سرویس: سیاسی
کد خبر: 29218
|
17:31 - 1396/07/07
نسخه چاپی

وقتی آمریکا ستیزی رئیس جمهور گل می کند

برجام، عاشورا و دینداری سیّالِ روحانی

برجام، عاشورا و دینداری سیّالِ روحانی
سه سال پس از آن سخنرانی معروف روحانی، در حالی که دولتِ دموکراتهای آمریکا بر سر کار نیست و ترامپ رییس‌جمهور آمریکاست و برجام عملا شکست‌خورده است؛ چند وقتی است حسن روحانی هم آمریکاستیزی‌اش گل کرده.

گروه سیاسی ایلام بیدار::دولتِ روحانی، دولتِ حاشیه هاست و بخش قابل‌توجهی از این حاشیه‌ها در سالهای اخیر توسط شخص رئیس‌جمهور کلید خورده است. روحانی در چهارسال گذشته، همه چیز را به مذاکره با آمریکا گره زده بود. دموکراتهای حاکم بر دولت آمریکا و تیم «کری-اوباما» قرار بود با اعتدالی‌های ایران و تیم «ظریف-روحانی» دیوارهای سوء تفاهم بین ایران و آمریکا را بردارند و به این نزاع تاریخی پایان دهند.

30مهرماه 93 روحانی که دولتش زیر بار مذاکرات بود در زنجان گفت: « درس و پیام امام حسین(ع) درس برادری، وحدت، گذشت و قبول توبه از یکدیگر است و درس کربلا هم درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین می‌باشد. در شب تاسوعایی که شما مردم زنجان بزرگترین مراسم گرامیداشت را برای آن برگزار می‌کنید به طوری که مایه افتخار و غرور همه ایرانیان است، امام حسین(ع) خیمه‌ای برپا کرد و عمر سعد را به مذاکره دعوت نمود»
یک روز بعد، سایت رهبرانقلاب فیلمی از خطبه‌های نمازجمعه ایشان در سال 63 را منتشر کرد که به گفتگوی بین امام‌حسین و عمرسعد پرداخته بود و روایت تاریخی نهیب و شماتت ایشان به عمرسعد را بیان کرده بود.
این برداشت عجیب و غریب حسن روحانی از کربلا برای توجیه دیدارهای وقت و بی‌وقت کری و ظریف  عکسهای یادگاریشان؛ تا مدتها باعث انتقاد از او شد که چرا به خاطر اغراض سیاسی‌اش، دین و مذهب را تحریف می‌کند. حامیان دولت برای دفاع از این قضیه به میدان آمدند و حتی برخی معممین اصلاح‌طلب  برای اثباتِ «امام‌حسینِ مذاکره» سخنرانی و مصاحبه‌ها کردند تا از «مذاکره دولت روحانی با آمریکا» قبح‌زدایی کنند.
بحثها آنقدر بالا گرفت که یک سال بعد، مهرماه 94 رهبر انقلاب به این موضوع اشاره کرده و آن را «نگاه عامیانه و ساده‌اندیشانه» و «نشان‌دهنده‌ی سهل‌اندیشی و نرسیدن به عمق مسئله» معرفی کردند: «مذاکره‌ی امروزی یعنی معامله، یعنی یک چیزی بده، یک چیزی بگیر. امیرالمؤمنین با زبیر معامله میکرد که یک چیزی بده، یک چیزی بگیر؟ امام حسین با ابن‌سعد معامله میکرد که یک چیزی بده یا یک چیزی بگیر؟ [هدف‌] این بود؟ تاریخ را این‌جور میفهمید؟ زندگی ائمّه را این‌جور تحلیل میکنید؟»
حالا سه سال پس از آن سخنرانی معروف روحانی، در حالی که دولتِ دموکراتهای آمریکا بر سر کار نیست و ترامپ رییس‌جمهور آمریکاست و برجام عملا شکست‌خورده است؛ چند وقتی است حسن روحانی هم آمریکاستیزی‌اش گل کرده.
او  5مهرماه 96 با اشاره به ماه محرم گفت: « عاشورا تجلی مبارزه حق در برابر باطل، با آن شکوه بزرگ تاریخی بود که امام حسین(ع) را تبدیل به مظهر استقامت، ایستادگی، شهامت و شجاعت در برابر قدرت‌های ستمگر کرد... ز زمان حرکت از مدینه تا زمانی که به کربلا رسیدند، در تمام خطبه‌هایی که امام حسین(ع) ایراد کرد، درباره علت قیامش فرمود، "نمی‌بینید به حق عمل نمی‌شود و در برابر باطل کسی فریاد نمی‌زند". اینجا جایی است که یک آدم مؤمن باید آرزوی مرگ بکند که بخواهد در چنین وضعیتی حیات و زندگی داشته باشد، حیات و زندگی که واقعیتش مردگی و مرگ است؛ حیات واقعی، ایستادگی در برابر باطل و تبیین حق است.»
وقتی سیاست‌بازها، دین را بازیچه‌ی سیاسی‌کاری قرار دهند، گاهی از سرهای به نیزه رفته «درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین» می‌گیرند و گاهی درس «مبارزه حق در برابر باطل»!

 

منبع:جهان

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد