سرویس: استان ایلام
کد خبر: 28385
|
09:06 - 1396/05/28
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

کودتای 28 مرداد و خوی استکباری آمریکا

کودتای 28 مرداد و خوی استکباری آمریکا
آمریکا با همکاری انگلیس شکست خورده از جنگ جهانی دوم با ساماندهی و برنامه ریزی از قبل پیش بینی شده و سواستفاده از اعتماد دولت دکتر مصدق به خود، عملیاتی را با نام چکمه آژاکس به فرماندهی کیم روزولت از ماموران سیا در ایران انجام داد.

گروه سیاسی ايلام بيدار :: چند قرن اخیر شاهد بیشترین تلاش های دول استعمار گر غربی و آمریکا برای حمله به مناطق مختلف جهان و طرح ریزی برنامه هایی شوم برای به مستعمره گرفتن کشورها بوده  که در این راستا گاهی شاهد رقایت کشورهای غربی برای تسلط بر کشور های بلوک شرق نیز بودیم.

این مهم با گسترش و پیشرفت علوم جغرافیا و زمین شناسی و تحول در دریانوردی و کشتی سازی دوچندان شد و با نقشه هایی پلید و جنگ ها و کشتار های خونینی که بیشتر در کشور هایی با موقعیت استراتژیک مناسب و یا منابع وافر طبیعی همچون نفت و گاز همراه شد و این خود نشانه خوی استکباری و دد منشانه استعمارگران را دارد.

تمدن غرب با استعمارگری و تجارت با کشورهای شرقی و آفریقایی علاوه بر پیشرفت و تحول اقتصادی برای  خود، با دخالت در اوضاع سیاسی کشور ها و تشدید اختلاف ها باعث بی نظمی و جنگ های داخلی در این کشور ها شدند و خود نیز ازاین اوضاع نابسامان سود می بردند.

در این وادی اما آمریکا نیز بعنوان پای ثابت استعمار همواره با دخالت در امورسیاسی و اقتصادی کشور ها به دنبال منافع خود بوده و با برنامه ریزی کودتا و شورش های داخلی در کشور های مختلف و کشتار ها و خونریزی های متعدد نقش مستقیمی درخونریزی ها و درگیری ها در جهان ایفا کرده است.

نمونه بارز این استعمار گری ها ، شکل گیری و رهبری کودتای 28 مرداد سال 32 در ایران بود و می توان ازآمریکا بعنوان اهرم اصلی شکل گیری این کودتا نام برد.

آمریکا با همکاری انگلیس شکست خورده از جنگ جهانی دوم با ساماندهی و برنامه ریزی از قبل پیش بینی شده و سواستفاده از اعتماد دولت دکتر مصدق به خود، عملیاتی را با نام چکمه آزاکس به فرماندهی کیم روزولت از ماموران سیا در ایران انجام دهند.

کودتای اول آمریکا به پشتوانه اعتمادبی جایی که از دولت مصدق بهمراه داشت و همچنین همکاری ارتش و حمایت های داخلی مسئولین زمان در 25 مرداد در ایران شکل گرفت اما این کودتا با شکست مواجه و فرار محمد رضا پهلوی به از ایران به عراق  و سپس به ایتالیا را در پی داشت اما باعث تشدید هرج و مرج در داخل کشور شد.

در این راستا اما طبق برخی اسناد شکست در کودتا 25 مرداد باعث سرخوردگی و باختن روحیه آمریکایی شد که پس از آن سیا و آمریکا معتقد به متوقف کردن کودتا علیه مصدق بودند.

در این اسناد که مربوط به مکاتبات محرمانه سفارت آمریکا در تهران با وزارت امور خارجه این کشور و سازمان جاسوسی سیا است، به وضوح از نقش مستقیم آمریکا در مدیریت این کودتا و کنار زدن دولت منتخب دکتر مصدق پرده‌برداری شده است.

در یکی از این اسناد، رابط سیا و سفیر آمریکا در تهران در یک تلگرام محرمانه با اشاره به در شُرف موفقیت بودن سرنگونی دولت مصدق، از دولت وقت آمریکا می‌خواهند پس از روی کار آمدن زاهدی فورا ۵ میلیون دلار بودجه برای کمک به دولت او اختصاص دهد.

همچنین در یکی دیگر از ۳۷۵ سند منتشرشده، سفیر آمریکا از محمدرضا پهلوی، شاه سابق ایران، می‌خواهد  در بیانیه‌ای از نظامیان و مردم بخواهد فرامین زاهدی را اجرا کنند.
این اسناد که به وضوح حاکی از دخالت آمریکا در امور داخلی ایران و ایجاد بی‌ثباتی در این کشور هستند درست در شبی منتشر شدند که مجلس سنای آمریکا با ادعای “دخالت ایران در امور منطقه” و “انجام اقدامات بی‌ثبات‌کننده”، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد.

دولت مصدق که مصرانه به دنبال کنترل کامل منابع نفتی کشور بود و دشمنی دولت‌های غربی را به جان خریده بود، سرانجام در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ توسط سرلشکر فضل اله زاهدی و با حمایت آمریکا و سازمان اطلاعات سری بریتانیا ، سرنگون شد

این پیروزی در کودتا با برگشت محمد رضا پهلوی از ایتالیا و تشکر ویژه او از سفیر آمریکا در ایران همراه و اینکه می گفت تخت و تاج پادشاهی خود را مدیون سران آمریکاییست و همین امر باعث این شد که بیشتر وزرای و سران دربار با مشورت و هماهنگی با آمریکا انتخاب و مشغول به کار می شدند.

طرفداران رژیم هم محمد مصدق را به نقض قانون اساسی متهم و از برکناری او توسط شاه دفاع می کردند و کودتای ٢٨ مرداد را “قیام ملی” می‌نامیدند.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد