سرویس: استان ایلام
کد خبر: 27564
|
07:10 - 1396/04/21
نسخه چاپی

گزارش؛

مدیریت بحران با بحران مواجه است

مدیریت بحران با بحران مواجه است
عملکرد مدیریت بحران در شهرستان ملکشاهی رویکردهای مسکن وار و مقطعی بوده و هیچ دورنمای راهبری و اقداماتی که از وقوع بحران جلوگیری کند دیده نمی شود.

به گزارشايلام بيدار به نقل از ملکشاهی خبر؛  شهرستان ملکشاهی یکی از شهرستانهایی است که مستعد حوادث طبیعی از قبیل سیل، زلزله و.. می باشد، لذا آمادگی مسئولین ذیربط در مدیریت بحران از بدیهی ترین پیش نیازها در این خصوص است.

مدیریت بحران در دولت های مختلف پس از انقلاب با فراز و فرودهایی همراه بوده است، دو مسئه در امر مدیریت بحران ضروری است؛ اولین مسئله درک مردمی است که با بحران های طبیعی یا مصنوعی از قبیل سیل، آتش سوزی و... مواجه شده اند، مردم باید احساس کنند که دولتمردان و مسئولین مدیریت بحران با آنها عمیقا احساس همدردی کنند، دومین مسئله ترمیم خسارت ها است.

متاسفانه با نظری که به عملکرد مدیریت بحران در موارد اخیر بیاندازیم، وضعیت چندان رضایت بخش مشاهده نمی شود. حدود دو سال پیش دراستان ایلام و شهرستان ملکشاهی یک سیل اتفاق افتاد، در خبرها آمد که چندی پیش بخشی از خسارت دست مسئولین رسید، مسئولین وقت به جای درک مردم و پیگیری جدی جبران خسارت، به نوعی در پی جلب رضایت مسئولین مافوق خود بودند.

یا مثلا سیل به بسیاری از زمین های کشاورزی در شهرستان ملکشاهی خسارت وارد کرد ولی مردم عملا احساس همدردی و حل مشکل و جبران خسارت توسط مسئولین مدیریت بحران مشاهده نکردند.

اگر نگاهی به زیرساخت های شهرستان ملکشاهی از قبیل پل ارتباطی، سیستم برق، آب، گاز، سیستم مخابراتی، آمادگی مدیریت بحران و... بیاندازیم، به خوبی می توان ضعف های جدی در عرصه مدیریت بحران را مشاهده کرد.

یکی از عوامل بحران زای زیست محیطی پدیده ریزگردها است، یکی دیگر مسئله آتش سوزی جنگل و درختان بلوط است. چند سال است که شاهد تکرار این قصه پرغصه آتش سوزی ها هستیم و عملکرد مدیریت بحران نیز صرفا رویکردهای مسکن وار و مقطعی بوده و هیچ دورنمای راهبردی و ارتقاء آمادگی ها، پیش بینی ها و اقداماتی که از وقوع بحران جلوگیری کند و همچنین مدیریت صحیح بحران دیده نمی شود، تداوم ریزگرد ها بسیاری از مردم را دچار مشکلات تنفسی کرده است.

با این وجود عملا کمترین رفتاری از سوی مسئولین بحران دال بر اقدامات حمایتی و مراقبتی، اعطای تسهیلات، و کمک به مردم در برابر این بحران ها و حوادث دیده نمی شود و نوعی انفعال و ناکارآمدی و بحران در مدیریت بحران مشاهده می شود.

با توجه به تکرار حوادثی همچون سیل، آتش سوزی، ریزگزدها و... چرا مسئولین مدیریت بحران در شهرستان ملکشاهی برنامه ای مدون از قبیل آموزش و آگاه سازی مردم، پیگیری جبران خسارت ها، اقدامات پیشگیرانه، رفتارهای حمایتی و... را انجام نداده و فقط منتظر وقوع حوادث و بلایای طبیعی هستند و صرفا تماشاگران منفعل بحران ها.

لذا انتظار می رود، مسئولین محترم دولتی و متولی مدیریت بحران در کشور و به تبع در استانها و شهرستانها فرصت را غنیمت شمرده و قبل از وقوع بحران ها و حوادث، میزان آمادگی ها را ارتقاء داده و در برهه هایی که دولت باید نقش مردمی خود را ایفا کند، مثلا در کنار مردم استانهای غربی که با تداوم پدیده ریزگردها مواجه اند، قرار گیرد و کارآمدی خود را در عرصه عمل و نه شعار نشان داده، با تمام وجود در جهت کارآمدسازی ساختاری و مدیریتی عوامل مدیریت بحران گام بردارد.

مدیریت بحران با بحران مواجه است، دولتمردان و مسئولین امر، "گیوه ور کشیده" به خروج از بحران این نهاد و تشکل مهم کمک کنند و شادی واقعی را به مردم هدیه دهند.

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد