سرویس: استان ایلام
کد خبر: 27298
|
07:10 - 1396/04/10
نسخه چاپی

به بهانه سالروز آزادسازی مهران قهرمان؛

رزمنده ای که در شب عملیات "کربلای یک" دشمن را به عقب راند

رزمنده ای که در شب عملیات "کربلای یک" دشمن را به عقب راند
شهید دستواره جانشین لشکر 27 محمد رسوال الله رزمنده ای بود که با دست خالی توانست دشمن را از مجبور به عقب نشینی کند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازاوای مهران، عملیات غرور آفرین کربلای یک و  بدنبال آن آزاد سازی مهران از اهمیت ویژه ای در تاریخ ایران اسلامی برخوردار است به گونه ای که که بنیانگذار انقلاب اسلامی پس از آزاد سازی مهران فرمودند مهران را هم خدا آزاد کرد.

مظلومیت شهدای عملیات کربلای یک تداعی کننده غربت و مظلومیت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش در روز عاشورا است.

سرهنگ خیرالله چراغی از جمله رزمندگان شرکت کننده در عملیات کربلای یک بود خاطراتش را برای ما بیان کرد تا همه بدانند رزمندگان خمینی (ره) با دلاورمردی خود چگونه توانستند دشمن را به عقب برانند.

وی می گوید: شب عملیات کربلای یک ساعت حدود 11 شب بود که رزمندگان لشکر 27 محمدرسوال الله توانسته بودند به ارتفاعات قلاویزان دسترسی پیدا کنند و خط سوم دشمن را در آن منطقه بیرون کنند.

این رزمنده افزود: در آن شب به شهر مهران هنوز در تصرف نیروهای عراقی بود و واحد های عملیات کننده از سمت شرق توانسته بودند برخی ارتفاعات قلاویزان را از چنگ دشمن بیرون بیاورند .

سرهنگ چراغی ادامه داد: شهید دستواره که جانشین لشکر 27 رسول الله بود تعداد 60 خودرو با خود به همراه برد و با چراغ روشن بدون اینکه نیرویی همراهش باشد و تنها با راننده خودروها یک مانور انجام داد و به سمت مهران حرکت کرد.

وی افزود: دشمن که از دور خودروها را دیده بود به خیال اینکه رزمندگان اسلام توانسته اند همه مناطق را تصرف کرده اند و به سمت مهران در حرکت هستند سریع از مهران خارج میشوند و تمام تجهیزات خود را در مهران جا میگذارند و از شهر فرار میکنند.

این رزمنده دفاع مقدس اظهار کرد: شهید دستواره با این ترفند توانست هراسی در دل دشمن ایجاد کند و از شهر مهران عقب نشینی کنند حتی تجهیزات آنها نیز در شهر به دست رزمندگان اسلام افتاد .

سرهنگ چراغی ادامه داد: در بعد از آزاد سازی مهران و ابتدای شهر مهران از سمت ایلام پارچه نوشته ای قرار داده شده بود که بر روی آن فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی نوشته شده بود مهران را هم خدا آزاد کرد که رزمندگان اسلام جشن آزاد سازی مهران را در آن مکان برپا کردند و با شربت و شیرینی از همدیگر پذیرایی میکرند که این صحنه بسیار زیبا هیچوقت فراموش نخواهم کرد و همیشه در ذهنم تداعی می شود.

عملیات کربلای 1 در شب دهم تیرماه 65 با رمز «یا ابوالفضل العباس(ع)» آغاز شد و در همان روز اول عملیات و شاید 48 ساعت اول آن،تمامی منطقه عمومی مهران از جمله شهر مهران، پاسگاه مرزی دوراجی عراق،قله‌های 223 از سلسله ارتفاعات قلاویزان و در مجموع 175 کیلومتر مربع از خاک وطن در دشت مهران آزاد شد این عملیات حتی دو شهر زرباطیه و بدره عراق در تیررس نیروهای اسلام قرار گرفتند و سرعت پیروزی در دوره‌ دفاع متحرک را خنثی و ارتش عراق را دوباره در لاک دفاعی فرو بردند.

 

 
 
انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد