سرویس: اجتماعی
کد خبر: 29463
|
07:15 - 1396/07/22
نسخه چاپی

اشتغال پایدار ضرورتی فراموش شده در ملکشاهی

اشتغال پایدار ضرورتی فراموش شده در ملکشاهی
مسئله بیکاری با توجه به تبعات آن در ناهنجاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای کلیه آحاد جمعیت کشور آزاردهنده و برای اقتصاد کشور بازدارنده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل از ملکشاهی خبر، جمعیت افراد بیکار شهرستان ملکشاهی  قابل توجه است، گاهی در یک خانواده تعداد آنها از پنج نفر بالاتر می رود و عمده آنان دختران تحصیلکرده ای هستند که حتی مهاجرت برای آنان مقدور نمی باشد و مجبورن در خانه با ناامیدی و افسردگی عمرخود را سپری نمایند.

جمعیت عظیمی از دانشجویان شهرستان ملکشاهی فارغ التحصیل شده اند و مدارک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و بالاتر را اخذ نموده ولی بدون شغل سرگردان مانده اند.

شغلی که متناسب با رشته و تخصص آنها باشد در شهرستان و حتی استان یافت نمی شود. این قشر از جامعه که سرمایه عمده نیروی انسانی و پتانسیل نهفته کار و انرژی هستند و آینده جامعه به تلاش و همت آنان نیازمند است، در حال حاضربه دلیل بیکاری و بالارفتن سن آنها دچار یاس و سرگردانی هستند، برخی از آنان به مشاغل کاذب و نامناسب روی آورده و برخی از آنها مهاجرت از شهرستان را بر هرچیزی ترجیح می دهند تا در شهرها و بنادر دورافتاده کشور شغل و کسب و کاری مهیا کنند و سربار خانواده نشوند.

ازسوی دیگر پیامدهای معضل بیکاری عبارتند از مشکلات روحی و روانی، روی آوردن به بزهکاری و سرگرمیهای نامناسب، عدم ازدواج، اعتیاد، پیوستن به باندها و گروهکهای خلاف، طردشدن توسط خانواده ها و... که هرکدام عواقب و آثار ناگواری را درخود نهفته است.

گرچه معضل بیکاری در کل کشور سراسری است اما در استان ایلام و شهرستان ملکشاهی پررنگ تر جلوه می کند زیرا منطقه تا حدودی بن بست و به مناطق بزرگ تجاری و بندری دسترسی ندارد، فاقد کارخانجات و تاسیسات عمده است و بازار کار برای جوانان تحصیلکرده از هرلحاظ بی رونق مانده است.

افراد جوان و تحصیلکرده که با ملارج عالی علمی فارغ التحصیل شده اند نیز به مشاغل رده پایین بسنده نخواهند کرد و این امر موجب پدیده فرار مغزها در منطقه شده است.

برخی رشته های دانشگاهها و موسسات آموزش عالی منطقه نیز تناسبی با نیازها و فرصتهای شغلی محدود استان ندارند و در واقع دانشجویان زیادی برای کسب مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در این رشته ها فقط وقت و هزینه خود و خانواده ها را به مدت چهار الی شش سال هدر داده اند. از آنجائیکه پس از شش سال سن آنها هم بالا می روداین امر خود باعث تاخیر ازدواج و یا یافتن کارهای آزاد برای آنهاست.

اوج نشاط و جوانی و انرژی در واقع همان بهار عمر یا جوانی است که بکارگیری موثر برنامه ریزی جامع و سیاستهای کلان برای استفاده از این سرمایه موجب رونق جامعه، پویایی اقتصاد، شکوفایی خانواده ها و در مجموع باعث رونق هرکشوری است.

در حال حاضر استخدام های رایج، خیلی کمتر از جمعیت متقاضی جویای کار است و در اغلب مواقع تناسب میان تخصص و فرصت شغلی وجود ندارد و گاهی به جای مهارت و تجربه افراد جویای کار، امتیازات دیگری به چشم می خورد.

استخدام افراد غیربومی در شهرستان ملکشاهی بر معضل مذکور افزوده است و با وجود خیل عظیم بیکاران و افراد بومی متقاضی و جویای کار، گاها این افراد غیربومی به استخدام رسمی در فرصتهای محدود شهرستان در می آیند.

از دیگر عوارض بیکاری بازتاب منفی آن در مدارش و دانشگاههاست و باعث بی انگیزگی و دلسردی دانش آموزان و نگاه منفی آنان به تحصیل برای کسب حرفه و کار در آینده و پس از فراغت از تحصیل می باشد.

عدم پرداختن جدی  به موضوع اشتغالزایی و برنامه ریزی در این عرصه از ضعفهای مدیریتی شهرستان است که هنوز چاره اندیشی آن در نگاه مسئولان استانی و کشوری لنگ مانده است.

بیکاری فارغ التحصیلان موجب هدر رفتن سرمایه عظیم انسانی می شود

"علی کریمی" کارشناس ارشد علوم اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهها، یکی از مهم‌ترین مسائل کشورهای درحال توسعه می‌باشد. از آنجایی که در هر جامعه هزینه های سنگینی را برای آموزش افراد به منظور دستیابی آن‌ها به شغل و همچنین پاسخگویی به نیازهای بازار کار پرداخت می‌شود، بیکاری فارغ‌التحصیلان اثرات زیان باری بر جامعه برجای خواهد گذاشت.

وی اظهار کرد: بیکاری فارغ‌التحصیلان به هدر رفتن سرمایه عظیم انسانی کشور منجر می گردد و ازآنجا که اکنون رقابت اقتصادی، بیش‌ازپیش به نیروی انسانی آموزش‌دیده و متخصص وابسته است، با این اوصاف بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهها، به معنی از دست رفتن سرمایه‌های مادی، علمی و فرهنگی است.

کریمی افزود: پدیده بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی در حدود اوایل دهه 1370 در ایران بروز کرده و هرساله شدیدتر شده است. ادامه روند فعلی نیز چشم‌انداز اشتغال آینده این گروه را تیره‌تر می‌نمایاند. این پیش‌بینی و استدلال‌های مربوط به حساسیت بیکاری این گروه، لزوم برنامه ریزی اصولی و تدوین سیاست‌های دقیق برای تنظیم عرضه و تقاضای نیروی انسانی متخصص را برای توجه بیشتر مسئولان و برنامه ریزان، مورد تأکید قرار داده است.

کارشناس ارشد علوم اجتماعی تصریح کرد: در سال‌های اخیر اقتصاد ایران، به ویژه در شهرستان‌ها و روستاها به شکل بحرانی گریبان گیر این معضل می‌باشد، مسئله ای که باعث می‌شود هرساله نیروی انسانی فعال و بیکار موجود در شهرستان‌ها و روستاها راهی مراکز استان ها شوند. مراکزی که خود از این جنبه مشکلات زیادی دارند، با این گروه از مهاجرین مشکلات آن‌ها دوچندان شده که علاوه بر معضل بیکاری، مشکلات دیگری مثل حاشیه نشینی، فساد، ترافیک و .... گریبان گیر آن می شود.

وی فارغ التحصیلان دانشگاه را سرمایه های عمده و پتانسیل کار وانرژی برشمرد و گفت: اکنون جمعیت عظیمی از دانشجویان شهرستان ملکشاهی فارغ التحصیل شده اند و مدارک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و بالاتر را اخذ نموده ولی بدون شغل سرگردان مانده اند. شغلی که متناسب با رشته و تخصص آنها باشد در شهرستان و حتی استان یافت نمی شود. این قشر از جامعه که سرمایه عمده نیروی انسانی و پتانسیل نهفته کار و انرژی هستند و آینده جامعه به تلاش و همت آنان نیازمند است، در حال حاضربه دلیل بیکاری و بالارفتن سن دچار یاس و سرگردانی هستند، برخی از آنان به مشاغل کاذب و نامناسب روی آورده و برخی از آنها مهاجرت از شهرستان را بر هرچیزی ترجیح می دهند تا در شهرها و بنادر دورافتاده کشور شغل و کسب و کاری مهیا کنند و سربار خانواده نشوند.

کریمی؛ اشتغال و دستیابی افراد به شغل موردنظر را از اساسی‌ترین نیازهای جامعه عنوان کرد و گفت: موضوع اشتغال و دستیابی افراد به شغل موردنظر از اساسی‌ترین نیازهای جامعه محسوب می‌شود. بیکاری به‌عنوان یک پدیده‌ی مخرب اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مطرح بوده و رفع آن‌همواره ازجمله دغدغه‌های برنامه ریزان بوده است. اشتغال و بیکاری ازجمله موضوعات مهم اقتصادی هر کشوری است، به‌گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

کارشناس ارشد علوم اجتماعی عنوان کرد: در حال حاضر بیکاری و تبعات ناشی از آن، یکی از معضلات اساسی کشور به شمار می‌آید، بی‌شک مسئله‌ی بیکاری در کشور ما متأثر از خیل عظیم جوانانی است که در چند سال اخیر به‌عنوان جویندگان شغل به بازار کار کشور واردشده‌اند.

وی ادامه داد: اگرچه مسئله بیکاری با توجه به تبعات آن در ناهنجاری‌های اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی برای کلیه آحاد جمعیت کشور آزاردهنده و برای اقتصاد کشور بازدارنده است، با این حال بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها از حساسیت و ضریب اهمیتی دوچندان برخوردار است.

کریمی بر بسيج كليه امكانات مادي و معنوي جامعه و استفاده از تمامي ظرفيتهاي بالقوه در زمینه اشتغال ورفع بیکاری تاکید کرد و افزود: بدون شك به مسئله بيكاري نمی‌توان تنها از منظر اقتصادي نگاه كرد بلكه بحراني است كه ازجوانب مختلف اقتصادي ، اجتماعي ، سياسي و فرهنگي قابل بحث و بررسي است، تجربه نشان داده است كه براي حل معضل بيكاري چاره‌ای جز توجه به تمام جوانب فوق و همچنين تعامل مناسب با تحولات جهاني نبوده، بسيج كليه امكانات مادي و معنوي جامعه و استفاده از تمامي ظرفيتهاي بالقوه آن را مي طلبد.

کارشناس ارشد علوم اجتماعی اذعان کرد: موضوعاتي از قبيل جريانات و مسائل سياسي و اجتماعي نظير اظهار بيكاري جهت اخذ وام و تسهيلات، عدم انطباق تحصيلات و دوره‌هاي آموزشي با بازار كار ، تغييرات تكنولوژيكي ، تغييرات رفاه خانوارها ، افت و خيز فرهنگ كار در بين اقشار جامعه ، عدم وجود شرايط مناسب جهت سرمايه گذاري ،تحولات جهاني و نحوه برخورد با آن، چگونگي استفاده از موقعيتهاي بين المللي جهت سرمايه گذاري در داخل و... ازجمله مسائلي هستند كه همواره بازار كار را مورد تغييرو تحول قرار مي دهند و بالطبع بازار كار استان نيز از اين مسئله مستثني نخواهد بود.

وی افزود: نكته قابل توجه و اساسي ديگري كه در زمينه تحولات نرخ بيكاري استان مطرح می‌گردد، بحث امنيت و موقعيت ويژه استان ایلام  در دهه شصت (دوران جنگ تحميلي) و از دست رفتن آن در دهه هفتاد می‌باشد. درگیری کامل استان ایلام در جنگ تحمیلی و از بین رفتن زیرساخت های استان نیز یکی از عوامل مؤثر بر بیکاری می‌باشد، عوامل اقتصادی مانند کمبود سرمایه‌گذاری، اجرای خصوصی سازی، عدم حمایت از دستاورد های داخلی بر بیکاری فارغ‌التحصیلان  دانشگاهی تأثیر دارد.

کریمی؛ ايجاد مراكز اطلاع رساني بازار كار، استفاده از فرصتهاي شغلي خارج از استان، ایجاد و ورود صنایع بزرگ به استان،  توجه به بومی گزینی با توجه به ظرفیت‌های شهرستان، توجه کافی از سوی مسئولین به مناطق گردشگری و صنعت توریسم شهرستان، استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی همسایگی با کشور عراق، ایجاد آموزش‌های متناسب با نیاز بازار کار،گسترش آموزشهاي تخصصي و فني و حرفه‌ای، اصلاح قوانين مرتبط با بازار كار را از عوامل رفع بیکاری در شهرستان عنوان کرد.

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب