سرویس: استان ایلام
کد خبر: 27355
|
08:35 - 1396/04/13
نسخه چاپی

گزارش؛

بیکاری؛ زنگ خطر بزرگ در گوش جوانان آبدانان/ ایلام بیکارترین منطقه کشور

بیکاری؛ زنگ خطر بزرگ در گوش جوانان آبدانان/ ایلام بیکارترین منطقه کشور
این روزها یکی از مهم ترین مشکلات کشور بیکاری است و مشکلات ناشی از آن و به تبع آن فقر اقتصادی یکی از مهم ترین علل و انگیزه‌های ارتکاب جرایم در کشور است .

به گزارشايلام بيدار به نقل از آبدانان خبر ؛ بیکاری و مشکلات ناشی از آن و به تبع آن فقر اقتصادی  یکی از مهم‌ترین علل و انگیزه‌های ارتکاب جرائم در کشور است.

افزایش تحصیلکرده‌های بیکار این احتمال را به وجود آورده که درصد بالایی از این افراد برای رهایی از فشارهایی که مشکلات اقتصادی بر آنها تحمیل کرده به ارتکاب جرایم روی بیاورند.
با ورود افراد تحصیلکرده به دایره جرائم و استفاده از تحصیلات، آگاهی و ابزارهای تکنولوژیک جرائم نیز شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته و روز به روز پیچیده‌تر می‌شوند، بحرانی که حساسیت‌های بیشتری را می‌طلبد.

جمعیت عظیمی از جوانان استان ایلام و نیز شهرستان آبدانان فارغ‌التحصیل شده اند و مدارک کاردانی، کارشناسی  و بعضی هم  کارشناسی ارشد و دکترا را از دانشگاه‌های آموزش عالی و معتبر اخذ کرده اما بدون شغل سرگردان مانده‌اند.

در حال حاضربه دلیل بیکاری و بالا رفتن سن ازدواج دچار یأس و سرگردانی هستند، برخی از آنان به کارهای پاره وقت و بعضا کشاورزی و دامداری و بعضی هم به کارهای آزاد و کسب و کار با دریافت وام اشتغال روی آورده و بسیاری از آنها همانطور بیکار مانده اند ولی برخی از آنها مهاجرت از شهرستان را بر هرچیزی ترجیح می‌دهند تا در شهرها و مناطق دور افتاده کشور شغل و کسب و کاری مهیا کنند و سربار خانواده نشوند.

ناگفته نماند تعداد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان این شهرستان در رشته‌های مختلف دانشگاهی نیز در رستوران‌ها و هتل‌های شهرهایی بزرگ همچون تهران و با شرایط نسبتا سخت مشغول کار شده‌اند تا شاید بتوانند از این راه برای خود و خانواده امرار معاش کنند.
بیکاری می‌تواند آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی فراوانی را به همراه داشته باشد

شاید در نگاه اول بیکاری آسیب اقتصادی به همراه داشته باشد ولی واقعیت این است که می‌تواند آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی فراوانی را نیز به همراه داشته باشد چرا که وقتی فردی شغلی ندارد منبع درآمدی هم ندارد و همین امر در نهایت منجر به افزایش فقر می‌شود که این امر آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی زیادی به همراه دارد که می‌تواند برای جامعه مشکل آفرین باشد و جمعیت افراد تحصیل کرده و بیکار شهرستان آبدانان تا حدودی قابل توجه است و گاهی در یک خانواده تعداد آنها از سه نفر بالاتر می رود.

امروزه یکی از بزرگترین معضل این منطقه علاوه بر مشکلات اقتصادی و معیشتی مشکل بیکاری و فقر است و مردم در فضای رکود گیر کرده اند و در صورت بی‌توجهی فردی و اجتماعی به معضل بیکاری جوانان و به دنبال آن مسائل و مشکلات فراوان ناشی از آن همه در این باتلاق گرفتار خواهند شد.
اشتغال, ازدواج, مسکن و… از دیگر مشکلات اصلی جوانان این مرز و بوم است پس لازم است مسئولان برای حل ریشه ای این مشکلات چاره‌ای بیندیشند.

کرمی یکی از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار آبدانان خبر در رابطه با آزمون‌های استخدامی گفت: چند سال است که بیش از 20 بار در آزمون‌های استخدامی شرکت کرده و در این راه هزینه‌های زیادی متحمل می‌شوم و حتی نمره قبولی را کسب می‌کنم ولی در مرحله آخر و حتی بعد از کسب نمره قبولی مصاحبه به دلایلی امکان ورود به سازمان‌ها را نمی‌یابیم
وی افزود:متاسفانه میزان نفرات پذیرش شده در استخدامی های دولتی در سطح استان و شهرستا بسیار پایین است که شرایط پذیرش و قبول برای ما بسیار سخت است .


 
یکی دیگر از فارغ التحصیلان دانشگاهی همچنین بیان داشت: من نیز چند سال است که آزمون می‌دهم و هم‌اکنون به سن 30 سالگی رسیدم و از آنجایی که در اکثر آزمون‌ها سن 30 سال به پایین مجوز ثبت نام پیدا می‌کنند بنابراین این  موضوع می‌تواند یک فاجعه برای امثال ما تلقی شود که البته از این موارد کم نیستند.

رضایی یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور با ابراز ناراحتی عنوان داشت: متاسفانه با توجه به اینکه در دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه پیام نور شرایط تحصیل خیلی سخت‌تر از سایر دانشگاه‌ها ( آزاد و علمی کاربردی و ...) است ولی در زمان آزمون شرط معدل در مورد این دانشگاه منصفانه نیست به طوری که در برخی از آزمون‌ها شرط معدل دانشگاه پیام نور بیشتر از نمره 16 و سایر دانشگاه‌ها 14 است و با توجه به شرایط مراکز آموزش عالی در منطقه و با توجه به  اینکه تقریبا نیمی از فارغ التحصیلان از دانشگاه پیام نور هستند این مسئله بیش از هر موضوعی شرایط را برای امثال ما سخت تر می‌کند.

ازسوی دیگر پیامدهای معضل بیکاری که مشکلات زیاد دیگری را در موارد مختلف به دنبال دارند عبارتند از مشکلات روحی و روانی، روی آوردن به بزهکاری و سرگرمی‌های نامناسب، عدم ازدواج، اعتیاد، افزایش سن ازدواج، عدم ازدواج و افزایش مهاجرت به دیگر نقاط کشور را در این شهرستان مشاهده کرد که هرکدام عواقب و آثار ناگواری را درخود نهفته است

بیکاری در مناطق جنوبی استان بسیارشدید است 

شادمهر کاظم ‌زاده نماینده حوزه جنوب استان در مجلس اظهار داشت:استان ایلام به عنوان یکی از آخرین استان هایی که در رده بی برخوردارترین مناطق کشور قرار دارد،نیازمند توجه ویژه دولت در امر اشتغال است.

 نماینده مردم دهلران،آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت بیکاری در استان ایلام افزود:بیکاری در استان‌ ایلام و به ویژه مناطق جنوبی استان بسیارشدید است و زنگ خطر سال ها است که به صدا در آمده است.

وی ادامه داد:به دلیل نبود کارگاه ها و کارخانجات تولیدی و صنعتی و همچنین سرمایه گذاری نکردن در دو پتانسیل مهم استان یعنی حوزه نفت و گاز و کشاورزی استان ایلام تبدیل به بیکارترین منطقه کشور شده است
.
کاظم ‌زاده با اشاره به ظرفیت های استان ایلام تاکید داشت:استان ایلام دارای ظرفیت های زیادی است که دو مورد عمده آن یعنی نفت و گاز و حوزه کشاورزی این پتانسیل را دادند که استان را به منطقه توسعه یافته ای تبدیل کنند.

وی تصریح کرد:بکارگیری همه لوازم‌ برای استفاده بهینه از پتانسیل های منطقه ای تنها با توجه ویژه دولت و روانه کردن سرمایه گذاری های داخلی و خارجی به استان ممکن‌ می شود.

ایلام تولید کننده اصلی نفت و گاز غرب کشور است

این استان با دارا بودن ذخائر ۱۴ تریلیون مترمکعبی گاز، استعدادها، ظرفیت ها و قابلیت های بی ‏نظیری دارد به طوری که همه باید با توجه به برخورداری استان از نیروهای متخصص بومی و ‏کارآمد منطقه برای تولید و برداشت بیشتر از ظرفیت نفت و گاز استان تلاش کنند.‏
در استان ایلام ایجاد پالایشگاه‌های گازی و پالایشگاه‌های نفتی و در کنار آن صنایع پتروشیمی ‏و در مراحل بعد صنایع پایین دستی این صنعت باید مد نظر قرار گیرد تا هم زمینه ایجاد ارزش ‏افزوده در اقتصاد ملی و هم سطح اشتغال و درآمد و رفاه اقتصادی و توسعه عدالت اجتماعی در ‏این استان محروم تقویت شود.‏

ایلام از 11 درصد منابع نفت و گاز کشور برخوردار است و تولید کننده اصلی نفت و گاز غزب کشور است که می ‏توان نقش بسیار تعیین کننده در توسعه و اشتغال استان داشته باشد.

انتهای پیام/ الف

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد