سرویس: استان ایلام
کد خبر: 27639
|
06:58 - 1396/04/26
نسخه چاپی

گزارش؛

امر به معروف و ضرورت نیاز در جامعه امروز

امر به معروف و ضرورت نیاز در جامعه امروز
امر به معروف و نهی از منکر مهمترین و اساسی ترین نیاز امروز در جامعه اسلامی است.

گروه اجتماعی ايلام بيدار:: یکی از مهمترین و اساسی ترین نیازهای جامعه امروز موضوع امر به معروف و نهی از منکر و بایدها و نبایدهای این فریضه در جامعه اسلامی  است.

اهمیت این فریضه را در آیات و احادیث و همچنین کلام امام (ر ه) و رهبری به خوبی می توان برداشت کرد.

امر به معروف و نیاز آن در جامعه اسلام در ایران تا جایی بوده که صراحتاً در اصل هشتم قانون اساسی نیز به آن پرداخته شده و وظایف مدیران و مسئولان بخوبی تشریح است.

بنا بر نص صریح احکام اسلامی و همچنین قانون اساسی هر کدام از افراد جامعه اسلامی اعم از حقیقی و حقوقی باید به نحو احسن وظایف خود را در راستای ترویج این وظیفه الهی انجام دهند اما چیزی که در جامعه شاهد هستیم به فراموشی سپرده شدن این فریضه مهم و حیاتی در جامعه اسلامی است تا جایی که درجه اهمیتی میان مسئولان و مدیران برای آن قائل نمی شود و این خواسته دشمنان اسلام می باشد.

با فراموش شدن این اصل در جامعه اسلامی در سالیان گذشته شاهد جولان بی فرهنگی، بی حجابی و بدحجابی ، هجوم شبکه های ماهواره ای و ... هستیم که همگی فرهنگ غنی اسلامی را نشانه گرفته اند.

مي‌توان گفت كه اين فريضه از دو جهت به فرهنگ اجتماعي جامعه اسلامي تبديل نشده و به دست فراموشی سپرده شده ، يكي حضور جريان تجدد و ديگر حضور جريان تحجراست.

يكي رها كردن اين اصل و فريضه را دنبال مي‌كند و ديگري بدون رجوع به متون ديني و توجه به راهكار‌ها و نكات نغز ديني در اين باره امربه معروف را منحصر در بدرفتاري‌هايي مي‌بينند كه به اين شكل جايي در متون ديني ما ندارد. 

اما آنچه در اين ميان بيشتر جاي تأسف دارد، اين است كه فكر اين مسئله هم به كلي از ذهن مسلمين خارج شده و آنچه در گذشته به عنوان امور اجتماعي ديني مطرح بود، امروز اساساً جزو امور ديني شمرده نمي‌شود.

در برخی موارد نیز شاهد برخورد ناشایست و گاهی درگیری هایی با آمران به معروف هستیم که از سوی برخی ارازل و اوباش صورت می گیرد.

شاهد بر این قضیه اتفاقی است که در مترو شهر ری روی داد که در این حادثه فردی از اراذل و اوباش در مترو  اقدام به رفتارهای ناشایستی می کند که وقتی با تذکر حجت الاسلام ذوالفقاری که از باب امر به معروف مواجه می شود با تیغ موکت بُری به وی حمله می کند و از چند ناحیه این روحانی را زخمی می کند که این مورد و موارد مشابه اینچنینی ضرورت عمل به فریضه الهی را بیش از پیش نمایان می کند. 

البته این را نیز نباید فراموش کرد که هرچه بیشتر این فریضه در جامعه به سمت فراموش پیش برود به همان مقدار از حیات جامعه کاسته شده و عملا به سوی جامعه مرده خواهیم رفت و مرده شدن جامعه به این معناست که این جامعه هیچ نقشی در زندگی افراد ان نمی تواند داشته باشد و اگر نقشی کوچک هم باشد قابل کنترل نیست.

پس می طلبد مسئولان و مردم بیدار شده و در ترویج و گسترش این امر مهم و حیاتی در جامعه اسلام تلاش کنند.

در چند سال گذشته با تصویب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در مجلس و ابلاغ آن به استان ها این فریضه ساختاری جدید پیدا کرده و امیدورایم با حمایت های مسئولان این قانون اجرایی شده تا بتوانیم با جامعه ای پویا و هدفمند اسلام را سرتاسر گیتی بیش از پیش گسترش دهیم.

یکی از نکات مهمی که بايد در اين كار برنامه‌ريزي منطقي داشته باشيم  تدابيرعملي بوده و باید بررسي كنيم كه چه روش و برنامه‌اي مردم را به كار نيك تشويق يا از كار منكر باز‌مي‌دارد چرا كه امر به معروف و نهي از منكر همانند نماز و روزه تعبدي محض نيست و يكي از شرايط مهم آن احتمال تأثير است.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد