سرویس: سیاسی
کد خبر: 27196
|
19:49 - 1396/04/03
نسخه چاپی

نیمه پنهان زندگی ولیعهد جدید؛

از حضور خواننده‌های زن در جشن‌های شبانهِ بن سلمان تا پیشنهاد ۱۰میلیون دلاری به مدل آمریکایی

از حضور خواننده‌های زن در جشن‌های شبانهِ بن سلمان تا پیشنهاد ۱۰میلیون دلاری به مدل آمریکایی
«غانم الدوسری»، معارض مشهور عربستانی در یکی از افشاگری های خود می نویسد که طی سفر محمد بن سلمان به جزایر مالدیو در سال ۲۰۱۵ میلادی وی برای یک شب خوشگذرانی خود ۸ میلیون دلار هزینه کرده است.

به گزارشايلام بيدار،  خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) صبح روز چهارشنبه با انتشار خبری اعلام کرد، «سلمان بن عبد العزیز»، پادشاه این کشور در فرمانی جدید با برکناری «محمد بن نایف»، وزیر کشور و ولی‌ عهد عربستان سعودی «محمد بن سلمان»، پسرش  و وزیر دفاع و جانشین ولی عهد عربستان را به جای وی منصوب کرد.

بر اساس فرمان ملک سلمان، محمد بن نایف علاوه بر ولایت عهدی، از مناصب دیگرش مانند وزارت کشور و معاونت ریاست شورای وزیران نیز برکنار شد.

«مجتهد» افشاگر معروف سعودی در توئیتر خود این اقدام سلمان را «کودتای بن سلمان» خواند و نوشت که به زودی سلمان به نفع پسرش از قدرت کناره ‌گیری خواهد کرد.

درباره محمد بن سلمان که از زمان مرگ «عبد الله بن عبد العزیز»، پادشاه سابق عربستان و به قدرت رسیدن سلمان چه می دانیم، مطلب زیر تلاش دارد، نگاهی به زوایای نادیده و مخفی زندگی محمد بن سلمان بیاندازد.

 نمایی از داخل یکی از کاخ های محمد بن سلمان

- با نفوذترین شخصیت در خاندان سعودی

از محمد بن سلمان در حال حاضر به عنوان با نفوذترین شخصیت در خاندان سعودی یاد می شود. وی علاوه بر تصدی منصب وزارت دفاع و نایب رئیسی مجلس وزیران عربستان سعودی، ریاست شورای اداره کننده شرکت نفتی «آرامکو»، بزرگ ترین شرکت نفتی عربستان سعودی را برعهده دارد و از بن سلمان به عنوان حاکم مطلق بر سیاست های داخلی و خارجی عربستان یاد می شود و ملک سلمان حرف شنوی خاصی از وی دارد، به گونه ای که پیشنهادات و نظرات وی را بدون اندکی تامل می پذیرد.

وی که متولد ۳۱ أوت ۱۹۸۵ میلادی می باشد، پس از فراغت از تحصیل با مدرک حقوق، چندین شرکت تجاری و اقتصادی را تاسیس کرد و از سال ۲۰۰۷ وارد دنیای سیاست و تصدی مناصب سیاسی شد، تا اینکه هم اکنون به سمت ولی عهدی عربستان سعودی منصوب شده و به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز» از اختیاراتی برخوردار است که تاکنون هیچ یک از اعضای خاندان سعودی از این اختیارات برخوردار نبوده اند.

خرید کاخ ۳۰۰ میلیون ریال سعودی برای همسرش

چندی پیش محمد بن سلمان از خزینه بیت المال اقدام به خرید کاخی برای همسرش به قیمت ۳۰۰ میلیون ریال سعودی در منطقه «النخیل» شهر «ریاض» کرد، نکته مهم اینجا بود که این کاخ از آن «عبدالله بن مشبب»، دوستان شاهزاده «سلطان بن عبد العزیز»، ولی عهد اسبق عربستان سعودی بود و در حالی که ارزش آن بیش از ۱۵۰ میلیون ریال سعودی برآورد شده بود، اما بن سلمان به عنوان پاداش دوران خدمتش، آن را به دو برابر ارزش واقعی اش برای همسرش خریداری کرد.

شیخ صالح بن فوزان

برگزاری مناقصیه و خرید املاک دولت

از سوی دیگر، برملا شده یکی از مهمترین شگردهای محمد بن سلمان در سال های اخیر جهت سرقت املاک کشور، برگزاری مناقصه های متعدد با هم دستی وزیر دستگاه قضایی و وزیر شهرها و روستاها و وزیر دارایی است و در حالی که دلیل برگزاری این مناقصه ها بهانه هایی مانند کمک به کسر بودجه عمومی کشور و فروش اراضی به قیمت های بسیار ناچیز و بی ارزش بوده، معارضان عربستانی بر ملا کردند که در پس تمام این مناقصه و املاک خریداری شده، بن سلمان قرار دارد و وزیر دفاع سعودی به این جهت «ولید الصمعانی»، وزیر دستگاه قضایی عربستان را به عنوان یکی از هم دستان خود در این امر برگزید تا روند اجرایی و اقدامات حقوقی و قانونی لازم در این زمینه را دنبال کند، به ویژه موضوع پرداخت بهای این اراضی و صدور چک های آنها که البته هیچ گاه پرداختی در قبال آنها صورت نمی گیرد.

گفتنی است، «ولید الصمعانی»، وزیر دستگاه قضایی عربستان سعودی زمانی وکیل شرکت های شخصی بن سلمان و مشاور و رایزن شرعی محمد بن سلمان نیز تلقی می شد.

دیدار بن سلمان و مفتی عربستان برای ارام کردن نارضایتی مردمی

دخالت در امور کشور و دادن رشوه های کلان

گفته می شود، محمد بن سلمان حتی پیش از بر کناری محمد بن نایف به عنوان ولی عهد و وزیر کشور عربستان سعودی، در امور داخلی وزارت کشور و ولی عهدی که مربوط به حوزه کاری بن نایف می شده، نیز دخالت های بسیاری داشته است و برای اینکه زمینه پذیرش بر کناری محمد بن نایف از ولی عهدی و انتصاب خود به این سمت را هموار سازد، اقدام به پرداخت چک هایی به مبالغ گزاف و کلان به مشایخ وهابی «آل شیخ» و دیگر مفتی های وهابی سعودی از جمله شیخ «صالح بن فوزان»، از مهم ترین فقه های در خدمت آل سعود که بن نایف در وی نفوذ بسیار داشت، به عنوان رشوه و حق السکوت نمود.

دیدار شخصی بن سلمان با شیخ صالح بن فوزان

ارزش یکی از این چک ها ۲۵ میلیون ریال سعودی عنوان شده که به محمد بن سلمان طی دیدار شخصی اش با شیخ صالح بن فوزان، آن را به وی پرداخت کرده است.

 حضور خوانندگان معروف امریکایی در یکی از [شن های شبانه محمد بن سلمان

رسوایی های اخلاقی محمد بن سلمان

حضور شکیرا در یکی از حشن های شبانه محمد بن سلمان

بالطبع سخن گفتن از رسوایی های اخلاقی محمد بن سلمان از حوصله این مقال خارج است، به همین دلیل به مهم ترین آنها اشاره می کنیم، «غانم الدوسری»، معارض مشهور عربستانی در یکی از افشاگری های خود می نویسد که طی سفر محمد بن سلمان به جزایر مالدیو در سال ۲۰۱۵ میلادی وی برای یک شب خوشگذرانی خود ۸ میلیون دلار هزینه کرده است و طی آن از شماری از خواننده های معروف غربی از جمله «شکیرا» نمود، این در حالی است که رسوایی اخلاقی وی با «کیم کارداشیان»، ستاره آمریکایی هالیوود در سال ۲۰۱۴ و اینکه به خاطر یک شب بودن با وی پیشنهاد یک میلیون دلار را داده بود، بر کسی پوشیده نیست و البته ناگفته نماند، پس از رسیدن بن سلمان به وزارت دفاع و جانشین ولی عهدی این مبلغ به ۱۰ میلیون دلار افزایش یافت، اما گویا این ستاره هالیوود به ۱۰ میلیون دلار نیز رضایت نداده بود، لذا بن سلمان مبلغ را تا ۲۰ میلیون دلار افزایش داده بود.

 رسوایی محمد بن سلمان با کیم کارداشیان

مهندس و طراح ایده پرداخت مالیات

هزینه کرد ۸ میلیون دلاری برای یکی از جشن های شبانه محمد بن سلمان

از محمد بن سلمان به عنوان مهندس و طراح ایده پرداخت مالیات توسط شهروندان عربستانی و کاهش حقوق کارمندان دستگاه های حکومتی یاد شده است، این در حالی است که ۹۰ درصد درآمد حاصل از فروش نفت عربستان به عنوان های مختلف به جیب شاهزادگان سعودی می رود و از این درآمد تنها ۱۰ درصد عاید مردم عربستانی می شود که بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی معارضان این کشور ۳۰ درصد آنها زیر خط فقر قرار دارند و در زباله ها به دنبال یافتن یک لقمه نان جهت سیر کردن شکم خود و خانواده هایشان هستند.

این موضوع موجب اعتراض های بسیاری در میان شهروندان عربستانی شده بود، به همین دلیل محمد بن سلمان از بیم اعتراض های مردمی به سراغ مفتی عربستان رفته و از وی درخواست آرام کردن نارضایتی مردمی را می کند.

اسناد شرکت صنایع شیشه طویق

رسوایی تملک معادن تیماء

به گفته «غانم الدوسری»، معارض عربستانی مقیم لندن که محمد بن سلمان را «دزد» و «سارق» می داند و معروف است که وی را «خرس گنده» توصیف می کند، در یکی از افشا گری های خود می گوید که «خرس گنده» ملک سلمان مالک شرکت صنایع شیشه به نام «طویق» است. بن سلمان برای تامین مواد اولیه این شرکت دو وزارت نفت و منابع معدنی عربستان را وادار کرد، مجوز بهره برداری از معادن «سیلیس» استان «تیماء» را به مدت ۳۰ سال برای وی صادر کنند، به همین منظور سه مجوز صادر شده است که موجب مجوز اول اجازه بهره برداری از معادن سلیس منطقه به مساحت  ۴۷ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۹۸۴ متر مربع و  مجوز دوم بهره برداری از معادن سلیس منطقه به مساحت  ۱۶ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۴۵۱ متر مربع را به شرکت بن سلمان داده و در عمل بن سلمان بهره برداری از معادن سیلیس استان تیماء را به انحصار خود در آورده است.

برگزاری جشن های غیر مذهبی

کنسرت نغمه های فرهنگی با حضور خوانندگان معروف کشورهای عربی خلیج فارس

کنسرت گفت و گوی موسیقی با حضور خوانندگان معروف کشورهای عربی خلیج فارس

در حالی که زنان در عربستان سعودی با محدودیت های بسیاری مواجه هستند و از سوی دیگر مردم این کشور در تنگناهای شدید اقتصادی به سر می برند و از لحاظ مذهبی به ظاهر هیئتی معروف به هئیت امر به معروف و نهی از منکر در خصوصی ترین امور شهروندان این کشور به بهانه اجرای شریعت دخالت می کند، محمد بن سلمان اقدام به افتتاح کافه هایی با نوازندگان زن مانند کافه «لالونا» در شهر «ریاض»، پایتخت عربستان و برگزاری جشن هایی به عناوین و نام های مختلف همچون «گفت و گوی موسیقی» و «نغمه های فرهنگی» با حضور نوازندگان و خوانندگان معروف عرب حاشیه خلیج فارس می کند که در آنها نه نشانی از اجرای شریعت وجود دارد و نه حضور هیئت امر به معروف؛ حتی برای اولین بار و با حضور عموم اجازه برگزاری کنسرت موسیقی «جاز» در فرهنگی «ملک فهد» را می دهد.

برگزاری کنسرت جاز در مرکز فرهنگی ملک فهد

افتتاح کافه لالونا ایی با نوازندگان زن در شهر ریاض

تصاحب با زور و اجبار

نقل است که محمد بن سلمان دست روی زمینی در خیابان «العلیا العام» در حوالی مرکز تجاری «الهرم» ریاض گذاشت که از آن خاندان «العلیان» بود، به همین منظور با «بن مهنا»، رئیس دادگاه ریاض تماس گرفت و از وی خواست چکی با مبلغی که مشخص کرده بود، به عنوان بهای زمین صادر کند و با دادن آن به خاندان «العلیان» اصطلاحا آن را از آنها خریداری کند.

المهنا به خواست بن سلمان چک را صادر کرد و برای خرید زمین نزد خاندان «العلیان» رفت، اما هرچه پافشاری کرد، آنها راضی به فروش زمین نشدند، محمد بن سلمان وقتی از موضوع مطلع شد، پاکتی را برای خاندان «العلیان» فرستاد که در آن دو گلوله گذاشته شده بود و نامه ای کوتاه با این مضمون که در صورت عدم موافقت با فروش زمین با زور گلوله مجبور به این معامله خواهید شد.

افشاگری های ترکی آل شیخ

«ترکی آل الشیخ» از جمله نزدیک ترین افراد به محمد بن سلمان است، به گونه ای که به صندوق اسرار بن سلمان مشهور شده است. نقل است تا قبل از انتصاب به سمت ولی عهدی، یکی از مهم ترین وظایف وی جاسوسی برای بن سلمان نزد ملک سلمان است. او وظیفه دارد، لحظه به لحظه وضعیت شاه سعودی را زیر نظر داشته باشد و تمام فعالیت ها و اقدامات و تصمیم گیری ها و دیدارهایش را به بن سلمان گزارش دهد، در حالی که همه از میزان علاقه و وابستگی شاه سعودی به پسرش محمد آگاه هستند.

یکی از عجیب ترین خواسته های بن سلمان از ترکی آل الشیخ ذکر نامش ذیل ترانه های خواننده عراقی «کاظم الساهر» و «راشد الماجد»،‌ خواننده سعودی بحرینی الاصل و «محمد عبده»،‌ خواننده سعودی است تا در نشست های خانوادگی و دوستانه ادعا کند که وی سراینده ترانه های این خوانندگان بوده است.

همچنین محمد بن سلمان، ترکی آل الشیخ را موظف به خرید زمینی به ارزش ۴۵ میلیون ریال در منطقه «الدرعیه» و تبدیل آن به ییلاق و استراحتگاهی برای تفریحات غیر اخلاقی خود کرده بود، البته با این پیش شرط که در صورت رسوایی و برملا شدن تفریحات مورد نظرش وی باید مسئولیت تمام افتضاحات بن سلمان را می بایست برعهده بگیرد و سپر بلای وی شود.

عشق به بازی پوکر

بنابر اخبار درز یافته به رسانه ها، «پوکر» یکی از بازی هایی است که محمد بن سلمان علاقه بی حد و حصری به آن دارد، به گونه ای که گفته شده، وی ۶ ساعت از روز خود را به این بازی مشغول است که روزانه یک میلیون ریال سعودی برای وی هزینه در بردارد. همچنین مشغول بودن بن سلمان به این بازی موجب شده، او از رسیدگی به بسیاری از امور محوله از جمله حضور در وزارت دفاع و دیوان سلطنتی باز بماند، لذا انجام وظایف این دو نهاد حکومتی را به «مساعد العیبان» و «عصام بن سعید» محول کرده بود.

غارت جمعیت های خیریه

خودرو بن سلمان در پارکینگ کاخ محمد بن سلمان

معروف است که محمد بن سلمان همانند پدرش و دیگر اعضای خاندان سعودی تبحر خاصی غارت و چپاول منابع و ثروت های کشور عربستان دارد، به گونه ای که جمعیت های خیریه نیز از غارت ها و سرقت های وی در امان نمانده اند، به ویژه دو جمعیت خیریه «الإسکان الخیری» و «البر»، اما برای اینکه اتهامی متوجه وی نشود، برخی شخصیت ها و افراد نزدیک به خود را سپر بلای دزدی ها و چپاول هایش کرد و چون نیروهای امنیتی به این موضوع پی بردند، به گمان اینکه مورد تشویق و تقدیر جانشین ولی عهد قرار خواهند گرفت، موضوع را به وی اطلاع دادند تا در کمال ناباوری شاهد برکناری خود از سمت هایشان باشند و هنگامی که به وی اطلاع دادند که آنها همچنان پیگیر قضیه هستند و به برکناری خود معترض هستند، به اتهامات واهی آنها را روانه زندان یا به اتهام دیوانه بودن در تیمارستان بستری کرد.

نکته جالب آن است که افرادی که بن سلمان آنها را در غارت ها و چپاول هایش سپر بلای خود کرده بود، مدتی بعد به نام وی دست به سرقت های کلان از جمله ۱۳ میلیون ریال در یک معامله زدند، آنها درحالی طرح ها و پروژه های بن سلمان را اجرا می کنند که هیچ گاه هزینه واقعی آنها را به وی اعلام نمی کنند، به عنوان مثال درحالی که هزینه واقعی ساخت برج «الوقف» ۵۲ میلیون ریال بیشتر نبود، رقم اعلام شده به بن سلمان ۶۴ میلیون ریال بود.

خرید یکی از جزایر مالدیو، یک فروند هواپیما و یک قایق

یکی از اماکن اقامت شاه سعودی و پسرش در جزایر مالدیو

درباره اسراف و ریخت و پاش های محمد بن سلمان نقل است که وی درحالی اقدام به خرید جزیره ای برای خود در کشور «مالدیو» کرده است که به دلیل کاهش بهای نفت و کسر بودجه شدید حکومت عربستان سیاست های اقتصادی ریاضتی را بر مردم این کشور تحمیل کرده و مالیات ها را افزایش داده است.

در این خصوص شاهزاده «سعود بن سیف النصر»، یکی از صدها نواده «سعود بن عبد العزیز»، بنیانگذار پادشاهی سعودی افشا کرد که محمد بن سلمان طی سفرش به جزایر مالدیو اقدام به خرید یک جزیره به ارزش ۱۳۳۰ میلیارد ریال سعودی با تمام امکانات رفاهی از جمله یک تفرج گاه و تفریح گاه و قایقی برای خود از حساب خزانه داری دیوان سلطنتی ملک سلمان جمعا به ارزش ۴ میلیارد ریال عربستان سعودی کرده است.

سعود بن سیف النصر با بیان اینکه این یکی از هزاران بریز و بپاش ها و اسراف های محمد بن سلمان است، می افزاید: قایقی که محمد بن سلمان خریداری کرده، آن قدر بزرگ است که نمی تواند، در سواحل نیس فرانسه جایی که دیگر قایق های سرمایه داران دنیا لنگر انداخته و توقف کرده، لنگر بیاندازد و توقف کند.

 تصاویری از سیرین، قایق شخصی محمد بن سلمان

وی با توضیح اینکه نام این قایق «سیرین» است و هم اکنون در سواحل اسپانیا لنگر انداخته و محمد بن سلمان هنگام سفر به اروپا از آن برای سفرهای دریایی اش به شهرهای ماربیا و کن و مونته کارلو و نیس استفاده می کند، می افزاید: محمد بن سلمان و محمد بن نایف در این ریخت و پاش ها با هم مسابقه گذاشته اند، چون پس از این خریدهای بن سلمان، بن نایف اقدام به خرید قصر برلسکونی نخست وزیر سابق ایتالیا به ارزش ۲ ملیار ریال سعودی نمود.

بن سلمان این قایق را که ۱۳۳ متر طول و دارای ۱۲ اتاق خواب و سالن های پذیرایی و همایش، ۳ استخر، یک اتاق شیشه ای زیر آب و محل فرود آمدن بالگرد می باشد و ظرفیت پذیرایی از ۲۴ نفر را دارد، از یک میلیاردر روس به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار معادل حدود ۲ میلیارد ریال سغودی خریداری کرده بود.

این در حالی است که وی پیش از آنکه بودجه کشور در اختیارش قرار گیرد، اقدام به خرید قایقی کوچک تر به طول ۸۰ متر و ارزش ۱۰۰ میلیون دلار کرده بود.

به نوشته مجتهد هزینه نگهداری این دو قایق در صورت عدم استفاده ماهیانه ۱۲ میلیون دلار و در صورت استفاده ماهیانه ۲۰ میلیون دلار است که بالطبع از بودجه وزارت دفاع عربستان پرداخت می شود.

هم چنین کاربران عربستانی فضای مجازی اقدام به انتشار تصاویری از هواپیمای اختصاصی محمد بن سلمان در فضای مجازی کردند که هم چون هواپیمای اختصاصی سرهنگ «معمر قذافی»، دیکتاتور معدوم لیبی طراحی شده بود و اتاق های خواب و نشیمن و سالن همایش و غیره است.

بنای کاخی مجلل در مغرب

کشور مغرب یکی از مقاصد شاهزادگان و شاهان سعودی برای گذران تعطیلات است. در این راستا، مجتهد افشا کرده است که محمد بن سلمان دستور بنای کاخی بسیار با شکوه برای خود در شهر «طنجه» مغرب را صادر کرده که برآورد اولیه هزینه ساخت آن بیش از یک میلیارد ریال سعودی بوده است.

به گفته مجتهد، محمد بن سلمان به این جهت شهر طنجه را برای بنای کاخش انتخاب کرده است، چون در مغرب به شهر فساد و کانون مفاسد معروف است.

 

انتهای پیام/ الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب