سرویس: استان ایلام
کد خبر: 28459
|
10:27 - 1396/05/31
نسخه چاپی

سلامت مردم در خطر است؛

کشتارگاه دام آبدانان؛ فرسوده و مملو از مشکلات بهداشتی

کشتارگاه دام آبدانان؛ فرسوده و مملو از مشکلات بهداشتی
کشتارگاه دام شهرستان آبدانان که یکی از قطب های دامداری استان ایلام است، با عمر ۳۵ ساله فرسوده بوده و قصاب ها دیگر راضی به کشتار دام هایشان در آن نیستند.

به گزارشايلام بيدار به نقل از  آبدانان خبر؛ تعدادی از قصاب های شهر آبدانان خواستار بررسی و رفع مشکلات بهداشتی کشتارگاه دام و مشکلات صنفی خود هستند، برخی از آنان سال هاست که در این صنف مشغول به کار هستند و روزی خود و خانواده را از این راه کسب می کنند.

پس از شنیدن درد و دل هایشان به تنها کشتارگاه شهرستان آبدانان سر زدیم، کشتارگاهی که از همان لحظه ورودمان، مشکلاتش خودنمایی می کرد.

گذر ۳۵ ساله روزگار در این کشتارگاه، آن را پیر و فرسوده کرده بود و قصاب ها از محل کشتار دام هایشان گلایه های زیادی داشتند.

یکی از این قصاب ها، جوان ۳۵ ساله ای است که چند سالی از قصاب شدنش می گذرد و تنها راه درآمد زایی اش مغازه ایست در گوشه ای از شهر اما بهداشت کشتارگاه دام و سلامتی مردم دغدغه این روزهایش شده است.

پای سلامت مردم در میان است

وی که نمی خواست اسمش بیان شود، می گوید: ۳۵ سال از عمر این کشتارگاه می گذرد و فرسوده شده و برای ما بهداشت مکان کشتار دام هایمان مهم است چرا که پای سلامت مردم در میان است.

وی می افزاید: چاه فاضلاب کشتارگاه پر شده و کسی آن را تخلیه نمی کند و شهرداری آبدانان هم نسبت به این کشتارگاه بی توجه است. قصاب ها کشتار در منزل را بهداشتی تر از کشتار در کشتارگاه می دانند.

چند قدم آنطرف تر، جوانی با عصبانیت با دیگر هم صنفی هایش بحث می کرد و می گفت: این کشتارگاه دیگر باید بازسازی شود و از لحاظ بهداشتی مناسب شود تا دام هایمان را برای کشتار اینجا بیاوریم.

علی رشیدی یکی دیگر از معترضان حاضر در این جمع گفت: این کشتارگاه استاندارهای لازم برای کشتار دام را ندارد و کسی هم پاسخگوی مشکلات این کشتارگاه نیست.

در حین شنیدن صحبت با قصاب ها بودیم که چند خودروی سنگین از شهرداری آبدانان به کشتارگاه آمدند تا محیط غیر بهداشتی و انباشته شده از پسماندهای کشتار دام را تمیز کنند، اما یکی از قصاب ها گفت: ما چند سال است که داریم فریاد می زنیم اما کسی جوابگوی ما نیست و الان که اصحاب رسانه آمده اند تا وضعیت کشتارگاه را از نزدیک مشاهده کنند، ماشین آلات شهرداری هم آمده اند تا پسماندهای احشام کشتارشده را جمع آوری کنند.

هر چند اجازه مشاهده وضعیت داخلی کشتارگاه به ما داده نشد اما از محیط بیرونی کشتارگاه می شد حدس زد که محیط داخلی کشتارگاه هم وضعیتی بهداشتی و مطلوبی ندارد.

این را هم باید گفت که درگیری های لفظی بین چند نفر بالا گرفته بود و این مشکلات را بخاطر واگذاری کشتارگاه به بخش خصوصی می دانستند.

محمد نصیری یکی از قصاب های حاضر در جمع در این باره به گفت: این کشتارگاه یا باید توسط بخش دولتی تعمیر و بازسازی شود یا بخش خصوصی به طور کامل آن را بهسازی و از لحاظ بهداشتی مناسب سازی کند تا ما هم برای کشتار دام به اینجا مراجعه کنیم و در قبال خدمات بهداشتی و کشتار بهداشتی دام هزینه پرداخت کنیم.

برای پیگیری موضوع به سراغ رئیس اداره دامپزشکی شهرستان رفتیم.

عسکر درویشی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آبدانان  می گوید: اداره دامپزشکی تنها بر سلامت گوشت و کشتار نظارت دارد و نظارت بر بحث بهداشتی بر عهده دیگر دستگاه های نظارتی است.

۱۳ ایراد بهداشتی بر کشتارگاه آبدانان وارد است

نصرت اله علیزاده سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبدانان نیز ر با بیان اینکه بارها با شهرداری آبدانان مکاتبه شده تا وضعیت کشتارگاه را از نظر بهداشتی بهبود بخشند، گفت: مکاتبه های زیادی با شهرداری آبدانان داشتیم و وضعیت بهداشتی کشتارگاه را به صورت کارشناسی بیان کردیم اما تاکنون هیچ اقدامی در راستای بهسازی و رفع نواقص و ایرادهای بهداشتی این مکان انجام نشده است.

وی افزود: در آخرین مکاتبات، ۱۳ مورد ایراد بهداشتی وارد شده به کشتارگاه دام آبدانان به صورت مکتوب به شهرداری ارسال شده و این مکان را مکانی غیر بهداشتی برای کشتار دام مطرح کردیم.

شهردار آبدانان نیز با تأیید اینکه کشتارگاه آبدانان دیگر فرسوده شده است، گفت: پای کار آمدن بخش خصوصی و بهسازی کشتارگاه توسط بخش خصوصی یا تعمیر و تجهیز کشتارگاه توسط شهرداری دو راه برای بهبود وضعیت کشتارگاه دام شهرستان است.

حل مشکل کشتارگاه آبدانان

حجت مرادخانی افزود: با تزریق اعتبار به شهرداری می توانیم وضعیت فیزیکی کشتارگاه را بهسازی کنیم یا اگر اعتبار مورد نیاز در اختیار این شهرداری قرار بگیرد، مکان جدیدی برای احداث کشتارگاه دام با تجهیزات مدرن و بهداشتی در نظر خواهیم گرفت.

مجید عسگری فرماندار آبدانان  گفت: در کمیته برنامه ریزی شهرستان مبلغ دو میلیارد ریال برای بهبود وضعیت کشتارگاه دام شهرستان در نظر گرفته ایم که امیدواریم با تخصیص اعتبار، کشتارگاه دام این شهرستان وضعیت مناسب و مطلوبی پیدا کند.

انتهای پیام/الف

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب