سرویس: استان ایلام
کد خبر: 27478
|
08:29 - 1396/04/18
نسخه چاپی

گزارشی از گرمترین شهر کشور؛

گرمایی که فقط در دهلران می ماند

گرمایی که فقط در دهلران می ماند
شدت گرما در شهرستان دهلران روز به روز در حال افزایش است ولی اخبار آن همچون دمایش فقط در دهلران مانده است و به گوش کسی نمی رسد.

به گزارشايلام بيداربه نقل ازنسیم دهلران،گرما این روزها در شهرهای گرمسیر کشور نُقل گفت و گوی مردم شده است و همه در رسانه های کشوری و جهانی به دنبال گرمترین شهر کشور و جهان می گردند.

گرم شدن اخبار گرما در کشور به دلیل گرمای بی سابقه سال گذشته است که بر اساس گزارش داره جوی و اقیانوسی ملی آمریکا(NOAA) افزایش دمای هوا در بخش‌هایی از ایران، هند و کویت بسیار بالا بود که نگرانی از افزایش ذوب شدن یخ‌های قطب شمال و جنوب را بیشتر کرده است.
 
بر اساس گزارش NOAA و نیز گزارش جداگانه ناسا، میانگین جهانی درجه حرارت سطح خشکی و دریا نشان می‌دهد که سال ۲۰۱۶ از زمان رکورد خود در سال ۱۸۸۰ بیشترین دما را داشته است.میانگین دمای جهانی سال گذشته ۰.۹۴ صدم سانتی‌گراد بالاتر از میانگین قرن بیستم بود و نیز ۰.۴ سانتی‌گراد گرم‌تر از سال ۲۰۱۵ شد.
 
سازمان هواشناسی جهانی در ژنو صحت یافته‌های دانشمندان آمریکایی را نیز تأیید کرد و خاطرنشان کرد که  دی‌اکسیدکربن و متان نیز در هوا نیز به رکورد جدیدی رسیده است. دلیل اصلی افزایش دی‌اکسیدکربن سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گاز است که دی‌اکسید کربن بیشتری را به هوا منتشر می‌کند.
 
بر اساس این گزارش، افزایش دمای غیرطبیعی در دهلران ایران در ۲۲ جولای ۵۳ درجه سانتی‌گراد مشاهده شد که رکورد جدیدی را به ثبت رساند. همچنین در فالودی هند به ۵۱ درجه سانتی‌گراد در ۱۹ می رسید که بیشترین دما را در کشور هند رقم زد. ضمن اینکه در منطقه میتری‌باح کویت دمای هوا در ۲۱ جولای به ۵۴ درجه سانتی‌گراد رسید که به گفته NOAA بیشترین درجه حرارت در منطقه آسیا محسوب می‌شود.
 
متأسفانه با وجود اینکه نام دهلران در سال گذشته به عنوان گرمترین شهر کشور ثبت شد حتی احوالی از مردم این شهرستان از سوی مسئولان کشوری پرسیده نشد. اما گرمای استان خوزستان که همسایه شهرستان دهلران است بارها نُقل مجلس شده بود و مصوباتی نیز چه در مجلس و چه در دولت برای این استان به تصویب رسیده است.
 
مسلماً مسئولان استان برای شهرهای گرمسیری چون دهلران و مهران نیز در سطح کشور تلاش کرده اند اما گویا حنجره آن ها نازک و قلمشان بی جوهر بوده است که گرمای شهرهای گرمسیر استان به پایتخت نی رسد.
 
هنوز ابتدای تابستان سال 96 هستیم و دهلران که در سال گذشته رکوردار گرمای کشور بود چندی پیش گرمای 52 درجه سانتیگراد را تجربه کرد که می طلبد تا مسئولان استان و کشور در این خصوص توجه ویژه ای به این شهرستان داشته باشند.
 
البته ساعت کار ادارات دهلران در تابستان تغییر کرده اما تغییری در مصر برق نداشته بلکه افزایش نیز داشته است چراکه ادارات در دهلران باید یک ساعت زودتر یعنی ساعت شش و 30 دقیقه آغاز کنند و یک ساعت زودتر می روند که تأیری در کاهش برق نداشته و تازه لامپ ها را ساعات اولیه صبح نیز روشن می کنند.
 

گرمایی که فقط در دهلران می ماند

روزانه بیش از 10 دهلرانی گرمازده می شود
 
محمد دارابی- مترون بیمارستان شهدا دهلران- در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: در طی 72 ساعت بیش از 40 نفر از شهروندان دهلرانی با علائم گرمازدگی به اورژانس بیمارستان مراجعه و درماند شده اند.
 
وی با اشاره به علائم گرما زدگی، توصیه نمود: در صورتی که شهروندان علائمی چون سردرد، سرگیجه، افت فشار، تهوع و استفراغ که علائم اولیه گما زدگی هستند به بیمارستان مراجعه نمایند چراکه در صورت عدم مراجعه به پزشک این علائم تشدید می شود.
 
مترون بیمارستان شهدا دهلران با بیان اینکه اوج گرما در ساعت 10 صبح تا 16 عصر می باشد، عنوان کرد: توصیه می شود که سالمندان، مادران حامله، و کودکان از قرار گرفتن مستقیم جلوی تابش خورشید جلوگیری کنند و دیگر شهروندان نیز در ساعت اوج گرما تا می شود از منازل خارج نشوند.
 
وی ادامه داد: در صورت بیرون آمدن از منزل در مکان های سایه دار و از کلاه، عینک آفتابی، کرم های ضدآفتاب استاندارد و لباس های روشن استفاده شود.
 
دارابی با اشاره به اینکه بهترین نوشیدنی در این ایام آب خنک است، گفت: شهروندان در این ایام بیشتر از روزهای معمولی مایعات مصرف کنند.
 
وی عنوان کرد: بیمارستان شهدا دهلران آماده پذیرش شهروندان در صورت داشتن علائم گرمازدگی می باشد.
 
این روزها هرچه گرما به دهلران نزدیک می شود نگاه مسئولان به این شهرستان دورتر می شود، کاش مأموریت های مسئولان استانی و کشور به دهلران در تابستان بود. 
 
انتهای پیام/ الف
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد