سرویس: سیاسی
کد خبر: 28428
|
19:40 - 1396/05/29
نسخه چاپی

واکنش به رای اعتماد وزرای کابینه دوازدهم؛

آذر منصوری: «شد آنچه که نمی‌بایست می‌شد»/ زیباکلام: عملکرد فراکسیون امید ناامیدکننده بود، چرا باید اصولگرایان رای بیاورند وزیر اصلاح طلب رای نیاورد؟/ از خوشحالی ابطحی تا ناراحتی محمودصادقی

آذر منصوری: «شد آنچه که نمی‌بایست می‌شد»/ زیباکلام: عملکرد فراکسیون امید ناامیدکننده بود، چرا باید اصولگرایان رای بیاورند وزیر اصلاح طلب رای نیاورد؟/ از خوشحالی ابطحی تا ناراحتی محمودصادقی
چهره های رسانه ای سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب واکنش‌های متفاوتی نسبت به رای کابینه دوازدهم داشتند.

به گزارشايلام بيدار،رای نمایندگان مجلس به  اعضای کابینه دوازدهم واکنش های متفاوتی را از چهره های جریان اصولگرا و اصلاح طلب برانگیخته است.

اصلاح طلبان از رای آوری چند وزیر ناراحت هستند و برخی نیز رای نیاوردن بیطرف وزیر پیشنهای نیرو را سیاسی ارزیابی می کنند در زیر نگاه کوتاهی به چند واکنش از چهره های رسانه ای سیاسی دو جریان داریم:

 

آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به جلسه رای اعتماد مجلس در کانال تلگرامی خود یادداشتی را با عنوان«شد آنچه که نمی بایست می شد» نوشت:

«آقای روحانی گفت می‌خواستم وزیر زن  معرفی کنم اما نشد، امروز هم  مجلس با رای ندادن  به مهندس بی طرف کاری کرد که نمی بایست می شد، مهندس بیطرف ،شایسته ترین وزیری بود که می توانست این وزارت خانه را اداره کند و معضلات ناشی از کم آبی و نیرو را حل کند ،اما متاسفانه این وزارت خانه وزیر فعال و دلسوزی را از دست داد.»

آذر منصوری رای ندادن به بیطرف را حذف اصلاح طبان از مجلس به ظاهر اصلاح طلب با انگیزه های سیاسی می داند و تصریح می کند:  «اگر نمایندگان اندکی می اندیشیدند واحساسی و جناحی برخورد نمی کردند  ومصالح ملی ومنطقه را  لحاظ می نمودند قطعا به ایشان رای می دادند.»

آذر منصوری بعد از این اظهارات با انتشار توئیتی سعی کرد موضع خود را تعدیل کند وی نوشت: کابینه دوازدهم  با کابینه ای مطلوب فاصله دارد و باید هم زمان از روحانی حمایت مطالبه گری کرد .

 

اظهارات آذر منصوری در حالی است مطرح می شود که پروانه مافی نماینده اصلاح طلب تهران در واکنش به رای نیاوردن بیطرف در مصاحبه با عصر ایران می گوید: 

«رای ندان به  بیطرف سیاسی نبود. نمایندگان استان‌های مختلف از جنوب تا شمال از عملکرد وزیر پیشنهادی نیرو گلایه داشتند. آنها در زمینه آب نگرانی‌هایی داشتند و معتقد بودند که بی‌طرف نمی‌تواند آنها را حل کند. بازهم می‌گویم رای عدم اعتماد مجلس به بی‌طرف سیاسی نبود.»

 

عضو فراکسیون امید در مورد تعامل دولت و مجلس در زمینه معرفی کابینه نیز گفت: «در معرفی کابینه بیشتر تعامل مجلس با دولت بود تا تعامل دولت با مجلس،  وزرایی که از سوی دولت معرفی شده بودند ایده‌آل نبودند.»

برخی از کانال های اصلاح طلب در تلگرام نوشتند: «اتفاقی عجیب در رای بیطرف! ۱۴۲ نفر از نمایندگان مجلس بعنوان نمایندگان موافق جهت دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو ثبت نام کرده‌اند که امری کم نظیر بوده است. این در حالی است که وی در رای گیری تنها ۱۳۳رای آورد! یعنی برخی موافقانی که می خواستند در حمایت از وی صحبت کنند حتی به او رای ندادند!»

 

پرویز امینی فعال سیاسی اصولگرا در یادداشتی با عنوان «مجلس دهم؛ مجلس لاریجانی» می نویسد: کیفیت چینش کابینه دوازدهم، جلسه رأی اعتماد و نتایج آراء به وزراء، مسائل معناداری هستند که چهره برخی واقعیت‌های سیاسی را که با اصرار کتمان می‌شد، خصوصا برای جریان مرسوم به اصلاح‌طلبی، آشکار می‌کند.

امینی معتقد است: «چینش کابینه خصوصا در وزارت کشور و ارشاد و نیز آرای مجلس در رأی اعتماد، برای جریان اصلاح‌طلبی ناخوشایند و تا حدودی نامنتظره است. »

 

امینی در ادامه تاکید می کند:

«رأی مثبت به رحمانی فضلی و ۲۴۲ رأی مثبت به صالحی که از رأی ظریف (۲۳۶) نیز بیشتر است، در کنار افتادن بی‌طرف به عنوان وزیر نیرو که چهره حداقلی در اصلاح‌طلبی؛ آن هم نه به عنوان یک چهره سیاسی یا حتی فرهنگی، بلکه حاضر در بخش خدماتی دولت، معنادار است. همانطور که رادیکالیسم ایدئولوژیک پسا دوم خرداد تا انتخابات مجلس نهم شکست خورد، رادیکالیزم پراگماتیک شکل گرفته در سال ۹۲ به بعد نیز راه به جایی نبرده است. سقف پرواز این رویکرد، تعریف اصلاح‌طلبی مابین روحانی و لاریجانی است.»

 

این فعال سیاسی اصولگرا نتیجه می گیرد:

«جلسه رأی اعتماد به کابینه دوازدهم به شکل خیلی صریحی نشان داد که مجلس دهم نه ذیل اصلاح‌طلبی و نه ذیل اصول‌گرایی و نه هیچ جریان سیاسی، قابل تعریف نیست. مجلس دهم در یک کلمه مجلس «لاریجانی» و البته «لابی» است و جدی گرفتن مجلس دهم از سوی هر دولتی علی‌الخصوص دولت روحانی، بیش از هر چیز، به وجود لاریجانی در این مجلس و توانایی‌های سیاسی وی برمی‌گردد.»

 

سید یاسر جبرائیلی فعال رسانه ای اصولگرا هم با انتشار تصویر زیر نوشت: لیست کامل نمایندگانی که حالا کارمند وزارت نفت هستند.

 

محمود صادقی نماینده اصلاح طلب تهران نیز با انتشار توئیتی نوشت: بیطرف به خاطر  صداقت خود رای نیاورد. این نماینده تلویحا اعترافی  نیز به کم تاثیر بودن فراکسیون امید در بین نمایندگان مجلس می کند و می نویسد فراکسیون امید به بیطرف رای حداکثری داد.

 

محمود صادقی آرا جهرمی با بیطرف را مقایسه کرده و بازهم اعتراف می کند که فراکسیون امید در مجلس تاثیرگذار نیست.

 

صادق زیباکلام هم در گفتگو با انتخاب از نحوه عملکرد فراکسیون امید در جریان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی انتقاد کرده و عملکرد آنان را ناامید کننده ارزیابی می کند.

 

زیباکلام می گوید: «این ۱۵۰ تا ۱۱۰ نماینده ای که بعنوان فراکسیون امید و نزدیک به اصلاح طلبان در مجلس دهم جمع شده اند، ظرف این دو سال گذشته به هیچ وجه کارنامه خوبی به جا نگذاشتند، البته به جز چند نفر انگشت شمار.»

 

زیباکلام معتقد است: عملکرد فراکسیون امید را از بسیار جهات می توان ناامید کننده خواند. البته باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که این عملکرد ناامید کننده ی فراکسیون به اعضایی که بعنوان لیست امید انتخاب به مجلس راه یافته برمی گردد یا رهبری فراکسیون امید یعنی دکتر عارف یا در یک سطح کلانتر یعنی رهبری اصلاحات و اصلاح طلبان.

 

زیباکلام رای ندادن به بیطرف را سیاسی می داند و  معتقد است بیطرف باید در مجلس رای می آورد، زیباکلام تصریح می کند : «از این مسئله نمی توان غافل شد که در این مجلس با حضور پرشمار اصلاح طلبان که نماینده ملت هستند، وزیر اصلاح طلب رای نیاورد و در مقابل وزرای اصولگرا رای بیاورند.»


زیباکلام با بیان اینکه اصلاح طلبان و فراکسیون امید قطعا به پالایش درونی نیاز دارند، تاکید کرد:«علی رغم همه امیدها و انتظاراتی که مردم به لیست امید داشتند، اما واقع مطلب این است که به جز یک تعداد انگشب شمار، مابقیشان چنگی به دل نمی زنند.»
 

 عطریانفر فعال سیاسی اصلاح طلب نیز به فارس گفت: «ما می‌دانستیم که رییس جمهور نمی‌تواند به سلیقه اصلاح‌طلبان و حتی خودش امور را صورت دهد، حبیب‌الله بی‌طرف، وزیر پیشنهادی نیرو، هیچ علاقه‌ای به عضویت در کابینه نداشت و به سختی قانعش کردند.بی‌طرف اگر بانشاط‌تر خود را ارائه می‌کرد قطعا رای می‌آورد.»

محمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس جمهور اصلاحات اما موضعی متفاوت دارد و از اینکه ۱۶ وزیر روحانی رای آورده اند ابراز خوشحالی می کند و در گفتگو با نامه نیوز می گوید:

«رکورد رأی متوسط موافق به وزرای پیشنهادی دولت از ابتدای انقلاب تا امروز شکسته شد، حال آنکه قبلا این رکورد در اختیار دولت خاتمی بود و حالا در اختیار حسن روحانی است.»

ابطحی در ادامه می گوید: رئیس جمهور و اکثریت نمایندگان مجلس دهم تقریبا از یک کانون سیاسی مورد حمایت قرار گرفتند و این خودش خیلی می تواند دیدگاه های آنها را به یکدیگر نزدیک کند، هرچه این دیدگاه ها به هم نزدیکتر و همکاری ها بیشتر باشد می تواند آینده کشور دلگرم کننده شود.

 

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد