سرویس: استان ایلام
کد خبر: 29440
|
07:36 - 1396/07/20
نسخه چاپی

گزارش؛

کبیرکوه از داغ بی مسئولیتی می سوزد

کبیرکوه از داغ بی مسئولیتی می سوزد
در مهار آتش سوزی وسیع در منطقه صوفی کبیرکوه، هیچگونه جدیتی از سوی مدیریت بحران استان، منابع طبیعی و نهادهای مرتبط در مرکز استان وجود نداشت.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازملکشاهی خبر، ظهر روز دوشنبه آتش سوزی در جنگلهای منطقه صوفی کبیرکوه واقع در شهرستان ملکشاهی رخ داد.

این آتش سوزی با تلاش نیروهای امدادی، سپاه، بسیج و یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان ملکشاهی مهار شد، ولی بدلیل وزش باد و صعب العبور بودن منطقه دوباره آتش شعله ور شد.

مدت سه روز کبیرکوه و جنگلهای زیبای بلوطش در آتش سوخت و نیاز ویژه به امدادرسانی از مرکز استان و اعزام نیرو، امکانات، بالگرد و ... داشته اما هیچگونه جدیتی از سوی مدیریت بحران استان، منابع طبیعی و نهادهای مرتبط در مرکز استان وجود نداشت و دریغ از کمترین امدادرسانی.

عدم اقدام به موقع و جدی از سوی مسئولان استانی موجب گردید که آتش سوزی منطقه صوفی کبیرکوه خسارت زیادی به طبیعت زیبا و بکر شهرستان ملکشاهی وارد کند.

گرچه علت آتش سوزی هنوز مشخص نشده است اما در راستای حمایت از اکوسیستم و طبیعتکه حق هزاران نسل آینده نیز می باشد، لازم است یادآور شویم که برای مهار این آتش سوزی، اقدام به موقع و جدی تنها از سوی معدودی از دستگاههای شهرستان از جمله سپاه، بسیج، منابع طبیعی، نیروهای امدادی و... صورت گرفت و نهادهای استانی متاسفانه احساس وظیفه نکرده و با جدیت پای کار نیامدند و سه شبانه روز، شعله های آتش هزاران درخت و درختچه  را به کام مرگ فرو برد و کبیرکوه سرسبز را سیاه پوش کرد.

بی تفاوتی و بی انگیزگی مسئولان استان در مهار به موقع این آتش سوزی از عدم هماهنگی، عدم اعزام هلی کوپتر و آتش نشان، عدم پیگیری در انتقال تجهیزات گرفته تا گزارش غیرواقعی میزان سطح حریق.

گرچه نیروهای مردمی، سپاه، بسیج، منابع طبیعی و نیروهای امدادی شهرستان در مهار این اتش سوزی حضور فعال و تلاش مستمر داشتند، اما پشتیبانی سایر ارگانهاو دستگاههای استان و مدیریت بحران استان در مهار به موقع آتش سوزی ضعیف بود و این ضعف موجب لطمه جبران ناپذیری به جنگل های کبیرکوه گردید.

گرچه برای حوادثی این چنینی و مهار آنها قطعا در برنامه کلان محیط زیست و منابع طبیعی بودجه فوق العاده پیش بینی شده، اما عملکرد ضعیف و نقطه ضعف ارگانهای مربوطه در این آتش سوزی کاملا مشهود بود.

امیدواریم که مسئولان مربوطه در این راستا به منظور جلوگیری از تکرار چنین خسارتهایی، هماهنگی لازم را تدبیر نموده و در فصل تابستان و پاییز که مناطق جنگلی و علفزارهای استان آسیب پذیرترند، چاره اندیشی لازم انجام شود.

در اثر حادثه فوق، گونه های متعدد از درختان بلوط، بنه، زالزالک و... در مساحت بسیار وسیعی از جنگلهای غرب کبیرکوه به کلی از بین رفت.

به منظور جلوگیری از تکرار چنین حوادثی، ایجاد کمیته هماهنگی بحران های طبیعی در سطح شهرستان، تهیه تجهیزات مانند هلی کوپتر و اختصاص بودجه ویژه استان ضروری است.

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد