سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 27252
|
09:51 - 1396/04/07
نسخه چاپی

پاسخ معاون فرهنگی ارشاد ایلام به یادداشت ایلام بیدار

به جای مسئله‌سازی، به تحلیل مسایل بپردازید+ توضیحات ایلام بیدار

به جای مسئله‌سازی، به تحلیل مسایل بپردازید+ توضیحات ایلام بیدار
معاون فرهنگی اداره کل ارشاد اسلامی استان با ارسال جوابیه ای به یادداشت ایلام بیدار در خصوص کنسرت و اظهارات مدیرکل ارشاد پاسخ داد.

به گزارشايلام بيدار، عمران خودآموز معاون فرهنگی اداره کل ارشاد اسلامی استان با ارسال جوابیه ای به یادداشتایلام بیداردر خصوص کنسرت و اظهارات مدیرکل ارشاد پاسخ داد.

متن این جوابیه به این شرح است:

مدیر مسؤول محترم پایگاه اطلاع‌رسانی ایلام بیدار 
با سلام
اکنون که جانب احترام را نگه داشته‌اید و با زبان استدلال سخن گفته‌اید، این فضا و فرصت را به فال نیک می‌گیرم و با عنایت به مطلب مورخ پنجم تیرماه جاری با عنوان «در موضوعاتی که خبر ندارید، قلم‌فرسایی نکنید» چند نکته را به صورت مستقیم، با آن رسانه‌ی فعال در میان می‌گذارم:
۱- در عصر ارتباطات، برای اظهارنظر در خصوص یک رویداد ، نیاز به حضور فیزیکی افراد نیست و براساس آنچه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است می‌توان پس از کسب آگاهی، به نقد و نظر پرداخت.
۲- بی‌گمان،سخن مدیر کل محترم ارشاد که تبدیل به محل مناقشه‌ی آن رسانه شده است، ناظر به هنرِ موسیقی‌ست، حتی اگر لفظ مصطلح«کنسرت» را به کار برده باشند.
۳- پس از پذیرش گزاره‌ی مذکور،با افتراق نظر علما،فقها و مفسران مختلف در خصوص نکوهش یا ستایش موسیقی از دیدگاه قرآن کریم مواجه‌ایم که اظهارنظر در مورد آن را به اهل فضل و فن وا می‌گذارم و مراجعه به آرای بی‌شمار صاحب‌نظران را، در فضای مجازی(اینترنت) توصیه می‌کنم.
۴- به نظرم تا زمانی که رسانه‌ی ایلام بیدار، به جای تحلیل عالمانه‌ی مسایل، به مسئله‌سازی بیاندیشد و هدف غایی خود را، اجماع‌سازی برای صدور بیانیه‌های سلسله‌وار تعیین کند، نمی‌توان به شکل‌گیری گفتمانی پویا در آن رسانه‌ی نوپا امیدوار بود.
۵- راستی از خود پرسیده‌اید که چرا سوژه‌ی مورد بحث، با وجود تیتر چالشیِ آن،نتوانست به مسئله‌ی اول استان تبدیل شود و فضای فرهنگی جامعه را تحت‌الشعاع قرار دهد؟!
 به گمانم سلب اعتماد گروه‌های مرجع نسبت به روند و رویکرد فعالیت آن رسانه و هوشیاری کانون‌های ارزشی جامعه در قبال این‌گونه موضوعات انحرافی، دلیل روشن مسئله است.
۶- انتظار می‌رود رسانه‌ی ایلام بیدار، با وجود توان و تمکن مناسب و بهره‌‌مندی از «جوانانِ مؤمنِ انقلابی» در مواقعی که احساس تکلیف می‌کند، به جای سراغ گرفتن از نویسندگان کم‌بضاعت، که طعن و لعن و کنایه، وجه‌ جدایی‌ناپذیر قلم آنان است، از خیل استادان حوزه و دانشگاه برای تبیین درست مسایل بهره‌ بگیرد، تا به فضل الهی، مصداق عملی«کار فرهنگی خودجوش و تمیز» را در آن رسانه‌ی بیدار شاهد باشیم.
۷- مشی دولت تدبیر و امید در خصوص رسانه‌ها، ایجاد فضای نقد و نظر سالم و گردش آزاد اطلاعات بوده و شیوه‌ی تعامل این دستگاه فرهنگی با آن رسانه، نمونه‌ی بارز این رویکرد تعاملی‌ست؛ به نحوی که طی سال‌های اخیر ،تنها به چند تذکر آیین‌نامه‌ای بسنده شده و در مواقعی، به جای برخورد قهری و قضایی، قرآن به مسؤولان آن هدیه داده است. از این رو، تداوم امنیت و آرامش فضای فرهنگی استان، در گرو تعامل سازنده و برخورد عالمانه و کارشناسانه با مسایل از طرف رسانه‌ها و مسؤولان مربوطه خواهد بود.
 در پناه ایزد متعال،موفق و پاینده باشید. 
 
توضیحات ایلام بیدار::
 
ضمن قدردانی از پاسخ جناب معاون اداره کل ارشاد توضیحات زیر ضروری به نظر می رسد هر چند که باز هم آقایان پاسخ ندادند که برگزاری کنسرت چگونه ریشه در قرآن دارد.
 
1- همانگونه که در یادداشت قبلی ذکر شد،معاون مدیر کل ارشاد اصلا در نشست خبری مدیر کل ارشاد حضور نداشته و وی در بند یک اشتباه خود در اینکه گفته بود  "سوالی که با هدف حاشیه سازی پرسیده شود خواه ناخواه پاسخی بهتر از آن طلب نمی کند" پذیرفته و آن را به گردن شبکه های اجتماعی انداخته است.
2- در آیات قرآن از لفظ کنسرت، «غنا» و مشتقات آن استفاده نشده، و امر و نهى خاصی صریحا بدان تعلق نگرفته‏ است؛ بلکه تمسک ‏کنندگان به آیات، آنها را به ‏واسطه‏ ىِ دلایل خارجى همچون احادیث وارده در این باب دلیل بر حرمت گرفته اند. در این آیات الفاظى نظیر «قول زور»، «باطل» و «لهوالحدیث» آمده است که برخى آنها را به «غنا» معنا کرده ‏اند. 
در باب غنا و موسیقى، آیات و احادیثى دال بر حرمت و حلیت وجود دارند که هیچ یک توانایى اثبات حکم مطلق غنا را نداشته و وافى به مقصود قائلان به حرمت مطلق یا حلیت مطلق نیست.
ما نیز اظهار نظر بیشتر در این خصوص را به اهل فضل و فن ، وا می‌گذاریم.
 
3- اتفاقا مشیایلام بیدار تحلیل عالمانه‌ی مسایل بوده و اظهار محبت علما،نخبگان و ... به این رسانه گواه آن می باشد،لازم به ذکر استایلام بیداراز اواخرسال 89 تحولی چشمگیر در زمینه اطلاع رسانی حرفه ای و اخبار در سطح استان به وجود آورده و جناب معاون ارشاد را به وضعیت سایت های خبری قبل از سال 89 ارجاع می دهیم تا متوجه شوند چگونه این پایگاه خبری نوپا به قول شما، در رخدادهای استان و جریان سازی خبری گوی سبقت را حتی از خبرگزاری های استان برباید تا جایی که استاندار ایلام با وجود مخالفت با رویکردایلام بیدار ،باز این پایگاه خبری را برترین رسانه خبری استان قلمداد کرد که با اعتراض خیلی از رسانه های همفکر و غیرهمفکر شما نیز مواجه شد.
4- در مورد عدم سلب اعتماد گروه‌های مرجع نسبت به این خبر و واکنش به آن باید گفت،اتفاقا واکنش های بسیار تندی هم صورت گرفته که فقط یک مورد آن(امام جمعه دره شهر) منتشر شده است و حتی برخی از فعالان قرآنی اعلام کردند که حاضرند در این خصوص مناظره کنند، اما به خاطر ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر نخواستیم فضای فرهنگی استان با چالش مواجه شود، اما ظاهرا خود مسئولان فرهنگی استان تمایل دارند  یک پای ثابت جنجال و حاشیه آفرینی در استان باشند.
5- در خصوص صبر و تحملتان و اهدای قرآن به مسئولینایلام بیدار، گویا جناب معاون فراموش کرده اند که سردبیرانایلام بیداربا واسطه به ارشاد دعوت شده و جناب مدیرکل با آوردن یک جلد کلام الله مجید در جلسه خواستار پایان دادن موضوع تئاتر جنجالی در سطح استان بوده و مرتبا خواستار عدم پیگیری این موضوع از سوی پایگاه خبریایلام بیداربودند و این رسانه تنها به دلیل به میان آمدن قرآن دست از موضوع کشید.
 
لازم به ذکر است،بخشی از واکنش های علماء ، نخبگان و فعالان قرآنی در خصوص این موضوع در روزهای آتی درایلام بیدارمنتشر خواهد شد.
 
انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد