سرویس: استان ایلام
کد خبر: 28384
|
07:52 - 1396/05/28
نسخه چاپی

زحمات ۳۰ ساله ای که در حال برباد رفتن است؛

آتش بر منبع نشاط چرداول!

آتش بر منبع نشاط چرداول!
در مسیر ایلام به کرمانشاه با منظره ای بسیار ناراحت کننده روبرو می شویم که انگار ماتم سیاه بر سر این کوه پوشیده است و دل هر رهگذری را به درد می آورد.

به گزارشايلام بيداربه نقل از دیار زاگرس ، متأسفانه هرکسی از مسیر ایلام به پل سیمره و خرم آباد و  یا کرمانشاه عبور می کند با منظره ای بسیار ناراحت کننده روبرو می شود. انگار لایه ای از پارچه مشکی رنگ به سر کوه پوشانده شده است، انگار ماتم سیاه بر  سر این کوه پوشیده است و دل هر رهگذری را به درد می آورد.

حال که قسمتی از این کوه زیبا با مراتع و چشم اندازهای زیباش طعمه حریق شده، نمی خواهیم کسی را مقصر جلوه دهیم اما می خواهیم برای جلوگیری از چنین حوادثی راه چاره ای بیاندیشیم.

تخریب جنگل برای گرمایش و پخت و پز، قبل از انقلاب!

یکی از اهالی روستاهای اطراف محل حریق که سن و سالی از او گذشته می گوید: قبل از انقلاب به واسطه کمبود امکانات و وسایل روشنایی، گرمایشی و حتی پخت و پز، مردم روستاهای اطراف مجبور به استفاده از درخت و درختچه های این کوه برای مصارف خود بودند که همین موضوع تخریب عمده جنگل های منطقه را سبب شد.

محمدی ادامه می دهد: خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و کارهای خوب و مدیریت پس از انقلاب و بهره مند شدن مردم از خدماتی چون برق، نفت و ... این کوه با همکاری مردم و مسئولان احیا شد و دوباره سرسبزی و نشاط را به منطقه آورد که متأسفانه زحمات ۳۰ ساله برای احیای این جنگل ها در هفته گذشته در طول یک شب طعمه حریق و نابودی شد.

یکی دیگر از ساکنان روستاهای این منطقه می گوید: وقتی که سوختن جنگل ها و مراتع را دیدیم واقعاً ناراحت شدیم، چرا که دیگر از درختانی که باعث نشاط این کوه شده بودند خبری نیست و کوهی که در بهار و تابستان مأوای پرندگان، حیوانات و دام های منطقه بود، بخش عمده ای از آن به تلی از خاکستر تبدیل شد.

حیدر رحیمی بیان می دارد: امیدواریم که دیگر شاهد این چنین اتفاقات تلخ در منطقه و دیگر نقاط جنگلی نباشیم و بتوانیم از نعمات الهی استفاده کرده و امانت داران خوبی برای نسل های آتی باشیم.

بسیج مردمی برای خاموش کردن آتش سوزی

دهیار روستای دراشکفت از توابع بخش شباب در این باره می گوید: ابتدا به ساکن باید از مردم روستای دراشکفت قدردانی شود که در همان لحظات ابتدایی وقوع حریق همه و همه،   پیر و جوان گرفته تا زن و مرد، برای خاموش کردن آتش بسیج شده و بدون اینکه منتظر مسئولان و نهاد های ذیربط دولتی باشند به جنگ آتش رفتند.

وی اظهار می دارد: شغل بیشتر اهالی روستای دراشکفت دامداری و دامپروری است و اگر این مراتع دچار سوختگی شوند تنها دامداران ساکن این روستاها و عشایر منطقه متضرر می شوند.

دهیار روستای دراشکفت ادامه می دهد: جا دارد از مسئولان امر علی الخصوص فرماندار چرداول و معاون ایشان، بخشدار شباب و دیگر مسئولانی که پا به پای مردم در مهار آتش همکاری کرده و شب را تا صبح در دل کوه به خاموش کردن آتش پرداختند تشکر نمایم.

 

خطای انسانی عامل اصلی آتش سوزی در جنگل های ایلام

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در این باره با بیان اینکه تعلیف دام ها در مراتع، در کاهش آتش سوزی مؤثر است، می گوید: در سال جاری تعداد آتش سوزی ها بیشتر شده اما مساحتی که دچار حریق شده کاهش یافته که نشان دهنده واکنش سریع مردم و دستگاه های ذیربط برای مهار حریق است.

رضا احمدی با اشاره به اینکه عمده علت آتش سوزی در عرصه های جنگلی استان خطای انسانی است، می گوید: خطای انسانی در این خصوص عمدتاً سهوی است و در سال جاری تنها یک مورد عمدی بوده که فرد خطاکار سریعاً توسط مردم شناسایی، دستگیر و تحویل مراجع انتظامی و قضایی گردید.

وی با اشاره به آتش سوزی اخیر در کوه لنه شهرستان چرداول، ادامه می دهد: بر اساس اطلاعات سیستم ماهواره ای، کل عرصه های جنگلی دچار حریق شده در این منطقه، حدود ۱۶ هکتار برآورد شده و مابقی آن مربوط به مزارع کشاورزی بوده و آماری که در فضاهای مجازی منتشر شده غیر واقعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام به پروژه احیای عرصه های دچار حریق شده اشاره می کند و یادآور می شود: بیشتر حریق های امسال سطحی بوده و درختان کمتر آسیب دیده و برای احیای مراتع، بذرکاری در دستور کار قرار دارد و درختان بلوط آسیب دیده نیز در صورت بارش مناسب، مجدداً احیا می شوند و علاوه بر این با حفر چاله های فلسی در پای درختان بلوط، در فصول بارش، آب بیشتری در پای درختان جمع شده و زمینه احیای مجدد آنها فراهم خواهد شد.

 

انتهای پیام/ الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد