امام حسین (ع) و عتبات عالیات می روند و مسئولان ایرانی با کمک و همکاری مسئولان عراقی تلاش خود را برای ارائه خدمات مطلوب به زائران را به کار بسته اند.
وی گفت: تامین زیرساخت های تردد زائران به بهترین شیوه از مبدا به مقصد و تضمین امنیت زائران در کل مسیر بر عهده 2 کشور است و با توجه به عشق و علاقه زائران به عقاید دینی و مذهبی شان باید تلاش طرفین این باشد خدمات و حمایت ها به بهترین شیوه انجام شود.
استاندار ایلام اظهار کرد: استان های واسط و ایلام به عنوان 2 استان دارای ریشه های مشترک مذهبی و منطقه ای وابستگی های نزدیکی به هم دارند که انتظار می رود با هم افزایی و همکاری این روابط گسترش یابد.
سلیمانی دشتکی افزود: جمهوری اسلامی ایران در حوزه اربعین توانست علاوه بر زیرساخت ها در مسیر ایلام - مهران تا مرز و حتی آنسوی مرز نیز کمک هایی در حد توان خود داشته باشد که از جمله این خدمات برپایی بیمارستان صحرایی مجهز با کادر پزشکی در استان واسط و منطقه کوت و استقرار تیم های پزشکی و درمانی از حد فاصل استان های واسط تا کربلا است.
وی احداث حسینیه در مرز زرباطیه عراق و احداث گیت های گذرنامه را از جمله خدمات ایران در آن طرف مرز برشمرد و تاکید کرد: آسفالت محوطه های گیت گذرنامه به وسعت یک هزار و 600 مترمربع و احداث 200 چشمه سرویس بهداشتی از جمله این خدمات است.
سلیمانی دشتکی از دیگر خدمات جمهوری اسلامی ایران در آن سوی مرز را طبخ غذا برای زائران ذکر کرد و گفت: علاوه بر توزیع غذا در مرز زرباطیه 20 هزار وعده صبحانه و نهار و 20 هزار شام برای توزیع بین زائران پخت می شود.
سلیمانی دشتکی با بیان اینکه مهمترین فوریت و اولویت ما اربعین است، گفت: با وجود مرزهای متعدد هوایی و زمینی با کشور عراق اما 50 درصد زائران برای ورود به خاک عراق از مرز مهران تردد می کنند و این یک ظرفیت خدادادی عظیم برای استان های ایلام و واسط است. 
وی افزود: به دنبال تحقق وعده های استانداران پیشین هستیم که البته انجام آن منوط به اجرای 2 مفاد تفاهم نامه های گذشته توسط 2 طرف است.
استاندار ایلام به موضوع تردد کامیون ها و صدور کالاهای صادراتی به کشور عراق نیز اشاره و اظهار کرد: به دلیل تراکم زیاد زائران حمل و نقل گمرکی از مرز مهران میسر نیست و باید صادرات کالا از مرز سومار انجام شود.
سلیمانی دشتکی خواستار تماس های مشترک بین استانداران ایلام و واسط و نیز تشکیل یک کمیته یا کارگروه مشترک قوی در مرز مهران با حضور 2 نماینده تام الاختیار شد تا این کمیته مشکلات در مرز را رصد و نمایندگان تام الاختیار اجازه و قدرت تصمیم گیری داشته باشند.
وی همچنین خواستار افزایش گیت ها در پایانه های مرزی 2 طرف و افزایش نیروهای بازرسی شد و پیشنهاد داد: 2 کارگروه مشترک بعد از اربعین در حوزه های اقتصاد وگردشگری و زیرساختی و عمرانی با هدف رونق مبادلات اقتصادی فرهنگی و زیارتی در استان های ایلام و واسط تشکیل شود و استانداران واسط و سفیر ایران در عراق مصوبه های نشست های مشترک را پیگیری کنند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد