سرویس: اقتصادی
کد خبر: 28747
|
12:23 - 1396/06/13
نسخه چاپی

رئیس اتاق بازرگانی تهران:

مشکل تحریم بانکی حل نشده است/ اقتصاد دولتی گریبان کشور را گرفته است

مشکل تحریم بانکی حل نشده است/ اقتصاد دولتی گریبان کشور را گرفته است
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اقتصاد دولتی قبل و بعد از انقلاب گریبان اقتصاد ما را گرفته مجوزهای زیادی که توسط دولت در زمینه‌های اقتصادی صادر می‌شود، باعث شده اقتصاد ما هم‌پای دیگر کشورها رشد نکند.

به گزارشايلام بيدار،"مسعود خوانساری"، رئیس اتاق بازرگانی تهران امروز در نشست هم‌اندیشی ارتقاء شاخص‌های آزادی اقتصادی ایران که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت:‌ با توجه به موضوعات تحریم‌ها که منجر به قطع ارتباط ما با دنیای خارج به ویژه در مباحث اقتصادی بود، نتوانستیم از بازارهای خارجی استفاده بهینه داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: اما در 2 سال گذشته پس از موافقت‌نامه برجام توانستیم دوباره به بازارهای جهانی راه یابیم و در 2 سال گذشته بیش از 200 هیأت تجاری و سرمایه‌گذاری برای بررسی شرایط اقتصادی به ایران سفر کردند.

خوانساری به جمعیت حدود 80 میلیونی ایران و همچنین بازار 400 میلیونی اطراف ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به این پتانسیل‌ها و همچنین در منطقه سوق‌الجیشی ایران و وجود جوانان تحصیل‌کرده پتانسیل‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران فراهم است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: گرچه در 2 سال گذشته اقداماتی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده، اما از آنجا که هنوز بعد از تحریم‌ها مباحث بانکی بین ما و سایر کشورها به طور کامل حل نشده است، نتوانسته‌ایم، آنطور که باید و شاید در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی عمل کنیم.

وی با بیان اینکه سالانه به 50 میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیازمندیم، گفت:‌ اما هنوز شرکت‌های ما پس از تحریم‌ها نتوانسته‌اند خود را با شرایط و مقررات بین‌المللی تطبیق دهند. 

خوانساری اظهار داشت: طرف‌های خارجی که قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارند، شناخت زیادی از اقتصاد کشور و پتانسیل‌ها و مزیت‌های اقتصادی کشور داشته باشند. 

وی در ادامه به بنیاد فریزر که یک مؤسسه رتبه‌بندی شاخص‌های اقتصادی در دنیا است، اشاره کرد و گفت: امروز از این مؤسسه دعوت کرده‌ایم تا به ایران بیاید و این مؤسسه با نقد سیاست‌های اقتصادی دولت و کشور می‌تواند منابع اطلاعاتی خوبی را برای شرکت‌هایی که می‌خواهند در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند، فراهم کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اقتصاددانان مطرحی با این مؤسسه کار کرده‌اند، گفت: اقتصاد ایران که قبل و چه پس از انقلاب از اقتصاد دولتی رنج برده است و صدور مجوزهای زیاد توسط دولت‌ها در زمینه‌های اقتصادی باعث شده که ما نتوانیم در بخش اقتصادی هم‌پای دیگر کشورها رشد کنیم. 

خوانساری اظهار داشت: بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و اقدامات اقتصادی از جمله پایین آوردن تورم فکر می‌کنم، اکنون زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی تا اندازه‌ای برای کشور فراهم شده است.

وی بیان داشت: رتبه ما در زمینه شاخص‌های اقتصادی رتبه خوبی در دنیا نیست و امیدوارم در دولت دوازدهم شاخص‌های اقتصادی بهبود یابد.

به گزارش فارس، نشست هم‌اندیشی در خصوص ارتباط شاخص‌های آزادی اقتصادی ایران امروز با حضور وزیر سرمایه‌گذاری عمان و مایکل واکر اقتصاددان و بنیانگذار مؤسسه فریزر و جمعی از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

به گزارش فارس، مؤسسه فریزر، یک نهاد بین‌المللی در حوزه مطالعات اقتصادی و به ویژه سنجش آزادی اقتصادی و رتبه‌بندی کشورهای جهان است. 

حضور مهمانان عمانی در این نشست به دلیل استفاده از تجربه آنها در همکاری نزدیک آنها در چند سال گذشته با مؤسسه فریزر برای بهبود رتبه این کشور در شاخص‌های اقتصادی بوده است. عمانی‌ها تنها کشور منطقه هستند که قبل از ایران، با مؤسسه فریزر همکاری داشته‌اند و توانسته‌اند جایگاه خود در رتبه‌بندی شاخص آزادی اقتصادی را بسیار بهبود بخشند. 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب