سرویس: استان ایلام
کد خبر: 27363
|
08:20 - 1396/04/14
نسخه چاپی

یک کارشناس مسائل دینی در گفتگوی تفصیلی با ایلام بیدار:

کنسرت مسئله ریشه داری در قرآن نیست

کنسرت مسئله ریشه داری در قرآن نیست
یک کارشناس مسائل دینی گفت: تأکید قرآن کریم بر عدم ورود به این موضوعات است چرا که عذابی خوارکننده خواهند داشت.

حجت الاسلام "حسین تمرخانی"، کارشناس مسائل دینی در گفتگوی اختصاصی و صمیمی با خبرنگار دین و مذهبایلام بیداردر خصوص اظهارنظرها درباره ریشه داشتن کنسرت در قرآن گفت: نکته ای که باید در ابتدا باید به آن اشاره کرد این است که در آیات و ظاهر قرآن از لفظ غنا استفاده نشده است و امر و نهی خاصی صریحا به این مسئله تعلق نگرفته است.
وی اظهار کرد: تمسک کنندگان به آیات قرآن در مورد موسیقی و غنا به واسطه دلائل خارجی، برخی بر حرمت گرفته اند و برخی دیگر نیز اراده ی اباحه می کنند در حالی که الفاظی از جمله "قول الزور"، "باطل" یا "لهوالحدیث" به صراحت در قرآن کریم آمده که برخی این مصادیق را بعنوان غنا معنا کرده اند.
تمرخانی افزود: لذا به صرف اراده از ظاهر آیات نمی توان بر حرام بودن یا حلال بودن موسیقی صحبت کرد اما نتیجه بررسی ها بر این است که غنای شهوانی و فساد انگیز حرام است و در مورد مابقی بحث های خاص وجود دارد که قطعی نیست.
پیشنهاد به مدعیان ریشه داشتن کنسرت در قرآن
این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: نباید برخی از هنردوستان عزیز به هر طریقی کنسرت را یک مسئله ریشه دار قرآنی عنوان کنند که این وصله ناجوری برای منبع وحیانی و هدایتگر بشری است حال اینکه کنسرت یک امر جاری در کشور است و برخی به این هنر روی آورده اند و نیازمند به چسباندن این مسئله به زور به قرآن نیستند و حقیقتا یک دغدغه عمومی برای مردم نیست؛ ؛ بایستی به قرآن و تفسیرهای قرآنی سری زد و مطالعات لازم صورت گیرد که در این راستا آیاتی در نفی این مسئله آمده و نمی شود با ظاهر آیات این گونه استناد کرد.
وی بیان کرد: با مراجعه به روایات این گونه می توان پی برد که بخشی ازموسیقی را حرام و در بخش هایی مقداری می شود گفت قائل به حرمت نباشند؛ با توجه به وسعت هنر موسیقی لذا نظر فقها و صاحبان فتوا در این باره نیز بسیار مهم است حتی علما نیز در این باره با احتیاط بر روی این مسئله حرکت می کنند لذا بر طبق بررسی های بعمل آمده می توان گفت که موسیقی یکی از مسائل مشکله است گر چه نگاه هایی دال بر موسیقی لهوی و غیرلهوی و یا حرام و یا غیرحرام برای تشخیص از هم وجود دارد.
تمرخانی اضافه کرد: لذا باید در این راستا خالقان اثرها و قطعات موسیقی بایستی تولیدات خود را با نگاه های فقها هماهنگ کنند نه انکه اثری به وجود آید و تنها از منظر زیبایی اثر به ان نگاه کرد؛ انتظاری که وجود دارد این است که بر روی مسئله موسیقی و غنا تمرکز بیشتری صورت گیرد و موشکافانه تر و متقن نظرات را ارئه کنیم.
این کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: با توجه به اینکه برخی موسیقی ها هنجارشکن اند و باعث ابتذال می شوند و انسان را از حالت ارادی خارج می کند لذا نمی توان با القای این مطلب که کنسرت و موسیقی دغدغه مردم است و یا در کلیت موسیقی و ترویج آن به هر شکل و در هر سطحی اقدام کرد.
نگاه امام خمینی (ره) به مویسقی فاخر و ارزشی
وی خاطرنشان کرد: تحلیل امام خمینی (ره) از موسیقی فاخر بود؛ زمانی که "محمدرضا گلریز"، ترانه سرای معروف اوایل انقلاب که همان آهنگ معروف "ای مجاهد شهید مطهر" است، خدمت سیداحمد خمینی رسیده و تا یک ساعت با ایشان در حوزه موسیقی نیز صحبت هایی شده است و سپس از طریق ایشان همراه با عوامل اجرایی به خدمت امام راحل رسیدند وی در تشریح این دیدار اعلام کرده که امام در پایان برای ما دعا کرد که خداوند شما را حفظ کند؛ گلریز در ادامه تأکید کرده است که دلیل اجازه و تشرف بنده و عوامل مربوطه به خاطر خلق کارهای فاخر و ارزشی بوده است.
تمرخانی عنوان کرد: اما سوالی که اکنون و در این برهه و بعد از انقلاب به ذهن می آید این است که جایگاه موسیقی های فاخر و ارزشی در جشنواره ها به خصوص جشنواره فجر کجاست؟ که یا یه جشنواره راه پیدا نمیکنند ویا اگر راه پیدا کنند به مراحل پایانی نمی رسانند.درحالیکه متناسب ترین آثار ارسالی به این جشنواره این نوع اثر ها می باشند. حتی در این زمینه خود آقایان بر این نکته واقف اند که این گونه موسیقی ها و قطعات فاخر راه پیدا نمی کنند؛ لذا برخی قطعات موسیقی مظلوم مانده اند.
این کارشناس مسائل دینی گفت: گرچه در حوزه موسیقی کارهای زیادی شده و به خصوص در حوزه سنتی که آثار خوبی نیز به جای مانده است اما همین آثار به جای مانده باید وارد باید و نبایدهای دینی شده تا در مقوله موسیقی و غنای مباح بررسی شود0 اما در حالی بحث هنر موسیقی برجسته شده که در موضوعات دیگری از جمله هنرهای تجسمی و خوشنویسی و انجمن های ادبی آنچنان که باید و شاید و شایسته پرداخته نمی شود.
تأکید قرآن بر پرهیز از سخن باطل و بی اساس
وی با اشاره به برخی آیات و روایات قرآنی از جمله آیه 30 سوره مبارکه حج و آیه شش سوره مبارکه لقمان گفت: در این راستا تأکیده شده به این چنین مسائلی نزدیک نشوند و تأکید قرآن کریم بر عدم ورود به این موضوعات است که از سخن باطل و بي اساس بپرهيزيد چرا که عذابی خوارکننده خواهند داشت ؛ لذا نمی شود از ایات قرآن چنین مطالبی را عنوان کرد.
تمرخانی در ادامه با بیان اینکه مسائل اولویت دار دیگری از جمله دفاع از کیان و ارزش های کشور وبالابردن قدرت بازدارندگی دفاعی و نیز بالا بردن سطح آگاهی و معنویت مردم و وحدت میان مردم و دوری از ربا ورعایت حجاب آمده است گفت: در مجموع نباید موضوع موسیقی را با این صراحت ریشه در قران قلمداد کرد و آن را با این مسائل اواویت دار اشتباه فرض کرد.
این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: یکی از رسالت های اصلی وزارت ارشاد و به تبع آن اداره ارشاد استانها حفظ استقلال فرهنگی و هنری است که باید از ورود فرهنگ غربی در این خصوص اجتناب شود؛ نمونه این گونه خطرات را در بخشی از کنسرت ها در سبک ها و لباس ها و غیره مشاهده می کنیم در حالی این موارد نیازمند مدیریت لازم در راستای استقلال فرهنگ و هنر کشور است.
خطر تغییر سلیقه و مذاق موسیقایی مردم
وی به خطر تغییر سلیقه موسیقایی مردم اشاره و گفت: در این برهه از زمان موسیقی اصیل ایرانی به فراموشی سپرده شده است؛ به جای کنسرت هایی که با محتوای غربی است .می توان به دنبال اجرای برنامه هایی در قالب وچارچوب های مشخص با رعایت شئونات اسلامی ایرانی که باعث اخلال در فرهنگ اصیل وریشه دارمان نشود حرکت کرد تا اینکه فرهنگ مردم دستخوش تغییر نشود و افرادی از عنوان موسیقی و کنسرت سوء استفاده دینی نکنند.
موسیقی بسیار گستره وسیعی دارد به گونه ای که حتی حضرات علما که نظراتی در این مسئله دارند مقداری با احتیاط در این باره نظر می دهند و برخی از علما به علم موسیقی واقف هستند و ما مانده ایم که چگونه افرادی با صراحت در این باره اعلام نظر می کنند؟! در این راستا نباید فقط نظر ترانه سرا وخواننده را تحمیل کرد بلکه باید نسبت به تفهیم نظرات مراجع و علما اقدام کرد.
وی تأکید کرد: اگر می بینیم در برخی موارد به کنسرت خورده گرفته می شود منظور کنسرت هایی است که از چارچوب قانونی و عرفی و شرعی گاها از دست دست اندرکاران آن خارج شده و مقداری تغییر حالت می دهد و این نوع کنسرت محل بحث واقع می شود: نه هر کنسرتی که برخی از آنها موردی در اجرای شان به چشم نخورده است و خود قطعه ای ماندگار و فاخر است از جمله کنسرت سمفونیک روح الله و نیز برخی کنسرت های اصیل سنتی و آئینی ایرانی.
تمرخانی با تأکید بر اینکه کنسرت مسئله اولویت دار کشور نیست، افزود: این قبیل مسائل باعث نمی شود تابعنوان مسئله اولویت دار از سوی مسئولان مطالبات اصلی جوانان از جمله بیکاری و ازدواج و در کنار ان رکود و تورم به فراموشی سپرده شود؛ در مجموع اینکه در هر مسئله ای باید موضوع را به اهل آن بسپاریم و رجوع کنیم و برداشت های ناصحیح از قرآن و اکتفا کردن به ظاهر قرآن و نیز رجوع نکردن به بطن اصلی قرآن موجب قرائت های سطحی از قرآن کریم می شود.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد