سرویس: استان ایلام
کد خبر: 28889
|
07:00 - 1396/06/23
نسخه چاپی

گزارشی از پروسه انتخاب شهردار در سیروان؛

سریال دنباله دار اختلاف در شورای شهر لومار/ جنجال های سیاسی مانع توسعه شهری است

سریال دنباله دار اختلاف در شورای شهر لومار/ جنجال های سیاسی مانع توسعه شهری است
اختلاف شوراها در شهرداری به صلاح مردم نیست و نباید جنجال سیاسی جای عمل به وظایف قانونی را بگیرد.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسیروان نوین، شوراها در میان ملل مدرن، کارآمدترین  ابزار حکومت محلی در راستای نهادینه شدن مشارکت مردم در ساختارهای تصمیم‌گیری محلی هستند. در واقع شورا به عنوان یک نهاد مردمی‌و مدنی با بهره‌گیری از آرای متخصصان و نخبگان فکری در عرصه‌های متنوع، امتیازات و تأثیرات اجتماعی مثبتی چون پرکردن خلاء مدیریتی، انتقال تصدی دولت به مردم، اجرای سیاست عدم تمرکز، تسریع در جریان کارها و امور مردم، رفع تبعیض، نظارت اجتماعی، آگاهی‌بخشی عمومی، ارتقای مشارکت، نیروسازی و رشد استعدادهای مردمی‌را به همراه خواهد داشت. ضمن آن‌که در تعامل با سایر نهادها، اتکاء به قانون‌گرایی، عرصه‌ تجربه‌آموزی در مدیریت شهری، حسن اعتماد و وفاق و همدلی بین اقشار مردم و اجرای پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

در ساختار نوین سیاسی در دنیای مدرن، مدیریت شهری یکی از مسائل نوین علوم سیاسی و مدیریت در چارچوب مفاهیمی‌نظیر تمرکززدایی و حکومت‌های محلی است . انتخابات شهرداران و شورای شهر به لحاظ ارتباط با توسعه ی شهری و تاثیر مستقیم آن در زندگی مردم و شهروندان، اهمیت ویژه و اثربخشی دارد و به دنبال  آن است تا اداره شهر بر اساس نیازهای مردم تنظیم شود و برنامه مدونی جهت هدایت مدیریت شهری و زیر ساخت‌های آن فراهم گردد و  تامین ابعاد نظری، عملی و موزون توسعه در هر شهر و در همه شهرها توامان با دغدغه‌های ساکنان همان شهرها عملی شود. خلاصه آنکه مسئله  نظارت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و رفاهی شهر و سرعت بخشیدن اجرای این پروژه‌ها چنان که درقانون تشریح شده نیز بخشی از فلسفه وجودی و وظایف کارکردی شوراهاست .

شورای شهر کارآمد از عناصر و عواملی است که می‌تواند نقش مهم و موثری را در بهبود مدیریت عملکرد شهری داشته و ضمن ایجاد نقطه قابل اتکایی در شبکه اقتصادی کشور، نقش خود را در جهت توسعه شهرها عملی نماید. و انتخاب شهرداران مهمترین و نخستین وظیفه شورای شهر است که در کنار این وظیفه مهم وظایف دیگر از جمله بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی شهر و تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه‌حل‌های کاربردی در این زمینه‌ها به‌ منظور برنامه‌ریزی و ارائه آن به مقام‌های مسئول مرتبط در زمره وظایف تعریف‌ شده برای این پارلمان محلی است.

چندی است که شورای اسلامی و شهرداری لومار بعنوان یکی از  خبرساز ترین شوراهای شهر ایلام نام خود را بر سر زبانها انداخته است؛ برگزار نشدن جلسه انتخاب هیات رئیسه در یکم شهریور همزمان با سراسر کشور، گزینه های مطرح شده برای انتخاب شهردار از طیف های مختلف و گزینه های اعلام شده از سوی شوراها و مشکلات و مطالبات مردم، از جمله این عوامل است و همه اینها دست به دست هم داده و مردم را در حالت انتظار قرار داده است تا نتیجه این مسائل را مشاهده کنند؛ البته در این بین شهروندانی هستند که از سر دلسوزی به این شورا بدبین شده و به انتقاد از این مسائل می پردازند.

یکی از شهروندان سیروانی در گفتگو با خبرنگار سیروان نوین گفت: شهرداری لومار مشکلات عدیده ای دارد که حل  کردن آنها نیازمند تلاش و جدیت فراوان است و نمیدانیم چرا در این خصوص کم کاری صورت می گیرد.

وی افزود: نزدیک به چهار ماه است که شوراها انتخاب شده اند و در طول این مدت می توانستند نظرات خود را روی هم گذاشته و جهت انتخاب شهردار به جمع بندی می رسیدند چرا که انتخاب یک شهردار توانمند می توانست گره ای از مشکلات مردم را باز کند و پاسخی بر نارضایتی و مطالبات آنان از شورای شهر باشد، و فکر می کنم می توانستند در این زمینه بیشتر تلاش نمایند.

این شهروند اظهار داشت: متاسفانه چند وقتی است شایعات و خبرهای زیادی در خصوص گرایش های سیاسی و اعمال نظرها ومسائلی از این قبیل شنیده می شود که مطلوب میل مردم نبوده است و شوراها بایستی انگیزه جناحی شوراها را در کار اصلی دخالت ندهند.

وی ادامه داد: اختلاف شوراها در شهرداری به صلاح مردم نیست و نباید جنجال سیاسی جای عمل به وظایف قانونی را بگیرد و لازم است با انتخاب یک شهردار که به فکر حل مشکلات شهری باشد هرچه سریعتر به این اختلافات پایان دهند.

یکی دیگر از جوانان شهر لومار در این باره گفت: در اولین روزهای آغاز فعالیت شورای پنجم شهر لومار هستیم و می توان گفت  به این شورا امیدی نیست، چون بجای انتخاب سریع شهرداری و حل مشکلات شهری بیشتر به فکر چالش با هم هستند.

وی اضافه کرد: نباید قوم گرايي، محله گرايي و ارتباطات فاميلي، محلي و منطقه اي، شوراهای محترم را از وظایف و اختیارات خود دور کند، چراکه وظیفه سنگینی بر  دوش آنهاست و کوتاهی در آن موجب دلسردی مردم خواهد شد.

این جوان اهل لومار عنوان کرد: خود بنده در شهرهای مختلفی بوده ام و به این نتیجه رسیده ام شورای غالب شهرهای کوچک در برآورد کردن انتظار شهروندان و مدیریت و توسعه شهرها موفق نبوده اند و مهمترین دلیل این ناموفقیت، شاید به ضعف و نارسائی قانون شورا ها و عدم تناسب مسئولیت ها و اختیارات شورا و در کنار آن نبود نظام پاسخگویی مستمر اعضای شورا  به قانون و شهروندان ارتباط داشته باشد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات موجود در ضعف عملکرد شورا در نتیجه عدم روحیه مطالبه‌ گری مردم است و مردم باید از شوراها بخواهند و نظرات خود را به آنها اعلام نمایند زیرا با این کار در مدیریت شهر خود سهیم می شوند.

یکی از ورزشکاران سیروانی هم در این خصوص گفت: وقتی شورای شهر از افراد توانمند و مجرب انتخاب شوند آن وقت است که بخش فرهنگی شهرداری نمود خودش را در بخش های مختلف نشان می دهد.

وی افزود: با ایجاد یک فضای مناسب در شهرها با استفاده از توان و تخصص یک فرد توانمند، جوانان می توانند به جای پرسه زدن و به بطالت گذراندن اوقات خود، با حضور در مکان های مناسب از خدمات عرضه شده شهرداری استفاده می کنند.

این جوان پر انژی بیان داشت: شهرداری می تواند شهری بسیازد که همه امکانات در آن فراهم باشد مانند شهر بازی های استاندارد، مراکز رفاهی و تفریحی با شکوه، فضای سبز چشم نواز، فرهنگسراها و سینماهای پرشور، ساماندهی دست فروشان و پیاده روها و ... که همه اینها با احساس مسئولیت و انتخاب درست بدست می آید و شوراها باید به این وظیفه خود سریعتر جامه عمل بپوشانند.

وی تاکید کرد: ما هم بعنوان یک شهرستان می توانستیم مانند مردم سایر شهرها باشیم و بدون فوت وقت شهردار خود را شناخته تا اینچنین شایعات و گمانه زنی هایی به وجو نیاید و معتقدم شورا در این خصوص کم کاری کردند.

در پایان به اعضا محترم شورای شهر یادآوری می شویم مواعید خود را فراموش نکنند و فرصت خوب تحول و تغییر و خدمت واقعی به شهروندان را به یغما نبرند و با اقدامات و عملکرد بهتر خود احساس تعلق را به شهر و شهروند آورده و اعتماد مردم را که کمرنگ شده دوباره با تکیه بر نظر مردم جهت حل مشکلات برگردانند.

همچنین بیانات راهگشای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در باب شوراهای اسلامی شهر و روستا که توسط دفتر نشر آثار ایشان و در صفحه ی مربوط به انتخابات در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ منتشر شده جهت یادآوری بسیار تامل برانگیز است:

"توصیه اینجانب اولا مربوط به سیاست ها و برنامه های کاری شماست، و سپس درباره ی گزینش و مدیریت شهر و روستا. تسهیل زندگی مردم در کارهایی که به شهرداری ها مربوط است، برطرف کردن معضلات شهر و روستا، سالم سازی محیط زیست، حفظ اصالت اسلامی و ملی در ساخت و سازها، استقرار بخشیدن به فضای اسلامی و فرهنگی سالم، پرداختن به نیازهای فوری تر در عین اهتمام به کارهای زیر بنایی، اولویت دادن به مناطق مستضعف نشین، تاثیر ناپذیری از نفوذ ثروتمندان و جاذبه ی ثروت، رعایت دقیق قوانین و عدم تخطی از آن با حیله های شبه قانونی، رعایت ویژه ی محرومان، آلوده نشدن به اسراف و هدر ندادن بیت المال با تجملات و سفرها و مراسم غیر لازم، و در یک کلمه رعایت تقوا و تدبیر و پشتکار و بهره گیری از دانش و تجربه است.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد