سرویس: سیاسی
کد خبر: 27104
|
07:36 - 1396/03/30
نسخه چاپی

یک کارشناس مسائل دینی در گفتگو با ایلام بیدار:

سخنان رئیس جمهور ناشی از دوری محیط علمی حوزوی است/ خطر قداست زدایی آموزه های شیعی

سخنان رئیس جمهور ناشی از دوری محیط علمی حوزوی است/ خطر قداست زدایی آموزه های شیعی
یک کارشناس مسائل دینی گفت: بهتر است جناب رییس جمهور خطبه شقشقیه را یک بار دیگر با دقت بخوانند.

حجت السلام "مهدی تقوایی"، از کارشناسان مسائل دینی و معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام در گفتگو با خبرنگار سیاسیایلام بیداردر خصوص سخنان رئیس جمهور درباره مشروعیت در باب کلام حضرت علی (ع) گفت: یکی از دغدغه های علما شیعه در طول تاریخ , اثبات امامت و ولایت انتصابی اهل بیت (س) از سوی خداوند برای پیروان مذاهب دیگر بوده است ولی شاید هیچکدام از این بزرگان فکر نمی کردند زمانی برسد که باید روایات و استدلال های آنها برای مجاب کردن یکی از سران حکومتی شیعه آن هم کسی که خود داعیه دار روحانیت و اجتهاد است به کار رود.

وی اظهار کرد: با عرض تاسف جناب رییس جمهور محترم چند روز پیش در اظهاراتی اعلام داشت که ( مبنای حکومت و ولایت از دیدگاه امام علی (ع) انتخاب و نظر مردم بوده است) البته ما فرمایشات ایشان را نتیجه دوری شان از محیط های علمی حوزوی می دانیم با توجه به اینکه ایشان سابقه فراموش کردن بسیاری از مسائل را هم دارند.

تقوایی افزود: جهت یادآوری جناب آقای روحانی دلایل شیعیان برای اللهی دانستن مقام امامت را به اختصار عرض می کنیم؛ اولا : اگر جناب رییس جمهور محترم خود، خطبه مورد نظر(خطبه شقشقیه ) را به دقت می خواندند امام در ابتدای خطبه خلافت را میراث اللهی خود می دانستند جایی که فرمودند :(اری تراثی نهبا) دیدم میراثم را به تاراج می برند.

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: ثانیا در همین خطبه امام از اجماع مردم زمانشان تحت عنوان ( کربیضه الغنم) مانند رمه گوسفندان و ( کعرف الضبع الی) مثل موی گردن کفتار یاد می فرمایند که این نشان دهنده اکراه آن حضرت از این اجتماع بوده است.

معاون اموزش حوزه علمیه استان ایلام بیان کرد: ثالثا خداوند در قرآن کریم سوره مبارکه بقره آیه124 امامت را در مورد حضرت ابراهیم (ع) و ذریه ایشان جعل و عهد خود عنوان فرموده اند ( قال انی جاعلک للناس اماماال و من ذریتی قال لا ینال عهدی الظالمین)؛ از این گذشته روایات عدیده ای از طریق شیعه و سنی آمده که پیامبر (ص) امامت را نصب خداوند عنوان فرموده مثلا در کتاب سیره النبویه ابن هشام ج 2/ ص 66 و سیره النبویه حلبیه ج2/ص154 که هر دو از کتب برادران اهل سنت است آمده که پیامبر (ص) خطاب به قومی که شرط مسلمان شدن خود را خلافت بعد از پیامبر ذکر کرده بودند فرمودند : الامر الی الله یضعه حیث یشاء، یعنی این امر دست خداست هر جا که بخواهد آن را قرار می دهد.
وی خاطرنشان کرد: یا در کتاب تاریخ دمشق ابن عساکر ج 42 /ص43 ( باز هم از علماء اهل سنت ) آمده که پیامبر ( ص) در حق امام علی فرمودند که هو خلیفتی من بعدی و یا در کتاب ینابیع الموده آمده ص248 آمده : (خطاب به امام علی (ع) فرموده ) انت خلیفتی علی امتی؛ این قطره ای از روایاتی است که در کتب برادران اهل سنت در مورد امامت آمده و دیگر به روایات شیعه در این زمینه نمی پردازیم چون خارج از حد و حصر است.

تقوایی تأکید کرد: نکته اساسی در این فرمایش امام علی (ع) در خطبه شقشقیه "اتمام حجت" است چون آن حضرت از بی وفایی مردم اطلاع داشتند از بیعت آنها اکراه داشتند ولی با وجود اقبال مردم حجت بر امام تمام می شد چون همان مردم در روز قیامت مدعی می شدند که ما برای اقامه حکومت عدل آمدیم ولی علی (ع) قبول نکرد لذا فرمود : لولا حضور حاضر و قیام الحجه بوجود ناصر ... لالقیت حبلها علی غاربها) یعنی اگر آن جمع زیاد حضور نمی یافتند و وجود جمعی یاری کننده نبود که حجت بر من تمام گردد، هر آینه رشته شتر خلافت را بر کوهانش می انداختم.
این کارشناس مسائل دینی تأکید کرد: البته اصل این شبهه در دوران اصلاحات از سوی برخی هواداران این جریان مطرح می شد ولی مطلب اصلی این است که اگر هدف این عده تحقق مردم سالاری در نظام جمهوری اسلامی است که باید بگوییم قانون اساسی جمهوری اسلامی حق مردم در تعیین دولتمردان و حتی به صورت غیر مستقیم و از طریق خبرگان تعیین مصداق ولی فقیه را به رسمیت شناخته و دیگر نیازی به بیان اینگونه مسائل نیست پس شاید حق داشته باشیم که فکر کنیم هدف این عده قداست زدایی از ساحت آموزه های شیعی باشد.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب