سرویس: استان ایلام
کد خبر: 27660
|
08:36 - 1396/04/27
نسخه چاپی

ساماندهی مساجد مهران اولویتی اساسی است؛

نمازخانه‌هایی به دور از شأن مسافران در دروازه عتبات عالیات

نمازخانه‌هایی به دور از شأن مسافران در دروازه عتبات عالیات
با توجه به اینکه شهرستان مهران در مسیر تردد زائران اباعبدالله الحسین(ع) و دارای توان بسیار بالای جذب گردشگران است ما در فصول مختلف شاهد نامناسب بودن فضای نمازخانه‌ای بین راهی و زیبنده نمازگزاران تجهیز و آراسته نشده اند.

به گزارشايلام بيداربه نقل از  آوای مهران؛ نبود حتی یک نمازخانه مناسب در مسیر پرتردد ایلام مهران معضل بشمار می رود که در این مسیر طولانی که به‌عنوان اصلی‌ترین عتبات عالیات به‌شمار می‌رود حتی یک نمازخانه مناسب وجود نداشته و مؤمنان نمازگزار در ساعات شرعی برای اقامه نماز اول وقت با مشکل و تنگنا روبه‌رو شوند.

‌محمدیان یکی از شهروندان مهرانی در این خصوص می گوید: این وضعیت به هیچ‌وجه زیبنده جامعه ارزشی و اسلامی ما نیست در حالی که به عنوان دروازه عتبات عالیات شناخته شده ایم اما نمازخانه ای در شان زائران در مسیر وجود ندارد.

وی به ضرورت احداث نمازخانه بین راهی اشاره کرد و گفت: ما در ورودی‌های شهر نیز باید نمازخانه‌هایمان را دایر کنیم و در کنار آن امامزاده‌ها و مساجد ما نیز باید فعالانه در فصول مختلف بکوشند تا زمینه برای حضور نمازگزاران برای اقامه نماز اول وقت فراهم آید.

مرادی یکی دیگر از شهروندان مهرانی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی قرار بود نمازخانه ای در مرز احداث کند اما پس از سالها خبری از آن نشده است می گوید: با توجه به نیاز شهرستان به دلیل عبور و مرور گردشگران و زائران قرار بود که نمازخانه ای در مرز ایجاد شود اما متاسفانه قول مسئولان عملی نشد.

وی اضافه می کند : مسئولان در این زمینه متاسفانه کم کاری می کنند در صورتی که این از زیرساختهای اربعین است و باید با جدیت بیشتری روی این مساله کار کرد.

برجعلی دیگر شهروند مهرانی با اشاره به مسجد بین راهی در ابتدای شهر مهران از طرف دهلران که به صورت مخروبه درآمده است می گوید: مسجد امام حسین (ع) در ابتدای شهر مهران که سال 90 تاسیس شده اکنون به مانند مخروبه ای شده است.

وی تاکید می کند: این مسجد در ابتدای ورودی مسیر دهلران به مهران قرار دارد اما متاسفانه با صرف هزینه زیادی توسط شهرداری جز مخروبه ای از آن باقی نمانده است.

این شهروند مهرانی اضافه می کند چنین مکانی نیازمند نگهداری و مراقبت است و مسافرانی که در این مسیر تردد می کنند می توانند از آن استفاده کنند اما دریغ از توجه و نظارت کافی بر این مکان مذهبی.

حسینی از دیگر شهروندان مهرانی با اشاره به مسجد بانو در 7 کیلیومتر مرز مهران و مسیر زائران مهرانی می گوید: ساختمان مسجد بانو و قدمگاه ابراهیم قتال(ع)توسط خیرین ساخته شده و مکان مناسبی است که زائران از آن استفاده می کنند.

وی ضافه می کند این مکان مناسب که هم زادران ایرانی و هم زائران عراقی از آن استفاده می کنند متاسفانه از برق برخوردار نیست و وسایل گرمایشی و سرمایشی در آن نیست.

 

این شهروند مهرانی ادامه میدهد: مسئولان باید فکری برای تامین برق آن کنند در صورتی که تیرهای برق تا نزدیکی این مکان آمده اند و تنها نیازمند کنتور است که میتوان با تجهیز آن در جذب گردشگر تاثیر گذار بود.

میثم علیزاده رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری مهران نیز با بیان اینکه قرار بود که مسجدی در نزدیک مرز مهران احداث شود گفت: مکان مسجد در نزدیک مرز مهران در نظر گرفته شده بود که با مشکل زمین مواجه شد و به ابتدای مهران منتقل شد.

وی ادامه داد: متاسفانه اعتبار برای ساخت مسجد هنوز تخصیص داده نشده اما میراث فرهنگی پیگیر احداث آن در مکانی قبل از مهران می باشد.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد