سرویس: خواندنی ها
کد خبر: 28063
|
09:53 - 1396/05/12
نسخه چاپی

دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را تمام کنیم یا خیر؟

دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را تمام کنیم یا خیر؟
محققان به تازگی و برخلاف نظر پزشکان می‌گویند، تمام نکردن دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

به گزارشايلام بيدار،یکی از آخرین پژوهش‌های بحث برانگیز منتشر شده توسط محققان دانشگاه "برایتون" و دانشکده پزشکی "ماساچوست" در انگلیس این ایده که بیماران باید حتما طبق تجویز پزشک، دوره مصرف آنتی‌بیوتیک را حتی بعد از حصول سلامتی به اتمام برسانند، زیر سوال برده و از سیاست‌گذاران این عرصه خواست این توصیه را کنار بگذارند چرا که غیرضروری است.

محققان همچنین اظهار داشتند که بر خلاف باور عموم، توصیه «دوره کامل» قدیمی است و باید منسوخ شود. زیرا مبتنی بر شواهد، حتی می‌تواند منجر به افزایش خطر در مقاومت بدن به آنتی‌بیوتیک‌ها شود.

اما پزشکان اکنون معترض شده‌اند و محققان را متهم به اظهارات و مشاوره غیرمسئولانه کرده‌اند که می‌تواند سلامت بیماران را به خطر بیاندازد.

هر دو طرف با توجه به عقاید خود، توجیهات خود را مطرح کرده‌اند، اما به راستی کدامیک مشاوره پزشکی صحیحی می‌دهند؟

از طرفی "مارتین لوولین" و همکارانش در دانشگاه "برایتون" و "ماساچوست" معتقدند پزشکان باید این واقعیت را در نظر بگیرند که درمان کوتاه آنتی‌بیوتیک می‌تواند به عنوان درمان موثر یا شاید موثرتر از درمان طولانی باشد.

از طرف دیگر، پزشکانی که در سراسر دوران کار حرفه‌ای خود آنتی‌بیوتیک تجویز کرده و بیماران را به اتمام دوره کامل آن توصیه کرده‌اند، مخالف این نظر هستند. زیرا معتقدند کاهش نشانه‌های بیماری همیشه به این معنی نیست که منبع اصلی آن از بین رفته است.

هر دو گروه اظهارات جالب توجهی دارند اما بیماران باید توجه داشته باشند که هرگونه توصیه پزشکی باید به صورت موردی مورد بررسی قرار بگیرد و نمی‌توان در چنین زمینه‌هایی به یک توصیه کلی اکتفا و عمل کرد.

تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بستگی به بیمار دارد

طبق گفته "لوولین" و همکارانش این ایده که توقف زودهنگام مصرف آنتی‌بیوتیک موجب مقاومت بدن در برابر آنتی‌بیوتیک می‌شود، توسط تحقیقات علمی معتبر تایید نشده است.

غالبا ترس بیماران تحت درمان موجب می‌شود پزشکان درمان‌های طولانی‌تر را تجویز کنند و تاکنون مطالعاتی برای تعیین حداقل زمان درمان انجام نشده بود. از آنجایی که مردم پس از بهبود بیماری به توصیه پزشکان همچنان به مصرف آنتی‌بیوتیک ادامه می‌دهند، بیماری‌ها مبادرت به تولید و توسعه پاتوژن‌های مقاوم به آنتی بیوتیک می‌کنند.

محققان می‌گویند وقتی پای عفونت‌های رایج باکتریایی به میان می‌آید، هیچ شواهدی مبنی بر این که توقف پیش از موعد مصرف آنتی‌بیوتیک خطر ابتلا به عفونت باکتریایی مقاوم به آنتی بیوتیک را افزایش می‌دهد، وجود ندارد.

با توجه به این نکته، برای تعیین حداقل زمان مصرف آنتی‌بیوتیک، تحقیق لازم است.

پزشکان باید تعیین کنند که مصرف آنتی‌بیوتیک چه زمانی متوقف شود

مطمئنا از ابتدا مشخص بود که نتایج جالب توجه چنین تحقیق بحث برانگیزی با آغوش باز از طرف جامعه پزشکی پذیرفته نخواهد شد. با این حال، تمام پزشکان به طور کامل با محققان مخالف نیستند.

کارشناسان معتقدند محققان موجب ایجاد یک نقطه عطف شده‌اند، اما تنها برای یک موضوع مشخص در یک زمینه محدود.

اکثر کارشناسان معتقدند که این توصیه بحث برانگیز محققان باید در موارد خاص در نظر گرفته شود و شرایط بیماران به صورت فرد به فرد باید مورد بررسی قرار گیرد.

یک اشتباه مشترک

همانطور که قبلا ذکر شد، محققان این تحقیق چالشی با مورد سوال قرار دادن چرایی مصرف دوره کامل آنتی‌بیوتیک، آن را بی اساس دانسته‌اند. اما "وان کوپر" میکروبیولوژیست دانشکده پزشکی دانشگاه "پیتزبورگ" خاطرنشان می‌کند که محققان این دانشگاهها همان اشتباهی را مرتکب شده‌اند که آن را نقد می‌کنند.

به گفته وی، محققان استدلال می‌کنند که تجویز دوره طولانی برای مصرف آنتی‌بیوتیک مبتنی بر شواهد علمی نیست، در حالی که سرمقاله تحقیق‌شان این گونه القا می‌کند که بیماران نباید دوره مصرف آنتی‌بیوتیک را به پایان برسانند. این نیز مبتنی بر شواهد علمی نیست و چنین توصیه‌ای احتمال بروز عوارض و پیامدهای ناخواسته و مضر را برای بیمارانی که در حال مصرف آنتی‌بیوتیک هستند افزایش می‌دهد.

علاوه بر اینکه اکثر متخصصان با محققان موافق هستند که در زمینه تعیین مدت مصرف موثر آنتی‌بیوتیک نیاز به تحقیقات بیشتری است. آنها همچنین با پزشکان موافقند که توصیه بیماران به توقف دوره مصرف آنتی‌بیوتیک غیر مسئولانه است، زیرا این توصیه، رویکرد یک پیشنهاد کلی را پشتیبانی می‌کند، در صورتی که بیماری‌ها و درمان آنها متفاوت است.

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب