سرویس: اجتماعی
کد خبر: 27723
|
07:18 - 1396/04/31
نسخه چاپی

گزارش؛

افزایش سن ازدواج در ملکشاهی/ عدم برنامه ریزی دولت برای ازدواج جوانان

افزایش سن ازدواج در ملکشاهی/ عدم برنامه ریزی دولت برای ازدواج جوانان
دولت بجای راه حل و چاره جویی در زمینه ازدواج، در صدد افزایش سن قانونی ازدواج از 13سال به 15سال است و چنین طرحی ریشه در سند ننگین 2030 نیز دارد.

به گزارشايلام بيدار به نقل از ملکشاهی خبر؛ ازدواج یکی از نیازهای آدمی است که شرع مقدس اسلام به آن اهمیت فراوانی داده است و آن را از بهترین سنت های دینی شمرده که مایه برکات بی شماری است.

از نظر قرآن، ازدواج مایه آرامش روح و روان آدمی است، که این خود از نشانه های رحمت و بزرگی خداوند است. تشویق اسلام به ازدواج خصوصاً در سن جوانی، و کراهتِ اسلام از تجرّد و رهبانیت، در بسیاری از سخنان معصومین آمده است. از نظر اسلام تأخیر در ازدواج امر نکوهیده ای است که مورد رضایت خداوند نیست.

اما آنچه امروز در جوامع اسلامی، خصوصاً جامعه ما، در عمل دیده می شود، متأسفانه برخلاف سفارشات اسلام است و آمارها از بالارفتن سن ازدواج حکایت دارد. این افزایش بی سابقه سن ازدواج، مشکلات فراوانی به دنبال خواهد داشت. برخی مشکلات ناشی از این افزایش، می توان اشاره کرد. مشکلاتی چون: افسردگی و از بین رفتن نشاط در جوانان، مبتلا شدن به وسواس زیاد در انتخاب همسر، مشکل آفرینی فرزندان بزرگ و ازدواج نکرده در خانه، افزایش اضطراب و نگرانی خصوصاً در دختران، حالت بلاتکلیفی، از دست رفتن طراوت و زیبایی، ناامیدی و تصمیم به عدم ازدواج به خاطر کاهش میل به ازدواج، بی دقتی در انتخاب همسر خصوصاً در دختران، احتمال افزایش انحرافات، احساس سربار بودن در خانواده و ده ها مشکل از این قبیل که جوانان ما را که  ذخیره های کشورمان هستند، به چالش انداخته است.

از جمله عوامل اجتماعی افزایش سن ازدواج در ملکشاهی عبارتند از؛ بالا رفتن جرایم و آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، بی بندوباری، همسر آزاری، طلاق، روابط سرد همسران، دخالت اطرافیان و مانند آن نه تنها موجب از هم پاشیدگی خانواده ها شده است، بلکه باعث سلب اعتماد جوانان از ازدواج گردیده و سبب شده است که جوان امروز به ازدواج به عنوان عامل خوشبختی، نگاه نکند و سرنوشت خود را به کسانی که در دام این آسیب ها گرفتار شده اند، تشبیه کند.

طولانی بودن مدت تحصیلات دانشگاه و افزایش نسبت دختران به پسران سبب شده اغلب پسران و دختران تا پایان تحصیلات و بعد هم تا به دست آوردن شغل، از ازدواج سرباز زنند؛ و دختران به علت داشتن تحصیلات دانشگاهی حاضر به ازدواج با پسران پشت کنکور مانده نباشند .همچنین به علت مهاجرت پسران روستایی به شهرها برای جستجوی کار، جمعیت دختران روستایی آماده ازدواج  در حال افزایش است.

در شهرستان ملکشاهی یکی از عمده ترین دلایل تأخیر ازدواج از نظر جوانان، عوامل اقتصادی است. در یک گفتگوی ساده با جوانان، خصوصاً پسران، می توان به آسانی فهمید که علت نداشتن تمایل به ازدواج در اکثر آن ها برخوردار نبودن از شغل، مسکن و تهیه لوازم و ضروریات زندگی و جشن ازدواج است. در این بین خانواده های دختران هم مشکل تهیه جهیزیه را سد بزرگی برای ازدواج دخترانشان می دانند، خصوصاً خانواده هایی که چند دختر با فاصله های سنی کم، دارند.بنابراین عدم توان اقتصادی کافی، انگیزه ازدواج جوانان را پایین می آورد و اجازه نمی دهد آنان در سن پایین ازدواج کنند.

در بعد فرهنگی منسوخ شدن ارزش های معنوی و جایگزین شدن ارزش های مادی، سبب شده بسیاری از جوانان به همه چیز، از جمله ازدواج ،رنگ و لعاب مادی بدهند و به جای این که کسب فضایل انسانی را هدف خود قرار دهند و ازدواج را عاملی برای نزدیک تر شدن به خدا و کامل شدن ایمان بدانند، در جمع مال دنیا و نمایاندن ظواهر فریبنده زندگی مادی، مسابقه بگذارند.

دولتمردان در این راستا وظیفه دارند برنامه دقیقی برای حل این مشکل ارائه دهند. همچنین با تشویق مردم، جوانان را در این امر یاری دهند. مسلماً اگر دولت و مسئولان امر قدمی در این راه بگذارند، همه مردم به کمک آن ها می شتابند، زیرا این یک مشکل همگانی است و همه افراد به گونه ای با آن درگیر هستند.

متاسفانه شنیده ها حاکی از آن است که دولت بجای راه حل و چاره جویی در این زمینه در صدد افزایش سن قانونی ازدواج از 13سال به 15سال است که این موضوع خودش به مشکلات دامن می زند و چنین طرحی ظاهرا ریشه در سند ننگین2030 نیز دارد.

براساس سند2030 سن پایین ازدواج مانع تحصیل قلمداد شده در حالیکه این قضیه برخلاف شرع مقدس اسلام مبنی بر توصیه جدی به ازدواج است.

در صورت تصویب نهایی افزایش سن قانونی ازدواج، دولت نه تنها به چاره جویی در رفع این معضل نمی پردازد بلکه خود زمینه افزایش مشکلات جوانان را فراهم کرده است.

به امید آن که با همت تمام نیروها و ملت و دولت، به زودی شاهد آن باشیم که جوانان عزیزمان، این سرمایه های بی نظیر کشور، در امر ازدواج مشکلی نداشته باشند و با نشاط و انگیزه و امید، آینده ای روشن و موفق برای خود و دیگران بنا کنند.

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب