سرویس: استان ایلام
کد خبر: 27144
|
11:18 - 1396/04/01
نسخه چاپی

گپ و گفت صمیمانه ایلام بیدار با خاطره سازان راهپیمایی ها؛

مهربان ترین و نامهربان ترین وزرای شعار ایلام/ شیرین ترین خاطرات در راهپیمایی های روز قدس

مهربان ترین و نامهربان ترین وزرای شعار ایلام/ شیرین ترین خاطرات در راهپیمایی های روز قدس
وزرای شعار ایلام از تلخ ترین و شیرین ترین خاطرات راهپیمایی روز قدس در سال های گذشته گفتند.

گروه سیاسی ایلام بیدار::همه ساله آخرین جمعه ماه مبارک رمضان بعنوان روز جهانی قدس نامگذاری شده است؛ روزی که تمام مسلمانان و آزادی خواهان جهان حمایت خود را از قدس شریف اعلام می کنند.

در واقع در روزهای باقی مانده تا این روز و تا قبل از راهپیمایی در ایران اسلامی، مسئولان بلندپایه نظام، مراجع عظام و گروه های سیاسی مردم را به حضور در این راهپیمایی دعوت می کنند.

آنچه باعث شده تا نسبت به تهیه گزارش متفاوت در رابطه با روز جهانی قدس در استان ایلام اقدام کنیم اهمیت این روز و حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس است برای همین منظور پایگاه خبری تحلیلی ایلام بیدار شعارگویان مراسمات راهپیمایی را دور هم جمع کرده است تا از خاطراتشان بگوبند به خصوص خاطراتشان در راهپیمایی های روز جهانی قدس در ایلام.

شعارگویانی که مردم ایلام آنان را به خوبی می شناسند و با جرأت می توانیم بگوییم چنانچه مراسم راهپیمایی در ایلام بدون حضور آنها برگزار شود، ابتر و ناقص خواهد بود؛ مردم به خوبی با صدای آنها آشنا هستند و صدای آنها به نوعی جزئی از زندگی شان شده است.

"احمد سلطانی"، "کریم نظری"، "حیدر محقق" و "نعمتی" نام هایی هستند که بدون شک هر ایلامی با این اسامی به دلیل شعارهایی که در راهپیمایی ها از سوی آنها سر داده می شوند، می شناسند.

در گفتگوی ایلام بیدار شعارگویان مراسمات راهیپمایی به بیان خاطرات خود از دوران راهپیمایی در سال های گذشته و سال های دورتر پرداختند و اینکه چه شد وارد شعارگو شدند؛ آنها همچنین از اشتباهات لفظی خود در مراسم های گذشته گفتند که شنیدن این خاطرات می تواند برای هر کسی جذاب باشد.

نحوه انتخاب شعارهای اول انقلاب در ایلام

قبل از شروع مصاحبه به دلیل اینکه نعمتی در سال های دور و در اوایل انقلاب مردم وی را بعنوان شعارگوی مراسمات راهپیمایی می شناختند، در ابتدا از ایشان شروع کردیم. وی بهترین شعاری که تاکنون شنیده را شعار "دست خدا بر سر ماست خامنه ای رهبر ماست" عنوان کرد.

جناب آقای نعمتی در ابتدا بفرمایید چند سال سن دارید و چند سال شعارگو بوده اید؟

بنده متولد 1340 هستم و 56 سال سن دارم؛ تا سال 1375 بعنوان اصلی ترین شعارگوی مراسمات در ایلام بودم و در این مدت خاطرات زیادی نیز داشته ام.

یکی از بهترین خاطراتتان را در آن زمان برایمان بفرمایید.

در روزهای قبل از انقلاب که توفیق خدمت در سنگر انقلاب را داشتیم در محل مسجد جامع انقلابیون دور هم جمع می شدند و برنامه های خود را در این مکان مذهبی پیاده می کردند؛ این شد که دسته های مردمی در تظاهرات ضد رژیم پهلوی از مسجد به خیابان ها می آمدند تا اینکه انقلاب پیروز شد.

در آن زمان شعارهای مخصوص و خاصی نداشتیم بلکه شرایط انتخاب شعار در ان زمان این گونه بود که قبل از برگزاری مراسم، جلساتی را با همفکری دوستان برگزار می کردیم و شعارها براساس مناسبت های مختلف تقسیم بندی می کردیم به طور مثال در دروان جنگ تحمیلی شعار "جنگ تا جنگ تا پیروزی" در میان مردم سر می دادیم تا حضور مردم در صحنه ها رونق یابد.

در آن موقع سعی می کردیم اشعارهای مفهومی ایجاد کنیم و این حرکت خود باعث دلگرمی بیشتری شد و اثرات مثبتی ایجاد می کرد.

شعارهای خود را چگونه و بر چه مبنایی انتخاب می کردید؟

شعارها همیشه با محوریت امام خمینی (ره) و ولایت فقیه انتخاب می شد به خصوص شعار معروف "وای اگر امام خمینی حکم جهادم دهد ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد" که یکی از بهترین شعارها بود که اثرگذاری خود را نیز داشت ما می بینیم که این شعار هم اکنون نیز تأثیر گذاری خود را دارد.

البته شعارهای دیگری نیز داده می شد اینکه "برادر شهیدم راهت ادامه دارد" و یا "خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست".

اولین سکو برای شعار سوار بر دوش اولین امت حزب الله

"احمد سلطانی"، از دیگر شعاردهندگان مراسمات راهپیمایی روز قدس ایلام است؛ صدایی آشنا دارد، وی را کل عصبانیت نظام برای دشمنان نظام می دانند که به دشمنان داخلی و خارجی رحم ندارد. سلطانی شعار "ما پیروان رهبریم ذوالفقار حیدریم" را بهترین شعار می داند.    

وی با بیان خاطره ای از دوران جوانی اش که دز آن موقع هم شعار می داده گفت: قبل از تظاهرات رسمی علیه رژیم شاه مردم ایل خزل در میدان شهدا جمع شده بودیم که بر علیه رژیم شاه قیام کنیم برای آنکه اتحاد بیشتر برای نابودی رژیم شاه به وجود آید تصمیم گرفتم یک آیه قرآن را قبل از شروه راهپیمایی قرائت کنم اینکه ما باید همه یکی باشیم نه آنکه مسیر قبیله ای در پیش بگیریم.

برای همین بود که اعلام کردم هر کس با این منطق قرآن موافق است بلند بگوید "حزب فقط حزب الله  رهبر فقط روح الله" لذا یکی از امت حزب الله آمد و من را بر دوش گذاشت و گفت باید شعارها را اعلام کنی.

لذا این شد که بعد از ادامه مسیر با توجه به ورود دیگر راهپیمایان از راهپیمایی قبیله ای به راهپیمایی عمومی تبدیل شد که غوغایی به پا شد.

وقتی مردم ایلام در انتخاب شعار ضدولایت پیشگام شدند

یکی دیگر از خاطره های زیبایی که در راهپیمایی های گذشته دارم در 8 دی ماه سال 88 بود انجا که مردم ایلام یک روز زودتر از اعلام رسمی در خیابان های ایلام نسبت به عملکرد سران فتنه در انتخابات سال 88 قیام کردند و اعتراض خود را نشان دادند.

شعارهای آن مراسم را بنده می گفتم تا اینکه دیدم خود مردم به بنده می گفتند که حتما بگویم مرگ بر سران فتنه؛ برایم خیلی جالب بود که خود مردم قبل از اینکه بنده شعارهای اصلی را بگویم آنها به من تأکید کردند که بوگیم و تا این شعار را گفتم با مردم با صدای غرایی جواب دادند.

شنیدن شعارهای روز قدس در فصل گرما و روزه داری شیرین است

"حیدر محقق"، از مداحان خوب و باارزش استان ایلام است که همه او را آهنگران ایران در ایلام می شناسند در همان دوران جوانی در جبهه ها حضور داشت؛ در مدح و مرثیه ائمه استعداد بی نظیری دارد و شباهت بسیار زیادی نحوه بیان شعار "احمد سلطانی" دارد وی می گوید مردم به شعارگوها اعتماد دارند و چه درست هم می گوید به این خاطر که هنگامی که شعارگو قسمت اول یک شعار را می خواند مردم با اطمینان منتظر شنیدن قسمت دوم شعار هستند؛ وی تأکید دارد شعارها در راستای منافع نظام و انقلاب است.

آقای محقق مختصری از چگونگی ورودتان به عرصه مداحی برایمان بگویید.

بنده از 16 سالگی بود که میکروفن در دست گرفتم و به خاطر علاقه مندی زیاد به قرآن در شروع به کار کلاس های درس در مقطع راهنمایی قرآن تلاوت می کردم.

در آن زمان در میدان سعدی اقدام به کارهای درآمدزایی دانش اموزی می کردیم و به محض اینکه تظاهرات و یا برنامه تشییع شهدا انجام می گرفت بدون اینکه کسی اطلاع می داد و یا کسی می گفت میکروفن را در دست می گرفتم و شعار می دادم.

وی همچنین معتقد است که هر کسی روی سن می رود و شعار بگوید این خود به یک آسیب جدی تبدیل می شود و ملاک تنها برپایی راهپیمایی نیست بلکه سواد و مهارت لازم در این عرصه نیز لازم است.

جمعه هفته جاری سالروز قدس شریف است در این باره نظرتان چیست؟

بنده روز قدس را از یادگاران امام راحل می دانم که سایر ملت ها همپای ایران اسلامی در حمایت از فلسطین شعار آزادی قدس شریف را سر می دهند.

منتها باید بسیار خوشحال باشیم که در ایران اسلامی زندگی می کنیم که جرقه این حرکت از سوی معمار کبیر انقلاب شروع شد.

نظرتان در رابطه با شعارهای روز قدس چیست؟

راهپیمایی ها و شعار دادن خیلی ارزشمند است به خصوص وقتی که همه احساس مسئولیت می کنند لذا برای همین است که شعارها باید در خور شأن مردم باشند؛ باید به گونه ای شعارها و مراسم راهپیمایی برگزار شود که هر وقت مراسم به اتمام رسید همه از مراسم راضی باشند و این خیلی مهم است.

شیرینی و تلخی در راهپیمایی های روز قدس را برایمان بازگو بفرمایید.

این صحیح که به لحاظ مادی و معنوی راهپیمایی ها برای مردم سودی ندارد اما همین که با زبان روزه و در این گرمای زیاد به خیابان ها می آیند و شعار می گویند در واقع این را بیان می کند که مردم و ملت ما راه امام خمینی (ره) را ادامه می دهند.

اما تلخ ترین به تشییع غیابی پیکر امام راحل در شهر ایلام برمی گردد که هنوز که هنوز ان صحنه در ذهنم تداعی می شود همان نگرانی روز را تجسم می کنم که بسیار سخت و تلخ بود.

احساس می کنید از هنگامی که مردم شما را بعنوان شعارگوی مراسمات می شناسند تآثیری در شخصیت اجتماعی تان داشته است؟

بله تأثیر زیادی هم داشته است.

لزوم تشکیل مجموعه شعارگوها در ایلام

"عباس خزلی"، از فعالان رسانه ای نیز که در این نشست حضور داشت با آسیب شناسی این حوزه خواستار تشکیل مجموعه ای تحت عنوان "شعارگوها" در ایلام شد.

وی گفت: در واقع شعار دهنده از خود مراسم مهمتر است چرا که این تنها شعاردهنده است که جمعیت را به وجد می آورد.

این فعال رسانه افزود: بایستی در انتخاب شعارگوها دقت نظر لازم وجود داشته باشد نه انکه هر کسی بخواهد شعار دهد و این باید مدیریت شود.

خزلی ادامه داد: متاسفانه برنامه ای برای شعارگوها وجود ندارد و اگر به این موضوع توجه نشود به آسیب جدی تبدیل خواهد شد.

سرپرست روزنامه کیهان در استان ایلام بیان کرد: مردم شعارهای کوتاه و حماسی را بیشتر می پسندند و باید به این نکته توجه کرد.

مشوقم برای شعار دادن پدر شهید بسطامی بود

"کریم نظری"، را همه می شناسند، مردم ایلام به خوبی با صدایش آتشنا هستند به طوریکه در یکی از سال ها که وی دچار بیماری بود و مراسم های راهپیمایی ان سال ها بدون حضور وی برگزار شد برای مردم سوال برانگیز شده بود. وی آرزوی شعاردهندگان ایلامی را رفع مشکل سیستم صوتی ایلام می داند که ضرورت دارد تقویت شوند.

چه شد که شعارگو شدید؟

بنده در محرم سال 56 در مسجد روستای اما زادگاه شهید علی بسطامی بعد از اتمام مراسم از پله ها به بالای مسجد رفتم و در حالی که مردم از داخل مسجد بیرون می امدند شعار دادم "مرگ بر شاه" و این شد که جرقه شعارگویی بنده در آن زمان که حدود 16 سال سن داشتم شروع شد.

آیا فکر می کردید بعد از مدت ها جلوی 10 الی 20 هزار نفر شعار بدهید؟

خیر؛ اصلا چنین فکری نمی کردم اما از همان زمان مشوقم برای انجام این کارها پدر شهید بسطامی بود.

یکی از خاطراتتان در ان زمان وقتی که شعار سر می دادید را بیان کنید.

در دوران انقلاب در مرکز شهر که برای خرید چای رفته بودیم تعداد 10 نفر بودند که تا بنده را دیدند گفتند با ما چند نفر بیا و شعار بگو تا یک راهپیمایی شروع کنیم؛ با خودم فکر کردم که لابد شوخی می کنند دیدم نه کاملا در اجرای این کار جدی نیز هستند. تا اینکه با سر دادن شعار راهپیمایی را شروع کردیم و نزدیک شهربانی که شدیم باز شعارهای ضدشاهنشاهی سر می دادیم.

همین شد که نیروهای شهربانی ما را دنبال کردند و ما هم برای حفاظت از جان خود به کوچه پس کوچه های شهر رفته و بعد از رسیدن به خیابان شهید سمندری کنونی به یک نانوایی رسیدم و سریعا خودم را در صف نانوایی قرار دادم تا اینکه ماموران رسیدند؛ سپس به طور عادی روی صورتم را به ماموران هدایت کردم و گفتم آخ باز حتما افرادی در خیابان ها بر ضد شاه تظاهرات کردند و نمی دانیم چرا این کار را می کنند؛ همین لحظه یکی از ماموران به آن مأمور دیگر گفت دیدی گفتم ان کسی که به او شک کردی بودی او نیست(حالت خنده)

تا اینکه شک انها برطرف نشده بود و ما را دنبال کردند تا بعد از مسیر میدان خیام به مسجد جامع شهر ایلام رسیدیم و بنده به داخل مسجد پناه بردم؛ خداوند رحمت کند مرحوم شیخ الیاس که خادم مسجد جامع بود، مأموران از وی سراغ من را گرفتند و به خاطر اینکه شیخ الیاس جای بنده را لو نداد سیلی محکمی از مأموران خورد.

جمعه این هفته راهپیمایی روز قدس است بفرمایید مهمترین شعاری که بیشتر در این روز می پسندید کدام است یا کدام یک از شعارهای مربوط به این روز را می پسندید؟

شعار مرگ بر امریکا؛ چون حقیقتا این شعار را همچون ذکر نماز می دانم.

خاطره ای از همین شعار مرگ بر امریکا برایتان نقل کنم؛ در یکی از مراسمات راهپیمایی که شعار سر می دادم یک شهروند پارچه شلوارم را از پایین تکان می داد و می گفت این شعار را اعلام کن بنده در همین میان قسمت اول شعار "امریکا در چه فکریه" سر می دادم و با توجه به اینکه این شهروند مدام به بنده می گفت این شعار را اعلام کن قسمت دوم شعار اعلام کردم "امریکا پر از بسیجیه" دیدم فردی آمد و گفت آقای نظری متوجه نشدید چه شعاری سر دادید؟ گفتم خیر گفت که اعلام کردی امریکا پر از بسیجیه لذا به طرف جمعیت نگاه کردم و گفتم تعجب نکنید حالا بلند بگو "امریکا پر از بسیجیه" (حالت خنده)

از خاطرات راهپیمایی روز قدس برایمان بگویید.

در یکی از راهپیمایی سال های بسیار دور که شرایط دسترسی به وسایل ارتباطی از جمله گوشی همراه غیرممکن بود، مردم منتظر بودند تا راهپیمایی شروع شود؛ "عباس آقا"، که مسئول سیستم صوتی بود مقدار زیادی دیر رسید و همین باعث شد تا مردم از این تأخیر ناراحت شوند.

بعد از مدتی که سیستم صوتی رسید و نصب شد جناب نعمتی برای آغاز مراسم میکروفن را در دست گرفت اما مردم به خاطر اینکه خیلی معطل شده بودند در اطراف محل تجمع نشسته بودند و به این خاطر همه لند نشده بودند تا مراسم آغاز شود.

بنده رفتم میکروفن را در دست گرفتم؛ عادت داشتم و دارم که همیشه بعد از خداوند منان به حضرت فاطمه الزهرا(س) متوسل شوم اما ان روز با شرایطی که به وجود آمد یادم رفته بود تا اینکه بعد از سر دادن شعارهایی انگار دو دوست مردم را به محل تجمع اصلی هدایت کرد و راهپیمایی شروع شد؛ در همین حال بود که با خودم گفتم ببین کل جمعیت را در خیابان حاضر کردی تا اینکه متوجه شدم غرور من را گرفت و برای همین میکروفن را به آقای نعمتی دادم و گفتم شما شعار بدهید، از ماشین که پایی آمدم مردم احساس کردند که بین بنده و آقای نعمتی مشاجره شده است در صورتی که به خاطر غروری من را گرفته بود پایین آمدم. (حالت خنده)

وقتی روح بلند معمار کبیر انقلاب گره گشا شد

در یکی دیگر از برنامه ها که مربوط به سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در ایلام بود بنده در حال سر دادن شعار بودم که گفتند سخنران مقداری دیرتر می رسد لذا مراسم را ادامه دادم دیدیم یک و ساعت و نیم گذشته است و در آن زمان سخنانی در مورد امام راحل گفتم که تا به حال نه شنیده بودم و نه دیده بودم این شد که روح بلند معمار کبیر انقلاب اسلامی کمک بزرگی کرد.

این را باید بگوییم که شعار دادن کار بسیار سختی است و برای همین از همین جا و از این تریبون اعلام می کنیم که چنانچه صدای ما کسی را آزرده خاطر کرده است حلال کند به خصوص بیماران مستقر در بیمارستان مسیر راهپیمایی و همسایگان چرا که فریاد ما فریاد اسلام و امام و ولایت است.

شعاردهندگان ایلام در مراسمات مختلف راهپیمایی از انتخاب هوشمندانه امام خمینی در انتخاب جمعه آخر ماه مبارک رمضان بعنوان روز جهانی قدس نیز گفتند اینکه این انتخاب با توجه به قبله اول اول مسلمین، برگرفته از الهامی بوده که امام راحل شد.

این دیدار صمیمی با شعار مرگ بر امریکا و ذکر صلواتی به پایان یافت اما باید منتظر ماند و دید که در راهپیمایی روز جهانی قدس ایلام کدامیک از این عزیزان بعنوان شعاردهنده خواهد بود موضوعی که همه ما در راهپیمایی روز جهانی قدس در ایلام  خواهیم دید.

 

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد