سرویس: خواندنی ها
کد خبر: 27627
|
09:45 - 1396/04/25
نسخه چاپی

ایران چندمین قدرت نظامی بزرگ دنیا است؟+ آمار و جزئیات

ایران چندمین قدرت نظامی بزرگ دنیا است؟+ آمار و جزئیات
داشتن یک ارتش قوی مزیت‌های بسیار مهم و اساسی برای یک کشور به همراه دارد و آن ایجاد امنیت است.

به گزارشايلام بيدار، سایت «گلوبال فایر پاور» سالیانه قدرت های نظامی برتر جهان را با بررسی ده‌ها پارامتر ارزیابی می‌کند.

در پارامترهایی که سایت گلوبال فایر پاور مورد بررسی قرار می‌دهد، مواردی همچون قدرت رزم زمینی، تعداد نیروی انسانی خط مقدم برای جنگ، نیروهای نظامی آماده به رزم، تعداد تانک، سامانه‌های توپخانه‌ای، سامانه‌های موشک انداز و راکت انداز در رزم زمینی، جنگنده و هواپیمای جاسوسی و غیره به چشم می‌خورد.

کشورهای صنعتی جهان عمدتا در این رنکینگ گلوبال جایگاه‌های قابل توجهی دارند که از جمله این کشورها می توان به امریکا، روسیه، چین، فرانسه ، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و غیره اشاره کرد.

در جدید ترین رنکینگی که سایت گلوبال اعلام کرده است ایران با شاخص نزدیک به 4دهم در رتبه بیست و یکم جهان قرار گرفته است.

ایران چندمین قدرت نظامی بزرگ دنیا است ؟  + آمار و جزئیات

ایران چندمین قدرت نظامی بزرگ دنیا است ؟  + آمار و جزئیات



براساس گزارش گلوبال فایر پاور در این رتبه‌بندی ایران با تعداد 1616 تانک، 137 جنگنده، بیش از 3 هزار سامانه‌های رزم توپخانه ای و موشکی و بودجه نظامی 6 میلیارد و 300 میلیون دلاری در جایگاه  21 جهان قرار گرفته است. نکته قابل توجه اینکه سعودی ها و کشورهای مرتجع منطقه چند برابر بیشتر از ایران بودجه نظامی دارند؛ اما در عمل از نظر بازدارندگی حرفی برای گفتن ندارند.

 ایران چندمین قدرت نظامی بزرگ دنیا است ؟  + آمار و جزئیات

ایران چندمین قدرت نظامی بزرگ دنیا است ؟  + آمار و جزئیات

ایران چندمین قدرت نظامی بزرگ دنیا است ؟  + آمار و جزئیات

ایران چندمین قدرت نظامی بزرگ دنیا است ؟  + آمار و جزئیات

 

در رنکینگ گلوبال فایر پاور نکات قابل تاملی وجود دارد. در حقیقت در رنکینگ این وبگاه  قدرت موشکی و توان نیروی انسانی نیروهای مسلح ایران به طور کامل بیان نشده است و این موضوع جای انتقاد جدی را باقی گذاشته است.

تحلیلگران و کارشناسان حوزه دفاعی و امنیتی معتقدند که قدرت موشکی ایران بخشی از قدرت نظامی ایران است که بازدارندگی قابل توجهی را ایجاد کرده است و در صورت بروز هرگونه حمله ای آماده پاسخ است.

حجت الاسلام والمسلمین  دکتر حسن روحانی رئیس جمهور درباره قدرت نظامی نیروهای مسلح می‌گوید: امروز در مقایسه با دوران دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش، پدافند هوایی، سپاه پاسداران قدرتمند، بسیج دلاور و نیروی انتظامی قدرت نظامی هوشمندی را تشکیل داده‌اند که با دوران هشت سال دفاع مقدس قابل مقایسه نیست (بیشتر بخوانید).   

 ایران چندمین قدرت نظامی بزرگ دنیا است ؟  + آمار و جزئیات



سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره قدرت نظامی ایران  اظهار داشت: آمریکایی‌ها قدرت نظامی ایران را درک می‌کنند و از آن آگاهند. وی افزود: آنها می‌دانند که هرگونه اقدام علیه ایران با واکنش جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد. کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه امریکا نمی‌تواند علیه ایران اقدام نظامی انجام دهد، یادآور شد: ایالات متحده، ایران را بزرگترین مانع نظامی خود در منطقه ارزیابی می‌کند (بیشتر بخوانید).

نکته دیگر قابل تأمل اینکه وبگاه گلوبال چگونه اطمینان دارد که تعداد سامانه های توپخانه ای ایران چند عراده است. لذا توضیحات کلی این سایت جای انتقاد جدی دارد چرا که قدرت نظامی ایران بنا به گفته کارشناسان بسیار قابل توجه است.

یکی دیگر از اشکالاتی که در ارزیابی سایت گلوبال وجود دارد اینکه آنها ارزیابی درستی از تجهیزات نظامی پیشرفته ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ندارند. برای مثال موشک‌های سطح به سطح زمین و دریا پایه یکی از شاخص‌های قدرت نظامی ایران است که به این موضوع در پارامترهای مورد ارزیابی گلوبال توجهی نشده است.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه می‌گوید: موشک‌های امنیت ساز ایران در منطقه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، هیچ ارتشی عاقل‌تر و خردمندتر از ارتش و سپاه ایران و هیچ رهبری حکیم‌تر و با تدبیرتر از مقام معظم رهبری وجود ندارد؛ بنابراین اگر تعداد موشک‌های ما 10 برابر هم شود، جز به ارتقای صلح و امنیت در منطقه نمی‌انجامد؛ چون ما موشک را برای بازدارندگی می‌خواهیم نه جنگ.

ایران چندمین «قدرت نظامی بزرگ دنیا» است؟  + آمار و جزئیات

وی افزود: «اگر این موشک‌ها را نداشتیم، طی ۲۸ - ۲۷ سالی که از پایان جنگ می‌گذرد، مطمئنا سه بار به ایران حمله شده بود. این موشک‌هاست که مثل دستی بزرگ و بلند، آماده سیلی زدن به کسانی است که قصد سوء استفاده دارند. همین دست قدرتمند است که امنیت ما را حفظ کرده است.»

ایران چندمین قدرت نظامی بزرگ دنیا است ؟  + آمار و جزئیات

مجموعا نیروهای مسلح ایران اعم از ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج و ناجا قدرت نظامی قابل توجهی دارند که توانمندی صرفا تجهیزات محور نیست؛ به علاوه اینکه در بیان تجهیزات و ادوات نیز سایت گلوبال آمار دقیقی را ارائه نمی‌دهد.

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد