سرویس: استان ایلام
کد خبر: 29415
|
07:32 - 1396/07/19
نسخه چاپی

گزارش؛

اشتغال حلقه گمشده جوانان تحصیل کرده ایوانی

اشتغال حلقه گمشده جوانان تحصیل کرده ایوانی
توجه به اشتغال جوانان تحصیلکرده ایوانی یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

به گزارشايلام بيدار به نقل از جویزر؛ بیکاری و مشکل اشتغال یکی از مهمترین موضوعاتی که در طول چندین سال اخیر برای خانواده ها و جوانان ایرانی به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی به وجود آمده و مشکلات و دغدغه هایی را برای مردم به ویژه جوانان به وجود آورده است

انسان همواره برای امرار معاش , بر طرف کردن نیازهای جسمانی ، مادی و معنوی  خویش نیازمند شغل وکار بوده است برهمین اساس حرفه ای را متناسب با توان خویش برمی گزیده وشروع به فعالیت کرده است.

از موضوعات مطرح و به روز در جامعه ی امروز، موضوع اشتغال جوانان می باشد مساله ای که تبدیل به  دغدغه ی اصلی هر جوانی شده است، به خصوص برای قشر تحصیل کرده؛  سالانه دانشگاه  ها در رشته های مختلف اقدام به پذیرش افراد می کنند.

هر ساله تعداد ظرفیت ها برای هر دانشگاه و رشته افزایش می یابد، جوانان ما به امید کار و حرفه ای در خور و مناسب  وارد دانشگاه ها می شوند و  اما در پایان دوره ی تحصیل، تعداد انگشت شماری جذب بازار کار می شوند سایر افراد مجبور هستند جذب کارهایی شوند که هیچ گونه ارتباطی با رشته تخصصی و مهارت  آنها ندارد و گاها نیز برای پیداکردن کار شهر و استان محل زندگی خویش را ترک کرده و به سایر نقاط کشور مهاجرت کنند .

اما موضوعی که  در این گزارش به آن خواهیم پرداخت آمار جوانان بیکاری است که از مراکز دانشگاهی  فارغ شده اند، متأسفانه مسئولان شهرستان ایوان  آمار دقیقی ازدرصد بیکاری درشهرستان را ارائه نمی دهند اما آمار غیر رسمی نشانگر  آن است که  آمار بیکاری در این شهرستان کاهش که نیافته  بلکه سال به سال در حال افزایش است.

یکی از جوان شهرستان ایوان، می گوید؛جوانان ایوانی نخبگان و فارغ‌التحصیلان معتبرترین دانشگاه‌های کشور هستند که با امیدهای بسیار پا به عرصه علم و دانش گذاشته‌اند، همگی آن‌ها با آرزوی اینکه در شهر و دیار خود خدمت کنند از درس و دانشگاه فارغ می‌شوند و با وجود انگیزه برای خدمت به شهر و دیار خود، گویی عرصه برای کار کردن آنها تنگ است.
 در گفت‌وگو با جوانان ایوانی می‌توان دریافت که بیکاری بزرگترین مشکل آنهاست به گونه‌ای که انگیزه ادامه به هیچ کاری حتی تحصیل در دیار خود را ندارند و این عامل نیز منجر به مهاجرت بی‌رویه آنها به شهرهای اطراف شده است.

جوانان ایوانی می‌گویند ما می‌خواهیم بمانیم و حضور داشته باشیم و شهر خود را آبادتر از همیشه کنیم اما نه کاری برای گذارن زندگی است نه دیگر انگیزه‌ای برای ماندن که این موضوع خطیر توجه بیش از پیش مسئولین شهرستانی و استانی را می‌طلبد.

شاید یکی از مهم‌ترین عوامل که در مورد اشتغال جوانان این شهرستان وجود دارد، ضعف عملکرد مدیران دستگاه های اجرایی و بی برنامگی است که زمینه مهاجرت جوانان شایسته ایوانی رابه شهرهای اطراف فراهم نموده است.

شاید اگر مدیران اجرایی شهرستان می توانستند  واحد های تولیدی و صنعتی راکه غیر فعال هستند به چرخه بازگردانندو تعداد آنها را افزایش دهند چه بسا شاهد چنین مهاجرت هایی نبودیم.

 درپایان امیدواریم روزی شاهد به حدعقل رسیدن   مهاجرت جوانان تحصیلکرده  جویای کار به خارج از استان باشیم وشاهد  همت مسئولین شهرستان در راستای ایجاد شغل برای جوانان باشیم. 

انتهای پیام/الف

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد