سرویس: استان ایلام
کد خبر: 29536
|
07:40 - 1396/07/26
نسخه چاپی

مسئولین چاره ای بیندیشند؛

معضل بیکاری و مهاجرت جوانان در سیروان

معضل بیکاری و مهاجرت جوانان در  سیروان
مهمترین عوامل مهاجرت در سیروان بیکاری است و علیرغم وجود جوانان مستعد و تحصیلکرده، معضل بیکاری باعث می شود از شهرستان مهاجرت کنند.

به گزارشايلام بيدار به نقل از سیروان نوین، بیکاری و مشکل اشتغال یکی از مهمترین موضوعاتی که در طول چندین سال اخیر برای خانواده ها و جوانان ایرانی به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی به وجود آمده و مشکلات و دغدغه هایی را برای مردم به ویژه جوانان به وجود آورده است.

با نگاهی به دغدغه های فعلی در عرصه اقتصادی، بدون تردید، اشتغال و عارضه بیکاری در صدر مشکلات موجود قرار می گیرد. به واقع، رفع معضل بیکاری، مرتفع کننده بسیاری از مشکلات جوانان و نوجوانان در جامعه خواهد بود .

همه می دانیم که معضل بیکاری اکنون به یکی از اصلی ترین مشکلات جوانان و خانواده های آنان بدل شده است به طوری که شاید بتوان گفت دغدغه اصلی جوانان و خصوصا فارغ التحصیلان دانشگاهی داشتن شغل است.

هر ساله تعداد ظرفیت ها برای هر دانشگاه و رشته افزایش می یابد، جوانان ما به امید کار و حرفه ای در خور و مناسب  وارد دانشگاه ها می شوند و  اما در پایان دوره ی تحصیل، تعداد انگشت شماری آنهم با رابطه جذب بازار کار می شوند؛ سایر افراد مجبور هستند جذب کارهایی شوند که هیچ گونه ارتباطی با رشته تخصصی و مهارت آنها ندارد و در شهرستانی مانند سیروان هم به علت نبود امکانات، امکان فعالیت و سرمایه گذاری، جوانان برای پیداکردن کار شهر و استان محل زندگی خویش را ترک کرده و به سایر نقاط کشور مهاجرت کنند؛ بطوری که شاید نصف بیشتر جمعیت شهرستان در شهرهای دیگر هستند و گواه این ادعا را در ایام تعطیل مانند ایام عید نوروز و یا تابستان می توان به وضوح مشاهده کرد که جمعیت شهرستان دوبرابر می شود و افرادی که به شهرهای دیگر مهاجرت کرده اند، برای گذران تعطیلات به شهرستان باز می گردند و پس از پایان تعطیلات بازهم با دلی پر حسرت و ناامید شهر خود را ترک کرده و راهی غربت در سایر شهرها می شوند.

در همین زمینه یک جوان تحصیلکرده بیکار سیروانی در گفتگو به خبرنگار ما می گوید: موضوع بیکاری جوانان بیانگر خانواده ها شده است و این نتیجه عدم برنامه ریزی از سوی مسئولین برای این قشر تاثیرگذار جامعه است.

وی افزود: بیکاری در شهرستان سیروان بی داد می کند و شاید بتوان گفت بیشترین میزان بیکاری را در بین سایر شهرستان های استان ایلام دارد و این در شهرستانی که به لحاظ داشتن پتانسیل های اقتصادی  مولد کار قوی ست، جای تاسف فراوان دارد.

این شهروند اظهار داشت: جوانان فقط یک مطالبه دارند و آنهم ایجاد اشتغال است و طی چند سال گذشته هیچگونه اقدامی برای حل این بحران انجام نشده و هیچ خلاقیتی از سوی مسئولین صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: یکی از انتظارات به حق جوانان رسیدگی به معیشت مردم است و با توجه به آمار بالای بیکاری در شهرستان و استان، ایجاد زمینه های اشتغال یکی از انتظارات به حق مردم است.

این جوان تحصیل کرده بیکار به ادارات شهرستان اشاره کرد و گفت: متاسفانه ادارات و اکثر مسئولین هم غیر بومی و یا پروازی هستند و با تمام شدن ساعت کار اداری شهرستان را ترک می کنند؛ و این رویه، سوال در ذهن مردم ایجاد می کند که افرادی که خود حاضر به ماندن در این شهرستان و تحمل مشکلات و محرومیت ها نیستند چگونه می توانند مردم را درک کنند و به فکر حل مشکلات و درد و دل های مردم باشند.

دوستی یکی دیگر از جوانان بیکار شهرستان با بیان اینکه منظور از ایجاد اشتغال این نیست که همه استخدام دولتی شوند، خاطرنشان کرد: ایجاد شرایط اشتغال یکی از ضروریات شهرستان است و مسئولین می بایست با ایجاد شرایط لازم زمینه را برای کار و فعالیت فراهم نمایند، یعنی هم جوانان حرفه ای یاد بگیرند و مسئولین هم زمینه و هم وام و تسهیلاتی برای ایجاد اشتغال در اختیار آنان قرار دهد.

وی افزود: لازم است که هرچه زودتر برای این معضل چاره ای اندیشیده شود و مسئولین و دست اندرکاران فکری کنند تا امید جوانان بیش از این ناامید نشود.

این شهروند سیروانی با بیان اینکه شهرستان در زمینه های مختلف مخصوصا کشاورزی از استعدادهای بالایی برخوردار است، گفت: ایجاد سرمایه گذاری در این راستا، نیازمند زمینه جذب سرمایه گذار و اعتبارات و مساعدت می باشد که نگاه ویژه می طلبد و مسئولین در صورتی که بیشتر همت کنند می تواند سرمایه گذراران را به شهرستان آورده و زمینه های اشتغال را فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه شمار زیادی از جوانان شهرستان به علت مشکلات و بیکاری شهرستان را ترک کرده اند و راهی شهرهای دیگر شده اند تصریح کرد: در برخی محله ها در شهر تهران می توان به وضوح شمار زیادی از مردم شهرستان سیروان را مشاهده کرد که در یک منطقه ساکن هستند، بطوری که به محله سیروانی ها معروف شده اند و این نشان از مهاجرت بی رویه مردم شهرستان به علت بی کاری است.

این جوان جویای کار با تاکید بر اینکه در صورت ایجاد اشتغال اکثر مهاجرت کنندگان به شهرستان باز خواهند گشت، افزود: این مشکلات و نبود درآمد بوده است که مردم را از شهرستان به شهرهای دیگر کشانده است و در صورت ایجاد زمینه لازم، قطعا مهاجرت کنندگان به سیروان خواهند آمد و جمعیت شهرستان و بسیاری از مشکلات دیگر شهرستان حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بطور متوسط در هر خانواده سیروانی، یک تا دو نفر بیکار وجود دارد و بی تفاوتی مسئولین سبب شده تا آمار بیکاری و مهاجرت در سیروان بالا رود، یادآور شد: عدم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مخصوصا در منطقه ما که زمینه اش فراهم است و با ارائه تسهیلات لارم می تواند به عاملی برای ایجاد اشتغال و برون رفت از این معضل تبدیل شود، پس مسئولین شهرستان باید موضوع ایجاد اشتغال جوانان را در دستور کار و اولویت قرار دهند.

پروازی یکی دیگر از جوانان شهرستان که تازه از تهران آمده است در این خصوص گفت: مدتی در تهران مشغول کار بودم و به علت نبود شغل مناسب به شهرستان بازگشتم و هم اکنون با وجود تحصیلات دانشگاهی به کارگری و کشاورزی مشغولم.

وی افزود: مسئولان بایستی توجه بیشتری به موضوع اشتغال و حل مشکلات شهرستان داشته باشند، چونکه سیروان بعد از گذشت نزدیک به پنج سال از ارتقاء بخش به شهرستان، همانگونه باقی ماده و مردم تغییرات محسوسی در آن مشاهده نکرده اند و این خود جای سوال دارد که چرا این شهرستان باید اینگونه باقی بماند.

این شهروند لوماری عنوان کرد: مسئولین اگر تشریفات اداری را کنار بگذارید و کسانی که می‌خواهند در شهرستان سیروان با سرمایه‌گذاری برای جوانان اشتغال ایجاد کنند را بیاورند و همچنین دست جوانان را بفشارند تا به ایجاد شغل و کار آفرینی بپردازند، با حمایت از جوانان می توان خیلی از مشسکلات را حل نمود.

وی پیشنهاد کرد: ایجاد مجتمع یا کارگاه های آموزشی در شهرستان، می تواند اثرگذاری زیادی داشته باشند و ایده های نو و حرفه ای را به منصه ظهور برسانند.

پروازی سخت گیری و نبود شرایط لازم جهت دریافت وام‌های بانکی را یکی دیگر از مشکلات پیش روی کارجویان و کارآفرینان می‌داند و می‌گوید: برای آنکه بازار کار در اختیار کارجویان قرار گیرد باید فضای مناسب فراهم شود و با این اقدامات می توان زمینه ایجاد بازار کار را فراهم نمود.

 

ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از سرمایه گذاران از راه های مبارزه با پدیده شوم بیکاری وجلوگیری از مهاجرت جوانان به شهرهای اطراف است و مسئولان استان و شهرستان بایستی برای کاهش بیکاری و جلوگیری از مهاجرت جوانان این شهرستان چاره ای بیندیشند.

انتهای پیام/الف

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب