سرویس: استان ایلام
کد خبر: 28316
|
09:14 - 1396/05/25
نسخه چاپی

گزارش؛

دولتی ها به دنبال حاشیه رفتن مادر تحریم ها هستند

دولتی ها به دنبال حاشیه رفتن مادر تحریم ها هستند
مصوبه تحریم های جدید آمریکا علیه ایران علیرغم اینکه یکی از موضو عات اساسی کشور است متاسفانه شاهد به حاشیه رفتن آن در سطح کشور هستیم.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازجویزر،نمایندگان مجلس سنای آمریکا، با 98 رأی موافق و تنها دو رأی مخالف «طرح جامع تحریم ایران و روسیه» را تصویب کردند،در حالی که این طرح هم با رای 50 نفر از نمایندگان می توانست به تصویب برسد.

براساس این طرح درصورت تبدیل شدن به قانون، تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران را افزایش می‌دهد،و به طور کلی این طرح سه محور کلی دارد,و موارد ذیل را شامل می شود.

1-تحریم‌های موشک بالستیک: تحریم‌هایی الزام‌آور علیه اشخاص درگیر در برنامه موشکی بالستیک ایران و کسانی که با آنها داد و ستد دارند، اعمال می‌کند.

2-تحریم‌های جدید تروریسم: تحریم‌هایی مرتبط با تروریسم را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال می‌کند و به طور مشخص قوانینی علیه افرادی تدوین می‌کند که در حال حاضر به بهانه حمایت ادعایی ایران از «تروریسم» تحریم هستند

3-اجرای تحریم تسلیحاتی: رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌سازد تا دارایی افراد و نهادهای درگیر در فعالیت‌های خاص مرتبط با تأمین، فروش و یا انتقال تسلیحات منع شده و مواد مرتبط به یا از ایران را توقیف کند.

این طرح خواستار اعمال تحریم علیه افرادی است که در فروش، تامین قطعه، تعمیر و انتقال تانک، خودروی زرهی، تسلیحات با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی، کشتی، موشک و سامانه‌های موشکی به ایران، نقش آفرین باشند.

 همانطور که می دانید آمریکاطی سالهای گذشته به بهانه های مختلف در حوزه های متعدد کشور ما را مورد تحریم قرار داده است هر چند این تحریم ها صورت گرفته است اما خواه ناخواه تاثیری بر وضعیت اقتصادی کشور و مردم گذاشته است و شرایط اقتصادی کشور را متاثر نموده است ،حال با توجه به اینکه این موضوع  نیازمند اقدام متقابل از سوی مسئولین کشوری است آیا باید به راحتی از کنار آن گذشت؟وخیلی زود در سطح رسانه ها و مردم به دست فراموشی سپرده شود .

درهمین راستا خبرنگار سیاسی پایگاه خبری جویزر  بایکی از اساتید دانشگاه درخصوص علل فراموش  شدن زود هنگام این موضوع به گفتگو پرداخته است.

دکتر" محمود محمودی"؛ مدرس  دانشگاه، در گفتگو با خبر نگار ما با بیان اینکه در قضیه برجام دولت ایران امتیازات زیادی به آمریکا داد، اظهار کرد:ما شاهد بودیم که آمریکا تعهدات و امتیازات کمی دادند که به همان  مقدار هم عمل نکردند.

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی آمریکا توقف فعالیت هسته ای ایران بود که به این هدفش رسیدگفت:متاسفانه برخی مسئولین فکر می‌کردند که آمریکا به دنبال تعامل با ایران است اما دیدیم که چنین نبود و بد عهدی های آمریکا آنرا ثابت کرد.

وی افزود :بخشی از دولت میخواهد به افکار  عمومی القا کند که هنوز برجام بطور کامل نقض نشده است در صورتیکه  هیات نظارت بر برجام معتقد هستند که برجام نقض شده است فلذا باید دولت طرح شکایت از آمریکا را در دستور کار خود قرار دهد.

محمودی ادامه داد:متاسفانه هنوز  عده‌ای از دولت مردان بر این باور که باید منتظر ماند که آیا بطور کامل برجام نقض خواهد شد یا خیر.در حالی که  چیزی از روح و جسم برجام برجای نمانده است و فقط تاریخ مراسم ختم ان باید اعلام شود که آنهم به نظر میرسد بزودی از طرف آمریکا اعلام خواهد شد.

محمودی ادامه داد:اگر در مذاکرات دوستان مذاکره‌ کننده و دولت ذره‌ای مانند منتقدین دلواپس بودند می‌توانست امروز این اتفاق رخ ندهد و طرحی به نام مادر تحریم‌ها که در هفت الی هشت فصل تصویب شده، تصویب نشود.

وی با اشاره به دلایل به حاشیه رفتن این موضوع  ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه این موضوع که از موضوعات اصلی و اساسی کشور است به حاشیه رفته است و دولتمردان و رسانه های همسو سعی در کشاندن افکار عمومی به سمت تشکیل کابینه را دارند و برآنند که موضوع مادر تحریم ها در حاشیه بماند و زیاد به آن پرداخته نشود بنابراین لازم و ضروری است که این موضوع به  عنوان یک موضوع اساسی نگریسته شود.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب