سرویس: سیاسی
کد خبر: 28527
|
08:21 - 1396/06/02
نسخه چاپی

وبگاه آمریکایی هیل:

درگیری میان آمریکا و اروپا بر سر توافق هسته‌ای با ایران

درگیری میان آمریکا و اروپا بر سر توافق هسته‌ای با ایران
وبگاه آمریکایی هیل نوشت درگیری میان رئیس‌جمهور و شرکت بوئینگ و درگیری میان واشنگتن و دوستان اروپایی‌اش بر سر لغو قرارداد فروش هواپیما به ایران و تحریم دوباره ایران‌ایر در حال نمایان شدن است.

به گزارشايلام بيدار، یک پژوهشگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی در پایگاه اینترنتی هیل طی گزارشی نوشت ترامپ در جریان مبازرات انتخاباتی خود قویا علیه توافق هسته‌ای صحبت می‌کرد و اکنون می‌گوید تهران به توافق احترام نمی‌گذارد. وی تاکنون تحت فشار مشاورانش، دو بار تعهد ایران به توافق هسته‌ای را گواهی کرده است اما هنوز آشکارا به نظر می‌رسد که می‌خواهد تا موضع سخت‌تری در قبال ایران داشته باشد.

اگر اینطور باشد، پس باید به وزارت خزانه‌داری آمریکا دستور دهد تا تحریم‌های جدید علیه ایران‌ایر، شرکت ملی هواپیمایی ایران اعمال کند و مجوز خرید در مجموع 200 هواپیما از بوئینگ گرفته تا ایرباس، ای‌تی‌آر (همکاری مشترک ایرباس با شرکت ایتالیایی لئوناردو) توسط این شرکت را باطل کند.

به نوشته این گزارش، تحریم های جدید با تکیه بر اختیاراتی خواهد بود که فرمان اجرایی به وجود آورده است و حمایت مادی از نظام سوریه را مجازات می‌کند.

امانوئل اوتولنگی مدعی است، چنین تحریم‌هایی کاملا با توافق هسته‌ای سازگار است چراکه در این توافق تحریم‌های جدید، علیه شرکت‌های هسته‌ای ایران منع شده است و ایران‌ایر کاملا مستحق چنین تحریم‌هایی است چراکه به جز پروازهای تجاری، به سپاه پاسداران ایران در سوریه و حزب الله در لبنان کمک می‌کند.

به نوشته این گزارش، توافق هسته‌ای، تحریم‌های علیه ایران‌ایر را برداشته و برای فروش هواپیماهای تجاری، قطعات و خدمات به دیگر شرکت‌های هواپیمایی ایران مجوز صادر کرده است اما این توافق، دولت آمریکا را به صدور هر مجوز فروشی متعهد نکرده است. در حقیقت این توافق تصریح کرده است که هواپیماهای فروخته شده انحصارا باید برای اهداف غیرنظامی مورد استفاده قرار بگیرد.

در ادامه این گزارش آمده است، تردیدی وجود ندارد که ایران هر گونه تلاش برای لغو قرارداد فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس و تحریم‌دوباره ایران‌ایر را تخطی از توافق هسته‌ای عنوان خواهد کرد. تهران تهدید خواهد کرد و ممکن است از توافق خارج شود. احتمالا با توجه به ضرر بیشتر تولیدکنندگان اروپایی ایرباس و ای‌تی‌آر که هنوز 113 فروند هواپیما باید به ایران تحویل دهند و وابستگی فروش‌شان به مجوز وزارت خزانه‌داری، هم‌پیمانان اروپایی واشنگتن نیز طرف ایران را بگیرند. به وضوح، درگیری‌ها در دولت میان رئیس‌جمهور و شرکت بوئینگ و درگیری میان آمریکا و دوستان اروپایی‌اش در حال نمایان شدن است.

بنابراین ممکن است دولت ترامپ تلاش کنند تا شواهد علیه ایران‌ایر را نادیده بگیرند و به بوئینگ و ایرباس اجازه دهد تا قراردادهای چندین میلیارد دلاری خود با ایران را تکمیل کنند. تحریم شرکت‌های کمتر شناخته شده‌ای که در تلاش‌های موشک بالستیک ایران مشارکت دارند، آسان‌تر است تا تحریم یک شرکت بزرگ آمریکایی که رئیس‌جمهور آمریکا برخی از انتصاباتش را از مدیران اجرایی آن شرکت صورت می‌دهد. اما اگر رئیس‌جمهور سود بوئینگ را به امنیت ملی ترجیح دهد، لحن جدی‌اش در قبال ایران تخریب و تضعیف خواهد شد.

ترامپ اعتبارش را با عقب‌نشینی ایران (و احتمالا اروپایی‌ها) از توافق بعلاوه چشم‌انداز خسارت مالی یک تولیدکننده آمریکایی از دست خواهد داد و این دلایل برای کوتاه‌آمدن کاخ سفید از لحن جدی‌اش کافی هستند.

به همین دلیل تحریم ایران‌ایر بسیار سخت و تعیین‌کننده است. اکنون زمان آن است که دولت ترامپ لحن جدی‌اش را با اقدامات مناسب تطبیق دهد.

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد