سرویس: اقتصادی
کد خبر: 29567
|
10:24 - 1396/07/29
نسخه چاپی

فرانسه به بازار گوشت ایران هم وارد شد/ واردات ۱۳ هزار راس گوسفند برای پرواربندی

فرانسه به بازار گوشت ایران هم وارد شد/ واردات ۱۳ هزار راس گوسفند برای پرواربندی
یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر طی قراردادی با طرف فرانسوی قرار است تا ظرف ۳ سال آینده ۱۳ هزار رأس گوسفند مولد برای پرواربندی و تامین گوشت کشور وارد کند.

به گزارشايلام بيدار،محمدیاسر ترابی از واردات 13 هزار رأس گوسفند مولد از کشور فرانسه به ایران خبر داد و گفت: با توجه به کمبود بارش‌ها و خشک‌سالی‌های اخیر حتی امکان اضافه کردن یک رأس گوسفند برای استفاده از مراتع کشور وجود ندارد و برای همین باید به سمتی برویم که نژادی از گوسفند در دامداری‌ها پرورش یابد که ضریب تبدیل بالایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه طبق تجربه و آزمون و خطایی که در سه سال گذشته با طرف فرانسوی داشته‌ایم، به این نتیجه رسیدیم که برای دستیابی تولید گوشت گوسفندی با قیمت تمام‌شده پایین تا افق 1404 چاره‌ای نداریم جز اینکه نژادی از گوسفند را پرورش دهیم که زایش بالا و ضریب تبدیل بالایی داشته باشد.

ترابی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا سعی نکردید تا از نژاد بومی کشور استفاده کرده و یا آن را اصلاح کنید، گفت: نژاد بومی ما دو ضعف عمده دارد؛ یکی آنکه زایش آن فصلی است و فقط در یک برهه مشخصی از سال امکان باروری دارد، میزان چندقلو زایی در آن پایین است و افزایش وزن کمی دارد. در حالیکه این نژاد از گوسفند که از فرانسه قرار است وارد بشود، در هر زایمان 2.3 بره به ما می‌دهد و غیرفصلی است یعنی در تمام طول سال امکان زایش دارد و افزایش وزن بالایی دارد.

مدیرعامل شرکت سپیدان در پاسخ به این سؤال که چرا فرانسه را برای واردات دام انتخاب کردید، چراکه این کشور بدقولی‌های زیادی در تفاهم‌نامه با طرف ایرانی دارد و کشورهای صاحب‌نامی مانند استرالیا و نیوزیلند را برای این کار انتخاب نکردید، اظهار داشت: از سه سال گذشته یک هزار رأس گوسفند مولد به صورت آزمایشی از فرانسه وارد کردیم؛ چراکه با دام نمی‌توان شوخی کرد و سرمایه را هدر داد. پس از آزمایشاتی که از نمونه‌های مختلف انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که این نژاد فرانسوی برای پرواربندی و تولید گوشت قرمز مناسب‌ترین گزینه است.

وی به مزیت‌های این نوع گوسفند اشاره کرد و گفت: به‌ازای هر 5 کیلوگرم خوراک در این نژاد یک کیلوگرم وزن زنده تولید می‌کنیم که قیمت آن اکنون در بازار 16 تا 18 هزار تومان است، درصورتی‌که در این نژاد قیمت‌ تمام‌شده ما 10 هزار تومان در هر کیلو محاسبه شده است، مضاف بر اینکه این نژاد روزانه 370 گرم افزایش وزن دارد.

ترابی اظهار امیدواری کرد تا در فاز اول طی سه سال آینده به مرور 13 هزار رأس دام وارد کشور شود تا بتوانیم در 4 مزرعه مادر که در زیر مجموعه اقتصادی کوثر در استان‌های مازندران،‌ اردبیل، کرمانشاه و تهران وجود دارد، تعداد مولدها را تا 60 هزار رأس برسانیم.

مدیرعامل شرکت سپیدان افزود: 3 هزار رأس از این گوسفندها با مشارکت طرف فرانسوی و ایران در استان کرمانشاه پرورش و برای صادرات به عراق آماده می‌شود. همچنین 10 هزار رأس گوسفند دیگر در 4 مزرعه مادر تقسیم تا بتوانیم بخشی از گوشت مرکز، شمال و شمال غرب کشور را تأمین کنیم.

به گفته ترابی چشم‌انداز این شرکت بر آن است که تا 10 سال آینده نیم میلیون رأس دام مولد داشته باشد که از واردات 30 تا 40 درصد گوشت قرمز گوسفندی کشور جلوگیری می‌کند، مضاف بر آنکه برای بیش از 7 هزار دامپزشک و فارغ‌التحصیل حوزه دامپروری هم اشتغال پایدار ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار فارس، واردات از فرانسه در حالی انجام می شود که کشورهایی همچون استرالیا،‌برزیل و نیوزلند در تولید گوشت قرمز و نژادهای برتر سرآمد هستند.

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد