سرویس: سیاسی
کد خبر: 29393
|
10:21 - 1396/07/17
نسخه چاپی

دادستان کل کشور:

رصد فضای مجازی به اعتبار دفاع از حقوق عامه، باید انجام شود/ فضای مجازی نیاز به درمان اورژانسی دارد

رصد فضای مجازی به اعتبار دفاع از حقوق عامه، باید انجام شود/ فضای مجازی نیاز به درمان اورژانسی دارد
دادستان کل کشور گفت: متاسفأنه دولتمردان از بالاترین مقام تا پایین‌ترین مقام اورژانسی عمل نمی‌کنند در حالی که فضای مجازی امروز نیاز به درمان اورژانسی دارد و اگر به آن اورژانسی رسیدگی نشود جامعه را هلاکت می‌کشاند.

به گزارشايلام بيدار،منتظری در مراسم دوره تربیت مربی بررسی جرایم رایانه‌ای و آیین دادرسی آن، اظهار کرد: امروز گستردگی فضای مجازی به گستردگی فضای جامعه است و این گره خوردن فضای مجازی با زندگی افراد جامعه منجر به بروز برخی جرایم رایانه‌ای می شود و قضات در رسیدگی به این پرونده‌ها باید تخصص کافی داشته باشند.

وی ادامه داد: به اعتبار دفاع از حقوق عامه فضای مجازی باید رصد شود تا کسانی که وارد این بزرگراه می‌شوند دچار مشکلات نشوند.
منتظری با تاکید بر اهمیت مراقبت‌ها و رصدهای فضای مجازی تصریح کرد: من و شما امروز این مسئولیت سنگین را برعهده داریم مخصوصاً قانون هم به اعتبار عضویت در شورای عالی فضای مجازی و دادستانی کل کشور مسئولیت در این زمینه حساس است و شورای عالی فضای مجازی و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ترکیبی از دستگاه‌های ذیربط است و لازمه آن این است که قضات در رسیدگی به پرونده ها اطلاعات لازم داشته و به همه ابعاد توجه داشته باشند

دادستان کل کشور به موضوع فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی یک موضوع نوظهور است و لازم است دست اندرکاران این حوزه به اطلاعات لازم و آشنایی لازم با این فضا مبادرت کنید و به همه ابعاد قضیه اشراف داشته باشید.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد ما فقط یک سری اطلاعات را به افراد مسئول برسانیم خیلی سخت خواهد بود و شاید درست هم نباشد زیرا برخی می‌آیند و می‌روند پس بهتر است ما در هر استانی افرادی را داشته باشیم تا این‌ها در همان استان افراد لازم را تربیت کنند برای حوزه فضای مجازی.

منتظری گفت: خواهش من این است شما که نمایندگان هر استانی هستید تلاش کنید تا آنجا کلاس‌هایی در هر استان تشکیل دهید و قضات مرتبط با حوزه فضای مجازی را آموزش دهید زیرا ما باید در پی تربیت مربی در آن حوزه باشیم.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم از موهبت خدادادی استفاده نکنیم و این‌ها یک سری امکاناتی است که خداوند در عالم وجود قرار داده برای مثال برق را که ادیسون ایجاد نکرد بلکه خداوند ایجاد کرده و ادیسون ان را کشف کرده است و کسانی هم که امروز فضای مجازی را در اختیار بشر قرار داده‌اند توانسته‌اند لایه‌های پنهان را کنار بزنند و آن چیزی که خداوند قرار داده را به مردم معرفی کنند پس این‌ها مواهب الهی است.

وی افزود: ما باید از این فرصت استفاده کنیم همانطور که رهبری فرمودند اگر فضای مجازی یک تهدید است حتماً دو فرصت هم کنارش دارد پس ما باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم و موهبت را قدر بدانیم.

دادستان کل کشور گفت: فضای مجازی این چنین است که اگر ان را درست مدیریت نکنیم ضررش زیاد خواهد بود و شما می‌دانید چه آسیب‌هایی را من می‌گویم و همین امر باعث شده که سال‌هاست رهبری در این خصوص تاکیداتی داشته اند و اصلا شورای عالی فضای مجازی را تشکیل دادند.

وی افزود: همین آسیب‌ها و مضرات است که اهمیت کار ما را بیش از پیش نشان می دهد و لزوم ورود دستگاه قضایی را پررنگ جلوه میدهد.

وی ادامه داد: برخی از مسئولیت در سخنانشان القا می‌کنند که دستگاه قضایی به دنبال بستن فضای مجازی است که این حرف کاملا اشتباه است و این نسبت دروغ و نارواست.

منتظری گفت: ما چیزی را می‌گوییم که عقل و دین و رهبری می‌گویند و آن هم این است که این فضا را باید مدیریت کرد و خوب و بدش را جداسازی کرد و ما هم قصدی غیر از این نداریم.

وی ادامه داد: ما یک ماموریتی را از سوی رییس قوه به عهده گرفتیم و آن هم بعد از موضوع تصادف اتوبوس دانش‌آموزان بود و بررسی‌هایی انجام شد و کار کارشناسی هم در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد هر عاملی را مسئول مرتبط با آن بیاید و به عهده بگیرد خب حالا در فضای مجازی هم باید همین اتفاق بیافتد و مسئولان و دست اندرکاران نظیر وزارت فرهنگ، ارتباطات، دادستانی و سایرین بیایند و کار را دست بگیرند زیرا این فضا این قدرت را دارد که جامعه را به نابودی بکشاند.

منتظری گفت: وقتی می‌گوییم بیایید بنشینید و کاری کنیم که هر چیزی وارد فضای جامعه و زندگی مردم نشود عده‌ای داد و بیداد راه می‌اندازند و می‌گویند قوه قضاییه میخواهد فضای مجازی را ببندد در حالی که ما میخواهیم فقط این فضا را خوب و بدش از هم جدا شود.
دادستان کل کشور گفت: عده ای جوان به ما مراجعه کردند و از من خواستند تا به آنها کار را بسپارم برای بحث مدیریت این فضا اما متاسفانه این اقدامات پول میخواهد و زیرساخت که برخی از این زیرساختها دست وزارت ارتباطات است.

وی افزود: متاسفانه دولتمردان از بالاترین مقام تا پایین‌ترین مقام اورژانسی عمل نمی‌کنند در حالی که فضای مجازی امروز نیاز به درمان اورژانسی دارد و اگر به ان اورژانسی رسیدگی نشود جامعه را هلاکت می‌کشاند.

منتظری گفت: همین تلگرام را ما مدتهاست دارین بحث میکنیم و مکاتبات زیادی داشتیم تا فکری به حالش شود اما اقدامی ندیدیم و رفتند و آمدند و گفتند سرور را می‌آوریم یکی دیگر آمد گفت سرور را اورده‌ایم و دیگری گفت سرور را نیاوردیم خلاصه آن کاری که باید انجام می شد را انجام ندادند.

وی ادامه داد: من متاسفم که بگویم برخی از مسئولان هستند که در جلسات مرتبط با فضای مجازی سنگ اندازی می‌کنند این در حالی است که رهبری در یکی دو مورد دیده‌ایم که فریاد زده‌اند از عملکرد شورای عالی فضای مجازی و گله‌مند بوده‌اند.

دادستان کل کشور گفت: وقتی شما دولتی‌ها که امکانات در دستتان است هیچ کاری نمی‌کنید و اقدام لازم را انجام نمی‌دهید طبیعی است که پرونده به زیر دست ما می‌آید و ما مجبوریم اقدام کنیم. ما داریم پرونده‌های خانوادگی را می‌بینیم که چه اتفاقاتی دارد می‌افتد.آن وقت گله می‌کنید چرا ما می‌بندیم.

وی ادامه داد: مطمئن باشید فردای قیامت یقه رییس جمهور و وزیر ارتباطات ما را خواهند گرفت که چرا توان مقابله با مضرات فضای مجازی را داشتید اما نگرفتید.

وی ادامه داد: هیأت و روایات و احادیث دروغ نیست و باور کنید ما باید در قبال این اتفاقات فردای قیامت پاسخگو باشیم چرا که آن کاری که باید می‌کردیم را نکرده‌ایم.

منتظری گفت یک زمانی است که ما توان انجام کاری را نداریم خب خدا هم از ما توقعی ندارد اما امروز من مطمئنم که ما توانایی این کارها را داریم اما امکانات و زیرساخت را اختصاص نمی‌دهند هر چند که از این وزیر جوان جدید اقداماتی دیده‌ایم و وعده‌هایی داده شده که امیدواریم به سرمنزل مقصود برسد.

دادستان کل کشور گفت: ما باید به سمت ساخت یک شبکه ملی داخلی برویم زیرا دشمن کاری جز ریختن سم به حلقوم ما انجام نمی‌دهد و اتفاقا این سم را شیرین می‌کند.

وی در خاتمه به قضات و دست‌اندرکاران رسیدگی به پروندههای این حوزه دو توصیه کرد اول اینکه در این حوزه سعی کنید از وحدت رویه برخوردار باشید و دوم اینکه احکام و ارای صادر شده متقن بوده و مناسب انتخاب شود.

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد