سرویس: استان ایلام
کد خبر: 29030
|
08:00 - 1396/06/30
نسخه چاپی

بی توجهی ها به تولید داخل از سوی مسپولان جدی است؛

خطر ورود قاچاق نوشت افزارهای خارجی به بازار و مدارس

خطر ورود قاچاق نوشت افزارهای خارجی به بازار و مدارس
در آستانه سال تحصیلی جدید و رونق گرفتن بازار پوشاک ونوشت افزار قاچاق کالا بخش مهمی از خرید خانوار را دراختیار داردکه زنگ خطری برای صنعت رونق تولید کشوراست.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازدیار زاگرس، بر اساس گزارش‌های ستاد مبارزه با قاچاق، حجم کالاهای قاچاقی ورودی به کشور در سال بین 16 تا 20 میلیارد دلار است که محصولات نساجی (پارچه، پوشاک و پتو) با رقمی حدود 3/2میلیارد دلار سهم بالایی در قاچاق دارد.

براساس آمارهای بین‌المللی و رسمی، صنعت نساجی یکی از اشتغالزاترین صنایع با ارزش افزوده قابل ملاحظه‌ است که درآمد حاصل از آن بنیان اقتصادی برخی کشورها مثل بنگلادش را شکل می‌دهد. اما این صنعت با وجود پیشینه‌ چند هزار ساله در کشورمان هنوز نتوانسته در جایگاه اصلی خود قرار گیرد که از سوی کارشناسان مهم‌ترین عامل این وضعیت، افزایش بی‌رویه واردات و قاچاق انواع منسوجات بخصوص پوشاک اعلام شده است.

براساس آمارهای موجود، بخش بسیار کوچکی از منسوجات وارداتی در بازار ایران به صورت قانونی وارد کشور می‌شود و بخش اعظم آن قاچاق است. رواج پوشاک قاچاق در بازار ایران در حالی است که صنعت پوشاک می‌تواند نقش مهمی در اشتغالزایی ایفا کند.

 براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه حمایت از تولید ملی لازم است مسئولان برای جلوگیری از افزایش روند قاچاق پوشاک اقداماتی اصولی انجام دهند چون بخصوص پس از اجرایی شدن برجام می‌بینیم هر روز آمار تازه‌ای از واردات غیرقانونی پوشاک در کشور ارائه می‌شود.

درآستانه سال تحصیلی جدید، بازار خرید پوشاک ونوشت افزار هر روز داغ تر می شود و ذکر این نکته ضروری است که چه میزان از این بازار را تولید کنندگاه داخلی در اختیار دارند درصورتی که قاچاق و وردات بی رویه نفس تولید کنندگاه داخلی را گرفته است.

"فرشید فریادرس" از فروشندگان نوشت افزار در گفتگو با خبرنگار دیار زاگرس گفت:متاسفانه بیشتر کالاهایی که در نوشت افزار ها ارائه می گردد.خارجی بوده وبیشتر از طریق قاچاق یا واردات بی رویه وارد کشور می شود.

وی اضافه کرد:تولیدات ایرانی دراین میان سهم کمی از بازار را دراختیار دارند که این خود جای تامل وناراحتی دارد.

نبض بازار در اختیار قاچاق

میرزابیگی از فروشندگان پوشاک دراین باره گفت:متاسفانه در فروش پوشاک قاچاق نبض بازار را دراختیار دارد و پوشاک ایرانی هم باید با برندهای خارجی عرضه شود که مسئولین باید اقدام عملی در این خصوص انجام دهند.

وی اضافه کرد:درآستانه سال تحصیلی هم اکثر خانواده ها مایل به خرید پوشاک ارزان وبا کیفیت هستند که کالای ایرانی این امتیازات را دارا می باشد.

میرزابیگی بیان داشت:متاسفانه برخی پوشاک خارجی برای دانش آموزان به اسم برند وبا کیفت کم وقیمت بالا خریداری می شود که زنگ خطری برای صنعت پوشاک در کشور است.

با تمام توان از تولید ایرانی حمایت می کنیم

اکبرزمانی رئیس آموزش وپرورش چرداول در گفتگو با خبرنگار دیار زاگرس گفت:برای حمایت از تولیدات داخلی وجلوگیری از قاچاق کالا اقدام به عرضه نوشت افزار ایرانی وهمچنین لباس فرم برای دانش آموزان با حمایت از تولید کنندگان پوشاک شهرستان با نظارت آموزش وپرورش اقدام کردیم که امیدواریم بتوانیم این رویه را اصلاح کنیم

زمانی اضافه کرد:درهدایت تحصیلی هم بحث تولید واشتغال را دراولویت قرار داده وسعی داریم تا دانش آموزان را به سمت کارآفرینی وتولید داخلی هدایت کنیم

وی درپایان تصریح کرد:مبارزه با قاچاق وحمایت از تولید ملی وظیه همگانی همه دستگاهها وهمچنین با حمایت مردم است تا روزی بتوانیم شاهد شکوفایی اقتصاد کشور باشیم.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب