سرویس: استان ایلام
کد خبر: 28588
|
07:37 - 1396/06/06
نسخه چاپی

گزارشی از فاجعه زیست محیطی سوزاندن درختان بلوط در ایلام؛

آمدند و شکستند و سوختند و خوردند و رفتند

آمدند و شکستند و سوختند و خوردند و رفتند
قطع 70 اصله درخت بلوط در یک روز و سوزانده شدن آن ها فقط در کبابی های منطقه ی مهدی آباد! این تنها گوشه ای از فاجعه ی زیست محیطی است که در استان ما در حال وقوع است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار- جبار صفربیگی:: استان ایلام میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه های مختلف بلوط در غرب کشور است اما جنگل های ایلام در سال های اخیر تهدیدات بسیاری را تجربه کرده است و بخش عظیمی از جنگل های ارزشمند از دست رفته است.

در این میان حوادثی از جمله قطع درختان بلوط برای تبدیل به زغال چالشی است که هر روز عمق آن بیشتر می شود و درد دل دوستداران محیط زیست را دو چندان می کند.
چندی پیش مدیرکل منابع طبیعی استان آمار تکان دهنده ای را ارائه داد؛ قطع 70 اصله درخت بلوط در یک روز و سوزانده شدن آن ها فقط در کبابی های منطقه ی مهدی آباد! این تنها گوشه ای از فاجعه ی زیست محیطی است که در استان ما در حال وقوع است.
قطع 70 درخت آن هم در یک روز و فقط در یک منطقه! رقمی نجومی که در سال سطحی بالغ بر۲۵۰ هکتار جنگل بلوط را شامل می شود. اینکه این آمارها و داده های مسئولان‌ محترم منابع طبیعی چگونه تهیه شده و آیا حاصل اندازه گیری است یا برآورد شخصی، بماند.
سوال اصلی اینجاست که حالا که مطلع هستید چرا هیچ اقدام پیشگیرانه ای برای این مشکل ندارید؟ چگونه با این احساس مسئولیت و دلسوزی شدیدتان وظیفه ی حفظ و پاسداری از منابع طبیعی استان را بر عهده گرفته اید؟!
این مسئولان در حالی از برخورد شدید با عاملان قطع درختان بلوط خبر می دهند که اکنون به راحتی در هر سوپرمارک شهر ایلام می توان با قیمتی ناچیز زغال بلوط تهیه کرد!
این امر به تنهایی نشان می دهد که برخورد مسئولان با عاملان قطع درختان بلوط تا چه حد جدی است! گویا اداره منابع طبیعی ایلام هنوز به این باور نرسیده که محیط زیست اصلی ترین چالش بشر امروز است. این که بگوییم این از دست رفت و آن از دست رفت که نشد جواب آقای رییس!
شما با این جملات می خواهید جواب نسل های آینده را بدهید؟! دلسوزان محیط زیست ایلام این روزها شاهد هستند که اداره منابع طبیعی در جاهایی که باید قاطعانه برخورد کند، با محافظه کاری و اهمال رفتار می کند.
درحالی که این روزها خشکسالی خود به تنهایی زخمی کاری بر پیکر طبیعت ایلام که همچون مردم این دیار مظلوم واقع شده، وارد آورده است، گویا عوامل انسانی حاضر در اداره ی منابع طببعی استان دست خشکسالی را از از پشت بسته اند! 
در سال های اخیر آتش زدن درختان بلوط برای تهیه ی سوخت کباب، رشد نگران کننده ای داشته است. برخی از این درختان قربانی عمر چند صد ساله دارند و نبود آن ها زیان جبران ناپذیری برای محیط زیست به همراه دارد.
هر روز در گوشه و کنار شهرمان درختان بلوطی را می بینیم که در کمال نا باوری افرادی پای آن ها نفت می ریزند تا زودتر خشک شوند. مگر می شود این صحنه ها را دید و سخنی نگفت، مسئولان امر چشم و گوش خود را به روی تخریب علنی جنگل های استان بسته اند.
به نظر می رسد سود برخی آقایان در این است که بلوط ها زودتر خشکانده یا سوزانده شوند. وقتی گاهی در خیابان های ورودی شهر گذرمان می افتد به راحتی می شود موتور سواری را دید که بدون ترس از هیچ ارگانی و به طور علنی به اندازه ی یک وانت هیزم حمل می کند.
آن ها که نیسانی در اختیار دارند وسط جنگل های حومه شهر چرخ می زنند تا هیزم بیشتری از بلوط های زبان بسته تهیه کنند.
تمام اینها در شرایطی اتفاق می افتد که دوستان عزیز در منابع طبیعی پشت میز خود جلوس کرده و مشغول خدمت هستند!
به راستی چرا دستگاه های متولی فکری برای این تخریب های سرسام آور نمی کنند. آیا آتش سوزی هایی که بخش عظیمی از طبیعت استان را از بین برد کافی نبوده که حالا نوبت خودمان شده که با دست خود درخت ها را در کباب سراها طعمه آتش کنیم؟
مگر نه اینکه به گفته ی مقام معظم رهبری تخریب منابع طبیعی باید جرم تلقی شود؟ مسئولان ذی ربط بفرمایند که چه اقداماتی برای معرفی عاملان این تخریب ها به مراجع قضایی انجام داده اند؟
آیا آژیر خطر انقراض جنگل های ایلام به گوش مسئولان نرسیده؟ آقایان باید بدانند که با شعار و سخنرانی بلوط حفظ نمی شود!
در ایلام همه چیز صدایش بعد از نابودی در می آید اگر کسی هم هشدار دهد، صدایش به جایی نمی رسد یا کسی جدی نمی گیرد. گویا ما در میان مسئولان، مرد عمل نداریم.
ادامه ی این روند سبب می شود در آینده ی نزدیک چیزی از طبیعت ایلام باقی نماند. سال های سال باید صبر کرد که یک درخت بلوط بزرگ شود اما امان از بی تدبیری مسئولانی که بهای سوء تدبیر آن ها را این درختان بلوط بی دفاع می دهند.
امروز دیگر به خاطر بی توجهی و سوء مدیریت مسئولان، قطع درختان بلوط عملی عادی شده و قبح آن ریخته است. واقعا به نظر می رسد اداره ی منابع طبیعی، محیط زیست، شورای شهر و ... خودشان در این شهر نیستند ... .

این مسئولان باید بدانند که اگر برای جلوگیری از قطع درختان دست به کار نشوند در جرم این عاملان شریک هستند و فردای قیامت باید پاسخگو باشند که چطور توانستند سوختن درختان زبان بسته در جبارصفر:
ش را ببینند و به روی مبارک نیاورند.
البته برخی مسئولان برای جبران قطع درختان اعلام می کنند که به جای درخت قطع شده نهال می کارند، اما کیست که فرق بین یک نهال تازه را با درختانی که چند دهه عمر کرده و تنومند شده اند نداند؟ 
در شرایط فعلی حفظ جنگل ها از افزایش سطح آن ها راحت تر است و لزوم فرهنگ سازی و آگاهی بخشی برای حفظ این موهبت با ارزش طبیعی بیش از پیش احساس می شود.
متاسفانه در زمینه ی فرهنگ سازی هم اداره منابع طبیعی استان ایلام نتوانسته عملکرد قابل قبولی از خود ارائه دهد. کدام یک از ارگان های مربوطه تاکنون به روستاها رفته اند و کوچکترین آموزشی به مردم برای حفظ جنگل های بلوط داده اند؟ مردم باید از تبعات نبود جنگل آگاه شوند. باید بدانیم تا فرهنگ و باورهای غلطی همچون باور به اینکه کباب روی زغال بلوط خیلی خوشمزه تر است! در میان مردم وجود دارد، بازار خوبی برای رونق عاملان نابودی درخت بلوط فراهم است.
نهادهای ذی ربط باید در رسانه های محلی در مورد درختان بلوط و خطراتی که این پوشش گیاهی را تهدید می کند، اطلاع رسانی کنند. باید تشکل های مردم نهاد حامی جنگل تقویت شوند .
مسئولان همچنین با گازسوز کردن کباب سراهای استان می توانند کمک چشمگیری به حفظ جنگل های ایلام‌کنند. ما اکنون در حوزه ی منابع طبیعی در شرایط بحرانی قرار داریم و اداره ی منابع طبیعی باید بیش از پیش مسئولیت خود را در این حوزه جدی بگیرد.
به راستی اگر بلوط ایلام هم از بین برود، دیگر چه خواهیم داشت؟

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد