سرویس: استان ایلام
کد خبر: 27583
|
07:25 - 1396/04/22
نسخه چاپی

گزارش؛

تعطیلی 19 ساله سینمای آبدانان

تعطیلی 19 ساله سینمای آبدانان
قیمت بالای بلیط سینما در شهرستان آبدانان سینما را از سبد فرهنگی خانواده های آبدانانی حذف کرده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازآبدانان خبر، بیش از 80 سال از قدمت آمدن سینما به ایران می گذرد، هنری که چند بعدی است و با داشتن جذابیت های زیادش می تواند جریان های مختلفی راه بیاندازد و فرهنگ سازی کند.

 با وجود گذشت بیش از نیم قرن از قدمت ورود سینما به ایران هنوز بسیاری از شهرستان های ما سینما ندارند و سینماهای موجود در بسیاری از مناطق استانداردهای لازم را ندارد.
شهرستان آبدانان با بیش از 50 هزار نفر جمعیت،19 سال پیش در سال 75  صاحب سینما شد ، در بدو تاسیس سینمای هنر آبدانان  با استقبال گرم و پرشور مردم این شهرستان روبرو شد و از همان ابتدا بخشی از زندگی جوانان و نوجوانان شد.
این سینما با مالکیت بخش خصوصی و سینما شهر تهران ساخته که بعد از مدتی بخش خصوصی به دلایل مختلف اقتصادی و مالی قادر به ادامه مدیریت سینما نبود .
بدین ترتیب سینمای آبدانان پس از مدتی تعطیل شد و سپس دوران متفاوتی را سپری نمود ، یک زمان فروشگاه ، یک زمانی سالن ورزشی و یک زمان نانوایی و ...
حال بعد از گذشت 19 سال از تعطیلی با توجه به پیگیری مسئولین اجرایی شهرستان از اردیبهشت ماه امسال سینما دیجیتال به شهرستان آبدانان آغاز به فعالیت کرد.
"هوشنگ رحمانی "رئیس پیشین فرهنگ و ارادشاد اسلامی آبدانان در گفتگو با خبرنگار آبدانان خبر اظهار داشت:این سینما دیجیتال در محل سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اغاز شده تا مشخصشدن  تکلیف سینما هنر این خلاء فرهنگی در سطح شهرستان را تا حدودی جبران کنیم
وی استقبال مردم را از سینما دیجیتال خوب توصیف کرد و افزود:با افتتاح سینما دیجیتال مردم شهرستان آبدانان از یک تفریح سالم فرهنگی بهرمند شود.
اما بالا بودن بلیت سینما در این منطقه محروم باعث استقبال کم مردم  و حذف آن از سبد فرهنگی خانواده های این شهرستان شده است.
به عقیده بسیاری از مردم شهرستان  این قیمت بالای بلیت در مناطق محروم چندان منطقی نیست، چراکه باید براساس درآمد سرانه مردم آن را حساب کنیم و این به نوعی رکود در فروش فیلم ایجاد می کند. در همه جای دنیا قیمت را بر اساس درآمد متوسط مردم محاسبه می کنند تا تعداد بیشتری به سینما بروند، اما هرچه قیمت را بالا ببرند، مخاطب کمتر می شود.
در بررسي دلايل استقبال كم مردم آبدانان، نوسانات اقتصادي و گراني را مي توان به عنوان يكي از دلایل مهم در عدم رغبت مردم نسبت به گنجاندن بليت سينما در سبد خانوار خود مطرح كرد اما به واقع بليت هاي پنج هزار توماني سينما دیجیتال آبدانان تا حدودي با سطح درآمد مردم هم خوانی ندارد.
"احسان صحرایی"مجری طرح سینما سلام در استان ایلام گفت:این طرح تا کنون در شهرستانهای دهلران،آبدانان،دره شهر و مهران آغاز و استقبال مردم  این شهرستان ها تا حدودی خوب بوده است.
وی با بیان اینکه این سینما دیجیتال در شهرهای که فاقد سینما هستند اجرا می شود، افزود:بلیت این سینما در سطح استان بخاطر محرومیت منطقه 5هزار تومان است.
مجری طرح سینما سلام در استان ایلام علت کمک کردن به ایجاد این طرح را علاقه و عدم سود آوری دانست و اضافه کرد : طبق قانون سینما نیمی از بهاء بلیط متعلق به سازنده فیلم یعنی تهیه کننده و مابقی مربوط به دستگاه ،چاپ بنر و بلیط،هزینه انتقال دستگاه در سطح شهرستانهای استان و مسئول سینما است .
صحرایی به استقبال خوب مردم آبدانان در ابتدای اجرای این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: ولی در بیش از ۵ سانس زیر ١٠ نفر و 3 نفر و چند سانس خالی از تماشاگر داشتیم.
وی درباره کاهش قیمت بلیط سینما افزود:ما با مسئولین رایزنی های را انجام خواهیم داد که اگر امکان داشت برای استقبال مردم و استفاده از این تفزیح سالم در این استان محروم قیمت را تقلیل دهند.
 به هر روی، تجربه نشان داده افزایش بلیت در ایران با استقبال مخاطب رو به رو نمی شود؛ در استان ایلام و بخصوص شهرستان آبدانان با توجه به نرخ بالای بیکاری و پایین بودن درآمد سرانه مردم و نیز عدم تنوع در امکانات رفاهی، سینما مکانی خوب برای مردم و به ویژه قشر جوان و هنردوست این شهرستان است و افزایش قیمت باید با توجه به افزایش درآمد مردم صورت بگیرد و تا سینماها نیز به مکانی برای مرفهان جامعه تبدیل نشوند.



انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد