سرویس: سیاسی
کد خبر: 28335
|
11:51 - 1396/05/25
نسخه چاپی

کابینه دولت دوازدهم از نگاه کارشناسان و نمایندگان مجلس؛

از حساسیت بر وزارتخانه های اقتصادی تا انتقاد از تکلیف نامعلوم وزارت علوم/ انتقاد از سن بالای کابینه ادامه دارد

از حساسیت بر وزارتخانه های اقتصادی تا انتقاد از تکلیف نامعلوم وزارت علوم/ انتقاد از سن بالای کابینه ادامه دارد
در روزهای اخیر بسیاری از سیاستمداران و مسئولان کشور اظهارنظرهای مختلفی را در خصوص کابینه معرفی شده توسط روحانی به مجلس داشته اند.

به گزارشايلام بيدار، این روزها دولت یازدهم درحال طی کردن آخرین روزهای عمر خود است و امروز هم حسن روحانی با حضور در مجلس شورای اسلامی و دفاع از وزرای پیشنهادی بار دیگر خود را برای پوشیدن ردای ریاست دولت دوازدهم آماده کرد. این درحالی است که آقای روحانی هنوز انتقادات بسیاری را از سوی سیاستمداران و کارشناسان نسبت به اسامی ارائه شده برای کابینه دوازدهم پیش روی خود می بیند، از طرفی پست وزارت علوم و عدم ارائه فرد مورد نظر نیز حواشی زیادی را با خود به همراه داشته است.

همین امر موجب شده است در روزهای اخیر بسیاری از سیاستمداران و مسئولان کشور اظهارنظرهایی داشته باشندکه در ذیل این گزارش به برخی از آنها می پردازیم.

 

 * کابینه دوم روحانی قوی تر از کابینه اول نیست

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در این باره اظهار داشت: کابینه جدید آقای روحانی علی رغم دوپینگی که انجام داد، باز هم سن بالایی دارد، دوپینگی که آقای روحانی انجام داد این بود که یک وزیر 39 ساله در کابینه وارد کرد تا میانگین سنی کابینه را پایین بیاورد اما با این اقدام رئیس جمهور هم سن کابینه نسبت به کابینه قبل 1 سال پیرتر شده است یعنی نه تنها به قول جوان گرایی عمل نشده است بلکه در همان سطح هم سن کابینه را حفظ نکرده و کابینه پیرتری معرفی کرده است.


ذوالنوری در خصوص نبود وزیر زن در کابینه جدید رئیس جمهور نیز  بیان داشت: به یاد ندارم روحانی قول استفاده از وزیر زن را در کابینه داده یا نداده است، اما آنچه مشاهده می کنیم در کابینه دوم آقای روحانی بانویی به عنوان وزیر معرفی نشده است.

وی خاطر نشان کرد: انتصاباتی که در ریاست جمهوری است از جمله معاونان ریاست جمهوری خیلی به جا و درست نیست، البته از شخص خاصی نام نمی برم زیرا زمانی می توان در مورد یک شخص صحبت کرد که تریبون قانونی در اختیار باشد به همین خاطر به طور کلی بیان می کنم که انتصابات در ریاست جمهوری مناسب نبود.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: انتصاب های آقای رئیس جمهور انتصابات جدید و سمت های جدیدی است، مثلا سمت حقوق شهروندی که برای آن  معاون و مشاور در حقوق شهروندی انتصاب کردند، این کار رئیس جمهور خلق یک واژه جدید است، حقوق شهروندی مانند بیمه و بهداشت نیست که متصدی داشته باشد، حقوق شهروندی یک مقوله عام است که در همه سطوح و ارکان کشور و همه موضوعات کشور مطرح است.

وی تصریح کرد: اشتغال، ازدواج، ثبات خانواده، آرامش روحی همه شامل حقوق شهروند است، اگر به یک فرد آزادی داده شد اما اگر این آزادی باعث شود حق شهروند دیگر از بین برود حقوق شهروندی ضایع شده است، پس حقوق شهروندی موردی نیست که فقط یک معاونت متصدی آن باشد.

ذوالنوری اظهار داشت: همان قدر که معاون حقوق شهروندی منتصب رئیس جمهور، مسئول حقوق شهروندی است به همان اندازه  مسئولین از وزرا ، نمایندگان و مدیران ادارات نیز وظیفه رعایت حقوق شهروندی را دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: آقای روحانی کاش یک معاونت اشتغال و یا معاونت رونق اقتصادی ایجاد می کرد، حقوق شهروندی مسائلی است که خود رئیس جمهور باید پیگیری کند، اگر وزارت اقتصاد و وزارت صنعت و معدن  و دیگر وزارتخانه ها ناموفق بود بخشی از وظیفه خود رئیس جمهور است که مطالبه کند، وقتی معاونت حقوق شهروندی تشکیل می شود یعنی وظایف و اختیارات خود را واگذار کرده است.

ذوالنوری خاطر نشان کرد: اختیارات تحت چارچوبی قابل واگذاری است اما مسئولیت قابل واگذاری نیست، آقای رئیس جمهور با این معاونت  نه مسئولیتی را واگذار کرده است  نه می تواند واگذار کند، امروز اگر در کشور فردی گرسنه می خوابد و دولت باید مشکل را  حل می کرد و نکرد رئیس جمهور مسئول این موضوع است.
 
ذوالنوری بیان داشت: وقتی رئیس جمهور معاونت جدیدی را ایجاد می کند در حقیقت اولویت ها را جا به جا کرده است، اولویت های  امروز مردم مسائل دیگری است که باید به آن پرداخته شود، این عناوین نخود سیاه هایی است برای فراموش کردن مسائل اصلی ، نقدهای جدی به این نوع کارهای رئیس جمهور داریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  تاکید کرد: معتقدیم رئیس جمهور کابینه قوی معرفی نکرده است، وقتی می خواهیم از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت کنیم باید مشاهده کنیم گام ها ، الزامات، مسئولیت ها و عملیات ها چیست، آیا فردی که می خواهد این راه را طی کند توان دارد و اگر کار تیمی است آیا تیم هماهنگی است.

وی تصریح کرد: تیم اقتصادی دولت یازدهم یک تیم هماهنگی نبود که این مسئله یک چالش جدی در دولت یازدهم بود، بیمه سلامت و تامین اجتماعی در دولت قبل هماهنگ و موازی حرکت نمی کردند و رفتار تقابلی داشتند، آقای رئیس جمهور کدام چالش و کدام مشکل را با کابینه جدید حل کرده است؟
 
نماینده مردم قم در مجلس گفت: رئیس جمهور صندلی های ذخیره  تیم خود  بازیکن قویتری نداشت که جایگزین بازیکنان قبلی کند، ما معتقدیم کابینه جدید گل هایی که باید بزند را نمی تواند بزند، نمی توان گفت کابینه دوم دولت روحانی از کابینه اول وی قویتر است، راهی که قرار است پیموده شود راه سختی  است و نمی دانیم تا چه حد این کابیته توانایی دارد تا این راه را برود.
 

* کرباسیان فردی اجرایی است نه اقتصادی

 

عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی نیز در خصوص وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی دولت دوازدهم اظهار داشت: فردی که برای وزارت اقتصاد منصوب می شود باید در شان و منزلت نظام جمهوری اسلامی و معتقد به اقتصاد اسلامی باشد.

وی گفت: مطمئنا اگر اعتقاد به اقتصاد اسلامی در افراد وجود نداشته باشد امثال طیب نیا و استادان وی هم اگر سرکار بیایند کار از این که هست خراب تر خواهد شد زیرا آموخته های غربی ها چیزی جز خرابی اقتصاد ما تا کنون نبوده است .

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که در ۴ دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی افکار افراد لیبرال طرفدار اقتصاد غرب در کشور پیاده شده است ، خاطر نشان کرد: متاسفانه این افراد کم و بیش در کابینه ها وجود داشته اند و وخیم ترین و بدترین وضعیت آن هم در کابینه دولت یازدهم بوده است که باز همین افراد غربزده مرتب پست عوض کرده و سر کار آمده اند .

شیخی افزود: متاسفانه رئیس جمهور فقط به کرنش و سازش با کدخدا اعتقاد دارد لذا افرادی که در دولت سر کار می آیند افکاری وابسته به کدخدا دارند ؛ غربی ها هم از قبل بیان کرده بودند که نگران نظام جمهوری اسلامی ایران نیستند زیرا آدم هایی را در حوزه های اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی در دستگاه حاکمیت گماشته اند.وی با بیان اینکه کرباسیان وزیر پیشنهادی دولت در حوزه اقتصاد دارای مدرک اقتصادی نمی باشد و فردی است اجرایی و بیشتر به درد شهرداری می خورد، عنوان کرد: کرباسیان چندین  سال در شهرداری و گمرک مشغول به فعالیت بوده است ولی موفق نبوده است  .

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: کرباسیان فردی سیاسی و باندباز می باشد و تنها افراد حزب خود را سر کار می آورد و به دنبال شایسته سالاری نیست بنابراین این موضوع با موازین شایسته سالاری که در اسناد بالادستی به آن اشاره شده است و در سخنان رئیس جمهور آمده را در تارک این دولت نخواهیم دید .

 

* ناهماهنگی مدیران اقتصادی طیب نیا را از کابینه دوم حذف کرد

ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم نیز درباره عدم حضور علی طیب نیا در کابینه دوازدهم گفت: آقای طیب نیا به عنوان یکی از وزرای دولت یازدهم که از سوی مجلس رای اعتماد بالایی کسب کردند در دوره تصدی این مسئولیت با تخصص و تبحر خاصی که در حل مسائل اقتصادی داشت هوشمندانه عمل کرد.

وی با اشاره به اینکه در برخی از سایت ها و شبکه های مجازی بیماری قلبی طیب نیا سبب عدم ورود به کابینه دوازدهم شده را تنها علت این موضوع ندانست و تصریح کرد: متاسفانه در کشور شاهد ناهماهنگی بین مدیران اقتصادی هستیم و این مورد را می توان نمونه ای دیگر از دلایل عدم حضور طیب نیا ذکر کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که داشتن بیماری مانع حضور در کابینه نمی شود، گفت: ممکن است برخی از وزرا بیماری داشته باشند اما این تنها دلیل قانع کننده بر عدم حضور در کابینه نیست.

وی بیان کرد: بسیاری از تصمیمات و ایده هایی که مدنظر وی بود به خاطر برخی از محدودیت ها ( امکانات و الزامات دیگر) قابلیت اجرایی پیدا نکرد و امیدوار بود تا مسائل اقتصادی را متفاوت تر از شرایط فعلی امروز کشور مورد توجه قرار دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم شورای اسلامی با اشاره به وظایف مهم نمایندگان در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، گفت: وظیفه نمایندگان فراتر از رای دادن و رفع تکلیف در روز رای گیری است. نمایندگان با توجه به عملکرد گذشته وزرای پیشنهادی و آسیب شناسی آنها و شناخت نقاط قوت و ضعف ترازوی منطقی در ذهن خود مجسم می کنند و براساس آن رای می دهند.

نکو خاطر نشان کرد: نمایندگان باید وظایف ذاتی خود را به درستی انجام دهند و اگر تشخیص دهند وزیری کارآمد است رای مثبت به او خواهند داد در صورتی که مشخص شود که فرد مورد نظر نمی تواند کارآمد باشد و شرایط را نداشته باشد رای اعتماد نخواهد گرفت.

 

* جابجایی مولاوردی و ابتکار یعنی هیچ زن توانمند و فرهیخته ای در جمهوری اسلامی نیست

فرشته روح افزا عضو شورای فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده هم در خصوص سمت جدید معصومه ابتکار به عنوان معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه حوزه زنان همیشه مظلوم بوده است، گفت: جابه جایی خانم مولاوردی و جایگزین کردن خانم ابتکار به جای وی یعنی هیچ زن توانمند و فرهیخته ای در جمهوری اسلامی نیست.

روح افزا ابراز کرد: با توجه به عدم کارامدی خانم ابتکار در برنامه سازمان محیط زیست باید دید در حوزه زنان چه می کند؛ ضمن اینکه وی مسئول اجرایی کردن سند 2030 و 17 آرمان آن در آسیا اقیانوسیه است و این دو عنوان با هم جمع نمی شود.

وی افزود: ابتکار در حوزه زنان نمی تواند با نگرش برابری جنسیتی وسازمان مللی کار کند و باید از اجرای 2030 استعفا دهد.

عضو شورای فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده عنوان کرد: باید دید قرار است در حوزه وزرا چه اتفاقی بیفتد و چه کسانی رای می آورند؛ اما امیدواریم خانم ابتکار در معاونت خود از خانم های خوش فکر و متخصص استفاده کند در غیر این صورت همان مشکلاتی ایجاد می شود که در چهار سال گذشته داشتیم.

وی اظهار داشت: در دوره قبل هیچ یک از مشکلات در حوزه زنان حل نشد؛ خانه داری جزو مشاغل محسوب نشد، مرخصی زایمان و بیمه زنان حل نشد، حتی یک جلسه ستاد ملی زن و خانواده تشکیل نشد و اتفاق مثبتی در حوزه زنان نیفتاد لذا اگر خانم ابتکار با همان رویکرد و وظیفه سازمان مللی خود پیش رود، با مشکلات عدیده ای روبه رو خواهیم شد.

عضو شورای فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده با بیان اینکه سازمان ملل و دستگاه های تحت نظر آمریکا مورد اطمینان نیستند، تاکید کرد: امیدواریم شاهد تکرار دوباره اشتباهات نباشیم؛ نمی توان در خصوص خانم ابتکار در حوزه زنان پیش قضاوتی انجام داد اما بهرحال در حوزه محیط زیست موفق نبود.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست از ناکارآمدترین سازمان های دولتی در دور یازدهم بود که اعتراضات مردمی زیادی را هم به دنبال داشت؛ این درحالی است که کار در حوزه محیط زیست آسان تر از حوزه زنان بود و حوزه زنان مسائل پیچیده ای دارد.

روح افزا خاطرنشان کرد: مطالبات زنان در کشور ما مطالبات حق و جزو حقوق آنهاست و قشری هستند که نهاد خانواده را در کشور حمایت می کنند.

 

* بطحایی گزینه مناسبی برای وزارت آموزش و پرورش نیست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از معرفی بطحایی برای وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: نمی‌دانم چرا در چند سال گذشته برای وزارت آموزش و پرورش اهمیت داده نمی‌شود.

احمد بیگدلی افزود: هم در قانون ما وجود دارد و هم بزرگان کشور و افرادی که در گذشته در وزارت آموزش و پرورش بودند و زیربنای این وزارتخانه را ایجاد کردند از جمله شهید رجایی و شهید باهنر همگی به اهمیت این وزارتخانه تاکید داشتند اما تا به امروز انتظارات برآورده نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای دیگر به وزارت آموزش و پرورش اهمیت ویژه‌ای قائل هستند، ابراز کرد: اگر بعد از 38 سال می‌خواهیم برخی از آسیب‌های اجتماعی را حل کنیم و آمار اعتیاد، طلاق، کودکان کار، بیکاری جوانان و دیگر آسیب‌های اجتماعی را کم کنیم باید به آموزش و پرورش توجه ویژه داشت.

وی تصریح کرد: امروزه بحث آسیب‌های اجتماعی به عنوان یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری تبدیل شده است و برای رفع این مشکلات تاکید مکرری دارند، باید گفت این آسیب‌ها زاییده نقصانی است که در آموزش و پرورش وجود دارد.

بیگدلی با بیان اینکه مشکلات آموزش و پرورش و آموزش عالی سبب مشکلات زیادی در کشور شده است، گفت: بطحایی گزینه مناسبی برای وزارت آموزش و پرورش نیست.

وی بیان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی که در آموزش و پرورش وجود داشته و وجود دارد و همچنین مشکلاتی که در صندوق ذخیره فرهنگیان پیش آمد سبب می‌شود که به این نتیجه برسیم بطحایی گزینه مناسب برای این وزارتخانه و حل مشکلات آن نیست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارتقا آموزش و پرورش با گزینه پیشنهادی دولت میسر نمی‌شود، اظهار کرد: باید طرح تحولی در نظام آموزشی در دولت دوازدهم اجرا شود که این گونه اقدامات باید توسط یک وزیر کاردان انجام شود.

وی گفت: به نظرم با وجود بطحایی اتفاق خاصی در وزارت آموزش در بحث ارتقا نظام آموزشی نخواهد افتاد.

 

* ترکیب کابینه دولت دوازدهم شایستگی لازم را ندارد

شیخی یکی دریگر از کارشناسان اقتصادی نیز در رابطه با مجموعه ترکیب کابینه دولت دوازدهم اظهار کرد: این افراد شایستگی لازم را ندارند و همانند دولت یازدهم ما جز تناقض و متضادگویی از جانب دولتمردان چیز دیگر ندیده ایم همانطور که در حوزه غذا از امنیت غذایی سخن می گویند اما هیچ صیانتی از امنیت غذایی صورت نمی گیرد و هم چنان مردم از محصولات کشاورزی آلوده طبیعی می خورند که آغشته به انواع سموم ، آفت کش ها و کودهای شیمیایی است که بیش از حد استفاده می کنند و یا با ورود محصولات تراریخته و دستکاری ژنتیک مردم را دچار بیماری های عجیبی می کنند.

وی ابراز داشت: متاسفانه در این کابینه شخصی به عنوان رئیس سازمان محیط زیست انتخاب می کنند که کاملا طرفدار آلوده سازی کشور به محصولات دستکاری شده ژنتیکی است و به نوعی ارمغان صهیونیست ها برای نسل کشی شیعه و سنی می باشد و توطئه صهیونیست هاست که این را به کشورهای مسلمان صادر می کنند .

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تولید ، مصرف و صادرات این محصولات در بیش از ۳۰ کشور معروف و پیشرفته دنیا ممنوع است و حتی کشور عربستان هم واردات روغن تراریخته  به  کشور خود را ممنوع کرده است اما در کشور ما روغن تراریخته تولید می کنند .

شیخی در رابطه با رفتار تناقض گویانه برخی مسئولین  توضیح داد : مسئولین خود اقتصاد مقاومتی را تشکیل می دهند ولی خود عامل تقلیل تعرفه های واردات بیش از ۱۰۰۰ قلم کالا به کشور بوده اند و یا  قرارداد ترکمنچای با ترکیه منعقد می کنند ؛ در حوزه سیاست نیز گاف های زیادی داده اند که نمونه در تاریخ ندارد همانند برجام ، سند۲۰۳۰و موافقت fatf .

وی در پایان خاطر نشان کرد: قراردادهای نفتی که با خارجی ها منعقد می شود نیز به نوعی  بلایی است که آمریکایی ها با این تیپ قراردادها در حوزه نفتی بر سر ما آورده اند ولی مسئولین ما در عوض با توتال که نماینده فاسدان غرب در کشور است قرارداد می بندند .

 
 
* سن دولت دوازدهم بالاست/ مجلس به تبع قانون نظر مردم را هم مبنای صلاحیت قرار دهد 
 

الیاس حضرتی، کارشناس مسائل سیاسی نیز با انتقاد از اسامی پیشنهادی برای کابینه دوازدهم اظهار داشت:  با توجه به اینکه دولت روحانی در کابینه یازدهم مسن ترین وزرا را در اختیار داشت، انتظار بر این بود که بیش از 50 درصد وزرا را حداقل وزرای پایین تر از 50 سال تشکیل دهند که این قول وی عملیاتی نشد و متاسفانه دولت فعلی نیز همچون دولت یازدهم با 58.2 همچنان مسن است.

حضرتی تصریح کرد: رئیس جمهور کشورمان در وزرای پیشنهادی و معرفی شده خود تنها یک وزیر 36 ساله دارد و مابقی وزرا بالای 50 سال سن دارند، این درحالی است که روحانی قول خود مبنی بر جوانگرایی در کابینه را، عملیاتی نساخته است.

این کارشناس سیاسی خاطر نشان کرد: پس از مسئله مهم بی توجهی به قول جوانگرایی در دولت دوازهم، گزینه های خاص همچون ابتکار برای معاونت امور زنان و بی توجهی به اقوام و زنان در وزارتخانه ها و ... است؛ آیا تجربه های زنانه ابتکار در مدیریت و چالشهایی که داشته، به بهتر شدن اوضاع زنان کمک خواهد کرد؟، برخلاف برخی گمانه‌ها از حضور پرتعداد زنان در کابینه، هیچ وزیر زنی در کابینه روحانی معرفی نشد در حالی که نیمی از جامعه، بانوان هستند، بنابراین لازم می بود بانوان نیز در کابینه حضور مستمری داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که علی طیب نیا، حمید چیت چیان و حسین دهقان سه وزیری که در دولت اول روحانی بیشترین رای اعتماد را از مجلس گرفتند به کابینه دوازدهم راه نیافتند؛ با این وجود مجلس انقلابی می بایست ضمن بررسی اعمال و عملکرد وزرا، به تبع قانون، نظر مردمی را هم مبنای صلاحیت ها قرار دهد؛ چرا که بهارستان در راس همه امور اجرایی دولت قرار داشته و می تواند با صلاحیت وزیر شایسته و کارآمد قول های 4 سال دولت روحانی را عملیاتی کند.

حضرتی در پایان اظهار کرد: از سویی دیگر گزینه هایی همچون ربیعی، زنگنه و آخوندی که بیشتر از هر وزیر و مسئول دیگری در حاشیه قرار گرفته بودند و قضیه بیکاری، کرسنت، مسکن مهر و نارضایتی در بحث تصادفات قطار نیز در خصوص آنان صدق می کند، دوباره به مجلس معرفی شدند که جای بسی تامل دارد.

به گزارش کوثرخبر، هم اکنون وضعیت اقتصادی، بیکاری، رکود و تورم در همه حوزه ها و زمینه ها قابل مشهود بوده و قول رئیس جمهور کشورمان بر این است که با کابینه نسبتاً جدید خود زمینه رفع این مشکلات را پی ریزی خواهد کرد.

 

* وزارت علوم مدت‌هاست مورد طمع جریانات سیاسی است/منافع جناحی، وزارت علوم و دانشگاهها را به انحراف می کشد

مهدی ایمانی مقدم مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی نیز با اشاره به موانع پیش روی آموزش عالی کشور افزود: قاعدتاً جریانات سیاسی به‌قصد سهم خواهی و بدون لحاظ منافع ملی،نگاهشان به وزارت علوم است، به‌این‌علت که در دانشگاه‌ها بیش از چهار میلیون دانشجوی جوان و مجتمع در یک مجموعه وجود دارد که تحریک این عواطف و احساسات جوانان برایشان ساده و آسان است؛ به همین خاطر وزارت علوم مدت‌هاست مورد طمع جریانات سیاسی است، لذا این‌ها منفعت‌های جناحی خود را گاه بر منفعت‌های ملی ترجیح می‌دهند و این همان چیزی است که می‌تواند وزارت علوم و دانشگاه‌ها را به انحراف بکشاند.

وی با اشاره به مسئله انتخاب وزیر علوم و اقدامات لازم و اصلاحی در این وزارتخانه خاطرنشان کرد:

گام اول استقلال وزارت علوم است؛ بله دانشگاه‌ها باید سیاست را خوب بدانند و خوب تحلیل کنند اما سیاست زده نباشند. سیاست زدگی شأن دانشگاه را به‌اندازه یک حزب و جریان سیاسی تنزل می‌دهد، سیاست زدگی نشانه عدم اعتدال و نشانه ضعف علمی است.

گام دوم رسالت دینی و معنوی وزارت علوم است؛ ما در جمهوری اسلامی ایران و در زعامت ولایت‌فقیه یعنی ولایت رسول الله کار می‌کنیم که اگر این نگاه حاکم شود مهم‌ترین وظایف حتی تخصصی همه مجموعه‌ها بحث تعالی معنوی خواهد بود که البته ابزار، شیوه و سبک‌های مختلفی دارد.

گام سوم عملی بودن دانشگاه است؛ باید یکی از دغدغه‌های وزیر علوم ارتقای علمی باشد، ما در حال پیشرفت هستیم اما به تعبیر رهبری معظم انقلاب دنیای غرب پیشرفت‌های مادی را از سالها قبل آغاز کرده است و ما هنوز در این زمینه عقب هستیم، لذا ذره‌ای سهل‌انگاری در پیشبرد اهداف علمی، ما را فرسخ‌ها عقب خواهد برد. وزارت علوم باید تمام سعی خود را در زمینه‌ی ارتقاء علمی بکار گیرد و بروکراسی‌های زائد را باهمت نخبگان دانشگاهی مرتفع نماید تا گفتمان پیشرفت علمی را در سطح دانشگاه‌های کشور نهادینه و تبیین کند.

ایمانی مقدم ضمن اشاره به لزوم شایسته‌سالاری و روحیه جهادی بخصوص در مدیریت دانشگاه‌ها افزود: اگر کسی منصف باشد و واقعاً نگاه عاقلانه و بدون پیش‌فرض داشته باشد به‌راحتی می‌تواند تشخیص دهد سیاست زدگی مانع اصلی پیشرفت در یک جامعه علمی است. دانشگاه باید راهبر مجموعه‌های مختلف باشد، اگر به دانشجو القاء کنیم که ملاک اولویت و ارتقاء و پیشرفت، عُلقه های جناحی است، این دانشجو در آینده چگونه می‌تواند در جایگاه‌های مختلف شایسته‌سالاری را ترویج دهد، لذا دانشگاه نیاز به یک شخصیت علمی، متدین و انقلابی دارد که منظور از انقلابی در تعبیر دینی، روحیه جهادی است که البته بعضی‌ها از کلمه انقلابی وحشت دارند؛ بله انقلابی به معنای مارکسیست نه، ولی انقلابی متدین یعنی همان روحیه جهادی، ما نیازمند مدیران جهادی هستیم و پرورش این مدیران هم در دانشگاه است، لذا بی‌تعارف باید این مسئله را اولویت وزارت علوم و دولت دانست.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی همچنین به حواشی وزارت علوم در دولت یازدهم اشاره‌ و تاکید کرد: با توجه به‌قرار گرفتن در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب باید از مباحث بسیاری که مبانی مسلّم انقلاب هستند عبور کرده باشیم و مسئله ولایت‌فقیه و طبق اصل ۵۷ قانون اساسی ولایت مطلقه فقیه که شرط ورود به جرگه مدیریت کلان نظام است باید حل‌شده باشد و شخصی که این مبانی را قبول ندارد و با وجود اینکه رهبری معظم انقلاب، فتنه را خط قرمز نظام دانستند هنوز هم در این رابطه تشکیک کند التزامش به قانون اساسی مورد خدشه است. لذا به نظر بنده هرکس از جریان فتنه ۸۸ حمایت کند مشخصاً روحیه علمی ندارد و دچار پیش‌فرض‌های غلطی است که واقعاً ورود چنین تفکراتی به وزارت علوم آسیب می‌زند، جریان ۸۸ حتی برای دشمن هم لوث شده است، عاملین فتنه ۸۸ مبانی دموکراسی با هر تعریفی در دنیا را زیر پا گذاشتند و کسی که بخواهد از این جریان حمایت کند در نظام جایگاهی ندارد.

ایمانی مقدم همچنین تنوع تشکل‌های دانشجویی باسلیقه‌های مختلف سیاسی در دانشگاه را نقطه مثبت دانسته و با اشاره به این مسئله بیان کرد: همه باید بپذیرند که علایق مختلف سیاسی در کشور هست و این تنوع باعث می‌شود جریانات سیاسی پویا باشند اما این تنوع تشکل‌ها و جریانات باید به پیشرفت و تعالی کشور کمک کند و نه اینکه تبدیل به مانعی برای پیشرفت کشور و ابزاری برای فشار دشمنان اسلام و انقلاب به کشور شود. این تنوع در افکار و گفتار بسیار مفید است به شرطی که در چارچوب قانونی خود ارائه شود.

 

وزیر اقتصاد و دارایی عملیاتی است اما اقتصاددان نیست

 

امیر خجسته در گفت و گو با خبرنگار نافع  با اشاره به کابینه جدید پیشنهادی رئیس جمهور اظهار داشت: خواست مجلس از دولت کابینه ای عمل گرا، توانمند، برنامه ریز، ریسک پذیر و عملیاتی در اجرا و کار است.

وی تاکید کرد: حقیقتا کابینه جدید باید بدون اینکه چالش هایی داشته باشند به دنبال کار باشند، این خواست مجلس بود.

خجسته ادامه داد: دولت محترم پیشنهاداتشان برای وزیران را اعلام کردند و امروز انتقادی که بود معرفی نکردن وزیر علوم بود که درخواست شد هرچه سریعتر پیشنهادشان برای وزیر علوم نیز مطرح شود.

نماینده مجلس دهم در رابطه با فقدان وزیر با تحصیلات اقتصاد کابینه ابراز داشت: به عنوان مهمترین وزراء و وزرای اثر گذار میتوان وزیر دفاع و وزیران در حوزه های اقتصادی را نام برد که تا کنون مجلس نظر مثبتی نسبت به آقای ربیعی  ندارد با توجه به عملکرد گذشته ای که داشته است.

وی اضافه کرد: وزیر اقتصاد و دارایی هم عملیاتی و اجرایی است اما فردی اقتصاد دان نیست، سایر وزرا هم که از قبل بودند.

خجسته ابراز داشت: وزیر پیشنهادی ارتباطات نیز فردی جوان است که با ارائه برنامه ای که داشت اینطور که نشان میداد فردی است توانمند و ما کم کم باید جوانگرایی را در باید کابینه لحاظ نماییم.
 

وی تاکید کرد: : باید بحث حضور بانوان را نیز در کابینه باید در نظر گرفت.

خجسته با اشاره به رعایت نکردن قول جوانگرایی در این دوره تصریح کرد: میانگین سن کابینه نسبت به دوره یازدهم همچنان افزایش داشته و یک سال بالاتر رفته است با وجود اینکه یکی از وزرای پیشنهادی جوان است.

وی تاکید کرد: توجه به جوانگرایی در وزرا و معاونین آنها ضروری است و کم کم نسل بعد از انقلاب را نیز باید وارد صحنه کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر طیب نیا به علت بیماری به وزارتخانه اقتصاد نیامده است، پس چرا نجفی در 66 سالگی و با وجود توصیه پزشکی نامزد تصدی شهرداری تهران شده است، اظهار داشت: آقای طیب نیا خواست مجلس را جواب نداد در تئوری خوب بود ولی در عمل خوب نبود، این وضعیت بانکها و اتفاقاتی که رخ داد، سود بانکها، قلع و قم کردن بانکها و بیت المال را غارت کردن اینها نمایان گر این بود که آقای وزیر یک تئورسین بود اما در عمل و اجرا خوب نبود.

وی خاطرنشان کرد: الان مهم این است که آقایان در حال ارائه دادن برنامه هایشان هستند و این دو سه روزه راجع به وزرا تصمیم گیری خواهد شد.

نماینده مردم همدان با اشاره به عملکرد وزیر دفاع در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای دهقان یکی از وزرایی بود که بسیار توانمند بود  در این ۳۶سال و تحولات خوبی ایجاد کرد.

وی اشاره داشت: دولت وی را به عنوان وزیر پیشنهاد نداد و استدلاش نیز این بود که باتوجه به اینکه دوستان ارتش هم انتظار داشتند یک بار هم وزیر را از ارتش انتخاب کنند.وی در پایان گفت: آقای دهقان یک فرد قدرتمند و توانمندی در این کار به شمار می آمد ما باید پیگیر باشیم که افرادی به کابینه راه پیدا بکنند که در عمل گرایی حرف اول را بزنند.

 

انتظارات جامعه در چینش کابینه دوازدهم برآورده نشده است

 

سید محمد کاظم حجازی در گفت و گو با خبرنگار ما در رابطه با وزرای پیشنهادی رئیس جمهور برای کابینه دوازدهم اظهار داشت: آنچه که توانایی آقای رئیس جمهور در انتخاب دولتمردان برای همراهی ایشان در این چهار سال بوده است به نظر می رسد که در این چینش بروز پیدا کرده باشد.

وی ادامه داد: البته انتظارات جامعه به خصوص حوزه هایی که فقدان رسیدگی بر آن در طول سنوات گذشته به جد بروز پیدا کرد، تمام و کمال در این چینش رفع نقص نشده است.

حجازی عنوان کرد: لیکن محذورت هایی که معمولا دولتمردان در این چینش ها دارند قطعا اثر خود را در انتخاب این افراد بروز داده است.

نماینده سابق مردم همدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:  انتظار می رفت این چینش با همراهی بعضی از حوزه های سیاسی به خصوص تشکل ها و گروه هایی که با تفکرات دولت هستند، بود.

وی افزود: در این صورت ریاست جمهوری افرادی به تناسب وظایفی که روی دولت است را میتوانست معرفی کند.

وی عنوان کرد: ما امید داریم که همین انتخابی هم که انجام شده است با همراهی سه قوه خروجی کار را خروجی موفقی برای دولت  مشاهده بکنیم و مردم در یک آرامش مضاعفی این دوره نسبت به برخی مطالباتشان مواجه شوند.

سید محمد کاظم حجازی در رابطه مباحثی که پیرامون بی توجهی رئیس جمهور نسبت به حضور زنان در وزارتخانه ها مطرح میشود، تصریح کرد:  خودم قائل بر این نیستم که در جامعه تعاریف تفکیکی در داشته باشیم که مثلا چقدر از صدارت مسئولیت ها به خانم ها یا جوان ها داده شد.

وی تاکید کرد: مهم این است که ما آن مطالبات عمومی که وظایف دولت است را ببینیم که در حال تحقق یافتن است.

وی ادامه داد: یقینا آنچه که امروز در سطح جامعه است حوزه افراد تحصیلکرده و اهل تخصص در قشر بانوان ما سراغ داریم اینها میتوانند در حوزه های مرتبط با توانایی های علمی و اجتماعی خود این توانایی را خودشان بروز بدهند .

وی در پایان خاطرنشان کرد: زنان میتوانند با پذیرش فعالیت هایی که در عرصه جامعه با روحیات آنها منطبق است اثبات بکنند که در پذیرش مسئولیت ها افراد موفقی خواهند بود.

کابینه پیشنهادی کارآمدی لازم در حل مشکلات را ندارد/ نظر مثبت کمیسیون فرهنگی درباره وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ، نظر کلی این کمیسیون درباره وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را مثبت اعلام کرد و گفت: کابینه پیشنهادی کارآمدی لازم در حل مشکلات را ندارد.

حجت‌الاسلام احمد سالک در گفت‌وگو با تهران نیوز به بیان دیدگاهش درباره کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم پرداخت و اظهار داشت: کابینه معرفی شده محصول دو جریان اصلاحات و اعتدال است.

وی گفت: این کابینه بعید است که کارآمدی لازم در حل مشکلات و توانایی برون‌رفت از مشکلات جاری مانند بیکاری، فقر و هم‌چنین مسائل معیشتی و اقتصادی را داشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: ما در طول چند هفته گذشته، بحث‌های بسیاری را با تمام افراد صاحب نظر داشته‌ایم. وزرای پیشنهادی هم برنامه‌هایشان را ارائه کرده‌اند و در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام سالک تصریح کرد: تصمیم‌گیر اصلی صحن علنی مجلس است که باید به کابینه پیشنهادی رای اعتماد یا عدم اعتماد بدهد. ما امیدواریم که بتوانیم رسالت و وظیفه خودمان نسبت به تک تک وزرای معرفی شده از طرف رئیس جمهور را به بهترین صورت ممکن انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش متفرق بودن وزرا در ارائه تصمیمات واحد را بزرگ‌ترین نقطه ضعف دولت یازدهم دانست و تشریح کرد: هر وزارت‌خانه‌ای برای خودش همانند جزیره‌ای مستقل عمل کرد و بعد هم مسائل با گفتمان‌درمانی پیش رفت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اما در ادامه به نقطه قوت دولت یازدهم هم اشاره و عنوان کرد: در بخش‌هایی هم توفیقاتی را داشتیم. در بخش طرح تحول سلامت موفق بوده‌ایم اما تداوم این طرح بستگی به بودجه پایدار دارد.

حجت‌الاسلام سالک یادآور شد: اگر بودجه پایدار تامین نشود و یا اصلاحی در تحول سلامت صورت نگیرد، ممکن است که ادامه پیشرفت این طرح نیز میسر نباشد و با مشکل مواجه شود. حضور ۱۰۵ کشور خارجی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری نیز از دیگر نقاط قوت دولت یازدهم است که نباید مورد غفلت قرار بگیرد.

وی در پایان نظر کلی کمیسیون فرهنگی درباره سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را مثبت اعلام و در ارتباط با عملکرد صالحی امیری، سکاندار سابق این وزارتخانه نیز خاطرنشان کرد: ایشان در مدت کوتاهی این مسئولیت را برعهده داشتند اما امیدواریم که اقدامات مثبتشان توسط وزیر بعدی ادامه پیدا کند. 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب