سرویس: استان ایلام
کد خبر: 29478
|
08:04 - 1396/07/23
نسخه چاپی

گزارش؛

کشاورزان ایوانی و حاصل دسترنجی که برداشت نشد

کشاورزان ایوانی و حاصل دسترنجی که برداشت نشد
با گذشت چندین ماه از خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان ایوانی هنوزمطالبات آنان پرداخت نشده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل از جویزر،شهرستان ایوان در شمال استان ایلام واقع شده است ، سطح اراضی قابل برداشت محصول عمده گندم و جو در شهرستان ایوان حدود7600 هکتار است  که شامل 4100هکتار گندم دیم و500هکتار گندم آبی همچنین  3هزار هکتار جو می باشد .

درسال زراعی جاری در این شهرستان  برای تحویل گرفتن محصولات کشاورزان 3مرکز خرید شامل تعاونی 22بهمن ،مرکز خرید زرنه ،وکارخانه آرد شهرستان ایوان در نظر گرفته شد. که کشاورزان با قیمت تضمینی دولت محصول گندم و جو را به این مراکز تحویل می دادند.

در حالی که یک کشاورز با رنج و مشقت تمام زحمت یکساله خود را به مراکز خرید و سیلوها تحویل داده است، وقت حساب و کتاب همه چیز به فراموشی سپرده شده است و اکنون بیش از چند ماه است کشاورزان ایوانی چشم انتظار مطالبات خود هستند.

شعار "خرید تضمینی" دولتمردان که امسال هم طبق روال سالهای گذشته موقع برداشت محصولاتی همچون گندم سر از مراکز خرید و تعاونی ها درآورد؛ و  در حالی که انتظار می رفت مسوولان حداقل نسبت به سال گذشته به شعار خرید تضمینی گندم جامه عمل پوشانده و در کمترین زمان ممکن اقدام به پرداخت پول کشاورزان کنند، اما انگار امسال نیز این شعار دولت در حد حرف باقی مانده است و کشاورزان ایوانی که چند ماه است محصولات خود را به مراکز خرید تضمینی داده اند، هنوزمقداری از دسترنج خود را دریافت نکرده اند و حالا حالا ها باید منتظر دریافت دسترنجشان باشند.

اسماعیلی از کشاورزان شهرستان ایوان در گفتگو با خبر نگار ما اظهار کرد : چند روزی تا آغار کشت جدید در سال زراعی نمانده است اما گندم کاران همچنان چشم انتظار دولت و مسئولان سازمان‌های مربوطه برای پرداخت مطالبات خود هستند و پرداخت دیرهنگام مطالبات گندم‌کاران نا‌امیدی و نارضایتی کشاورزان را در پی داشته است.

وی  گفت :کشاورزی تنها منبع درآمد من است وتا از طریق مقدار مبلغی که از فروش محصولاتم بدست می آورم چرخ زندگی ام را می چرخانم اما متاسفانه امسال محصول خود را به صورت خرید تضمینی به تعاونی دادم ولی هنوز کل بهای گندم پرداخت نشده است.

این کشاورز ایوانی افزود :بیشتر کشاورزان برای کشت زراعی سال جدید با مشکل روبه رو هستند، دست کشاورز در حال حاضر برای خرید نهاده‌های کشاورزی و آماده‌سازی سطح کشت خالی است چراکه عدم توانایی خرید بذر و کود و عدم توان کشت به موقع از سوی کشاورز سبب خسارت کشاورز است و با این رویه کشاورزی توسعه پیدا نمی کند.

وی ادامه داد: بسیاری از کشاورزان از تسهیلات بانکی برای کشت و کار خود استفاده می‎کنند و تأخیر در پرداخت اقساط، مساوی با افزایش کارمزد بانکی است، پرداخت این وام‎‎ها با سود بالا در حالت معمولی از توان کشاورز خارج است حال آنکه کارمزد بانکی نیز بر آن افزوده شود.

این کشاورز ایوانی تصریح کرد :مسئولان باید کمی جدی‎تر به مشکلات کشاورزان توجه کنند اگر توسعه کشاورزی اهمیت دارد باید برنامه‎ریزی دقیق‎تری برای پرداخت مطالبات گندمکاران از سوی دولت وجود داشته باشد؛ در صورت عدم حمایت، کشاورزان تمایلی برای فعالیت در این عرصه ندارند و این امر نیز مشکلات بیشتری برای کشور رقم می زند.

امیدواریم مسئولین استان و شهرستان در راستای پرداخت مطالبات این قشراز جامعه عنایت ویژه ای را داشته باشند .

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد